Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2014, 13:35   #141
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Brengt uw doctoraat of uw ander diploma economisch meer op dan wat het aan de gemeenschap heeft gekost ?
Dat hangt er vanaf wat voor waarde ge geeft een een hele resem publicaties, projecten en een stuk onderwijs.

(Interessante vraag, aangezien ik vermoed dat u dezelfde soort toegevoegde waarde levert)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:38   #142
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
hoger loon = > meer belastingen

daar is uw terugbetaling
Ok, dus krijgen we hier dat we twee systemen kunnen vergelijken.

A: het publieke systeem.
- iedereen moet uw studies financieren. Als die rendabel zijn, betaalt ge daarmee veel belastingen terug. In feite HEB je dus een "lening" aangegaan bij de belastingbetaler, en betaal je die, als je succesvol bent, terug.

B: met een lening
- je financiert zelf je studies, en je betaalt dat nadien terug.

Als het financieel kifkif zou zijn, waarom steigert men dan zo geweldig voor optie B ??

Het probleem met optie A is dat er geen directe relatie is tussen "klant" en "leverancier". IEDERE belastingbetaler moet maar betalen, heeft daarover niks te zeggen, en SOMMIGEN beslissen van hun studies economisch te laten renderen, en moeten dan blind ook betalen. De studenten-consumenten die er niet veel van bakken en zo, die laten hun kosten door de anderen opdraaien, die daardoor voor meer geld, minder kwaliteit krijgen.

Dus wat is er zo onmenselijk aan optie B, als het uiteindelijk kifkif is met optie A, op de motivering, de responsabilisering en de vrije keuze na ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:39   #143
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Maar iemand die niet gestudeerd heeft, maar evenveel verdient, betaalt evenveel belastingen. Waar zit de terugbetaling dan precies?
en om wat voor een % zou dat gaan denk je? Courant, of eerder de uitzondering?
Oud 29 juli 2014, 13:48   #144
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat hangt er vanaf wat voor waarde ge geeft een een hele resem publicaties, projecten en een stuk onderwijs.
Iets is waard wat de zot ervoor wil betalen he ! Ik stel voor dat ge uw bakker betaalt met een publicatie in ruil voor brood

Citaat:
(Interessante vraag, aangezien ik vermoed dat u dezelfde soort toegevoegde waarde levert)
Je moet een onderscheid maken tussen wat een klant wil betalen voor wetenschappelijke bijdragen, en "studies". Natuurlijk is het zo dat een doctoraatstudent (in tegenstelling tot een master student) een goeiekope werkkracht is (zoals een post-doc). Dus ja, doctoraatstudenten zijn in feite niks anders dan werknemers die deels met geld, en deels met een stukje papier betaald worden om een zeker product te maken. De vraag is wie dat product koopt, natuurlijk. Als de bakker om de hoek GEDWONGEN WORDT om uw publicaties te kopen, dan weet ik niet wat ze waard zijn. Maar ik wil wel aannemen (het is een van de weinige dingen waar ik denk dat een deels publieke financiering niet totaal zinloos is) dat WETENSCHAP kopen deels publiek kan zijn.

Echter, moet die openbare uitbesteding dan ook zo efficient mogelijk zijn, en bijvoorbeeld wetenschap in het buitenland kopen is misschien meer kost-effectief. Geld aan een Chinese universiteit geven om publikaties te schrijven is misschien rendabeler dan aan een Belgische, dat weet ik niet.

't is daar dat ik zeg dat je een onderscheid moet maken tussen de (eventueel publieke) klant die "onderzoek" wil kopen (in China misschien) en het financieren van studies.

Ik ben een profiteur. Ik weet dat. Het huidige systeem maakt dat je oftewel profiteur bent (publiek), oftewel uitgezogen wordt (prive), om die profiteurs te betalen. De keuze is dan rap gemaakt. Dat wil niet zeggen dat ik geen "goed" product lever, naar eigen mening. Ik kan echter onmogelijk weten of het iets waard is aangezien niemand er uit vrije keuze voor betaalt. Maar ik ben er volop van bewust dat dat puur profitariaat is. Ik schrijf eigenlijk vooral publicaties om andere mensen te ambeteren en om mijzelf eventueel aan promoties te helpen. En ook omdat ik het plezant vind. Ik schrijf dat helemaal niet om "de wetenschap vooruit te helpen" of een of ander ideaal. Als dat daar toevallig door komt, dan is dat een beetje zoals de onzichtbare hand van Schmidt dat doet

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juli 2014 om 13:51.
Oud 29 juli 2014, 13:50   #145
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrij courant. Zoals ik eerder zei, verdienen universitairen gemiddeld gezien meer dan niet-universitairen. Dat sluit echter niet uit dat relatief veel niet-universitairen evenveel verdienen als universitairen. Een goeie stielman bvb.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:57   #146
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem in fiscaal Belgie is dat de belasting op arbeid zodanig progressief is, dat er eigenlijk maar weinig netto verschil is tussen een "hoog" universitair opgeleid loon, en een "laag" middelbaar diploma loon. Rekening houdende met het feit dat die "lagere" lonen ondertussen al 5 - 8 jaar arbeidservaring hebben tegen dat jij als "hoog opgeleide" begint te verdienen, en de economische rendabiliteit van een hoger diploma in Belgie is ver te zoeken.

DAT is de reden waarom men steigert om een lening aan te gaan om te studeren: omdat men dan zou zien dat het in het huidige Belgie niet rendabel is !

Het is een van de redenen geweest waarom ik gaan lopen ben. Hier waar ik nu zit maakt het een verschil. In Belgie was ik beter in een garage gaan werken als auto mecanicien eerder dan studies te doen.

Het fiscale regime is zo in Belgikske dat hoger onderwijs niet rendabel is.

Het netto netto effect is dat de Belgische belastingsbetaler voor mijn studies mogen betalen heeft, en dat het de Franse staat is die daar de vruchten van plukt.
Oud 29 juli 2014, 14:53   #147
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Onjuist. Toelatingsexamens toetsen voorkennis (stof middelbare school) en het kunnen verwerken van grote hoeveelheden stof (in de zomer). Beide zijn essentieel voor een succesvolle carrière aan een universiteit.

Je mag misschien veel kunnen, maar als je weinig inhoudelijke kennis hebt (of wilt hebben), heb je toch niks te zoeken aan een universiteit ?????!!!
Je middelbaar diploma is genoeg bewijs van je kennis van middelbare leerstof. Althans, dat was het vroeger. Voor de nivellering naar beneden.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 14:58   #148
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wouter Hesp, zoontje van Jan Hesp, treedt of wankelt in de sporen van zijn vader die het nooit verder gebracht heeft dan welbetaalde bediende en zelf nooit een financieel risico heeft genomen.

Woutertje, wiens studies gesponsord worden door de belastingbetaler, laat aan de gemeenschap weten dat prijsconcurrentie (lees duurder inschrijvingsgeld) voor meer kwaliteit en elitevorming kan zorgen. Hij raadt studieleningen aan. Hij spreekt zich niet uit over de garanties natuurlijk die aan zo'n lening gekoppeld worden, hij heeft die ook niet moeten geven aangezien die door de belastingbetaler werd opgehoest.

Wouter heeft een aardje naar zijn vader.
Meneer Eps heeft wel een punt, bijvoorbeeld, kinderen van beenhouwers hebben aan de universiteit niets te zoeken.
Oud 29 juli 2014, 15:12   #149
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Waar het logische gevolg van is dat de inschrijvingsgelden omhoog moeten.
Of knippen in folietjes zoals de Student Kick-Off, fakbars, studentenresto's, 'studentenclubs' als Moeder Theepot, die gesubsidieerd worden om thee te sippen, en ga zo maar door. Onderzoek- en onderwijsinstellingen hebben met bovenstaande geen zaken.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 15:23   #150
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Vrij courant. Zoals ik eerder zei, verdienen universitairen gemiddeld gezien meer dan niet-universitairen. Dat sluit echter niet uit dat relatief veel niet-universitairen evenveel verdienen als universitairen. Een goeie stielman bvb.
Met de domste dingen verdiend men sowieso het meest....goedkoop importeren en dan hier duur verkopen....met een velo rijden....met een bal spelen ....en nog meer onbenullige dingen...
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 15:41   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Of knippen in folietjes zoals de Student Kick-Off, fakbars, studentenresto's, 'studentenclubs' als Moeder Theepot, die gesubsidieerd worden om thee te sippen, en ga zo maar door. Onderzoek- en onderwijsinstellingen hebben met bovenstaande geen zaken.
Ik denk dat u de kostprijs van dat soort zaken zwaar overschat, en ook de financieringsbronnen (veelal ook uit de prive).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 15:56   #152
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu schrijft Wouter Jambon dus wel in zijn naam.

http://forum.politics.be/showpost.ph...27&postcount=1
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 15:58   #153
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Met groeiende verontwaardiging en zelfs met walging heb ik het interview met zoontje Jambon doorgenomen ! Zijn uitspraken getuigen van een groot gebrek aan inzicht en inleving. Zegt ook veel van het clubje rijke hersenloze snobs dat de KVHV is geworden ! Ik hoop dat de 'verstandige' studentenclubs hier gauw duidelijk stelling tegen gaan innemen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 16:05   #154
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Met groeiende verontwaardiging en zelfs met walging heb ik het interview met zoontje Jambon doorgenomen ! Zijn uitspraken getuigen van een groot gebrek aan inzicht en inleving. Zegt ook veel van het clubje rijke hersenloze snobs dat de KVHV is geworden ! Ik hoop dat de 'verstandige' studentenclubs hier gauw duidelijk stelling tegen gaan innemen.
Is het niet zo dat "kwetsbare gezinnen" subsidies krijgen hiervoor en dat het dus enkel gaat over de rijkere ouders die meer moeten betalen? Dit is net het omgekeerde van elitair, vergelijkbaar met remgeld bij medicijnen, helemaal gratis zorgt voor overconsumptie.
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 16:21   #155
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Is het niet zo dat "kwetsbare gezinnen" subsidies krijgen hiervoor en dat het dus enkel gaat over de rijkere ouders die meer moeten betalen? Dit is net het omgekeerde van elitair, vergelijkbaar met remgeld bij medicijnen, helemaal gratis zorgt voor overconsumptie.
Er schort vanalles aan heel dat beurzensysteem, dat is ook één van de problemen. Een zelfstandig ondernemer die wat de 'achterpoortjes' kent en opgeeft dat hij bijvoorbeeld maar 15.000 euro per jaar aan nettoinkomsten heeft als gezinshoofd die krijgt voor zijn zoon of dochter een studiebeurs en die kan dan ook nog eens goedkoper op kot gaan (want beursstudenten krijgen voorrang in de PEDA's). Terwijl die ondernemer er in de praktijk vaak warmpjes inzit. Daarentegen, aan alleenstaande moeder met een kind dat wil studeren en die eerste verdient pakweg 1600 euro netto in de maand, die zit al boven de grens voor het verkrijgen van een studiebeurs, terwijl die dame effectief maar over zulk inkomen beschikt. Een verhoging van het studiegeld met 400 of 500 euro voor iemand met zulk modaal inkomen is echt niet van de poes ! Het zullen vooral de (lagere) middenklasse gezinnen zijn die het hardst getroffen wordt door deze maatregel. Net zoals bij vele andere regeringsmaatregelen die op de plank liggen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 16:26   #156
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Jij was geband. Vergeten?
Ik heb u gemeld bij de moderatie. Off topic, ad personam, en kwetsend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juli 2014 om 16:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 16:35   #157
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Dat is gewoon een kopie van het persbericht van KVHV Antwerpen. Alleen heeft politics.be er de naam van Jambon onder gezet i.p.v. Nathan Van Herck, de echte schrijver van het stuk (volgens de site van KVHV Antwerpen).

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 29 juli 2014, 16:51   #158
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Men kan het draaien zoals men wilt, het is nu wel duidelijk dat Wouter Jambon een weinig flatterende en domme uitspraak heeft gedaan (1). Die meer dan waarschijnlijk het verborgen gedachtengoed van zijn vader weerspiegelt. Alhoewel we dat nooit echt kunnen bewijzen. En dus, twijfel spreekt vrij voor Jan Hesp.

Troost u, dit was maar een flets regenbuitje in het gezicht van de NVA. Helaas voor dit gezelschap en voor u, binnenkort is het donderweer .

(1)
"Een verhoging van het inschrijvingsgeld lijkt een eerste goede stap om een dergelijke diploma-inflatie een halt toe te roepen."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juli 2014 om 17:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 17:00   #159
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat geldt de laatste jaren jammer genoeg voor veel studentenverenigingen. Althans toch in het Leuvense, naar eigen ervaring. Niet alleen de ideologische, zoals het KVHV of het LVSV, maar ook de facultaire verenigingen en dan vooral Economica en het VRG.

Laatst gewijzigd door Zeus : 29 juli 2014 om 17:00.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 17:19   #160
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat geldt de laatste jaren jammer genoeg voor veel studentenverenigingen. Althans toch in het Leuvense, naar eigen ervaring. Niet alleen de ideologische, zoals het KVHV of het LVSV, maar ook de facultaire verenigingen en dan vooral Economica en het VRG.
* Ekonomika

Wat studeert ge?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be