Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2015, 12:30   #141
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Niet altijd, de ene wiet is de andere niet. Het verschil in soorten is merkbaar verschillend.
Dus?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 12:32   #142
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus?
Een kieken is geen mus.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 12:35   #143
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat kan.....er zullen altijd mensen zijn die willen overdrijven...nu zijn er ook mensen die jenever in hun bier gooien.Maar de meerderheid van de mensen zal toch kiezen voor veiligheid en kwaliteit.
Het is zeker de bedoeling om een effect te voelen...daarin heb je gelijk....echter mijn vraag naar jou toe .....Is het om die reden beter om het illegaal te houden dan ? Ik hoor dat in de Nederlandse coffeeshops toch heel veel mensen kiezen voor zachte soorten wiet en niet noodzakelijk op zoek zijn naar hoge thc.....wel naar een goede verhouding thc cbd
Wat is voor jou dan het juiste thc-gehalte? Want als het zodanig laag is, is er niks meer aan en kun je evengoed sigaretten roken. Het gaat om een roesmiddel eh, en ondertussen zitten we met de situatie dat de thc van nederwiet al een hele tijd redelijk hoog ligt (hoger dan de jaren 90'). Dus waarom zouden al die gebruikers nu opeens opteren voor een 'softere soort'? Dat klinkt toch niet logisch?

Ik denk trouwens ook dat wanneer cannabis legaal is, en volledig maatschappelijk aanvaard is, men weer op zoek zal gaan naar andere, sterkere roesmiddelen.

Citaat:
Natuurlijk ben ik voor het legaliseren voor medicinaal gebruik.Als je bedenkt dat morfine medicinaal kan worden gebruikt (en terecht) dan kan ik het me anders moeilijk voorstellen.
Maar ben je alleen voor het legaliseren voor medicinaal gebruik? Want daar zou ik mij nog in kunnen vinden.
Oud 25 februari 2015, 12:35   #144
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daarom lees ik dus niet zomaar elke link, als er niet specifiek gequote wordt. Er worden daar een aantal heel algemene voorbeelden gegeven, waarvan blijkbaar geen enkele betrekking heeft op België of cannabis. Uw eerder gegeven argument ''minder gezondheidsproblemen door slechte kwaliteit'' bijvoorbeeld: op de pagina's die je linkt gaat het o.a. over heroïne in Rusland. Er wordt verder aangeklaagd dat de doodstraf voor drugsmisdrijven bestaat in 33 landen. Hoe is dat een relevant argument m.b.t. de Belgische casus?

Het gaat hier over de vraag of cannabis moet gelegaliseerd worden in België/Vlaanderen. Daarvoor kunnen voor- en tegenargumenten worden gegeven, en kan uiteraard verwezen worden naar het buitenland, maar dan wel op een relevante manier. Geen links droppen in het wilde weg en dan staan schuimbekken en persoonlijke beledigingen uiten.
Dat is waar.Het gaat in deze discussie over cannabis en of het al dan niet wenselijk is deze drug te legaliseren daarin kan ik je bijtreden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 12:37   #145
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en dan ?
Dan is tabak of alcohol verbieden maatschappelijk een veel gevoeligere opgave, dan iets wat al illegaal is illegaal houden.
Oud 25 februari 2015, 12:49   #146
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is voor jou dan het juiste thc-gehalte? Want als het zodanig laag is, is er niks meer aan en kun je evengoed sigaretten roken. Het gaat om een roesmiddel eh, en ondertussen zitten we met de situatie dat de thc van nederwiet al een hele tijd redelijk hoog ligt (hoger dan de jaren 90'). Dus waarom zouden al die gebruikers nu opeens opteren voor een 'softere soort'? Dat klinkt toch niet logisch?

Ik denk trouwens ook dat wanneer cannabis legaal is, en volledig maatschappelijk aanvaard is, men weer op zoek zal gaan naar andere, sterkere roesmiddelen.

Maar ben je alleen voor het legaliseren voor medicinaal gebruik? Want daar zou ik mij nog in kunnen vinden.
Dat zou idd kunnen ...maar het op zoek gaan gebeurd naar mijn inziens nu ook al terwijl het illegaal is.....kijk maar wat er gebeurd met xtc pillen....
Dat gebruikers zouden opteren voor softere soorten is idd niet gezegd.....maar je zou bij legalisatie al wel beter kunnen controleren of de soorten niet te sterk zijn reguleren en controleren....nu heb je geen enkele stok om mee te slaan...gewoon opdat het theoretisch niet wordt gecontroleerd.

Ik ben in de eerste plaats om het voor medicinaal gebruik zeker te legaliseren.Als een Dokter je bij manier van spreken morfine anitidepressiva of een pil mag voorschrijven waar je amper nog wakker van wordt Zie ik helemaal geen reden waarom dat niet zou kunnen voor cannabis. Voor recreatief gebuik zou ik het liefst al zeker willen decriminaliseren naar het voorbeeld van bv Portugal

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 februari 2015 om 12:53.
Oud 25 februari 2015, 12:51   #147
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is tabak of alcohol verbieden maatschappelijk een veel gevoeligere opgave, dan iets wat al illegaal is illegaal houden.
Dat is waar.De praktijk bewijst dat.
Oud 25 februari 2015, 13:06   #148
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien wel voor wie drugs als vlucht gebruikt, maar voor een doorsnee gebruiker niet denk ik. Het gaat om het roesgevoel. Dat is vrij uniek voor iedere drug. Zo zou ik de 'roes' (allez, eerder de trip) van LSD of DMT wel eens willen ervaren. Andere drugs spreken me maar weinig aan.
Als het gewoon gaat om sterkere roesmiddelen, kan je je beter legaal pottendarm zuipen. De roes van (veel) alcohol is veel groter dan cannabis.

Het al dan niet legaal zijn van het middel is voor mij bijzaak.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 25 februari 2015 om 13:06.
Oud 25 februari 2015, 13:10   #149
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iets illegaal houden is geen prestatie.

Tenslotte verdwijnen de drugs die verboden zijn niet uit de maatschappij, in tegendeel, ze zijn overal verkrijgbaar.

Iets dat overal te verkrijgen is illegaal houden, dat is zoals een kind dat de handen over de oren houdt en roept, 'lalalalalalalaaa ik hoor u niet!'
Oud 25 februari 2015, 14:19   #150
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar ge doet dan toch net hetzelfde als al die andere prohibitionisten?
Lees eens goed: ik zeg niet dat het verboden moet worden, ik vind wel dat de gebruikers daarover geïnformeerd moeten worden. Preventie, weet je wel.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 14:20   #151
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen zijn verslaafd aan nootmuskaat?
Ik!
Oud 25 februari 2015, 14:21   #152
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat cannabis veel minder gebruikt wordt dan alcohol of tabak, tiens.
In 1937 was dat zeker de reden van succes, maar nu wordt prohibitie steeds moeilijker. Juist omdat prohibitie niet werkt: het zet geen rem om het aantal gebruikers.

Al eens gelezen in het 2014 report?
Oud 25 februari 2015, 14:21   #153
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat cannabis veel minder gebruikt wordt dan alcohol of tabak, tiens.
In 1937 was dat zeker de reden van succes, maar nu wordt prohibitie steeds moeilijker. Juist omdat prohibitie niet werkt: het zet geen rem om het aantal gebruikers.

Al eens gelezen in het 2014 report?
Oud 25 februari 2015, 16:34   #154
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En daarom lees ik dus niet zomaar elke link, als er niet specifiek gequote wordt. Er worden daar een aantal heel algemene voorbeelden gegeven, waarvan blijkbaar geen enkele betrekking heeft op België of cannabis. Uw eerder gegeven argument ''minder gezondheidsproblemen door slechte kwaliteit'' bijvoorbeeld: op de pagina's die je linkt gaat het o.a. over heroïne in Rusland. Er wordt verder aangeklaagd dat de doodstraf voor drugsmisdrijven bestaat in 33 landen. Hoe is dat een relevant argument m.b.t. de Belgische casus?

Het gaat hier over de vraag of cannabis moet gelegaliseerd worden in België/Vlaanderen. Daarvoor kunnen voor- en tegenargumenten worden gegeven, en kan uiteraard verwezen worden naar het buitenland, maar dan wel op een relevante manier. Geen links droppen in het wilde weg en dan staan schuimbekken en persoonlijke beledigingen uiten.
Dus je hebt die pagina dus werkelijk gelezen?

Wauw.

Niet gedacht.

Een prohibitionist die iets leest.

OK, on topic. Je vraagt je af of deze internationale visie relevant is voor België. Wel, uiteraard wel, omdat juist het bestaan van internationale akkoorden (1961 ) zowat hét grootste struikelblok zijn om echt te legaliseren, veelal doet men het halfslachtig door te "decriminaliseren" waarbij in heel veel landen men daardoor juist misdadigers vrij spel geeft (Nederland bv met zijn voordeur-achterdeur problematiek, waarmee ik niet gezegd wil hebben dat iedere wietkweker een crimineel is btw).

Maar volgens mij ben je van slechte wil, want de punten op deze pagina zijn (weliswaar niet allemaal) relevant voor België. Het aantal drugsgebruikers is ook in dit land toegenomen. Ook in dit land is er een probleem met de gezondheid van druggebruikers (onlangs nog in het nieuws: minderwaardige MDMA in omloop). Weliswaar is er hier geen doodstraf, maar verdwijnen ook heel wat mensen achter de tralies voor geweldloze drugdelicten en is er duidelijk een raciale toets aan dit geheel. Ook in België maken criminelen monsterwinsten (of denk je dat ze hier allemaal via VZW Trekt Uw Plant aan hun cannabis komen). En ook in België worden er massa's geld besteed aan de oorlog tegen drugs.

Ontken je dat allemaal?
Oud 25 februari 2015, 16:48   #155
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik hoor dat in de Nederlandse coffeeshops toch heel veel mensen kiezen voor zachte soorten wiet en niet noodzakelijk op zoek zijn naar hoge thc.....wel naar een goede verhouding thc cbd
Prima, hoe meer verstandige gebruikers hoe beter voor de reputatie van cannabis.

Waarmee ik niemand wil stigmatiseren die een soortje uitprobeert met 25% THC. Maar ik vind het helemaal een dolle boel als ze dat dan verdunnen met tabak. De enige vergelijking mogelijk is een fles whisky, die ze dan moeten verdunnen met water omdat het anders te straf is. Ik heb het niet zo voor wkisky-soda...
Oud 25 februari 2015, 18:19   #156
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
Prima, hoe meer verstandige gebruikers hoe beter voor de reputatie van cannabis.

Waarmee ik niemand wil stigmatiseren die een soortje uitprobeert met 25% THC. Maar ik vind het helemaal een dolle boel als ze dat dan verdunnen met tabak. De enige vergelijking mogelijk is een fles whisky, die ze dan moeten verdunnen met water omdat het anders te straf is. Ik heb het niet zo voor wkisky-soda...
Verdunnen doet tabak de THC niet, tenslotte krijg je evenveel THC binnen als je een bepaalde hoeveelheid wiet rookt, of er tabak bij is of niet maakt geen verschil in mijn opinie.

Wat wel waar is, dat is dat ervaren rokers minder wiet gebruiken dan de onervaren roker/gebruiker.

En in wezen speelt binnen bepaalde grenzen de hoeveelheid THC in de wiet weinig rol, het is niet hoe hoog de high gaat, het is de kwaliteit van de high die telt.
Oud 25 februari 2015, 18:22   #157
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan.....er zullen altijd mensen zijn die willen overdrijven...nu zijn er ook mensen die jenever in hun bier gooien.Maar de meerderheid van de mensen zal toch kiezen voor veiligheid en kwaliteit.
Het is zeker de bedoeling om een effect te voelen...daarin heb je gelijk....echter mijn vraag naar jou toe .....Is het om die reden beter om het illegaal te houden dan ? Ik hoor dat in de Nederlandse coffeeshops toch heel veel mensen kiezen voor zachte soorten wiet en niet noodzakelijk op zoek zijn naar hoge thc.....wel naar een goede verhouding thc cbd

Natuurlijk ben ik voor het legaliseren voor medicinaal gebruik.Als je bedenkt dat morfine medicinaal kan worden gebruikt (en terecht) dan kan ik het me anders moeilijk voorstellen.
Heeft ook met de prijs te maken.
Oud 25 februari 2015, 19:10   #158
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Verdunnen doet tabak de THC niet, tenslotte krijg je evenveel THC binnen als je een bepaalde hoeveelheid wiet rookt, of er tabak bij is of niet maakt geen verschil in mijn opinie.

Wat wel waar is, dat is dat ervaren rokers minder wiet gebruiken dan de onervaren roker/gebruiker.

En in wezen speelt binnen bepaalde grenzen de hoeveelheid THC in de wiet weinig rol, het is niet hoe hoog de high gaat, het is de kwaliteit van de high die telt.
Ik denk dat hij bedoelt dat je met straffe wiet iets meer tabak gaat gebruiken en wat minder wiet.
Oud 26 februari 2015, 07:20   #159
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Awel ik stel mij de vraag....

Laatst zat ik in de Bulldog van Amsterdam, want ik kan in BE niet aan legale mediwiet geraken.
Ze kijken er op neer als je met tabak rolt in de Amsterdamse shops he, Rotterdam kijkt er zo niet naar. Ik rol me er ene zonder tabak voor solidair te zijn.
En ik moet zeggen dat ik toch veel harder effect met tabak heb dan met alternatieve tabak.

Hetzelfde met vaporizen, laat ik zo'n zak helemaal vollopen en ik trek hem gans leeg... het is niet hetzelfde als een jointje roken.
Ge pakt dan beter een goeie waterpijp mee om puur te smoren

Waar ik dan wel helemaal niet tegen kan is spacecake, ik eet mij één plakje en op den duur wordt het allemaal zo zwaar dat ik geen oog meer openkrijg.
Ik heb echt nog geen gram nodig om ganse avond van huis te zijn als ik het in een cake neem.

Echt die illegaliteit doet ons land geen goed, ge moet zien hoeveel inkomsten Amsterdam alleen maar aan toerisme heeft. Dat draait 24/7 het hele jaar rond. Is daar meer multicultureel dan Brussel en Antwerpen tesamen, rijdt openbaar vervoer dat werkt, en de stad bruist en leeft.
DAG EN NACHT!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2015, 08:05   #160
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Awel ik stel mij de vraag....

Laatst zat ik in de Bulldog van Amsterdam, want ik kan in BE niet aan legale mediwiet geraken.
Ze kijken er op neer als je met tabak rolt in de Amsterdamse shops he, Rotterdam kijkt er zo niet naar. Ik rol me er ene zonder tabak voor solidair te zijn.
En ik moet zeggen dat ik toch veel harder effect met tabak heb dan met alternatieve tabak.

Hetzelfde met vaporizen, laat ik zo'n zak helemaal vollopen en ik trek hem gans leeg... het is niet hetzelfde als een jointje roken.
Ge pakt dan beter een goeie waterpijp mee om puur te smoren

Waar ik dan wel helemaal niet tegen kan is spacecake, ik eet mij één plakje en op den duur wordt het allemaal zo zwaar dat ik geen oog meer openkrijg.
Ik heb echt nog geen gram nodig om ganse avond van huis te zijn als ik het in een cake neem.
Dat is zo. Tabak heeft zo z'n eigen effect en wanneer je dezelfde soort met of zonder rookt merk je toch wel een verschil. Zelf hou ik het liefst van puur, vooral nu ik niet meer rook (tabak dan). Natuurlijk is zo'n bong niet altijd gemakkelijk mee te nemen, op de fiets in't bos bvb.
Gezondste is natuurlijk vapen, maar toestel kost me teveel en het 'ritueel' ligt me niet.
Spacecake of space-culoos begin ik niet meer aan, heel moeilijk te doseren en dan nog een paar uur wachten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be