|  | Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. | 
| 
 | |||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. | 
|  | 
|  | Discussietools | 
|  6 juli 2015, 14:37 | #141 | |
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd:  8 juni 2005 Locatie: Brussel 
				 |   Citaat: 
 Liefst, nogmaals, met concrete voorbeelden... 
				__________________ Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. | |
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:38 | #142 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 19 april 2006 Locatie: Zele 
				 |   behalve als er een alarmbelprocedure wordt opgestart door pakweg de Duitse Gemeenschap als het gaat over een kwestie die enkel Vlaams-Brabant en Brussel aangaat. 
				__________________ multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. | 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:39 | #143 | |
				 |   Citaat: 

__________________ Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. | |
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:42 | #144 | 
				 |   mss de partij waarop je stemt, wel? 
				__________________ multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. | 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:43 | #145 | |
				 |   Citaat: 
 Maar ik heb het toen gezegd, en blijf het herhalen: zelfs zonder alarmbelprocedure zou de wet niet gestemd zijn, de regering zou gewoon vroeger gevallen zijn. Een alarmbelprocedure kan een wet trouwens niet tegenhouden, enkel vertragen. En nog sterker, als de Waalse regering morgen een alarmbelprocedure begint, dan zal het even snel gedaan zijn. 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:45 | #146 | 
				 |   Ongeveer alle partijen hebben er iets mee te maken, behalve dan het VB, de PP en de PTB. Dus ja, ook mijn partij. 
				__________________ Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. | 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:47 | #147 | |
				 |   Citaat: 
 Dat het allemaal niet zo is, bewijst enkel dat de democratie in België nog niet af is. Ze werkt goed genoeg, ga je mij niet horen zeggen, maar er zijn teveel gaten om het als een volwaardig systeem te noemen. 
				__________________ multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. | |
|   |   | 
|  6 juli 2015, 14:50 | #148 | 
				 |   ik heb er geen weet van dat de N-VA met een staatshervorming heeft ingestemd? 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:08 | #149 | ||
				 |   Citaat: 
 De dynamiek tussen deelstaten, zoals in Zwitserland of in de VS bestaat, is dan ook anders in België: bipolair ipv multipolair, en dat heeft een enorme impact op de conflicten en de botsingen. Dit is een inherente zwakte binnen de Belgische constructie. Maar als er, binnen deze context, procedures worden uitgewerkt om te vermijden dat er een botsing er komt nadat een wet gestemd is, dan vind ik dat een goede zaak. De alarmbelprocedure is er eentje voor de deelstaten, niet voor het federaal parlement, en geldt voor een . Daar blijft de gewone meerderheidsregel van toepassing. Wat het vallen van de regering betreft, heb ik meermaals uitgelegd: als de Franstaligen uit de regering stappen (de regering dus geen parlementaire meerderheid meer bieden), dan moet alle Vlaamse partijen samen een regering vormen om tot een parlementaire meerderheid te geraken. Zie jij dit gebeuren? Tjû, nu ik alles al geschreven heb, kom het mij op dat wij de alarmbelprocedure (inderdaad in het federaal Parlement) verwarren met het belangenconflict... Citaat: 
 Ooit zal een échte keuze voor een model gemaakt moeten worden, maar dat is nog niet voor morgen... 
				__________________ Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. | ||
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:09 | #150 | |
				 |   Citaat: 

|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:10 | #151 | |
				 |   Citaat: 

__________________ multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. | |
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:12 | #152 | |
				 |   Citaat: 
 https://nl.wikipedia.org/wiki/Commun...rmbelprocedure 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:12 | #153 | |
				 |   Citaat: 
 OK dan, ik pas mijn zin aan : Ongeveer alle partijen hebben er iets mee te maken, behalve dan de NVA, het VB, de PP en de PTB. Dus ja, ook mijn partij. 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:14 | #154 | |
				 |   Citaat: 
 Ik zat toen niet in de VU, maar ik zou begot niet geweten hebben tot welke groep ik zou behoord hebben... 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:19 | #155 | |
				 |   Citaat: 
 - alarmbelprocedure: in het federaal parlement, tussen taalgroepen ; hier kan ik jou gelijk geven, tijdens de discussies rond het wetsvoorstel/-ontwerp is er meer dan voldoende ruimte om tegen te zijn. En zolang we geen Senaat hebben die de deelstaten vertegenwoordigt (zoals vaak in federale landen) geldt de regel: de meerderheid beslist. - belangenconflict: tussen de entiteiten die de federale staat vormen, en daar blijf ik bij mijn standpunt. 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:45 | #156 | |
| Banneling Geregistreerd:  2 december 2013 
				 |   Citaat: 
 Is er op een moment een totaal nieuwe grondwet herschreven die met de wensen van zowel de franstaligen als de Vlamingen rekening hield, ja of neen of werd de oorspronkelijk franstalige grondwet telkenmale gewoon aangepast en is de basis van die franstalige grondwet dus wel degelijk de franstalige visie, waar de Vlamingen hun Eigen visie steeds moesten afkopen, of anders gelezen, steeds er een prijs moesten voor betalen, ja of neen??? En zoals bij de laatste staatshervorming is het niet de gewoonte van de franstaligen om te Eisen dat hun bekomen bijkomende rechten telken male opnieuw in de grondwet worden ingeschreven en dus verankerd zodat er dus altijd een tweederde meerderheid nodig is, en dus een duidelijke franstalige blokkeringsminderheid volstaat om ook maar iets te kunnen veranderen of terugschroeven...? En is niet een groot deel van de transfers noord-zuid op die manier verankerd in de grondwet, transfers die niets met de democratische rechten van iedere burger vandoen hebben, want niet eenduidig voor iedereen??? Dus samen met een staatsmisvorming waar de Vlamingen een dure rekening voor betalen om totaal niet verkregen te hebben wat ze zelf vroegen, eerder het tegendeel, maar wel om nieuwe franstalige voordelen te verzekeren, verankerd in de grondwet en waar Vlaanderen dus weer wat meer van zijn democratische rechten door verliest... | |
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:48 | #157 | 
| Minister-President Geregistreerd: 24 augustus 2011 Locatie: Ternat 
				 |   Men houdt niet België in stand, maar wel de flamingantische en wallingantische particratie die teert op de goedheid van de Belgen. We weten dus wat ons, Belgen, te doen staat. 
				__________________ België unitair ! | 
|   |   | 
|  6 juli 2015, 15:59 | #158 | |||||
				 |   Citaat: 
 Citaat: 
 Wat zou die "Franstalige basis" dan wel mogen zijn, en hoe heeft dat overleefd? Citaat: 
 Trouwens, ik weet niet of jij dat beseft, maar de Vlamingen beschikken ook over een blokkeringminderheid. Citaat: 
 Citaat: 

__________________ Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. | |||||
|   |   | 
|  6 juli 2015, 16:09 | #159 | |
| Banneling Geregistreerd:  2 december 2013 
				 |   Citaat: 
 vb. Vele nieuwe bevoegdheden worden overgeheveld naar de gemeenschappen, maar ze zeggen er niet bij dat slechts 80% van de werkingsmiddelen meekomen en nog minder dat het geen afgeronde bevoegdheidspaketten zijn en nog minder dat de federale regering overal een dikke en beslissende vinger in de pap blijft houden... Zodat we bij de meeste van die overgehevelde bevoegdheden het eerder hebben over een afschuiving van de federale besparingen op de Vlaamse rug en dat Vlaanderen met die nieuwe bevoegdheden nog weinig anders kan doen dan discuteren over welke besparingen ze erin gaan uitvoeren. | |
|   |   | 
|  6 juli 2015, 16:34 | #160 | |||
				 |   Citaat: 
 Want anders zou je weten dat de pers heel veel aandacht heeft besteed aan de zesde staatshervorming, met daarin zowel het goednieuwsshow van de regering, als de slechtnieuwsshow van de oppositie, als de opinies en argumenten pro en contra van buitenstaanders. Misschien ben je een beetje gefrustreerd omdat jij niet aan bod zijt gekomen? Citaat: 
 Citaat: 

__________________ Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. | |||
|   |   |