![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Brussel loslaten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 25,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 75,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jawel, MIJN bericht was wel degelijk sarcastisch bedoeld. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op het ogenblik, dankzij Europa is Platduits weer een erkende taalvariant met alle faciliteiten. En dan speciaal in het onderwijs. Bovendien is de Nederlandse taal zowel een keuzevak of verplicht vak op scholen in de grensstreken. De verbondenheid zoals in de middeleeuwen tussen de regio's in Duitsland en Nederland keert weer terug. Er zijn in de toekomst geen taalovergangen meer. En dat is ook goed zo.
![]() |
#143 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is ok.
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Groningen wordt Fries, maar blijft onbewoond. Kunnen de Friezen nog wat blijven verdienen aan de laatste gasreserves en verkopen aan de Hollanders en de Vlamingen ![]() Taal Fries, het vorstenhuis probleem lossen we ook op. Willem gaat mee en de koning van het huidige België kan koning worden van het bij elkaar geharkte Nederland en Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 november 2015 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Filip kan koning worden van Vlaanderen + Holland. Z'n kinderen worden al opgevoed met Nederlands toch? Hij bereidt zich blijkbaar al op voor de toekomst ![]() Laurent ...vast wel een oplossing voor te vinden ... burgemeester van Madurodam? Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 november 2015 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
![]() Is een idee, maar moet maar geregeld worden als Willem koning af is en Filip koning is geworden van ook de Antillen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
De Nederlandse Revolutie en Opstand in de 16 e eeuw, is niet voor niets geweest. ![]() Nederland is de eerste onafhankelijke staat in Europa. Eerst in de Republiek en later in het VKN hebben we al eeuwen de Nederlandse taal. Waarom zal Nederland ,die eeuwen van eigen taal en eigen staat teniet doen, t.b.v. van een Benelux staat, met diversen taaltjes en veel utopisten, die deze staat nastreven vanuit nostalgische gevoelens over Brussel? Laten we reëel zijn ,Nederland blijft bestaan en België blijft bestaan en Luxemburg blijft bestaan en dat allemaal als staten binnen Europa. Vanuit Vlaanderen is al die eeuwen nog nooit een serieuze poging ondernomen, om een Nederlandstalige staat op te richten of dit samen met Nederland te realiseren. Laatst gewijzigd door cato : 21 november 2015 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]()
![]() |
#154 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Denk wel dat de staat België omgevormd zal worden met evolutionaire snelheid, langzaam dus.
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net zoals we in Leuven een tenken aan de wand zien, lettrelijk dan , in de vorm van straaatnaambordjes in het dialekt aan de muren, en dat uitgrekend op het ogenblik dat men nauwelijs nog Leuvens hoort te Leuven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door mijn jarenlange contacten met Duitstalig Zwitserland zie ik op dat vlak heel grote overeenkomsten tussen Vlamingen en Alemannische Zwitsers. Beiden hebben inderdaad de neiging eerder in zichzelf gekeerd te zijn, eerder conservatief van aard te zijn maar dat wel weten te combineren met een zekere innovatief commercieel dynamisme. Ook op andere punten zie ik raakvlakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België is een federaal land en de Heel-Nederlandse staat die ik voorsta zou een konfederale staat zijn op basis van taal. Eigenlijk een zeer losse stantenbond. Ik zou daaarmee twee vliegen tegelijk slaan. Enerzijds de oprichting van een Dietse (Nederlandssprekende) staat en anderzijds de restnederlanden buiten de greep van Frankrijk houden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op papier tenminste. ![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 november 2015 om 19:21. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb nog de tijd van het ABN-kaartje meegemaaakt op de speelplaats en dat heeft zijn doel niet gemist. Als er nu geen dialektkaartje komt, zal het voorbij zijn met de dialekten binnen afzienbare tijd. En dat kaartje zal er uiteraard NIET komen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 november 2015 om 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |