Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 7 juni 2016, 18:32   #141
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Tja, wat is de waarde van een contract als je de inhoud eenzijdig kan veranderen? Of die inhoud idioot is doet niet ter zake.
CAO's zijn beperkt in tijd. Om de paar jaren worden dus nieuw cao's onderhandeld. De dokwerkers staken als in de nieuwe cao sommige privileges verdwijnen.

Citaat:
Vanmiddag is een spontane staking uitgebroken bij de Gentse havenarbeiders. Ze pikken de nieuwe afspraken niet tussen hun eigen vakbonden en de havenbedrijven.
bron: http://kanaalz.knack.be/nieuws/gents...al-653655.html

Het gaat dus niet om eenzijdig veranderde contracten. Het gaat om nieuwe contracten die die in de plaats komen van oude, beëindigde contracten.

En als die minder privileges bevatten, dan wordt er gestaakt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2016 om 18:32.
pajoske is offline  
Oud 7 juni 2016, 18:46   #142
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat maakt uit.
Kan een CAO ook een contract tussen ambtenaar en overheid zijn?
Het antwoord is "ja".
Heb toch niet het tegendeel beweerd. Wel dat een CAO eerder als een regelmatig terug te onderhandelen kontrakt moet bezien worden. Hetgeen morgen in een CAO staat, kan er binnen vijf jaar totaal anders instaan.
Bob is offline  
Oud 7 juni 2016, 19:44   #143
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
CAO's zijn beperkt in tijd. Om de paar jaren worden dus nieuw cao's onderhandeld. De dokwerkers staken als in de nieuwe cao sommige privileges verdwijnen.

Het gaat dus niet om eenzijdig veranderde contracten. Het gaat om nieuwe contracten die die in de plaats komen van oude, beëindigde contracten.

Een contract is meestal van bepaalde duur, neemt niet weg dat bij eventuele heronderhandeling er vertrokken wordt van uit de oude voorwaarden. Persoonlijk vind ik het zeer logisch dat mensen in staking kunnen gaan. Ik ga ook in staking als een klant mij niet tijdig betaald.
Soms denk ik wel eens dat het misschien goed zou zijn als men de statuten van bediende, arbeider en eenmanszaak zou samenvoegen.
Loki is offline  
Oud 7 juni 2016, 19:44   #144
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Een contract is meestal van bepaalde duur, neemt niet weg dat bij eventuele heronderhandeling er vertrokken wordt van uit de oude voorwaarden. Persoonlijk vind ik het zeer logisch dat mensen in staking kunnen gaan. Ik ga ook in staking als een klant mij niet tijdig betaald.
Soms denk ik wel eens dat het misschien goed zou zijn als men de statuten van bediende, arbeider en eenmanszaak zou samenvoegen.
Loki is offline  
Oud 7 juni 2016, 20:13   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Een contract is meestal van bepaalde duur, neemt niet weg dat bij eventuele heronderhandeling er vertrokken wordt van uit de oude voorwaarden.
Dan hebt u nog steeds niet geantwoord op de vraag welke punten de regering niet respecteert? U sprak over contractbreuk. Wat is er dan verbroken en eenzijdig opgezegd?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 7 juni 2016, 20:26   #146
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een zelfstandige moet werken voor zijn geld. Een vrij beroep moet werken voor zijn geld. Een ambtenaar moet werken voor zijn geld. Een werknemer moet werken voor zijn geld. In principe zijn het allemaal dezelfde statuten.
Een werknemer in mindere mate, maar zeker een ambtenaar, heeft inkomensgarantie.
Tavek is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be