Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2017, 21:43   #141
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad. Ik ben al mijn hele leven lang een voorstander dat op gans de aardbol waar dan ook Engels als tweede taal wordt onderwezen.
Het zou fantastisch zijn mocht gans de wereld binnen een generatie dezelfde taal zou spreken en zeker in de eerste plaats voor de wereldvrede.
Wie interesse heeft in andere talen kan dat liefst leren op vrijwillige basis;
2
dat is ook wat in de rest van de wereld gedaan wordt.

De plaatselijke taal en het Engels verplicht onderwijzen .

Enkel in Vlaanderen,Luxemburg en enkele kleinere Zwitserse kantons is het Engels niet de eerste vreemde taal die aangeleerd wordt.

Maar dit zal na de verkiezingen van 2019 recht gezet worden in Vlaanderen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2017, 21:54   #142
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
2

Enkel in Vlaanderen,Luxemburg en enkele kleinere Zwitserse kantons is het Engels niet de eerste vreemde taal die aangeleerd wordt.

Ja dat is waar. Maar niet vergeten dat Engels nu ook al tot de verplichte vakken behoort in het secundair onderwijs ( toch in mijn tijd)
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2017, 22:38   #143
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is flauwekul. Je weet even goed als iedereen hier dat dit gewoon niet aan bod is gekomen. Het thema leeft niet, de neo-belgicisten van N-VA hebben dit zelfs niet eens als thema op tafel gesmeten bij de coalitiegesprekken. Het kan hun geen zak schelen.
Och CDV en OVLD zijn nog een stuk erger. En nogmaals, de minister van onderwijs is ne CDV'er.
Maar dat NVA er moeite mee heeft om radicaal te kiezen voor een vrije keuze als tweede taal (frans of engels) in het lager/middelbaar onderwijs is blijkbaar wel een feit. Alleen voor het hoger onderwijs spreekt men zich uit voor het engels, als er lessen in een andere taal moeten gegeven worden.
Heel de Vlaamse onderwijswereld geeft den indruk dat talenkennis (vooral Frans, waarom begrijp ik helemaal niet) de redding van Vlaanderen is. Doch de werkelijkheid is, dat wanneer we er niet in gelukken van te innoveren, we hopeloos achter geraken, talenkennis of niet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 05:40   #144
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och CDV en OVLD zijn nog een stuk erger. En nogmaals, de minister van onderwijs is ne CDV'er.
Maar dat NVA er moeite mee heeft om radicaal te kiezen voor een vrije keuze als tweede taal (frans of engels) in het lager/middelbaar onderwijs is blijkbaar wel een feit. Alleen voor het hoger onderwijs spreekt men zich uit voor het engels, als er lessen in een andere taal moeten gegeven worden.
Heel de Vlaamse onderwijswereld geeft den indruk dat talenkennis (vooral Frans, waarom begrijp ik helemaal niet) de redding van Vlaanderen is. Doch de werkelijkheid is, dat wanneer we er niet in gelukken van te innoveren, we hopeloos achter geraken, talenkennis of niet.

Het zal toch al wel erg zijn zeker als N-VA zijn eigen desinteresse in taalonderwijs moet gaan relativeren door met de vinger naar niet-communautair geïnteresseerde coalitiepartners te wijzen ? Wie minister van onderwijs is, is daarbij niet eens relevant. Dit is materie die een vakminister niet in zijn/haar eentje beslist maar wel het kernkabinet en de partijvoorzitters.
Denk maar aan de hervorming van het secundair die de heer de wever met veel vuur en passie heeft bestreden omwille van zijn liefde voor het latijn. De rol van de minister van onderwijs in dat dossier was die van toeschouwer.

De enige taal in het onderwijs waarvoor De Wever en bij uitbreiding zijn partij al haar nek heeft voor uitgestoken is het latijn. Verplicht onderwijs van frans is nooit aan bod gekomen.
Il s'en fout.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 08:17   #145
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een Onafhankelijk Vlaanderen zullen enkel Nederlands en Engels verplicht onderwezen worden.

De andere talen ,Duits Frans ,Spaans enz.

zullen niet verplichte keuzevakken zijn .
ik vertrouw op mijn mede-Vlamingen dat ze hun toekomst niet op die manier willen verkwanselen.
Oud 24 augustus 2017, 08:31   #146
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik vertrouw op mijn mede-Vlamingen dat ze hun toekomst niet op die manier willen verkwanselen.
Toet, toet... als 't van de Witte afhangt: verkwanselen zullen ze, zulle.
Oud 24 augustus 2017, 08:56   #147
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2

Als ik van thuis uit fietstochten maak heb ik 3 talen nodig om halverwege een pint te bestellen: Nederlands, Duits of Frans. En gij wilt twee van die talen in het onderwijs afschaffen?

Ik kan uw redenering niet volgen. Waarom nog Nederlands, of gelijk welke andere taal Leren? Als toch iedereen Engels leert lezen en schrijven? Dan kan ik beter overal mijn pintje in de Engelse taal bestellen.

De grote tegenstanders van de ene vreemde taal (Frans) zijn tegenwoordig de grote voorvechters om de eigen taal te doen verdwijnen voor een andere vreemde taal (Engels).

Logica en flamingantisme zijn precies twee erg tegenstrijdige begrippen.

De grote flamingante voorvechters van de eigen cultuur? Ik heb i.v.m. mijn stamboomonderzoek heel wat oude documenten geraadpleegd die in de euregio Maas-Rijn opgesteld werden. De eerste Engelse tekst moet ik nog tegenkomen.

Besluit: al uwe zever heeft niks met eigen cultuur of volk te maken, maar enkel met politieke machtshonger en eigenbelang.

PS Het feit dat in Vlaanderen niet het Engels op de tweede taal komt maakt dat onze jongeren door hun talenkennis een punt voor hebben op hun leeftijdsgenoten uit andere landen. En gij wilt dat voordeel te niet doen voor......uw flamingante machtsgeilheid.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 augustus 2017 om 08:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 09:14   #148
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal toch al wel erg zijn zeker als N-VA zijn eigen desinteresse in taalonderwijs moet gaan relativeren door met de vinger naar niet-communautair geïnteresseerde coalitiepartners te wijzen ? Wie minister van onderwijs is, is daarbij niet eens relevant. Dit is materie die een vakminister niet in zijn/haar eentje beslist maar wel het kernkabinet en de partijvoorzitters.
Denk maar aan de hervorming van het secundair die de heer de wever met veel vuur en passie heeft bestreden omwille van zijn liefde voor het latijn. De rol van de minister van onderwijs in dat dossier was die van toeschouwer.

De enige taal in het onderwijs waarvoor De Wever en bij uitbreiding zijn partij al haar nek heeft voor uitgestoken is het latijn. Verplicht onderwijs van frans is nooit aan bod gekomen.
Il s'en fout.

Wat maakt het mij uit of de richting latijn nu behouden blijft of niet. Er zijn genoeg andere richtingen zonder latijn. Helaas is er geen enkele richting zonder frans als tweede taal.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 09:27   #149
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wat maakt het mij uit of de richting latijn nu behouden blijft of niet. Er zijn genoeg andere richtingen zonder latijn. Helaas is er geen enkele richting zonder frans als tweede taal.
Naar Frankrijk of de Walen verhuizen lost dat probleem op.
Oud 24 augustus 2017, 09:33   #150
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is flauwekul. Je weet even goed als iedereen hier dat dit gewoon niet aan bod is gekomen. Het thema leeft niet, de neo-belgicisten van N-VA hebben dit zelfs niet eens als thema op tafel gesmeten bij de coalitiegesprekken. Het kan hun geen zak schelen.
Dat is flauwekul...; gaat dat aan de Vlaamse jeugd vertellen waarvan 90% liever Engels dan Frans leert en voor velen onder hen het Frans een niet levende intellectuele taal is; een beetje zoals het Latijn vroeger...
Maar hoe dikwijls krijgen wij nog te horen dat zonder Frans we nergens komen en dat is ook zo wat federaal la Belgique, wat Bruxelles betreft... waar ze nog bij Frans en bij Frans alleen zweren...
Dat ze het VB zo haten is niet voor niets want Bruxelles is in hetzelfde bedje ziek maar dan aan de andere kant van de taallijn, nl. Nederlands tegenover Frans of Frans tegenover Nederlands... Het is nog eerder het VB dat de francofonie het licht in de ogen gunt, wat we niet van la Belgique met Bruxelles op kop tegenover de Vlamingen kunnen zeggen... Dat wat de verdraagzaamheid betreft.
En jouw fantasietje dat dat niet leeft bij de Vlamingen... jij weet dat door je natte vinger in de lucht omhoog te steken zeker... Zoals je er ook heilig van overtuigd bent dat een grote meerderheid van de Vlamingen voor het cordon sanitair zijn...
En natuurlijk sterkt de politiek correcte, maar zelfs zo anti-Vlaams racistisch, jou in jouw overtuigingen...
Wie gelooft die media nog???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 09:35   #151
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Quercus, kris peeters maakt niet eens deel uit van de vlaamse regering. Hij is federaal minister. Zijn mening over wat al dan niet verplicht moet zijn in het onderwijsprogramma in vlaanderen is even relevant als wat Urbanus daarvan denkt.

Ik moet je toch hopelijk niet uitleggen dat de calimero-situatie als comfort zone waarbij n-va in de vlaamse regering zich kon wegstoppen achter het argument "wij zijn de kleinste partij in de coalitie" sinds drie jaar niet meer opgaat ? N-VA domineert deze coalitie en ze zet de politiek van haar voorgangers naadloos voort, ze voert er zelfs geen debat over.

De kracht van de verandering... Kut met peren...
Alsof la Belgique, gecorrumpeerd Vlaanderen incluis, zich zo maar laat veranderen... Dat is inderdaad kut met peren en ze weren zich met alle middelen, media in de hand...
Oud 24 augustus 2017, 09:40   #152
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Welke toekomst??? Als horigen van de grote francofonie???
Ik zie de toekomst zwart in, maar ik ben er alles behalve van overtuigd dat de redding uit de grote francofonie komt...
In tegendeel, als het erop aankomt verkopen ze de hele wereld, Vlamingen voorop voor hun eigen bekrompen redding...
Bekrompen chauvinisme, je weet wel... Ze geraken er niet uit om wereldburgers te worden...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 24 augustus 2017 om 09:41.
Oud 24 augustus 2017, 09:44   #153
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik van thuis uit fietstochten maak heb ik 3 talen nodig om halverwege een pint te bestellen: Nederlands, Duits of Frans. En gij wilt twee van die talen in het onderwijs afschaffen?

Ik kan uw redenering niet volgen. Waarom nog Nederlands, of gelijk welke andere taal Leren? Als toch iedereen Engels leert lezen en schrijven? Dan kan ik beter overal mijn pintje in de Engelse taal bestellen.

De grote tegenstanders van de ene vreemde taal (Frans) zijn tegenwoordig de grote voorvechters om de eigen taal te doen verdwijnen voor een andere vreemde taal (Engels).

Logica en flamingantisme zijn precies twee erg tegenstrijdige begrippen.

De grote flamingante voorvechters van de eigen cultuur? Ik heb i.v.m. mijn stamboomonderzoek heel wat oude documenten geraadpleegd die in de euregio Maas-Rijn opgesteld werden. De eerste Engelse tekst moet ik nog tegenkomen.

Besluit: al uwe zever heeft niks met eigen cultuur of volk te maken, maar enkel met politieke machtshonger en eigenbelang.

PS Het feit dat in Vlaanderen niet het Engels op de tweede taal komt maakt dat onze jongeren door hun talenkennis een punt voor hebben op hun leeftijdsgenoten uit andere landen. En gij wilt dat voordeel te niet doen voor......uw flamingante machtsgeilheid.
Nog altijd niet door dat er een verschil is tussen om het even welke taal en je moedertaal...
Je eigen moedertaal kennen met daarnaast een wereldtaal (een echte, niet het verzopen Frans) dat is multikul...
Allemaal verplicht frans doen spreken dat is gaan voor een grote éénheidsworst en kultuur verarmend...
Maar dat erkennen de Fransen alleen als ze het hebben over hun eigen taal; de andere talen ondergraven ze waar ze kunnen...
Oud 24 augustus 2017, 10:12   #154
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Quercus, kris peeters maakt niet eens deel uit van de vlaamse regering. Hij is federaal minister. Zijn mening over wat al dan niet verplicht moet zijn in het onderwijsprogramma in vlaanderen is even relevant als wat Urbanus daarvan denkt.

Ik moet je toch hopelijk niet uitleggen dat de calimero-situatie als comfort zone waarbij n-va in de vlaamse regering zich kon wegstoppen achter het argument "wij zijn de kleinste partij in de coalitie" sinds drie jaar niet meer opgaat ? N-VA domineert deze coalitie en ze zet de politiek van haar voorgangers naadloos voort, ze voert er zelfs geen debat over.

De kracht van de verandering... Kut met peren...
Dat belet hem volstrekt niet om, net zoals u en ik, ook zijn mening en vooral die van de achter hem staande octopus, te verkondigen. Over van alles en nog wat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 10:19   #155
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Nog altijd niet door dat er een verschil is tussen om het even welke taal en je moedertaal...
Je eigen moedertaal kennen met daarnaast een wereldtaal (een echte, niet het verzopen Frans) dat is multikul...
Allemaal verplicht frans doen spreken dat is gaan voor een grote éénheidsworst en kultuur verarmend...
Maar dat erkennen de Fransen alleen als ze het hebben over hun eigen taal; de andere talen ondergraven ze waar ze kunnen...
ik ken mijn eigen moedertaal. Maar daarnaast was het zeer zinvol een niet-wereldtaal (Nederlands) te leren. En als werknemer in een Brussels bedrijf was mijn (beperkte) kennis van de Franse taal noodzakelijk. Op reis was ik ook zeer blij met mijn (beperkte) kennis van de Engelse taal. En de (zeer beperkte) kennis van de Duitse taal is mij ook al veel van pas gekomen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 augustus 2017 om 10:20.
Oud 24 augustus 2017, 10:26   #156
pajoske

Standaard

Citaat:
Neen dat is bi-kul. Bicultureel verengt uw kennis tot hetgeen in die twee talen geschreven of gezegd wordt.
Multicultureel opent een veel bredere wereld.

Of om het eenvoudig te zeggen. Bicul zoals gij voorstelt: wat onder uw Vlaamse kerktoren gebeurt kent ge en hetgeen u door de Angelsaksische media ingepompt wordt. Al de rest is voor u de grote onbekende.

PS zonder de kennis van de Franse taal gaat ge niet veel met uw eventuele kleinkinderen kunnen praten.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 augustus 2017 om 10:30.
Oud 24 augustus 2017, 10:28   #157
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de realiteit .

Ken jij nog één andere hoofdstad van een land ,

waar de taal van de meerderheid van dat land

in de meeste omstandigheden niet begrepen wordt
Montréal

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 10:35   #158
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En elke Vlaming die opspeelt krijgt onmiddellijk het etiket 'racist, extremist, onverdraagzaam, kerktorenmentaliteit, bekrompenheid ... en nog veel anders moois op zijn kop geplakt...
correctie:

Enkel de racistische, extremistische, onverdraagzaame, bekrompen Vlaming krijgen dat op hun kop geplakt.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 10:37   #159
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Montréal
Montréal is geen hoofdstad van Canada. Ottawa is dat wél. Bovendien zul je in Montréal met Engels wel begrepen worden. Als ze u niet antwoorden in het Engels is het uit francofone balorigheid en onwilligheid.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 10:42   #160
Tavek
Banneling

Standaard

Engels leert ge vanzelf.

Heb ik nooit een school voor nodig gehad. En ik publiceer toch in het Engels.

Internet, tv, enz...hebben me blootgesteld aan zeer veel gesproken en geschreven Engels.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be