Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2018, 07:44   #141
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zou heel verbaasd zijn. In Koksijde ben ik al op Franstalige restaurantuitbaters gevallen. Met hun Franstalige klanten spreken ze in het Frans; met hun Nederlandstalige klanten spreken ze in het Nederlands.
De Franstalige aanwezigheid aan de Kust is zo groot dat we er meer en meer Franstalige uitbaters zien. Ik ga zeer regelmatig naar de Kust tijdens de zomer en ik spreekt dus uit ervaring.
Als die uitbaters commercieel ingesteld zijn zal dat zeker wel zo zijn. Of dat geldt voor de doorsnee Franstalige toerist betwijfel ik . Persoonlijk geef ik ze geen ongelijk. Wie niet waagt niet wint.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 februari 2018 om 07:46.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 10:39   #142
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als die uitbaters commercieel ingesteld zijn zal dat zeker wel zo zijn. Of dat geldt voor de doorsnee Franstalige toerist betwijfel ik . Persoonlijk geef ik ze geen ongelijk. Wie niet waagt niet wint.
Dat weten we niet en dit moeten we de handelaars aan de Kust vragen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 10:55   #143
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zou heel verbaasd zijn. In Koksijde ben ik al op Franstalige restaurantuitbaters gevallen. Met hun Franstalige klanten spreken ze in het Frans; met hun Nederlandstalige klanten spreken ze in het Nederlands.
De Franstalige aanwezigheid aan de Kust is zo groot dat we er meer en meer Franstalige uitbaters zien. Ik ga zeer regelmatig naar de Kust tijdens de zomer en ik spreekt dus uit ervaring.
Die restaurantuitbaters zouden dan eens, als voorbeeld voor andere Franstaligen, in de bloemetjes mogen gezet worden.
Overigens een verstandige Franstalige zal wel degelijk beseffen dat hij/zij er alle belang bij heeft.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 12:05   #144
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Maar ik sta persoonlijk ook al wel eens in een zaak aan de kust. En ik heb oren
Oud 4 februari 2018, 12:22   #145
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe dat, jij kent die toch allemaal.
Oud 4 februari 2018, 16:10   #146
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In de echte wereld, is die motie van een gemeenteraad een scheet in een netzak.

Niemand is daar mee bezig. (misschien 1 of 2 rukkers in n-va, dat kan...)
En gij zit hier dus mee te forummen, omwille van een scheet in een netzak.

Laat me niet lachen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 18:04   #147
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Maar ik sta persoonlijk ook al wel eens in een zaak aan de kust. En ik heb oren
Als Franstalig spreek ik altijd in het Nederlands met handelaars aan de Kust maar wat men er nog steeds hebt, dat zijn die handelaars die zowiezo in het Frans beantwoorden want ze horen dat ik Franstalig ben of dat we onder elkaar in het Frans spreken en want ze reageren dus op een commerciële manier. "Het is een klant en de klant is koning". Bovendien hebben we het over de Kust en het is niet toeristischer dan de Kust in Vlaanderen. Vooral tijdens de zomer leven die handelaars van het toerisme en dus van de toeristen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 4 februari 2018 om 18:05.
Oud 4 februari 2018, 18:13   #148
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Franstalig spreek ik altijd in het Nederlands met handelaars aan de Kust maar wat men er nog steeds hebt, dat zijn die handelaars die zowiezo in het Frans beantwoorden want ze horen dat ik Franstalig ben of dat we onder elkaar in het Frans spreken en want ze reageren dus op een commerciële manier. "Het is een klant en de klant is koning". Bovendien hebben we het over de Kust en het is niet toeristischer dan de Kust in Vlaanderen. Vooral tijdens de zomer leven die handelaars van het toerisme en dus van de toeristen.
Volledig mee eens. Maar die handelaars in de Saint- Hubert leven ook van de toeristen. Nochtans doen die dat zelden of nooit....of het moet zijn dat de uitbater zelf een Vlaming is. Maar zoals U zelf aanhaalt....dat veranderd niet veel want die Vlamingen spreken dan wel Frans tegen die Vlaamse uitbater
Oud 4 februari 2018, 19:42   #149
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die restaurantuitbaters zouden dan eens, als voorbeeld voor andere Franstaligen, in de bloemetjes mogen gezet worden.
Overigens een verstandige Franstalige zal wel degelijk beseffen dat hij/zij er alle belang bij heeft.
Een verstandige restaurantuitbater, net zoals elke andere burger, weet dat taalwetgeving zich strikt limiteert tot communicatie tussen overheid en burger en vice versa.

Verder hoeft niemand zich daaraan te storen, zich daaraan te houden en doet dus iedereen wat hij/zij zelf wil.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:29   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Ik kan me vergissen maar in het geval Ronse betreft het geen faciliteiten maar volledige tweetaligheid. Zogenaamd 30 % van de bevolking was immers volgens de toenmalige 'talentelling' franstalig. Dat er met deze 'talentelling' en voorgaande daar en elders is gesjoemeld is duidelijk. Niettemin is het zo gelopen. Het is niet de eerste keer dat dit in vraag gesteld werd.
U vergist zich. Bij de invoering van de taalfaciliteiten (het woord komt evenwel niet voor in de wetteksten) werden er twee categorieën gemaakt. Het betreft verschillen die eerder naar details verwijzen dan iets anders. Geen enkele gemeente werd evenwel tweetalig. Slechts de facto werden de Vlaamse gemeenten tweetalig en de Waalse eentalig met een aarzelende toepassing van de taalfaciliteiten. Als u in Vloesberg bent, moet u eens kijken naar het infopaneel op de markt. Ronduit hilarisch. De Nederlandse tekst/opschrift staat barstensvol fouten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:31   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Franstalig ...
U bent geen Franstalige. U doet hier alsof. In het verleden hebt u zich al eens versproken.
Oud 4 februari 2018, 22:06   #152
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens. Maar die handelaars in de Saint- Hubert leven ook van de toeristen. Nochtans doen die dat zelden of nooit....of het moet zijn dat de uitbater zelf een Vlaming is. Maar zoals U zelf aanhaalt....dat veranderd niet veel want die Vlamingen spreken dan wel Frans tegen die Vlaamse uitbater
Ik gedraag me in Wallonië net zoals ik me gedraag in Frankrijk.
Ik spreek er Frans met de Fransen.
Wallonië is het buitenland.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 februari 2018, 22:46   #153
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor u misschien. Voor mij ben ik evenwel in mijn land in Vlaanderen als in Brussel en in Wallonië.
Oud 4 februari 2018, 23:24   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor u misschien. Voor mij ben ik evenwel in mijn land in Vlaanderen als in Brussel en in Wallonië.
Dus niet in de Duitstalige gebieden?
Oud 5 februari 2018, 17:05   #155
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Daar heb ik jaren vertoefd in Robertville en taalstrubbelingen meegemaakt tussen Duitstaligen en Franssprekenden. Ogenschijnlijk is het er kalm maar ze kunnen mekaar er levend opvreten. Hetzelfde liedje als bij ons dus.
Geen respect ondanks het toch Duitstalig gebied was voor de annexatie.

Laatst gewijzigd door werkman : 5 februari 2018 om 17:06.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2018, 01:38   #156
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Bij de invoering van de taalfaciliteiten (het woord komt evenwel niet voor in de wetteksten) werden er twee categorieën gemaakt. Het betreft verschillen die eerder naar details verwijzen dan iets anders. Geen enkele gemeente werd evenwel tweetalig. Slechts de facto werden de Vlaamse gemeenten tweetalig en de Waalse eentalig met een aarzelende toepassing van de taalfaciliteiten. Als u in Vloesberg bent, moet u eens kijken naar het infopaneel op de markt. Ronduit hilarisch. De Nederlandse tekst/opschrift staat barstensvol fouten.
Ik dacht dat Ronse tweetalig geworden is na de publicatie van de weinig betrouwbare talentelling van 1947 door de minister van Justitie Vermeylen Jr tijdens de rood-blauwe coalitie tussen 1954 en 1958. De zogenaamde faciliteitenregeling vindt zijn oorsprong in het vastleggen van de taalgrens in de vroege 60-er jaren. Dat was dus later. Toen werd inderdaad geen enkele gemeente formeel tweetalig.
Oud 7 februari 2018, 15:16   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Ik dacht dat Ronse tweetalig geworden is na de publicatie van de weinig betrouwbare talentelling van 1947 door de minister van Justitie Vermeylen Jr tijdens de rood-blauwe coalitie tussen 1954 en 1958. De zogenaamde faciliteitenregeling vindt zijn oorsprong in het vastleggen van de taalgrens in de vroege 60-er jaren. Dat was dus later. Toen werd inderdaad geen enkele gemeente formeel tweetalig.
De talentelling van 1947 was een regelrechte orgie van ongeregeldheden. Mooiste voorbeeld daarbij waren de Overmaasgemeenten, waar er zogezegd overal een Franstalige meerderheid was. Uit het onderzoek ter plaatse van de commissie-Harmel bleek evenwel dat de omgangstaal van de mensen er de Limburgse volkstaal was. De burgemeester verdedigde evenwel de intentie om het Frans te gebruiken als ambtelijk en onderwijstaal te gebruiken, "omdat het al altijd zo geweest is".
Oud 7 februari 2018, 17:57   #158
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
U spreekt zelfs Frans in Vlaanderen als het U uitkomt.
Oud 7 februari 2018, 18:06   #159
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U spreekt zelfs Frans in Vlaanderen als het U uitkomt.
Dan moet het toch al een heel knappe zijn, en enig zicht op succes.

Oud 7 februari 2018, 23:22   #160
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus niet in de Duitstalige gebieden?
Dit maakt deel van Wallonië.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be