Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2004, 18:54   #141
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De man had tijdens de oorlog dan ook bijna uitsluitend contact met Belgische officieren.
'Toevallig' waren dat allemaal franstaligen...
misschien want te veel vlaamse officiers niet voor de vrijheid hebben gevecht...

in mei 40 waren er vooral vlaamse soldaten die niet meer tegen de Duisters wilden vechten... er waren vlaamse nazis in de troepen, ze hebben alles gemaakt om problemen te creëren... het winst voor de nazis...futur collabo's..en wie nu houd van deze mensen...? vb oléolé.. dat was minder het geval bij de Walen. pas op, ik zeg niet dat al de Vlamingen niet hun plicht hebben gedaan, maar wel dat meer vlaamse soldaten dan waalse hebben hun vecht voor de vrijheid voor de 28 mei hebben gestopt. jammer..
Oud 13 december 2004, 18:58   #142
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
misschien want te veel vlaamse officiers niet voor de vrijheid hebben gevecht...

in mei 40 waren er vooral vlaamse soldaten die niet meer tegen de Duisters wilden vechten... er waren vlaamse nazis in de troepen, ze hebben alles gemaakt om problemen te creëren... het winst voor de nazis...futur collabo's..en wie nu houd van deze mensen...? vb oléolé.. dat was minder het geval bij de Walen. pas op, ik zeg niet dat al de Vlamingen niet hun plicht hebben gedaan, maar wel dat meer vlaamse soldaten dan waalse hebben hun vecht voor de vrijheid voor de 28 mei hebben gestopt. jammer..
Welk gevecht voor de vrijheid? 1940 was voor Vlaanderen gewoon het inruilen van de ene bezetter voor de andere. En op sommige vlakken waren ze dan nog beduidend beter af met de nieuwe bezetter.

De enige periode's dat de taalwetten in dit land gerespecteerd zijn geweest, zijn '14-'18 en '40-'45. 2 periode's onder die andere bezetter dus.

Er hebben trouwens relatief meer Walen dan Vlamingen gecollaboreerd. Natuurlijk zijn het wel haast alleen de vlamingen geweest die daarna de rekening gepresenteerd hebben gekregen...

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 december 2004 om 19:00.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 20:14   #143
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat Djaap alleen maar verstaat wat hij wil verstaan,
en dat ligt niet aan zijn gebrekkige kennis van het Nederlands.

Toch maar een vreemde toevalligheid dat uitgerekend franstaligen er dezelfde denktrant op nahouden als bijv. De Union Belqiue.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 december 2004 om 20:14.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 21:30   #144
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Welk gevecht voor de vrijheid? 1940 was voor Vlaanderen gewoon het inruilen van de ene bezetter voor de andere. En op sommige vlakken waren ze dan nog beduidend beter af met de nieuwe bezetter.

De enige periode's dat de taalwetten in dit land gerespecteerd zijn geweest, zijn '14-'18 en '40-'45. 2 periode's onder die andere bezetter dus.

Er hebben trouwens relatief meer Walen dan Vlamingen gecollaboreerd. Natuurlijk zijn het wel haast alleen de vlamingen geweest die daarna de rekening gepresenteerd hebben gekregen...
Welk gevecht voor de vrijheid???! jij hebt de nazi's die je land aanvalen, de gevaarlijkste mensen uit overal in het werelds sinds altijd, en moesten ze niet tegen hen vechten?

"En op sommige vlakken waren ze dan nog beduidend beter af met de nieuwe bezetter"..."
"
....nostalgie van de nazi's ?? hoe is dat mogelijk?? dat was een dictatuur, alleen het ras was belangrijk... ik denk dat dt was ons triestigste periode's... zoeken naar de verschillen, en tussen de zelfde mensen (vlamingen, walen,..) geen veschil maken : dictatuur dus, racism, geen vrijheid...

sorry maar ik leef graag een periode waar men kan z'n taal overal in ons and spreken... sommige mensen proberen dat te verboden,dat is nog nu onmogelijk... met deze woorden begrijp ik een beetje meer waarom...
Oud 13 december 2004, 23:19   #145
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat men op heel wat plaatsen in het buitenland nog altijd denkt dat België eentalig Franstalig is, is een feit.
Hier een mooi voorbeeld daarvan uit mijn eigen ervaringswereld.

Ik heb een Schotse intelligence-officer gekend waar ik tot aan zijn dood mee bleef corresponderen. Hij en zijn broer bezaten destijds the 'Tower Hotel', een historisch gebouw uit de 16de eeuw in Elgin, het uiterste Noorden van Schotland, vlakbij de river Spey.

Andrew C. vocht zowel in Arnhem als in de Ardennen tijdens de oorlog. De man bracht na de oorlog regelmatig zijn vakantie door in Hotel Qyeen Ann in hartje Brussel.
Hij heeft nooit geweten dat er in België ook Nederlandstaligen leefden, en dus ook niet dat deze taalgroep zelfs de meerderheid uitmaakte in dit land.
Tot ik het hem persoonlijk vertelde...

De man had tijdens de oorlog dan ook bijna uitsluitend contact met Belgische officieren.
Zoals altijd lijkt dat alles niet heel recent ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 23:44   #146
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En omdat het niet heel recent is moeten wij datgene vergeten wat jullie graag willen vergeten terwijl jullie mogen blijven onthouden waar wij nooit iets mee te maken hadden?

Wie is vandaag Ministre de Defense en waar in Belgique verdwenen de kazernes om naar waar te verhuizen?
Oud 13 december 2004, 23:48   #147
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En omdat het niet heel recent is moeten wij datgene vergeten wat jullie graag willen vergeten terwijl jullie mogen blijven onthouden waar wij nooit iets mee te maken hadden?

Wie is vandaag Ministre de Defense en waar in Belgique verdwenen de kazernes om naar waar te verhuizen?
Dat iedereen Flahaux genoeg heeft gezien, kan ik zeker niet negeren. Maar de commentaar begrijp ik niet goed.
Oud 13 december 2004, 23:59   #148
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wil er enkel mee zeggen dat het Nederlandsarme Franstaligen zijn die vandaag in het Belgische leger de beslissingen nemen.
Net zoals het voor het merendeel Franstalige officieren waren die het tijdens de oorlogen voor het zeggen hadden aan het front.

Komen er buitenlanders Flahaut en de kazernes bezoeken dan zullen ze weer uitsluitend Frans te horen krijgen.
Om een gelijkaardige reden dacht die Schot dat België uitsluitend Franstalig was.

Dat veel buitenlanders nog altijd niet weten dat België voor het grootste deel uit Vlamingen bestaat is dus geen toevalligheid.
Oud 14 december 2004, 00:31   #149
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Welk gevecht voor de vrijheid???! jij hebt de nazi's die je land aanvalen, de gevaarlijkste mensen uit overal in het werelds sinds altijd, en moesten ze niet tegen hen vechten?

"En op sommige vlakken waren ze dan nog beduidend beter af met de nieuwe bezetter"..."
"
....nostalgie van de nazi's ?? hoe is dat mogelijk?? dat was een dictatuur, alleen het ras was belangrijk... ik denk dat dt was ons triestigste periode's... zoeken naar de verschillen, en tussen de zelfde mensen (vlamingen, walen,..) geen veschil maken : dictatuur dus, racism, geen vrijheid...

sorry maar ik leef graag een periode waar men kan z'n taal overal in ons and spreken... sommige mensen proberen dat te verboden,dat is nog nu onmogelijk... met deze woorden begrijp ik een beetje meer waarom...
Precies of de Belgische bourgeoisie en haute-finance heeft niet gecollaboreerd met de Nazis. Het ganse belgische establishment heeft de industriële activitetien verder gezet en mee geprofiteerd. Achteraf konden ze wel de flamingantjes die folderkes drukten voor 'den duits' op straat molesteren of opsluiten onder vernederende omstandigheden die de vegelijking met de Nazis konden doorstaan (Breendonk II vb. of het kamp van Lokeren).

Trouwens de franstalige klasse die in België een culturele gleichschaltung wilden doorvoeren, hoeft ons zeker de les niet te spellen in democratische waarden.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 00:48   #150
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Krek!
Oud 14 december 2004, 11:22   #151
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Precies of de Belgische bourgeoisie en haute-finance heeft niet gecollaboreerd met de Nazis. Het ganse belgische establishment heeft de industriële activitetien verder gezet en mee geprofiteerd. Achteraf konden ze wel de flamingantjes die folderkes drukten voor 'den duits' op straat molesteren of opsluiten onder vernederende omstandigheden die de vegelijking met de Nazis konden doorstaan (Breendonk II vb. of het kamp van Lokeren).

Trouwens de franstalige klasse die in België een culturele gleichschaltung wilden doorvoeren, hoeft ons zeker de les niet te spellen in democratische waarden.
ik zie niet waar is je aantwoord met deze deze woorden...

toen je zal begrijpen dat ik ben niet een fana van de franstaligen, dat ik ze niet dat we altijd gelijk hebben/hadden, zal je een punt scoren.
Oud 14 december 2004, 12:29   #152
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ik zie niet waar is je aantwoord met deze deze woorden...

toen je zal begrijpen dat ik ben niet een fana van de franstaligen, dat ik ze niet dat we altijd gelijk hebben/hadden, zal je een punt scoren.
Hij zal dus nooit een punt scoren ...
Oud 14 december 2004, 13:11   #153
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat men op heel wat plaatsen in het buitenland nog altijd denkt dat België eentalig Franstalig is, is een feit.

Ik heb een Schotse intelligence-officer gekend waar ik tot aan zijn dood mee bleef corresponderen. Hij en zijn broer bezaten destijds the 'Tower Hotel', een historisch gebouw uit de 16de eeuw in Elgin, het uiterste Noorden van Schotland, vlakbij de river Spey.

Andrew C. vocht zowel in Arnhem als in de Ardennen tijdens de oorlog. De man bracht na de oorlog regelmatig zijn vakantie door in Hotel Qyeen Ann in hartje Brussel.
Hij heeft nooit geweten dat er in België ook Nederlandstaligen leefden, en dus ook niet dat deze taalgroep zelfs de meerderheid uitmaakte in dit land.

Ja en dan? Jouw correspondentenvriend was niet op de hoogte van de situatie in een piepklein land dat >1000km van het zijne ligt, dat is alles. Denk jij bv dat elke Belg weet hoeveel talen er gesproken worden in Zwitserland en door welke proportie van de bevolking?

Ik vind zo'n argumenten heel kneuterig. Mijn grootvader werd 87 hoewel hij een kettingroker was. Moet ik hier ook conclusies uit trekken of zou ik beter een iets globaler beeld opbouwen vooraleer ik conclusies trek?
Oud 14 december 2004, 17:47   #154
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is Degrelle ook een vlaamse officiers niet voor de vrijheid hebben gevecht?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 17:54   #155
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Hij zal dus nooit een punt scoren ...
Verder dan nietsbetekenende one-liners kom je ook niet hé ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 22:07   #156
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

...
Die intellegence-officer zijn laatste gedachte was waarschijnlijk "Amaai, kan die vent een stukssske zaaaaagen ..."
Mijn ervaring met buitenlandse kennissen zijn identiek als alle voorgaande,als men hoort dat u uit Belgie komt denkt men onmiddellijk drie dingen.

Ten eerste "aha een belgische sympathieke talenknobbel effe mijn taalkennis opwarmen"

Ten tweede men spreekt u aan in't frans want oftewel heeft men het te maken met een eentalige waal ofwel met een vlaming die vele talen kan.Dus men denkt ik zit eender hoe met frans altijd goed.

Ten derde men heeft snel zijn vergissing ingezien en moet al gapend en geeuwend een snelcursus vlaamse geschiedenis ondergaan (echt niet zo boeiend voor een buitenlander) na een paar pinten en strijdlustig geleuter over 1302, en "Schild en vriend"," onafhankelijkheid nu en walen buiten" heeft men u als definitief als een te mijden zagevent afgeschreven.

Beter gewoon bescheiden Belg blijven en een mopje over Hercules Poirot vertellen dat komt veel sympathieker over!

Tenzij uw buitenlandse vriend een in Argentinie ondergedoken Nazi is natuurlijk, die boeit zich waarschijnlijk wel aan uw verhaal!

Laatst gewijzigd door janPieter : 14 december 2004 om 22:10.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 00:16   #157
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Verder dan nietsbetekenende one-liners kom je ook niet hé ...
De meeste forumgangers zijn de moeite niet waard als je ziet wat ik bedoel ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be