Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten?
Niet 2 7,41%
tot 2 weken na de conceptie 0 0%
tot 4 weken na de conceptie 0 0%
tot 6 weken na de conceptie 0 0%
tot 8 weken na de conceptie 2 7,41%
tot 10 weken na de conceptie 2 7,41%
tot 12 weken na de conceptie 7 25,93%
tot 14 weken na de conceptie 1 3,70%
tot 16 weken na de conceptie 0 0%
tot 20 weken na de conceptie 3 11,11%
tot 24 weken na de conceptie 2 7,41%
ander voorstel 8 29,63%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2019, 11:07   #141
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juridisch klopt uw insteek alvast niet. De ERVM alsook de Rechten van het Kind funderen de "waarde" van een kind niet in of door derden.
Misschien dat 'zijn' insteek niet klopt, maar ik vind dat de mijne wel klopt:
er is een botsing van rechten.
De rechten van de ongeborene, evt aangevuld met de rechten van de mannelijke verwekker,
tegenover,
de rechten van de zwangere.

Voor mij primeren de rechten van de zwangere. En die primeren volgens mij nogal zwaar door.
Hoe zwaar precies, hoe lang ... bla bla ... dat kan me allemaal geen kloten schelen, dat moet maar afgesproken worden tot er een meerderheid voor is in het parlement, maar wel zwaar. Het principe is en blijft: baas in eigen buik.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:11   #142
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles wordt gezegd door "volgens mij".

Een pas geboren baby zal ook sterven als het geen toegang krijgt tot voedsel, beschutting en verzorging. De afhankelijkheid is ook totaal. Volgens uw eigen definitie blijft het kind een parasiet. Niet noodzakelijk van de biologische moeder, maar van eenieder die de zorg van het kind voor zich neemt. En dan - alweer volgens uw redenering - heeft die persoon het volle recht om de beslissen over leven en dood van de baby. Het is een parasiet en die persoon beslist over de toegang tot voedsel, beschutting en verzorging.
Als die baby lijdt aan een ongeneeslijke ziekte, en erg fysiek lijdt, dan zijn er onmensen die zich katholiek noemen, en akkoord gaan dat men die baby uithongert en uitdroogt.
Ik kom daartegen in opstand en zou begod goesting krijgen om me daar fysiek te gaan tegen stellen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:14   #143
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als die baby lijdt aan een ongeneeslijke ziekte, en erg fysiek lijdt, dan zijn er onmensen die zich katholiek noemen, en akkoord gaan dat men die baby uithongert en uitdroogt.
Ik kom daartegen in opstand en zou begod goesting krijgen om me daar fysiek te gaan tegen stellen.
Dat gebeurd evengoed in " Katholieke ziekenhuizen " die in principe geen euthanasie toestaan. Mensen krijgen geen eten of drinken meer, enkel lippen worden wat bevochtigd tot ze overlijden. Hoe menselijk dit is doet er niet toe, en de patient kan het vaak niet vertellen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:15   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als katholiek heb ik die bewering nog nooit gehoord onder katholieken. U geeft hier uiting aan uw eigen vooroordelen en uw gebrek aan kennis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:17   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rechten van de ongeborene, evt aangevuld met de rechten van de mannelijke verwekker,
tegenover,

Voor mij primeren de rechten van de zwangere. En die primeren volgens mij nogal zwaar door.
Hoe zwaar precies, hoe lang ... bla bla ... dat kan me allemaal geen kloten schelen, dat moet maar afgesproken worden tot er een meerderheid voor is in het parlement, maar wel zwaar. Het principe is en blijft: baas in eigen buik.
Uw insteek is zelf niet samenhangend: als het principe "baas in eigen buik" de absolute referentie is, dan kan het niet dat "een meerderheid in het parlement" dit principe gaat beperken.
Oud 30 november 2019, 11:20   #146
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tegenover,

Juist!
Niemand wil terug naar de tijd van illegale abortussen of meisjes/ vrouwen die gedwongen werden om hun kind af te staan aan nonnen. Zolang is de "Magdalenasisters " ( film over die praktijken in Ierland ) nog niet geleden, ging over de jaren 60 - 80...
Oud 30 november 2019, 11:29   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U toont aan hoe onlogisch heel uw redenering in elkaar steekt en op welke willekeur ze gebaseerd is.
Nee, maar jij weigert de basis premisse te beschouwen waarop mijn redenering is gebaseerd.

In het kort gaat die als volgt:

1) leven dient om ander leven af te maken, om trachten zelf beter te overleven dan anderen (basis axioma)

2) als levende entiteit wil je dus anderen afmaken, maar weet je ook dat anderen je willen afmaken

3) hierdoor kan je een pact sluiten met anderen: je engageeert je om anderen niet af te maken, op voorwaarde dat zij dat ook niet doen. De win-win situatie komt van enerzijds uw capaciteit om anderen af te maken (waardoor zij het pact aangaan met U), en anderzijds de anderen hun capaciteit om U af te maken (waardoor gij het pact aangaat).

Maw, het "respect voor elkaars leven" komt van de wederzijdse vuurkracht die men heeft om anderen potentieel af te maken, samen met de wens om zelf niet afgemaakt te worden.

4) dat pact wordt verheven tot een soort van "mutueel recht op leven".

5) aangezien ge meestal ook wilt dat uw kinderen overleven, gaat ge het pact voor uw kinderen in de toekomst anticiperen: gij zou graag hebben dat uw kinderen overleven, en andere kinderen (zijn concurrenten) eraan gaan ; maar andere ouders willen dat omgekeerd ook. => het pact wordt uitgebreid naar "kinderen, hoewel ze geen vuurkracht hebben, hebben ook recht op leven en maken deel uit van het pact".

6) zelfs zwakkeren hebben "recht op leven", gewoon omdat zij die vuurkracht hebben, ook wel schrik zouden hebben dat op een of andere dag, zij zelf een zwakkere zijn, of hun kinderen zwakkeren zouden zijn.

7) al dat maakt dat er een soort van algehele regel is van "gij zult niet doden", maar dat vindt wel altijd zijn roots in de "vuurkracht van een belanghebbende".

8) als dusdanig is het argument voor het recht op leven van elk individu waar er helemaal zo geen tracabiliteit is naar een belanghebbende die vuurkracht heeft, nep. Want de grond van dat recht was vuurkracht.

Het is de vuurkracht die respect afdwingt voor eigen leven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2019 om 11:31.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:31   #148
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U snapt dus nog steeds niet het juridisch verschil tussen afstaan en achterlaten.

Kijk, ofwel voert u een filosofische discussie ofwel een juridische.
Uiteraard is het een filosofische, vermits we het hebben over een nieuw wettelijk kader. Dat is nu al een paar keer dat ik stel dat ge het huidige wettelijke kader niet kunt gebruiken om er een nieuw te beargumenteren he.
Oud 30 november 2019, 11:32   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, maar jij weigert de basis premisse te beschouwen waarop mijn redenering is gebaseerd.

1) leven dient om ander leven af te maken, om trachten zelf beter te overleven dan anderen (basis axioma)

2) als levende entiteit wil je dus anderen afmaken, maar weet je ook dat anderen je willen afmaken

3) hierdoor kan je een pact sluiten met anderen: je engageeert je om anderen niet af te maken, op voorwaarde dat zij dat ook niet doen. De win-win situatie komt van enerzijds uw capaciteit om anderen af te maken (waardoor zij het pact aangaan met U), en anderzijds de anderen hun capaciteit om U af te maken (waardoor gij het pact aangaat).

Maw, het "respect voor elkaars leven" komt van de wederzijdse vuurkracht die men heeft om anderen potentieel af te maken, samen met de wens om zelf niet afgemaakt te worden.

5) aangezien ge meestal ook wilt dat uw kinderen overleven, gaat ge het pact voor uw kinderen in de toekomst anticiperen: gij zou graag hebben dat uw kinderen overleven, en andere kinderen (zijn concurrenten) eraan gaan ; maar andere ouders willen dat omgekeerd ook. => het pact wordt uitgebreid naar "kinderen, hoewel ze geen vuurkracht hebben, hebben ook recht op leven en maken deel uit van het pact".

6) zelfs zwakkeren hebben "recht op leven", gewoon omdat zij die vuurkracht hebben, ook wel schrik zouden hebben dat op een of andere dag, zij zelf een zwakkere zijn, of hun kinderen zwakkeren zouden zijn.

7) al dat maakt dat er een soort van algehele regel is van "gij zult niet doden", maar dat vindt wel altijd zijn roots in de "vuurkracht van een belanghebbende".

8) als dusdanig is het argument voor het recht op leven van elk individu waar er helemaal zo geen tracabiliteit is naar een belanghebbende die vuurkracht heeft, nep. Want de grond van dat recht was vuurkracht.

En?

Dat is uw filosofische insteek. En die deel ik niet.
Oud 30 november 2019, 11:36   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard is het een filosofische, vermits we het hebben over een nieuw wettelijk kader. Dat is nu al een paar keer dat ik stel dat ge het huidige wettelijke kader niet kunt gebruiken om er een nieuw te beargumenteren he.
Natuurlijk wel, als het gaat over de huidige juridische gegevenheid. Alice gaat bijvoorbeeld uit van de gegrondheid van de actuele wetgeving.
Oud 30 november 2019, 11:51   #151
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie niet goed in hoe men een COHERENT argument kan voeren voor een vorm van abortus, zonder dat dat argument van tel blijft tot aan de geboorte.
Het ziet er naar uit dat je net als JvdB de drogargumentatie van de continuïteit aanhangt.

Van JvdB kan ik dit begrijpen, hij heeft nml. een agenda ingegeven door zijn geloof en eender welke argumentatie is bruikbaar zolang ze maar ergens in de buurt komt.

Maar JvdB is consequenter als jij op dit vlak. Hij hanteert dezelfde redenering in het kader van de evolutietheorie. Jij echter verwerpt de drogargumentatie als tegenkanting voor de evolutietheorie maar je hanteert ze voor de abortus problematiek.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:53   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En?

Dat is uw filosofische insteek. En die deel ik niet.
Ja, maar je kan niet zeggen dat ze incoherent is.
Oud 30 november 2019, 11:54   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het ziet er naar uit dat je net als JvdB de drogargumentatie van de continuïteit aanhangt.

Van JvdB kan ik dit begrijpen, hij heeft nml. een agenda ingegeven door zijn geloof en eender welke argumentatie is bruikbaar zolang ze maar ergens in de buurt komt.

Maar JvdB is consequenter als jij op dit vlak. Hij hanteert dezelfde redenering in het kader van de evolutietheorie. Jij echter verwerpt de drogargumentatie als tegenkanting voor de evolutietheorie maar je hanteert ze voor de abortus problematiek.
Wat bedoelt u met "drogargumentatie van de continuïteit"?
Oud 30 november 2019, 11:54   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik begrijp geen woord van wat je zegt. Wat is een "drogargumentatie van de continuiteit" ?
Oud 30 november 2019, 11:55   #155
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met "drogargumentatie van de continuïteit"?
2
Oud 30 november 2019, 11:55   #156
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ok...denk dat een ongewenst zwangere vrouw daar even geen boodschap aan heeft!
Ik vind dat het nu prima geregeld is. De wettelijke termijn geeft vrouwen genoeg bedenktijd.
En de ingreep is in die weken eenvoudig, via een curretage, dus wat is daar mis mee, niets toch?
Ik veronderstel dat er verband is tussen die wettelijke termijn en het risico bij de ingreep zelf, dus laten we het houden hoe het nu is?
Oud 30 november 2019, 11:56   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel, als het gaat over de huidige juridische gegevenheid. Alice gaat bijvoorbeeld uit van de gegrondheid van de actuele wetgeving.
Als je uitgaat van de gegrondheid van de actuele wetgeving, dan kan je geen wetsverandering voorstellen natuurlijk. Elke wetsVERANDERING is natuurlijk wat strijdig met de huidige wetgeving, anders zou het geen verandering zijn.
Oud 30 november 2019, 11:56   #158
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom pleit u daar niet voor? Om welke reden wilt u het "zelfbeschikking" van de vrouw beperken?
Omdat dit zinloos is.

Voor de vrouw is het ergste vlak voor de geboorte reeds geleden en er is niet echt een verschil tussen een dode foetus ter wereld te laten komen en een levende.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:58   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar je kan niet zeggen dat ze incoherent is.
Eigenlijk wel. Er is immers geen reden waarom de sociologische "gastheer" wel rekening moet houden met de waarde van een kind, terwijl een lichamelijke "gastheer" dat niet moet. In beide gevallen gaat het om "zwakkeren". Uw puntje 6. Dat principe past u niet consequent toe.
Oud 30 november 2019, 11:59   #160
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Oei, dit moet je iets beter uitleggen...
Uiteraard kennen we hier de agenda van Jan, met zijn " actieve geloofsbelevenis " die naar mij mening aansluit bij Opus dei.
Met religieuze fundamentalisten valt geen discussie te voeren.
Hun geloof staat altijd in de weg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be