![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Vreemdeling
|
![]() Raf, PollyCorrect heeft volkomen gelijk. Op die manier kan je alle soorten vervuiling hier gaan opsommen om maar te bewijzen dat sigaretten wel degelijk nut hebben.
Cut the crap zou ik dus zeggen en lees een van mijn vorige berichten eens terug, zodat we terug op het spoorkomen ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met heel mijn verhaal over de uitlaatgassen (dat sarcastisch bedoeld was, zoals Vlaanderen Boven terecht opmerkte) wou ik je alleen maar aantonen dat fanatisme nergens toe leidt. Jij bent overduidelijk een fanaticus en de manier waarop je de zaken alleen vanuit je eigen belangen bekijkt en eist dat iedereen zich daar maar aan aanpast vind ik uitermate storend. Dat er niet gerookt mag worden op publieke plaatsen, daar kan ik inkomen, maar als je begint te zaniken over de rook die per ongeluk in je gezicht vliegt wanneer je op straat een roker passeert en de wind staat juist ongelukkig, dan haak ik af. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke standpunt: hoffelijkheid moet van beide kanten komen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#145 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Halcyon : 5 december 2004 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Partijlid
|
![]() [zucht...]
Raf, ik dacht dat het common knowledge was (voor mensen met een minimum aan gezond boerenverstand) dat het eigendomsrecht niet tot in het oneindige moet gevrijwaard worden. Het recht op eigendom is maar tot op zekere hoogte heilig. Wilt u ook de monopolie-regels afschaffen? Ondernemingen die erin slagen om een monopolie te vormen hebben dat toch zelf verwezenlijkt? Het is toch hun bedrijf, dan mogen ze toch ook zelf kiezen welke prijzen en voorwaarden ze de consumenten opleggen (lees: doen slikken). Jaja, het recht op eigendom is heilig... Zelfs in het meest vrije systeem, namelijk de vrije markt, zijn er spelregels nodig. Uiteindelijk staat de gemeenschap centraal en niet het eigendomsrecht of privébezit. De vrije markt heeft nu eenmaal zijn gebreken en dat betekent niet dat men dat systeem moet verbannen, maar wel dat men het zodanig moet aanpassen dat ieders belangen in acht genomen worden, dus niet alleen de belangen van groepen die automatisch door de werking van de vrije markt gediend worden. In het huidige debat over het al dan niet verbieden van roken op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden komen de volgende afwegingen naar voor: Rokersbelangen: -het recht om te roken. Dit recht blijft onaangetast. -het recht/gemak om te roken waar men wil. Dit recht wordt beperkt als roken verboden wordt op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden. Men moet dan even naar buiten om een sigaret op te steken. -de gezelligheid/sfeer (dit is geen argument want het heft elkaar op voor rokers en niet-rokers) Niet-rokersbelangen: -het recht om in een niet-schadelijke, niet-stinkende rookomgeving te zitten. Dit recht wordt beperkt door het toelaten van roken op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden -niet-rokers worden gediscrimineerd als er gerookt mag worden op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden. De keuze wordt: thuisblijven of ongewild verkankerd worden -de gezelligheid/sfeer (dit is geen argument want het heft elkaar op voor rokers en niet-rokers) + Het feit dat de verhouding rokers/niet-rokers 30/70 is. Op welke manier worden de gemeenschapsbelangen het beste gediend? Met of zonder rookverbod op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden. Flat V |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister-President
|
![]() Ik ben volledig tegen een rookverbod in café en restaurants. Mensen zitten daar meestal om zich te ontspannen en ik zie niet in waarom er dan geen sigaretje zou mogen gerookt worden; trouwens ik denk dat de meesten zich daar toch niet aan storen hoor.
Het is gewoon kwestie van beetje begrip tussen niet rokers en rokers, ok ik geef toe dat rokers zich soms ook veel permiteren maar het roken verbieden in cafés etc. komaan waarmee zijn we bezig; weer van die regletjes van ik ga je gaan hebben hé.
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Minister-President
|
![]() Volledig met je eens Raf, en ik ga nu niet persé een niet rokers gelegenheid opzoeken zu. Misschien is dat wel dat ik ooit nog gerookt heb, maar ja ben daar nu toch ook al een tijdje mee gestopt.
Maar verbieden is totaal belachelijk en kinderachtig.
![]() |
#152 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als er geen uitgaansplaatsen zijn waar niet gerookt mag worden betekend dat eenvoudig dat er geen vraag naar is. Wanneer alle antirokers (die natuurlijk wel voorstander zijn van de harddrug alcohol) morgen weigeren om zich nog te vertonen in een niet rookvrij lokaal, zal je eens zien hoe snel die uit de grond zullen komen.
![]() |
#155 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Doe eens een onderzoek bij niet-rokers waarin je hen vraagt waar ze het liefst uitgaan. Naar een plaats waar -certeris paribus- wel of niet gerookt wordt. Rara wat het resultaat zou zijn. Het is door louter praktische zaken dat die vraag - die weldegelijk bestaat - niet tot uiting komt. -Als je een zaak (bv café) start waar niemand mag roken, dan kies je bewust voor een heel klein segment van de markt. Dat segment is zo klein omdat er bijvoorbeeld maar weinig groepen mensen bestaan (vriendenkringen) die samen uitgaan waarvan niemand rookt. In principe rookt gemiddeld 30% van elke groep. En aangezien roken nu eenmaal niet verboden is op dergelijke plaatsen, is het taboe om een opmerking te maken over hoe asociaal roken wel is. Dat is trouwens ook niet erg bevorderlijk voor de sfeer. Rokers zullen nooit begrijpen of aanvaarden hoe asociaal roken is, zolang de maatschappij (of de regering) het overal toelaat of stimuleert. Als je dus kiest voor het starten van een rookvrij café dan ben je dus eigenlijk bijna gedoemd om te mislukken door de huidige status quo in onze maatschappij. Tijd dus om er iets aan te veranderen. Of zijn jullie werkelijk zo conservatief? Of beter: conservatief als het u uitkomt. -Als je roken toelaat in je café, dan sluit je daarentegen maar een heel beperkte groep potentiële consumenten uit, namelijk zij die liever thuisblijven als het alternatief is in de kankerlucht te zitten. Jammer genoeg hebben vele niet-rokers zich ONTERECHT verzoend met het feit dat anderen hun gezondheid aantasten. Of anders: met het feit dat ze de keuze opgedrongen krijgen: thuisblijven of in de kankerlucht zitten. De markt zal dit probleem dus niet oplossen. Volgens de markt is er immers geen probleem. U ziet dus duidelijk dat de markt niet heilig is, want het probleem bestaat weldegelijk, anders zaten we hier niet te discussiëren over het probleem. Laatst gewijzigd door Flat V : 5 december 2004 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ten tweede is een simpel pintje veel minder storend voor de omgeving dan een sigaret. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Vreemdeling
|
![]() Hier wordt al enkele dagen vol overtuiging beweerd dat er geen markt is voor een rookvrije horeca. Welnu, wat ik ga zeggen, zal inslaan als een bom. Er is geen markt, maar de door de wet verplichte rookvrije cafés van New York hebben hun omzet wel met 20% zien vergroten nadat de wet van kracht werd.
Ook in Ierland zagen we zes maanden nadat de wet op een rookvrije horeca in werking trad dat er in de meeste pubs meer volk dan daarvoor zat. 90% van de bevolking is er in Ierland trouwens van overtuigd dat dit een maatregel is die de volksgezondheid ten goede komt. Wanneer de burger te dom en te egoïstisch is, moet de overheid ingrijpen.
![]() |
#158 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hier nog zoiets: Branden veroorzaakt door slecht gedoofde siggies.
Zelfdovende sigaret wordt verplicht in Canada Bron: Het Laatste Nieuws Canada wil tabaksfabrikanten gaan verplichten om sigaretten zelfdovend te maken. Dit is mogelijk door de samenstelling van het papier te veranderen. Vanaf oktober volgend jaar mogen in het Noord-Amerikaanse land alleen nog sigaretten worden verkocht die vanzelf uitgaan op het moment dat er niet meer aan wordt getrokken. Aanleiding is het aantal branden dat door onverschilligheid met peuken ontstaat, meer dan 2000 per jaar. Tussen 1995 en 1999 kwamen in Canada 356 mensen om door branden ontstaan door een rondslingerende sigaretten. Vaak valt een roker in slaap, waarna een laken of deken vlam vat. De tabaksindustrie laat in een reactie weten niet gelukkig te zijn met de maatregel. Opnieuw aangestoken peuken zouden volgens de sigarettenproducenten vies smaken. De industrie verwacht dat meer rokers zelf gaan rollen en dat de illegale import zal toenemen. Niettemin hebben ze toegezegd zich aan de wettelijke maatregelen te gaan houden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() zo van die rokers hé, op een gegeven moment in hun leven, niet zelden op redelijk jonge leeftijd worden ze ziek.
krijgen ze kanker ofzo. en daar liggen ze dan langzaam te creperen. wetende dat straks, als ze dood zijn, een ander op hun wijf zal kruipen en in hun huis gaat wonen. wellicht zo'n sportieve niet-roker. een jaar na z'n dood zijn ze hem wellicht al vergeten. 'tja, hij had het toch, een beetje zelf gezocht', zal men zeggen. en iedereen behalve hij leefde nog lang en gelukkig. met veel lachen en plezier, vakanties, kerstmissen en nieuwjaren, winters en zomers. z'n oude vrienden, z'n familie, z'n ex-partner met haar nieuwe vriend... en de herinnering aan hem wordt elk jaar vager. 'het leven gaat door, je begint weer van voor'. en doden zijn vreselijk oninteressant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is de voornaamste oorzaak van kanker, bij actief als passief-rokers.
![]() |