Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2020, 17:41   #141
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

En waar blijft die langverwachte Belgische regering nu waarvan sprake is in de OP? We kunnen nog wachten tot sint juttemis want CD&V blijft eisen dat NVA mee in de federale moet zitten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:44   #142
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze link naar dit artikel werkt wél:

De partij is gans het volk

Citaat:
Het is geen nieuws dat de N-VA de kiezer in 2019 geen groot project voor de Vlaamse onafhankelijkheid zal voorleggen. Vandaag precies een jaar geleden opperde voorzitter Bart De Wever in de krant L’Echo al dat communautaire eisen niet hoeven als de huidige coalitie – en dus de N-VA – aan de macht blijft. Ze zal ze alleen ‘op tafel leggen’ als ze kunnen dienen als een politiek wapen, mocht de partij in 2019 in de oppositie belanden.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170913_03071524
Oud 7 maart 2020, 17:44   #143
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je bedoelt dat een rationale stem er een is die met jouw mening overeen stemt?
Het lijkt me behoorlijk rationeel om de feiten te bekijken zoals ze zijn : de twee grootste partijen N-VA en PS zijn de 2 meest gerede partijen om een coalitie te vormen. Maar dan moet het eindelijk eens gedaan zijn met tactische spelletjes spelen, en moeten partijvoorzitters voldoende kloten aan hun lijf hebben om tegen hun eigen partijbestuur in de zaken duidelijk te stellen.
De lafheid die ik indertijd BDW verweten heb, toen hij finaal in zijn broek scheet voor zijn partijbestuur en indertijd 'neen' zei tegen het voorstel van EDR die verwijt ik nu aan Magnette. Die is nu even laf en durft zijn eigen partijbestuur niet mee te sleuren in de piste die hij nochtans negocieerde met Koen Geens.

De Wever heeft die historische stommiteit later rechtgezet, door zijn partij mee te trekken in een coalitie waarbij ze artikel 1 moesten op zolder zetten.

Magnette staat nog niet zo ver...
Die blijft liever nog hangen in de retoriek, de comfortzone en het grote gelijk dat hoort bij de quitters die aan de kant blijven.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:45   #144
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is evenmin echt een argument anti België om te zeggen dat de Vlamingen als de Walen ontevreden zijn. Het is vooral een ontevredenheid die zich richtte tegen de politici en partijen die bestuurd hebben in de regering Michel. En die niet gedaan hebben wat de kiezer van hen verwachtte, maar de kiezer hebben genegeerd. Het heeft maar weinig met voor of tegen België te maken.
Dat is de beste... het is alleen dank zij de regering Michel dat nu ineens zoveel mensen zich tegen la Belgique keren...
Blijf uw oogkleppen vooral ophouden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:46   #145
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tot iets meer dan een decennium geleden was ik in het bestuur van een vereniging (niet-politiek) op algemeen Vlaams niveau. Er was daar dus ook een delegatie Limburgers. Die waren allemaal stevig Vlaamsgezind.
Ja, en? Ik zie geen tegenstrijdigheid tussen Vlaamsgezind zijn en Belg zijn. Net zoals men 'Brusseleir' kan zijn en Belg. Of Waalsgezind en Belg. Of staan op zijn Duitse taal en cultuur en Belg zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 maart 2020 om 17:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:47   #146
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En waar blijft die langverwachte Belgische regering nu waarvan sprake is in de OP? We kunnen nog wachten tot sint juttemis want CD&V blijft eisen dat NVA mee in de federale moet zitten.
misschien niet van harte, maar t'is hun enige kans om te overleven. Ze eisen nu zelfs ook een staatshervorming (dixit Geens)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 7 maart 2020 om 17:48.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:48   #147
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Detsjeven beseffen maar al te goed dat ze de negerkes zullenzijn van de PS en de liberale looserspartijen als ze zonder Vlaamse meerderheid in een regering stappen.

Hun nieuwste eisen hebben niets vandoen met Vlaamslievendheid maar enkel met overlevingsdrang als politieke partij.
Oud 7 maart 2020, 17:48   #148
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
misschien niet van harte, maar t'is hun enige kans om te overleven.
Precies!
Oud 7 maart 2020, 17:48   #149
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er lijkt inderdaad geprobeerd te zijn om de huidige regering "uit te breiden" met wat linkserij tot een soort noodregering en dan te verwachten dat de aanwezige partner CD&V dit zomaar slikt,"om de lieve vrede"...

Niet dus.

En ook het "binnentrekken" van de CD&V in een toekomstige "Vivaldi-achtige" constructie lukt zomaar niet.

Historisch mensen,historisch,de "Kaloten" blijven op hun stukken staan.Zelfs de altijd zo formeel-beleefde meneer Geens heeft het al een tijdje over een volgende Staatshervorming,in de zin van het weghalen van de overblijvende defecten in het Staatsbestel zodat niet iedere nieuwe federale verkiezing moet dreigen de boel helemaal uit elkaar te laten vallen of,zoals het laaste decennium,blokkeren....

Het is heel eenvoudig.Als N-VA groeit zal dat ten koste van de "klassieke" partijen (of tenminste,hun overblijfselen) zijn.Als N-VA krimpt zal dat het VB ten goede komen....

Pompen of verzuipen nu.Oftewel wordt de oldtimer Belgie eens SERIEUS gerepareerd ofwel verschroot.....
Mooi gezegd...
Michel was eens rechts, maar na het afhaken van de NVa hebben ze hun kar volledig links gedraaid en dan nog wat linkse partijtjes in meer erbij betrekken en Vlaanderen zou tevreden zijn met dat pure linkse gedoe, terwijl ze verdomme rechts hebben gestemd en terwijl het Vlaanderen zal zijn dat het prijskaartje van dat links geprutst op zijn bord zal krijgen???
Oud 7 maart 2020, 17:50   #150
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zo de indruk dat de verstandhouding tussen CD&V en N-VA reeds een tijdje aan verbeteren is. Nochtans, ten tijde van het "kartel" waren er bij de ACW/beweging.net vleugel in de CD&V veel zure oprispingen tegenover N-VA. Iemand uit CD&V-kringen vertelde mij een paar weken geleden evenwel dat sedert de campagne voor de verkiezingen van 26/05/2019 de realties tussen hun partijbestuur en ACW/beweging.net sterk verbrod zijn. Ondermeer omdat Leemans van de ACV vakbond openlijk had opgeroepen om niet voor CD&V te stemmen.

Laatst gewijzigd door quercus : 7 maart 2020 om 17:51.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:50   #151
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en? Ik zie geen tegenstrijdigheid tussen Vlaamsgezind zijn en Belg zijn. Net zoals men 'Brusseleir' kan zijn en Belg. Of Waalsgezind en Belg. Of staan op zijn Duitse taal en cultuur en Belg zijn.
Maar je ziet wél een tegenstrijdigheid tussen Limburger zijn en Vlaming zijn. Meer nog. Je vindt het onverenigbaar.
Oud 7 maart 2020, 17:51   #152
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las verkeerderlijk dat je Vlamingen en Walen bedoelde.
Als Vlamingen en Walen zo dichtbij elkaar lagen als jij beweert stevende dit corrupte apenland niet af op een tweede wereldrecord regeringsvormen.
ik zie niet in wat het één met het ander te maken zou hebben
Ik bedoel dat ze dicht bij elkaar liggen kwa cultuur
Dat er een gigantische kloof is inzake het economische etc ( dat zich huidig vertaald in het politieke ) betwist ik niet

Citaat:
Wat in twee eeuwen dwangmatig is gegroeid kan in vrijheid veel sneller hersteld worden. De taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië bewijst volmaakt dat de muur die tussen Vlaanderen en Wallonië bestaat LANG niet alleen gebouwd is op taal.
de taalgrens bewijst dat de muur niet alleen op taal zou gebouwd zijn ?

Laatst gewijzigd door praha : 7 maart 2020 om 17:52.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:51   #153
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus wordt het verschroot, de Franstalige partijen willen dit niet
Inderdaad, la belgique zal nooit vrijwillig de macht uit handen geven... en zal dus alleen maar verder verschroten...
En de franstaligen zullen blijven profiteren zo lang ze kunnen... zoals ze nu ook overmatig en totaal ondemocratisch doen via hun restregering met Wilmes aan het hoofd...
Oud 7 maart 2020, 17:53   #154
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zo de indruk dat de verstandhouding tussen CD&V en N-VA reeds een tijdje aan verbeteren is. Nochtans, ten tijde van het "kartel" waren er bij de ACW/beweging.net vleugel in de CD&V veel zure oprispingen tegenover N-VA. Iemand uit CD&V-kringen vertelde mij een paar weken geleden evenwel dat sedert de campagne voor de verkiezingen van 26/05/2019 de realties tussen hun partijbestuur en ACW/beweging.net sterk verbrod zijn. Ondermeer omdat Leemans van de ACV vakbond openlijk had opgeroepen om niet voor CD&V te stemmen.
Pure noodzaak voor de cd&v. En "Say no more", dat ze Arco terug bovenhalen ter compensatie van steun aan een "confederale staatshervorming".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 17:54   #155
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juridisch zijn we allemaal "Belg".
Maar de Limburgers die ik toen daar gekend heb waren bepaald Vlaams-nationalistisch.
Oud 7 maart 2020, 17:55   #156
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het lijkt me behoorlijk rationeel om de feiten te bekijken zoals ze zijn : de twee grootste partijen N-VA en PS zijn de 2 meest gerede partijen om een coalitie te vormen. Maar dan moet het eindelijk eens gedaan zijn met tactische spelletjes spelen, en moeten partijvoorzitters voldoende kloten aan hun lijf hebben om tegen hun eigen partijbestuur in de zaken duidelijk te stellen.
De lafheid die ik indertijd BDW verweten heb, toen hij finaal in zijn broek scheet voor zijn partijbestuur en indertijd 'neen' zei tegen het voorstel van EDR die verwijt ik nu aan Magnette. Die is nu even laf en durft zijn eigen partijbestuur niet mee te sleuren in de piste die hij nochtans negocieerde met Koen Geens.

De Wever heeft die historische stommiteit later rechtgezet, door zijn partij mee te trekken in een coalitie waarbij ze artikel 1 moesten op zolder zetten.

Magnette staat nog niet zo ver...
Die blijft liever nog hangen in de retoriek, de comfortzone en het grote gelijk dat hoort bij de quitters die aan de kant blijven.
Het enige waar Magnette blijft in vasthangen is in de sociale zekerheid met zijn enorme mand aan transfers noord-zuid en Magnette zal nooit of te nimmer die mand loslaten...
Oud 7 maart 2020, 17:55   #157
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zo de indruk dat de verstandhouding tussen CD&V en N-VA reeds een tijdje aan verbeteren is. Nochtans, ten tijde van het "kartel" waren er bij de ACW/beweging.net vleugel in de CD&V veel zure oprispingen tegenover N-VA. Iemand uit CD&V-kringen vertelde mij een paar weken geleden evenwel dat sedert de campagne voor de verkiezingen van 26/05/2019 de realties tussen hun partijbestuur en ACW/beweging.net sterk verbrod zijn. Ondermeer omdat Leemans van het ACW openlijk had opgeroepen om niet voor CD&V te stemmen.
Dat heeft niets met verstandhouding te maken maar met politieke overlevingsdrangen het feit dat de Belgische motor hopeloos potvast zit.

Citaat:
Geens heeft nooit hoog opgelopen met wie in zijn ogen de N-VA achterna holde. Hij is er ook de man niet naar om weg te dromen bij de gedachte aan een onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 7 maart 2020, 17:55   #158
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Pure noodzaak voor de cd&v. En "Say no more", dat ze Arco terug bovenhalen ter compensatie van steun aan een "confederale staatshervorming".
Dat zou niet erg verstandig zijn.
Oud 7 maart 2020, 17:57   #159
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar Brusseleir zijn en Vlaming zijn betekent een regelrecht verraad tegen Brussel voor de grote franstalige Brussels leiders...
Oud 7 maart 2020, 17:59   #160
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Detsjeven beseffen maar al te goed dat ze de negerkes zullenzijn van de PS en de liberale looserspartijen als ze zonder Vlaamse meerderheid in een regering stappen.

Hun nieuwste eisen hebben niets vandoen met Vlaamslievendheid maar enkel met overlevingsdrang als politieke partij.
En dan afkomen dat een overgroot deel van de Vlamingen akkoord zou gaan met vivaldi of om het even welk ander hoofdzakelijk francofoon gedrocht...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be