Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2020, 21:15   #141
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hoop op een uiteenvallen van die mamoeten in kleinere stukjes.
Je bedoelt de individuele ondernemer met zijn Cessna die uitzonderlijk eens een vlucht kan aanbieden ?

Heeft het voordeel dat hij zal kunnen landen op de stukken tarmac die nog deftig liggen op al de verlaten spook luchthavens overal. Met zo een toestel kan je zelfs in een grasweide landen. Probleem zal misschien wel zijn dat die verlaten stukken vol gevaarlijk gespuis en zo zal zitten, dus moet je wel gewapend zijn als je uitzonderlijk nog eens een vlucht maakt, en wisselstukken bij hebt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 21:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 10:45   #142
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoop voor al die A380's die opzij geduwd staan en waarvan men het nut niet meer inzag reeds net voor de crisis....

In een A380 kunnen 200 mensen verdwijnen mét komplete social distance......

tuurlijk zal het ticketje enigszins aangepast worden maar kijk,je wil vliegen hé?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 17:36   #143
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Hoop voor al die A380's die opzij geduwd staan en waarvan men het nut niet meer inzag reeds net voor de crisis....

tuurlijk zal het ticketje enigszins aangepast worden maar kijk,je wil vliegen hé?
Zoals de concorde he.
Oud 9 mei 2020, 18:58   #144
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Booking.com (17.500 werknemers) heeft een kwartaalverlies van 700 miljoen en huidig kwartaal zal nog slechter zijn. Er zitten hier natuurlijke egocentrische zeikerds die hoera roepen die vinden dat reizen niet nodig is, dat vliegtuigen niet nodig zijn. Tot ze gaan geconfronteerd worden in hun bedrijf met de gevolgen. Riant loon weg, bedrijfswagen weg, probleem om lening huis af te betalen.
Ze zien de wereld door geen eigen egocentrische bril en de crisis is de schuld van de anderen die slecht hun bedrijf leiden of bedrijvigheden doen die zij nutteloos achten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 14:03   #145
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Booking.com (17.500 werknemers) heeft een kwartaalverlies van 700 miljoen en huidig kwartaal zal nog slechter zijn. Er zitten hier natuurlijke egocentrische zeikerds die hoera roepen die vinden dat reizen niet nodig is, dat vliegtuigen niet nodig zijn. Tot ze gaan geconfronteerd worden in hun bedrijf met de gevolgen. Riant loon weg, bedrijfswagen weg, probleem om lening huis af te betalen.
Ze zien de wereld door geen eigen egocentrische bril en de crisis is de schuld van de anderen die slecht hun bedrijf leiden of bedrijvigheden doen die zij nutteloos achten.
2

Ik loop hier net in de stad waar de meeste van onze klanten zijn.
Het merendeel van de winkels zullen NIET opnieuw opengaan momenteel.
Het hangt uit.

Gesloten voor onbepaalde tijd.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2020 om 14:03.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 15:23   #146
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
2

Ik loop hier net in de stad waar de meeste van onze klanten zijn.
Het merendeel van de winkels zullen NIET opnieuw opengaan momenteel.
Het hangt uit.

Gesloten voor onbepaalde tijd.
Samsonite geraakt ook in de problemen en gaat een deel van zijn werknemers ontslaan. Brantano zal waarschijnlijk ook verdwijnen. Blokker stond voor zoveel als vast reeds voor er van corona sprake was. E5 mode zal waarschijnlijk ook failliet gaan zoals andere ketens die alleen non food producten verkochten. Indien ze aan het faillissement kunnen ontsnappen gaan ze drastisch in hun personeel en uitgaven moeten hakken.
Een groot deel van zelfstandige winkels zal niet eens meer open gaan idem wat restaurants en cafés betreft.

Wie arrogant denkt dat ze op rozen zitten en untouchable zijn en dat dit allemaal gevolg van wanbeheer is zouden de komende maanden wel eens voor onprettige verassingenkomen te staan. Want geen enkel bedrijf zal niet de gevolgen dragen. Dit wordt een domino effect.
Oud 10 mei 2020, 16:48   #147
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Samsonite geraakt ook in de problemen en gaat een deel van zijn werknemers ontslaan. Brantano zal waarschijnlijk ook verdwijnen. Blokker stond voor zoveel als vast reeds voor er van corona sprake was. E5 mode zal waarschijnlijk ook failliet gaan zoals andere ketens die alleen non food producten verkochten. Indien ze aan het faillissement kunnen ontsnappen gaan ze drastisch in hun personeel en uitgaven moeten hakken.
Een groot deel van zelfstandige winkels zal niet eens meer open gaan idem wat restaurants en cafés betreft.

Wie arrogant denkt dat ze op rozen zitten en untouchable zijn en dat dit allemaal gevolg van wanbeheer is zouden de komende maanden wel eens voor onprettige verassingenkomen te staan. Want geen enkel bedrijf zal niet de gevolgen dragen. Dit wordt een domino effect.
Klopt.

Ik heb nu gans de dag in Gent geweest om naar mijn klanten te kijken en het is echt mega slecht.

De handel is dood.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2020 om 16:48.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 17:09   #148
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit wordt een domino effect.
Dit is inderdaad waar ik bang voor ben, en ik vind dat raar dat dat mensen niet meer laat flippen dan dat. Het is de vicieuze cirkel van een depressie.
Oud 10 mei 2020, 17:39   #149
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dit is inderdaad waar ik bang voor ben, en ik vind dat raar dat dat mensen niet meer laat flippen dan dat. Het is de vicieuze cirkel van een depressie.
De meeste staan nu nog technisch werkloos en beseffen nog niet dat dit na sluitingen en ontslagen overgaat in gewoon werkloos.

En dan is de bodem dichtbij.
Oud 10 mei 2020, 17:51   #150
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste staan nu nog technisch werkloos en beseffen nog niet dat dit na sluitingen en ontslagen overgaat in gewoon werkloos.

En dan is de bodem dichtbij.
Dat klopt. Ik geef toe dat het verlengen van technische werkloosheid van eind mei tot eind juni voor mijn bedrijf oa een extra hap lucht is. Maar ontslagen gaan onvermijdelijk volgen en ook het stoppen van investeringen en verder hakken in posten die niet genoeg winst opleveren. Liever het bedrijf afslanken dan alleen gefixeerd te zijn in de omzet en voortdoen alsof er niets gebeurd is.
Oud 10 mei 2020, 18:01   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt de individuele ondernemer met zijn Cessna die uitzonderlijk eens een vlucht kan aanbieden ?

Heeft het voordeel dat hij zal kunnen landen op de stukken tarmac die nog deftig liggen op al de verlaten spook luchthavens overal. Met zo een toestel kan je zelfs in een grasweide landen. Probleem zal misschien wel zijn dat die verlaten stukken vol gevaarlijk gespuis en zo zal zitten, dus moet je wel gewapend zijn als je uitzonderlijk nog eens een vlucht maakt, en wisselstukken bij hebt.
Ik had het over Boeing en Airbus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 18:02   #152
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Er is niet zoiets als eeuwige groei.

Des te sneller we dat beseffen, des te sneller we een economie op poten kunnen zetten die niet van boom naar bust gaat, rinse and repeat.
Oud 10 mei 2020, 19:25   #153
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Ik geef toe dat het verlengen van technische werkloosheid van eind mei tot eind juni voor mijn bedrijf oa een extra hap lucht is. Maar ontslagen gaan onvermijdelijk volgen en ook het stoppen van investeringen en verder hakken in posten die niet genoeg winst opleveren. Liever het bedrijf afslanken dan alleen gefixeerd te zijn in de omzet en voortdoen alsof er niets gebeurd is.
Investeren nu lijkt me zinloos geworden.

Het is een kerkhof.
Oud 10 mei 2020, 19:39   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is niet zoiets als eeuwige groei.
Toch wel hoor. Er is een universum te nemen.

Het probleem is andersom: wat niet groeit, verdwijnt. De basiswet van het leven.

Groei wil niet noodzakelijk zeggen: "meer van 't zelfde". Meer paardenkarren, bijvoorbeeld. Of meer mensen. Het wil zeggen "beter". Snellere processoren, betere geneesmiddelen, efficientere machines. DAT is groei.

Ultiem zou ik zeggen: toenemende kennis. De ultieme groei.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2020 om 19:42.
Oud 10 mei 2020, 20:35   #155
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het probleem is andersom: wat niet groeit, verdwijnt. De basiswet van het leven.

Groei wil niet noodzakelijk zeggen: "meer van 't zelfde". Meer paardenkarren, bijvoorbeeld. Of meer mensen. Het wil zeggen "beter". Snellere processoren, betere geneesmiddelen, efficientere machines. DAT is groei.

Ja maar ondernemingen dienen niet als betaalde bezigheidstherapie voor werknemers. Dat zou ons terugbrengen naar het Sovjetregime. Ondertussen gaan jobs sneuvelen. De corona crisis zal nu pas beginnen. Men gaat niet meer de doden tellen maar de bedrijven die over kop gaan.
Oud 10 mei 2020, 22:06   #156
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Branson heeft de afgelopen 14 jaar geen inkomstenbelasting meer betaald in het Verenigd Koninkrijk omdat hij inwoner is van de Britse Maagdeneilanden. Terzijde: Forbes raamt zijn fortuin op 4,2 miljard dollar. ‘Maar dat staat niet op een bankrekening, het zit in de bedrijven’, aldus Branson.
Virgin Atlantic moet radicaal afslanken om te kunnen overleven. De vloot wordt teruggebracht van 43 naar 36 toestellen, Londen Gatwick zal niet langer als thuisbasis dienen. De maatschappij plooit terug op Heathrow en Manchester. De hoop op overheidssteun is nog niet helemaal verdampt. Het bedrijf meldde alle opties te blijven openhouden om extra middelen te verzamelen, inclusief gesprekken met de overheid en andere betrokken partijen. Maar de regering van Boris Johnson heeft tot nu toe geen specifieke steun toegezegd aan de luchtvaartsector, behalve de maatregelen die voor alle bedrijven voorhanden zijn.
Eerder heeft Branson ook in Australië in het zand gebeten. Virgin Australia moest noodgedwongen in vereffening gaan omdat het geld op was. Volgens The Australian zou de maatschappij tot achtmaal bij de overheid hebben aangeklopt voor steun.

Nog een fraai voorbeeld van een goede onderneming die op schulden draait en op geld van de belastingbetaler:

Hertz staat op de rand van het faillissement, maar woensdagavond kondigde het bedrijf aan dat het van zijn geldschieters een uitstel van betaling heeft gekregen voor een deel van zijn schulden. Normaal moesten die afbetaald zijn op 4 mei, maar Hertz krijgt nu tot 22 mei de tijd om zijn financiën te regelen. De schuldenberg van het bedrijf loopt intussen op tot 17 miljard dollar (16 miljard euro).

Ook België wordt geleid door prutsers
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 22:10   #157
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

maar ondertussen is het wel:
de ultieme oplichterij, de ultieme beunhazerij, kijk maar naar de PISA-cijfers van ons onderwijs en de grote staatsschuld

maar geen probleem, tegen dat de coronapandemie achter de rug is zullen er wel mondmaskers zijn, hoop ik
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 08:32   #158
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

IMF data:

Indië en China gaan trager vooruit dit jaar. De VS en Europa gaan achteruit.

Laatst gewijzigd door Bach : 11 mei 2020 om 08:32.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 12:28   #159
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
IMF data:
Tiens, dat is stukken en stukken minder erg dan ik dacht. Ik dacht dat we naar -20 -> -30% gingen in de komende 10 jaar of zo.

Valt alles bij elkaar eigenlijk goed mee. Peuleschil als het ware.

Ik had mij ingebeeld dat er nu 30% van de economie voor goed omzeep was, en hierdoor een depressie zou veroorzaken die die -30% bestendigt gedurende een decennium.

Dit was dus een totaal non-event, zowel op het vlak van volksgezondheid als op het vlak van de economie. Een fait-divers in de geschiedenis.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 mei 2020 om 12:29.
Oud 11 mei 2020, 18:45   #160
Tavek
Banneling

Standaard

Inderdaad. Eind dit jaar terug business as usual.

Met of zonder corona.

De beurzen voorspellen dit ook al.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be