Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2020, 18:51   #141
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
In China bouwen ze wel ziekenhuizen op amper een tiental dagen.
We moeten gewoon collectiever gerichter te werk gaan. Idem mondmaskers. Zet iets in gang zodat de bevolking er access toe heeft & ijver via sensibilisering campagnes dat men die in publiek opzet wanneer cijfers van besmettingen naar omhoog dreigen te schieten -net als nu reeds voor deze epidemie in Azie het geval was/is. Als iedereen geregeld zo'n masker draagt vermindert het risico op infectie sowieso. Dat hebben ze in Azie goed begrepen, en is mi. een vd redenen waarom Z-Korea momenteel in een dalende kurve zit inzake nieuwe Corona gevallen. Algemener testen helpt daarbij ook aanzienlijk. Op die manier moeten mensen ook niet per se in strikte lockdown. Kan het dagelijkse leven maw makkelijker voortgaan. Toch zaken die ik in bovenstaand discours niet lees maar die wel schot in de zaak brengen. Feitelijk kunnen we nog heel wat leren vd geelkes maar we moeten dan wel als Europeanen aanvaarden dat we niet het epicentrum vd wijsheid zijn.
Onze, meestal "oudere" vrouwen hebben een naaimachine & kunnen zélf mondmaskertjes maken.
Dat hebben ze al getoond in Mechelen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2020, 19:08   #142
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zal het naast mijn niet reanimeren laten zetten.
Kan ook al nuttig zijn eer het zover is hoor, bij de voedselbedeling bijvoorbeeld, of als er niet genoeg medicijnen zijn? Moeilijke keuzes, dat wel, maar ja, iemand moet ze maken als we vooruit willen, niet?

Laatst gewijzigd door discuz : 19 maart 2020 om 19:20.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2020, 19:16   #143
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Onze, meestal "oudere" vrouwen hebben een naaimachine & kunnen zélf mondmaskertjes maken.
Dat hebben ze al getoond in Mechelen.
Het was toch de markt die op alles een antwoord had en ons ging redden? Men zou economen als Noels, De Grauwe tot madame Lagarde toe beter eens de vraag voorleggen: "Waar is uw Messias nu?"

Laatst gewijzigd door discuz : 19 maart 2020 om 19:18.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2020, 07:06   #144
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een paar denklijnen in mijn richting:

https://www-wsj-com.cdn.ampproject.o...wn-11584485339
Staat deze opinie niet achter de betaalmuur?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2020, 07:27   #145
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga een heel goed artikel posten dat pleit voor een lockdown. Dat artikel is bijzonder interessant.... maar zegt niet hoe we eruit zullen geraken.

https://medium.com/@tomaspueyo/coron...e-f4d3d9cd99ca
Positief dat je het een goed artikel vindt.

Ik denk dat we de lock down beetje per beetje kunnen opheffen mits een aantal maatregelen ingevoerd worden om de social distancing te behouden en de hygiëne te verbeteren.

Voorbeelden zijn:
  1. Geen massa evenementen
  2. Minder volk op restaurants
  3. Winkels anders gaan inrichten en het aantal personen in de winkel beperken
  4. Strikte hygiëne maatregelen in restaurants, bars etc...
  5. Anders inrichten van de werkvloer
  6. Sowieso meer telewerk

Er zullen ook nieuwe sociale aanvaarde handelingen komen en andere handelingen zullen sociaal niet meer aanvaard worden. Zo zal men niet meer opkijken van iemand die de een winkelkar ontsmet voor dat hij gaat winkelen. Iets uit de rekken nemen om eens goed te bekijken en terug te zetten zal scheef bekeken worden, enz....

Verder kunnen we hopen op nieuwe testen die de mensen zelf kunnen uitvoeren, er is daar nu al discussie over.

Het zal dus een beetje zoeken zijn naar een weg uit de lockdown met mss nu en dan een nieuwe lockdown indien het opnieuw de verkeerde weg op gaat.
Oud 20 maart 2020, 07:49   #146
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, ja, maar je moet 10 keer meer ziekenhuizen bouwen dan er nu zijn. En je moet daar ook dokters en verpleegsters en apparatuur insteken.

Dat was natuurlijk een propaganda stunt, want het GEBOUW is het minst belangrijke. Er zijn gebouwen genoeg, en je kan altijd tenten opzetten ook. Wat daar IN MOET is wat essentieel en schaars is: machines, dokters en verplegers. Maar het grappige is dat onze "verzorgingsstaten" zelfs geen MASKERTJES hebben om dokters en verplegers te beschermen.

Ideaal gezien had men gewoon 1 maand geleden alle dokters en verplegers opzettelijk ziek gemaakt. Daar waren dan genoeg reanimatie installaties VOOR HEN. Daar zou dan 2% of zo van gestorven zijn, en de rest was nu IMMUUN en moest geen masker meer dragen of geen schrik meer hebben.

Maar je kan zoveel ziekenhuizen bouwen als je wil, je kan nooit zo een epidemie "bolwerken. Vergeet het. Je kan geen 300 000 mensen in intensive care hebben tegelijkertijd. De natuur doet dan haar werk, en je moet de natuur laten doen. En wat doe je nadien met al die ziekenhuizen ?

Citaat:
Als iedereen geregeld zo'n masker draagt vermindert het risico op infectie sowieso. Dat hebben ze in Azie goed begrepen, en is mi. een vd redenen waarom Z-Korea momenteel in een dalende kurve zit inzake nieuwe Corona gevallen. Algemener testen helpt daarbij ook aanzienlijk. Op die manier moeten mensen ook niet per se in strikte lockdown. Kan het dagelijkse leven maw makkelijker voortgaan. Toch zaken die ik in bovenstaand discours niet lees maar die wel schot in de zaak brengen.
Nee, je kan dat in elk geval niet volhouden. Vroeg of laat moet 60% van de bevolking ziek geworden zijn. Of gevaccineerd, maar dat is nog niet aan de horizon.

Het simpelste is gewoon de golf laten overgaan, de lijken op een hoop leggen, daar benzine over gieten die nu stukken goeiekoper aan het worden is, en in de fik steken, en binnen een maand zijn we allemaal oftewel immuun, oftewel dood, en kunnen we voort zonder boe of bah.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2020, 07:56   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Positief dat je het een goed artikel vindt.

Ik denk dat we de lock down beetje per beetje kunnen opheffen mits een aantal maatregelen ingevoerd worden om de social distancing te behouden en de hygiëne te verbeteren.
Mijn punt is gewoon "over welke tijdschaal". En dan kom je altijd uit op JAREN.
Oud 20 maart 2020, 07:57   #148
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Het was toch de markt die op alles een antwoord had en ons ging redden? Men zou economen als Noels, De Grauwe tot madame Lagarde toe beter eens de vraag voorleggen: "Waar is uw Messias nu?"
Dat is dan ook zo. Het is omdat men de zaken NIET op zijn loop laat dat er zware problemen zijn.

Doe gewoon niks, laat "de markt" het probleem oplossen, en binnen een maand zijn we ervan af. 5% van het volk zal dood zijn, EN DAT IS GEEN RAMP. Dat is erg voor wie het voorheeft, zoals een auto ongeluk, en dat is een feestje voor de anderen, want er is al volk teveel.
Meer nog: het zal het pensioen probleem opgelost hebben.

Dus ja, de "vrije markt" lost dit op. Mensen die "slim" zijn kunnen hun spaargeld gebruiken om zichzelf gedurende een maand te isoleren, en zullen gemakkelijker kunnen overleven dan anderen, die moeten gaan werken. Op die manier hebben we ook dat de vrije markt "succesvolle mensen" een voordeeltje geeft.

Dus ja, de vrije markt en de vrijheid van handelen lost dit op zonder veel problemen.

Er zijn altijd al epidemieën geweest. Wij leven in de dwaze illusie dat die tijden voorbij zijn, met de illusie van een verzorgingsstaat. Die hier niks kan doen, maar het toch doet, om proberen zich niet belachelijk te maken, en, zoals gewoonlijk, de zaken veel en veel erger maakt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 maart 2020 om 08:03.
Oud 20 maart 2020, 08:02   #149
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Natuurlijk, niets belet me om een paar dozekes paracetamol en aspirine in huis te hebben tegen de koorts, en beademingsapparatuur (de simpelste versie helaas). En al de rest, gewoon spelen in de marge.
Als ik een raad mag geven, ook al mag ik dat niet want ik ben geen dokter: hou uw koorts en neem niet teveel van die koortswerende middelen. Bij SARS heeft men ook gevonden destijds dat mensen die NIKS namen er beter doorkwamen dan die waar men de koorts van ging bestrijden.

Natuurlijk, als ge over de 41 graden zit, misschien wel wat intomen. Maar voor de rest: koorts is een natuurlijke verdediging tegen virussen. Belet het lichaam niet van zich te verdedigen.
Oud 20 maart 2020, 08:06   #150
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
So what? Voor mijn part is een dergelijke crisis minder erg dan een militair conflict. Ik zou liever met corona in Vlaanderen leven dan zonder in Idlib.

En de economische kost? Dit is allemaal erg relatief. Economie moet groeien om de mens het gevoel van vooruitgang te geven. Nu gaan we in een zware recessie maar het is een wereldwijd probleem, dus iedereen zal er van af zien.

De vraag is wat er gaat gebeuren in de VS bijvoorbeeld. Ze vieren nu de teugels maar ze gaan daar zwaar voor betalen vrees ik.
Oud 20 maart 2020, 08:10   #151
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Mensen als jij, die waarschijnlijk het virus al hebben gehad, zijn nu vooral waar men moet op letten, denk ik. Blijven mensen als jij de komende tijd gezond? Kan je het virus nog een keer krijgen? Ben je dan niet ziek maar wel weer besmettelijk? Ben je ook immuun tegen een variant, van dit seizoen, of van volgende seizoenen?
Corona virussen zijn gekend. Het zijn, samen met de rhino virussen, de virussen van de verkoudheid. Deze versie is wat gemener, da's al. Maar, tenzij je een zware pneumonie hebt gehad (dan is er meestal altijd longschade die al dan niet met de tijd verbetert), en al dan niet orgaanschade vanwege een overreactie van het verweersysteem (was ook het geval van de Spaanse griep) is er niks "ergs" aan dit virus. Ik ben maar 3 dagen zwaar ziek geweest (40 graden koorts en kon niet opstaan). Maar 2 weken suf en met heel lage bloeddruk. Nu is het voorbij.

Let op: officieel heb ik het niet gehad. Volgens mijn huisarts (vervanger) was het griep, ook al was ik ingeent. En waren mijn collega's (we zijn met z'n vieren ziek geworden) ook ingeent. "of een ander virus". Maar zeker gene corona want ik was niet in Italie geweest, dus dat kon het niet zijn.

Ik had graag een test gehad. Maar nee, die moest voorbehouden worden voor "waarschijnlijke" gevallen. Nu is dus al die statistiek omzeep he.

Citaat:
Zo'n vragen kan je denk ik alleen maar goed uitzoeken en beantwoorden door massaal testen. Maar dat is hier natuurlijk 'niet aan de orde'
Het is juist dat mocht men massaal kunnen testen, dat goed ware geweest. Maar onze "verzorgingsstaat" heeft zelfs geen maskertjes, dus laat maar zitten he !

Nee, natuurlijk niet want wij hebben de infrastructuur nooit VOORZIEN voor zulke ontplooiing van testen. En de huidige testen zijn nogal zwaar, als ik me niet vergis (niet voor de persoon, maar voor de chemie die men moet doen).

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 maart 2020 om 08:14.
Oud 20 maart 2020, 08:12   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En de economische kost? Dit is allemaal erg relatief. Economie moet groeien om de mens het gevoel van vooruitgang te geven. Nu gaan we in een zware recessie maar het is een wereldwijd probleem, dus iedereen zal er van af zien.
Recessie ? Als men die lockdown lang volhoudt, is dit stukken erger dan 1929. Dat heeft VEEL MISERIE gebracht EN een oorlog.

Want mensen verarmen niet graag. En als ze armer worden, zoeken ze een zondebok.

Terwijl, mocht men de epidemie zijn gang laten gaan, dit maar een heel klein economisch effectje zou hebben, dat gecompenseerd wordt door het voordeel van minder volk te hebben.

Denk eens aan alle promotie voordelen als er gaten vallen in de hierarchie

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 maart 2020 om 08:13.
Oud 20 maart 2020, 08:33   #153
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Recessie ? Als men die lockdown lang volhoudt, is dit stukken erger dan 1929. Dat heeft VEEL MISERIE gebracht EN een oorlog. Want mensen verarmen niet graag. En als ze armer worden, zoeken ze een zondebok.
Terwijl, mocht men de epidemie zijn gang laten gaan, dit maar een heel klein economisch effectje zou hebben, dat gecompenseerd wordt door het voordeel van minder volk te hebben. Denk eens aan alle promotie voordelen als er gaten vallen in de hierarchie
Hou je glas halfVOL, Trick.
Gelukkig heeft de USA een Stabiel Genie aan 't roer.
Oud 20 maart 2020, 08:34   #154
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het kan natuurlijk ook zijn dat China onverwacht met een vaccin op de markt komt. Dan is het probleem snel opgelost. Uiteindelijk hebben zij het in hun eigen land verrassend snel onder controle gekregen. Relatief gezien zijn er in China ook veel minder besmettingen geweest en doden gevallen dan in Europa, waar maar half zoveel mensen wonen.
Oud 20 maart 2020, 08:40   #155
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Het kan natuurlijk ook zijn dat China onverwacht met een vaccin op de markt komt. Dan is het probleem snel opgelost. Uiteindelijk hebben zij het in hun eigen land verrassend snel onder controle gekregen. Relatief gezien zijn er in China ook veel minder besmettingen geweest en doden gevallen dan in Europa, waar maar half zoveel mensen wonen.
Ja want China is altijd heel open geweest over het reilen en zeilen in hun land.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2020, 08:56   #156
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Recessie ? Als men die lockdown lang volhoudt, is dit stukken erger dan 1929. Dat heeft VEEL MISERIE gebracht EN een oorlog.

Want mensen verarmen niet graag. En als ze armer worden, zoeken ze een zondebok.

Terwijl, mocht men de epidemie zijn gang laten gaan, dit maar een heel klein economisch effectje zou hebben, dat gecompenseerd wordt door het voordeel van minder volk te hebben.

Denk eens aan alle promotie voordelen als er gaten vallen in de hierarchie
Wie zegt dat de economie niet meer zou lijden onder een epidemie? Ik denk dat je het effect daarvan gewoon onderschat.

En qua opportuniteiten, die zullen er sowieso komen, er zullen veel zaken veranderen en dergelijk veranderingen hebben hun impact op de power balance.

Trouwens niet aan cherry picking doen hé. Verkies jij Idlib boven jouw huidige situatie?
Oud 20 maart 2020, 09:49   #157
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
100% met u eens... Is daarom dat GB in eerste instantie niets gedaan heeft???

Maar in het andere geval kan alleen een medicament, maar dat neemt verschillende jaren, de bevolking bevrijden van het coronavirus...
Covid 19 is een mutatie van het SARS coronavirus.
Een virus dat al in 2003 dodelijke slachtoffers maakte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/SARS_coronavirus
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2020, 10:11   #158
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er geen vaccin komt zal men zolang het wereldwijd circuleert omgangsvormen moeten wijzigen gedurende lange tijd.
Maar ik heb er geen probleem mee om geen wildvreemden niet te kussen.
Oud 20 maart 2020, 10:12   #159
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een flatgebouw in de stijl van een ziekenhuis, om zieke mensen in op te stapelen.

Technisch gezien geen enkel probleem om op een paar dagen uit de grond te stampen. Zeker niet als je aan voorbereid stuk grond hebt en prefab bouwdelen. En dat is in China geen probleem.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 maart 2020 om 10:12.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2020, 10:12   #160
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als er geen vaccin komt zal men zolang het wereldwijd circuleert omgangsvormen moeten wijzigen gedurende lange tijd.
Maar ik heb er geen probleem mee om geen wildvreemden niet te kussen.
Voor scheefpoepers is het wel penibel aan het worden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be