Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2020, 10:24   #141
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, terwijl een vrijwillige bluetooth applicatie zonder identificatie had kunnen werken.
Apple en Google zijn met zoiets bezig dacht ik, regeringen willen er niet aan meewerken omdat ze meer gegevens willen maar velen stappen nu wel in. Of het iets zal worden is moeilijk te zeggen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 10:57   #142
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tiens, dat is dus anders in Frankrijk. Daar is die wettelijke regeling allang geldig: er is gewoon een uitzondering op het medisch geheim als het aspecten betreft die het leven van anderen in gevaar kunnen brengen. Het is aan de arts zelf van te oordelen of wat hij medisch verneemt van een patient (door wat die zegt, of het resultaat van onderzoeken) potentieel het leven van anderen in gevaar kan brengen. Als dat zo is, heeft die arts deontologisch niet alleen het recht om het medisch geheim te doorbreken, hij heeft zelfs de plicht. Mocht later blijken dat het gevaar zich realiseerde en dat de arts op de hoogte was, kan die beschuldigd worden van verzuim.

Let wel, het gaat niet over een schuldvraag. Het gaat over een mogelijke TOEKOMSTIGE bedreiging van andermans' leven. Typisch voorbeeld dat geciteerd wordt: gevaarlijke besmettelijke ziekten. Bijvoorbeeld, als een arts vaststelt dat gij Ebola hebt, dan is daar niet alleen het medisch geheim niet voor van toepassing, als de arts niet onmiddellijk zoiets meldt dan is dat schuldig verzuim als er nadien anderen die ebola opdoen.
Ander voorbeeld: een psychiater die vaststelt dat zijn patient een gevaarlijke zot is die een moord zal begaan. Hij moet dat onmiddellijk melden.
In België bestaat ook een meldingsplicht voor veel infectie-ziekten zoals mazelen, tuberculose, legionella, syfilis maar ook gele koorts en malaria.
De lijst van de meldingsplichtige ziekten vindt u via deze verwijzing: https://www.zorg-en-gezondheid.be/ov...de-richtlijnen
Dit dient te gebeuren met het formulier dat men vindt via deze verwijzing: https://www.zorg-en-gezondheid.be/fo...nfectieziekten

In Nederland bestaat dit ook. Zie deze verwijzing: https://lci.rivm.nl/richtlijnen

Laatst gewijzigd door fcal : 13 mei 2020 om 11:07.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 11:06   #143
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, terwijl een vrijwillige bluetooth applicatie zonder identificatie had kunnen werken.
Een app had sowieso de beste, de goedkoopste en de meest effectieve oplossing geweest ware het niet dat onze overheid dit moet aankopen/organiseren/bepalen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 11:20   #144
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een app had sowieso de beste, de goedkoopste en de meest effectieve oplossing geweest ware het niet dat onze overheid dit moet aankopen/organiseren/bepalen.
Ik heb geen smartphone.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 11:40   #145
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat lijkt zeer moeilijk om zonder privacyproblemen op te zetten. In Singapore heeft het blijkbaar ook niet zo goed gewerkt. Men is daar ook in lockdown moeten gaan.
Het is niet te combineren met dwingelandij natuurlijk. Maar op puur vrijwillige basis is het perfect anoniem te doen, en inderdaad, Apple en Google zijn daarmee bezig. Aangezien het anoniem is, kan de staat er wel geen gebruik van maken om besmette mensen TE DWINGEN tot iets. Het is gewoon een manier om anoniem aan anderen te laten weten dat je hen misschien gecontamineerd hebt, meer niet.

Waar de staat kan HELPEN, is door de server infrastructuur te voorzien om de geanonimiseerde sleutels van besmette mensen *die zichzelf aanmelden op anonieme wijze* op te zetten. Dat HOEFT zelfs niet eens door de staat te gebeuren, dat kan zelfs evengoed op totaal gedistribueerde manier, maar het zou gewoon SIMPELER zijn dat de staat dat doet.

Ik heb al gezegd hoe dat werkt, en het werkt door een mechanisme te gebruiken DAT AL IN WERKING is, namelijk het bluetooth protocol.

Als gij nu rondwandelt met uw smartphone, en uw bluetooth staat aan, dan genereert uw smartphone voortdurend random sleutels en stuurt die uit aan alle andere bluetooth apparaten in de buurt. Maw, wat er zou moeten uitgedeeld worden, DOET MEN NU AL.

Het ENIGE wat zo een applicatie dan doet, is die random sleutels die het ontvangt van anderen, bijhouden, en de uitgezonden eigen sleutels ook bijhouden met datum van uitzending.

Men kan met die sleutel totaal niet weten wie gij zijt, en om de zoveel minuten genereert uw bleutooth stack een nieuwe random sleutel.

Het ENIGE dat er dus moet gebeuren is dat wanneer gij ziek zijt, gij alle sleutels die gij uitgezonden hebt de laatste dagen op anonieme manier op een publieke server zetten.

Als anderen dan op die publieke server kunnen zien dat zij zo een sleutel ontvangen hebben, weten ze dat ze misschien ook besmet werden. Zij weten niet wie gij zijt, de server weet dat ook niet. Dat hoeft ook niet: het enige wat ge moet doen, is anderen laten weten dat ge hen potentieel besmet zou hebben.

Meer is daar niet aan.

De "gevoelige informatie" namelijk die random sleutels, stuurt het bluetooth protocol TOCH allang uit. Het enige wat zo een applicatie doet, is die informatie GEBRUIKEN in het kader van de huidige situatie.

Het punt is wel dat die anonimiteit er wel voor zorgt dat de staat niet kan weten wie gij zijt die U meldt als besmette, en dat de staat zeker niet kan weten wie uw contacten zijn. Enkel zij weten dat zelf, omdat zij weten dat ze uw sleutel ontvangen hadden.

De anonimiteit is natuurlijk niet 100% in de volgende zin: de ontvanger weet natuurlijk op de seconde na wanneer hij een sleutel ontving. Als die ook weet WIE toen dichtbij was, dan weet hij natuurlijk dat als die sleutel publiek werd gemaakt, het om die persoon gaat. Maar dat is inherent zo, natuurlijk.

Als ik weet dat ik van 9 uur tot 11 uur enkel maar met 1 collega in 't bureau zat, dat ik toen ZIJN sleutel heb ontvangen, en dat ik 3 dagen later zijn sleutel terug vindt als iemand die besmet is, ja, dan weet ik dat het om die specifieke collega ging. Maar enkel ik weet dat, omdat ik weet met wie ik toen in contact was.

Als ik op de tram zat, en ik krijg zo een bericht, dan weet ik enkel dat het die rare gast met zijn gekke hoed was, als ik mij dat nog herinner. Maar enkel ik weet dat.

Men zou daar een mouw kunnen aan passen met ring signaturen, maar dat wordt op den duur veel moeite om iets te vermijden dat niet erg is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 14:28   #146
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is niet te combineren met dwingelandij natuurlijk. Maar op puur vrijwillige basis is het perfect anoniem te doen, en inderdaad, Apple en Google zijn daarmee bezig. Aangezien het anoniem is, kan de staat er wel geen gebruik van maken om besmette mensen TE DWINGEN tot iets.
FOUT. Apple en Google hebben al aangegeven dat ze bereid zijn om op eenvoudige vraag van een overheid extra gegevens te verzamelen en door te geven aan die overheid. Dus misschien installeer je nu iets dat alleen via bluetooth een anonieme sleutel verstuurt, maar de eerstvolgende update van die app kan plotseling je locatie en je IMEI-nummer (om maar iets te noemen) aan de overheid doorgeven.

De reden dat overheden niet staan te springen om met Apple en Google in zee te gaan, is dat beide bedrijven al hun (jouw) gegevens in de VS opslaan - en dat ze maar wat graag informatie verkopen aan de hoogste bieder.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 14:41   #147
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Toch niet. De manuele tracing belt mensen op die positief getest hebben, en vraagt hen welke mensen ze de laatste dagen gezien hebben. Zolang je niet positief test, weten ze dus niets over jou (behalve eventueel dat persoon X, die wel positief testte, zegt dat hij jou ergens heeft gezien). En indien wel, en je hebt geen zin om te vertellen dat je gisterenavond naar de hoeren bent geweest, dan zwijg je daarover. Wat je hen vertelt, dat wordt waarschijnlijk onveilig en veel te lang opgeslagen - maar je bent wel zelf baas over wat je prijsgeeft.

Met een app krijgen ze informatie over IEDEREEN, ALTIJD. En eens die app op je telefoon staat, blijft die er bij de meeste mensen héél lang op staan. En AL die gegevens worden dan door dezelfde overheid onveilig en veel te lang opgeslagen...

De Singapore-app lijkt inderdaad wel behoorlijk veilig op het vlak van privacy - maar blijkt in praktijk helemaal niet zo betrouwbaar te werken. De uitvinders van het bluetooth-protocol hebben zelf aan aangegeven dat die techniek helemaal niet betrouwbaar is om te meten hoe ver je van iemand anders staat. En dan nog is het de vraag of jouw informatie alleen lokaal op je telefoon staat, of op een centrale server - die centrale server lijkt het politiek te halen...

Laatst gewijzigd door gertc : 13 mei 2020 om 14:44.
Oud 13 mei 2020, 14:48   #148
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
In België bestaat ook een meldingsplicht voor veel infectie-ziekten zoals mazelen, tuberculose, legionella, syfilis maar ook gele koorts en malaria.
De lijst van de meldingsplichtige ziekten vindt u via deze verwijzing: https://www.zorg-en-gezondheid.be/ov...de-richtlijnen
Je bedoelt dat 'gezondheidsjurist Tom Goffin' de wetgeving rond het medisch geheim niet kent? Want Covid-19 staat ook op die lijst.
Oud 13 mei 2020, 14:51   #149
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
FOUT. Apple en Google hebben al aangegeven dat ze bereid zijn om op eenvoudige vraag van een overheid extra gegevens te verzamelen en door te geven aan die overheid.
Dat had ik niet begrepen. Wat ik wel begrepen had, is dat ze een API gaan geven waar een overheidsapplicatie mee kan communiceren, en die applicatie doet natuurlijk wat ze wil. Maar ik dacht dat wat ze zelf ontwikkelden, totaal anoniem en vrijwillig werkte.

Het wordt misschien tijd voor een open-source project ?

Citaat:
De reden dat overheden niet staan te springen om met Apple en Google in zee te gaan, is dat beide bedrijven al hun (jouw) gegevens in de VS opslaan - en dat ze maar wat graag informatie verkopen aan de hoogste bieder.
Google wel (het is hun business model), Apple dacht ik, niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 15:19   #150
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch niet. De manuele tracing belt mensen op die positief getest hebben, en vraagt hen welke mensen ze de laatste dagen gezien hebben. Zolang je niet positief test, weten ze dus niets over jou (behalve eventueel dat persoon X, die wel positief testte, zegt dat hij jou ergens heeft gezien). En indien wel, en je hebt geen zin om te vertellen dat je gisterenavond naar de hoeren bent geweest, dan zwijg je daarover. Wat je hen vertelt, dat wordt waarschijnlijk onveilig en veel te lang opgeslagen - maar je bent wel zelf baas over wat je prijsgeeft.

Met een app krijgen ze informatie over IEDEREEN, ALTIJD. En eens die app op je telefoon staat, blijft die er bij de meeste mensen héél lang op staan. En AL die gegevens worden dan door dezelfde overheid onveilig en veel te lang opgeslagen...

De Singapore-app lijkt inderdaad wel behoorlijk veilig op het vlak van privacy - maar blijkt in praktijk helemaal niet zo betrouwbaar te werken. De uitvinders van het bluetooth-protocol hebben zelf aan aangegeven dat die techniek helemaal niet betrouwbaar is om te meten hoe ver je van iemand anders staat. En dan nog is het de vraag of jouw informatie alleen lokaal op je telefoon staat, of op een centrale server - die centrale server lijkt het politiek te halen...

Ik had het dus niet over privacy Als je ziet dat de overheid meer dan €100 miljoen gaat uitgeven aan deze manuele contact tracing dan weet je het wel. En zoals u aangeeft zal zoiets bijlange niet effectief zijn want een besmet persoon geeft inderdaad maar vrij wat deze wil vrijgeven.

Of we zo van dit virus verlost geraken is nog maar de vraag.

Misschien dat die manuele contact tracing in het begin wel zal werken maar naarmate één en ander bekend zal worden misschien minder? We zullen wel zien.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 16:46   #151
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat 'gezondheidsjurist Tom Goffin' de wetgeving rond het medisch geheim niet kent? Want Covid-19 staat ook op die lijst.
Ik heb niets gepost i.v.m. Tom Goffin.
Ik heb alleen de aandacht gevestigd op de meldingsplicht aan de betrokken overheidsinstantie door de behandelende arts. Het formulier waarmee deze melding dient te gebeuren is zeer omstandig en bevat alle persoonsgegevens van de zieke.

Ter informatie, nog eens:
De lijst van de meldingsplichtige ziekten vindt u via deze verwijzing:
https://www.zorg-en-gezondheid.be/ov...de-richtlijnen
Dit dient te gebeuren met het formulier dat men vindt via deze verwijzing:
https://www.zorg-en-gezondheid.be/fo...nfectieziekten

In Nederland bestaat dit ook. Zie deze verwijzing: https://lci.rivm.nl/richtlijnen

Van het zogenaamd 'medisch geheim' is geen sprake. Het blijven echter meldingen op papier. De trage verwerking ervan levert geen systeem van 'tracking & tracing' op.
Oud 13 mei 2020, 19:18   #152
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Ongewenste telefoonoproepen

Onderestaande is voor de reclameoproepen.

Genoeg van reclameoproepen?

Telefoonnummers blokkeren: zo doe je dat!

Contactopsporing bij coronabesmetting via via ...

In mijn geval moet dat zeker lukken

Wi-Fi staat af, Bluetooth staat af en nog wel wat andere zaken staan af waar ik géén boodschap aan heb en ik heb mijn GSM (lees: Grote Smoel Medium) raar of zelden bij en 's avonds gaat die uit/slapen.

Men zal mij daarvoor waarschijnlijk weer bij de slechteriken rekenen.

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 mei 2020 om 19:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 09:37   #153
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb alleen de aandacht gevestigd op de meldingsplicht aan de betrokken overheidsinstantie door de behandelende arts. Het formulier waarmee deze melding dient te gebeuren is zeer omstandig en bevat alle persoonsgegevens van de zieke.

Van het zogenaamd 'medisch geheim' is geen sprake. Het blijven echter meldingen op papier. De trage verwerking ervan levert geen systeem van 'tracking & tracing' op.
Die verwijzingen functioneren niet goed. We proberen het nog eens:
Oud 17 mei 2020, 17:20   #154
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In NL gaan de gemeentelijke gezondheidsdiensten (GGD's) beginnen met bronopsporing. "Landelijke callcenters gaan een belangrijke rol spelen bij de bron- en contactonderzoeken. Dat blijkt uit het opschalingsplan van de GGD dat vandaag is gepresenteerd. De dienst verwacht de komende maanden ruim 3000 mensen nodig te hebben voor de onderzoeken. De bron- en contactonderzoeken worden uitgevoerd bij iedereen die positief test op het coronavirus. De bron van de besmetting wordt opgespoord en er wordt onderzocht met wie diegene contact heeft gehad om verdere verspreiding te voorkomen (NOS)."

Echter, voor 9 van de 10 besmettingen is dat nmm helemaal niet nodig. Ik heb van tientallen besmettingen gelezen waarbij het ging om collegaas, huisgenoten verenigingen, kerken, koren, mensen op slaapzaal in pensions, verzorgingshuizen en gezinsleden van de verzorgers. Een Covid-app op je telefoon is zinloos voor 9 van de 10 mensen. Die 3000 banen met ict en leidingevenden is flauwekul en weggegooid geld. Zelfs al zou dat een heel enkele keer een onbekende bron voor die ene besmetting opleveren dan is de kans groot dat die bron allang ziek thuis zit en dat zijn of haar omgeving al is gewaarschuwd.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 21:50   #155
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Als het contactonderzoek telefonisch niet lukt, kan een contactonderzoeker bij je thuis aan de deur komen. Deze contactonderzoekers-aan-huis hebben een attest bij zich om aan te tonen dat ze werken in opdracht van Zorg en Gezondheid. Op dat attest staat een telefoonnummer van Zorg en Gezondheid (02 771 59 00): je kan daar naar bellen om te dubbelchecken dat de persoon voor jou wel degelijk werkt voor het contactonderzoek.

Wees maar zeker, dat hier misbruik van gemaakt wordt.
Weeral zullen de oudere mensen zonder GSM, zo'n bezoekje kunnen verwachten.
Dit zijn ook heel gemakkelijke slachtoffers, om persoonlijke gegevens te ontfutselen.

Laatst gewijzigd door De Prof : 17 mei 2020 om 21:50.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 22:34   #156
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik heb geen smartphone.
Ik evenmin.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 22:35   #157
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik heb geen smartphone.
Ik ook niet.
Ik nog zo'n ouderwets GSM toestelleke waar ik alleen maar mee kan bellen en sms-en.
Seffes weer een schup kolen op doen, want anders werkt die morgen weer niet meer.
tja, is er nog eentje dat je niet in de pries kan opladen. kweet het....
Oud 17 mei 2020, 22:37   #158
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
...
Men zal mij daarvoor waarschijnlijk weer bij de slechteriken rekenen.
Maar nee zenne.
Je moet nu echt gene schrik hebben.

Er zijn ook nog 109 andere redenen ook.
Oud 17 mei 2020, 22:39   #159
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Als het contactonderzoek telefonisch niet lukt, kan een contactonderzoeker bij je thuis aan de deur komen. Deze contactonderzoekers-aan-huis hebben een attest bij zich om aan te tonen dat ze werken in opdracht van Zorg en Gezondheid. Op dat attest staat een telefoonnummer van Zorg en Gezondheid (02 771 59 00): je kan daar naar bellen om te dubbelchecken dat de persoon voor jou wel degelijk werkt voor het contactonderzoek.

Wees maar zeker, dat hier misbruik van gemaakt wordt.
Weeral zullen de oudere mensen zonder GSM, zo'n bezoekje kunnen verwachten.
Dit zijn ook heel gemakkelijke slachtoffers, om persoonlijke gegevens te ontfutselen.
Dat is met veel zaken zo.
Ouderen zijn hier al altijd een gemakkelijke prooi geweest.
Triestig eigenlijk.
Oud 17 mei 2020, 22:40   #160
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat ik me stilaan begin af te vragen is of het leven nog veel zin zal hebben ? Gaan we zo voor eeuwig moeten verder doen ? Nooit meer naast iemand mogen zitten...nooit meer mogen praten met iemand zonder dat dat echt niet anders kan ? Nooit meer naar een concert of bioscoop ? Nooit meer naar een sportwedstrijd ? Alleen nog les volgen via de laptop ? Nooit meer spontaan flirten ? Nooit meer iemand knuffelen ? Nergens meer heen zonder aan tien regels te voldoen ? 34 keer per dag uw handen wassen ? Nooit geen glas meer mogen drinken op een terras ? Nooit meer op reis behalve dan binnen een cirkel van 100 km ? Nooit meer een markt bezoeken of een salon ? Nooit meer naar de fitness ? Nooit meer gaan zwemmen ? Nooit je meer spontaan en onbezonnen op een strand neer vleien ? Nooit geen vrienden meer een lift geven ?

Ik weet niet mocht ik nu jong zijn om welke reden ik nog aan kinderen zou beginnen. Het lijkt me allemaal totaal zinloos geworden.

Alles is definitief vorbei denk ik.

En den deze zal de tekst van zijn liedje wat moeten aanpassen denk ik

https://www.youtube.com/watch?v=de7dWrGjOVU

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 mei 2020 om 22:45.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be