Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2020, 17:01   #141
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn alle jaren pandemies van het influenzavirus.
Men noemt het zelfs het griepseizoen.

Als tewerkgestelde in de zorg en verplegingsector zou je dat moeten weten.

Maar nu ging het om een uitbraak van een virus dat zeer weinig bekend is bij de bevolking, een godschenk voor de medische wetenschap en de verplegende sector.
En dat hebben ze als echte roofdieren tot op het bot afgeknaagd.

Het spijtige voor die sectoren is dat zij de rekening van hun wangedrag gaan aangeboden krijgen.

Veel mensen hebben een afkeer gekregen van de WZC en hebben moeten ondervinden dat veel medische behandelingen krijgen die schijnbaar overbodig en onbelangrijk zijn.
Men heeft mogen vaststellen dat veel ziekenhuisbedden helemaal niet nodig zijn.
Tijdens de weken van de coronapandemie, waren er immers meer lege dan bezette bedden in de ziekenhuizen.
En de mensen zullen nog meer en langer nadenken voor ze hun oudere familieleden in de woonzorgcentra steken, want daar lopen ze veel meer kans op besmettingen en op dodelijke ziektes.

De medische wetenschap gaat binnen afzienbare tijd al haar subsidies zien verdwijnen,
1) wegens gebrek aan inkomsten bij de overheden.
2) wegens het niet vinden van een vaccin tegen covid-virussen.
3) wegens de grote onbekwaamheid die ze hebben tentoon gesteld tijdens de corona-pandemie.

Het klinkt grof, maar die beide sectoren hebben veel meer verloren door de lockdown, dan ze denken.
Juist die beide sectoren hadden veel meer te winnen bij een scenario waarbij de zieken in de gangen lagen te wachten op hulp.
bullshit 1, een griepseizoen wordt nooit geklasseerd als een pandemie
bullshit 2, de woonzorgcentra zitten vol met hulpbehoevende ouderlingen, dat daar een hogere gemiddelde mortaliteit is, is logisch. Dat ieder overlijden in een wzc klakkeloos werd geklasseerd onder de coronadoden is voor rekening van de overheid, waar ik werk zijn er 2 bevestigde overlijdens op 300 bewoners, dus dimmen maar met die wzc fobie.

Voor de rest maak ik mij geen illusies, één van de eerste beloften van de veiligheidsraad was een extra beloning voor de zorgsector, iets wat ondertussen waarschijnlijk al geklasseerd is als emotie van het moment

Laatst gewijzigd door edwinp : 25 mei 2020 om 17:03.
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 17:33   #142
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
even wikipedia gelezen, de laaste pandemie die naam waardig was de sars epidemie die 13.000 doden telde, de laatste echte pandemie was in 1968 en telde 700.000 doden hoofdzakelijk in Azië
Dus nee, niemand heeft op professioneel gebied al een pandemie meegemaakt en zeker geen die zich zo snel uitbreidde als deze
Ik heb van een paar artsen het volgende mogen horen. Eén is er al op pensioen, de andere bijna. Dus mensen die wel al het een en het andere hebben meegemaakt.

' Ik heb al veel meegemaakt, maar zoiets nog nooit. '
Oud 25 mei 2020, 17:39   #143
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat klopt, maar de 10,000 extra doden die corona kan veroorzaken bij een niet-lockdown (in tegenstelling tot uw lachwekkende claim van 25Ok) valt in het niets bij het aantal doden dat we mogen verwachten als ons gezondheidssysteem instort als gevolg van een nieuwe lockdown. Ze zullen het nu al met een aantal miljard minder moeten stellen, het worden er meer dan 10 als er een 2e lockdown komt.
...
Waar haal je dat nu weer uit ?
Alle dringende interventies zijn nooit in het gedrang gekomen en zullen dat ook nooit zijn.
Heel de interne organisatie van al onze ziekenhuizen heeft daar rekening mee gehouden.
Niet dringende ingrepen werden uitgesteld, dat is een feit, maar dat is ook alles.
Ik kan er zelfs persoonlijk van meespreken ivm de zus van mijn ma.
Die heeft alle zorgen gekregen die ze nodig had in het ziekenhuis.
3 keer een opname tussen begin maart en nu.
Een mens op de sukkel, maar ze gaat het halen !
Ze hadden evengoed kunnen zeggen, 'Madammeke, uwen tijd is gekomen. Doet uw oogskes maar rustig toe.'

Citaat:
...
Maar goed, ik verwacht niet dat u enige notie hebt van wat BBP eigenlijk betekent.
Looooooolllll....

Laatst gewijzigd door kojak : 25 mei 2020 om 17:41.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 17:59   #144
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Waar haal je dat nu weer uit ?
Alle dringende interventies zijn nooit in het gedrang gekomen en zullen dat ook nooit zijn.
Heel de interne organisatie van al onze ziekenhuizen heeft daar rekening mee gehouden.
Niet dringende ingrepen werden uitgesteld, dat is een feit, maar dat is ook alles.
Ik kan er zelfs persoonlijk van meespreken ivm de zus van mijn ma.
Die heeft alle zorgen gekregen die ze nodig had in het ziekenhuis.
3 keer een opname tussen begin maart en nu.
Een mens op de sukkel, maar ze gaat het halen !
Ze hadden evengoed kunnen zeggen, 'Madammeke, uwen tijd is gekomen. Doet uw oogskes maar rustig toe.'

Looooooolllll....
Je hebt het dus idd niet begrepen. De 50 miljard die je nu naar de gezondheidszorg hebt gegooid om enkele corona patiënten te redden zal je de komende jaren dubbel en dik op je boterham krijgen. Een 2e lockdown met een nog grotere factuur dan 50 miljard zal voor een totale instorting van ons gezondheidssysteem leiden.

Een levensjaar is 40k waard en als je dat van een coronapotient veel en veel meer waard acht zal je dat in de toekomst onvermijdelijk lager moeten leggen voor andere patiënten. Maar goed, het dringt niet door.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 18:10   #145
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt het dus idd niet begrepen...
O jawel. Jij duidelijk niet, dat is een feit ondertussen.
Oud 25 mei 2020, 18:53   #146
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
bullshit 2, de woonzorgcentra zitten vol met hulpbehoevende ouderlingen, dat daar een hogere gemiddelde mortaliteit is, is logisch. Dat ieder overlijden in een wzc klakkeloos werd geklasseerd onder de coronadoden is voor rekening van de overheid, waar ik werk zijn er 2 bevestigde overlijdens op 300 bewoners, dus dimmen maar met die wzc fobie.

Voor de rest maak ik mij geen illusies, één van de eerste beloften van de veiligheidsraad was een extra beloning voor de zorgsector, iets wat ondertussen waarschijnlijk al geklasseerd is als emotie van het moment
Eventjes google en wat zegt het WHO, griep pandemies in de 20ste eeuw:

1918-1919 spaanse griep
1957-58 aziatische griep
1968 Hong Kong griep
2009/10 H1N1 griep
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 19:01   #147
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jawel. Jij duidelijk niet, dat is een feit ondertussen.
Niet dus, je begrijpt duidelijk niet dat besparingen in de gezondheidszorg tot meer doden zal leiden. Dat of je moet geloven dat het geld uit de hemel komt gevallen en dat we daar niet op zullen moeten besparen. Nochtans zou het duidelijk moeten zijn dat de dienstverlening op dat vlak direct gecorreleerd is met de welvaart. Onze welvaart gaat dit jaar alleen al met minstens 10% achteruitgaan door 1 lockdown. Dat zal meer dan verdubbelen indien er een 2e komt. Deze lockdown waardeert mensenlevens op een schaal die nooit eerder vertoond werd, een waardering die te hoog is voor de draagkracht van onze maatschappij en die gevolgen zal hebben voor die waardering van toekomstige mensenlevens. Maar goed, ik besef al langer dan vandaag dat het "apres moi, le déluge" moto ook hier keihard leeft.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 25 mei 2020, 19:02   #148
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er zal zwaar bespaard moeten worden in de zorgsector. Die mannen hebben op 2 maand tijd hun budget voor de komende 2 jaar gespendeerd. Dat zal niet zonder gevolgen blijven hé.
Oud 25 mei 2020, 19:26   #149
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zal zwaar bespaard moeten worden in de zorgsector. Die mannen hebben op 2 maand tijd hun budget voor de komende 2 jaar gespendeerd. Dat zal niet zonder gevolgen blijven hé.
Dat budget hebben ze gespendeerd voor hun plezier ?
vóór corona waren ze ferm ondergewaardeerd.
Nu wordt hun werk wel gewaardeerd hé.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 19:29   #150
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron en cijfers graag.
Oud 25 mei 2020, 19:34   #151
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dus, je begrijpt duidelijk niet dat besparingen in de gezondheidszorg tot meer doden zal leiden. ....
Waar kom je nu weer mee voor de proppen ?
Wie zegt dat we nu dringend gaan moeten besparen in de gezondheidszorg.
En zo ja, waar zouden ze dan gaan besparen.

Aja...ons BBP.
Maar dan vergeet je ook hier weeral dat we een begroting hebben en daar nog kunnen beslissen wat dat naar wat gaat.

Hoe meer ik van je postings lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat je nog veel studiewerk voor de boeg hebt.
Als jij met bloemmetjes gooit mag ik dat toch ook doen hé.
Oud 25 mei 2020, 22:15   #152
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet dus, je begrijpt duidelijk niet dat besparingen in de gezondheidszorg tot meer doden zal leiden. Dat of je moet geloven dat het geld uit de hemel komt gevallen en dat we daar niet op zullen moeten besparen. Nochtans zou het duidelijk moeten zijn dat de dienstverlening op dat vlak direct gecorreleerd is met de welvaart. Onze welvaart gaat dit jaar alleen al met minstens 10% achteruitgaan door 1 lockdown. Dat zal meer dan verdubbelen indien er een 2e komt. Deze lockdown waardeert mensenlevens op een schaal die nooit eerder vertoond werd, een waardering die te hoog is voor de draagkracht van onze maatschappij en die gevolgen zal hebben voor die waardering van toekomstige mensenlevens. Maar goed, ik besef al langer dan vandaag dat het "apres moi, le déluge" moto ook hier keihard leeft.
Jij spreekt jezelf tegen: straks sprak je totaal anders over die 50 miljard
Of begrijp ik het verkeerd ?
Oud 25 mei 2020, 22:24   #153
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Wat fox wil is geen lockdown en geen coronapatiënten in de ziekenhuizen want dat zou ons te veel kunnen kosten.
Alle positieven, ongeacht hun overlevingskansen die ze anders nog zouden gehad hebben in een ziekenhuis naar het vilbeluik dan maar zekers ?
Dat zal tot minder doden lei(ij)den dan.

Laatst gewijzigd door kojak : 25 mei 2020 om 22:29.
Oud 25 mei 2020, 22:54   #154
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat fox wil is geen lockdown en geen coronapatiënten in de ziekenhuizen want dat zou ons te veel kunnen kosten.
Alle positieven, ongeacht hun overlevingskansen die ze anders nog zouden gehad hebben in een ziekenhuis naar het vilbeluik dan maar zekers ?
Fox moet nog véél leren.
Oud 25 mei 2020, 23:01   #155
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het typische geval van woorden in de mond leggen als je het niet meer weet. Zielig, maar aan de andere kant begrijpelijk voor iemand die het niet snapt. Een coronapatient mag gerust 40K per extra levensjaar kosten van mij. Een paar miljoen per extra levensjaar, tjah, dat dan weer niet. Want dat zal op termijn idd tot meer doden leiden. Maar hoe meer ik het uitleg, hoe minder je de moeite doet om het te begrijpen. So be it.
Oud 25 mei 2020, 23:02   #156
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jij spreekt jezelf tegen: straks sprak je totaal anders over die 50 miljard
Of begrijp ik het verkeerd ?
Jup
Oud 25 mei 2020, 23:14   #157
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Fox moet nog véél leren.
Idd. Hij komt het net nog eens van aan te tonen.
Hoe ze met patienten omgaan waarvan men toch zeker is dat ze het niet gaan halen, daar heeft hij blijkbaar ook nog niets van gehoord.
Idem over wat hun algemene aanpak is wat betreft het behandelen van Corona patienten, daar rept hij ook al met geen woord over. Etc, etc, wel jammer voor een meester-expert-met vijfentwintig grootste onderscheidingen op dat vlak.

Laatst gewijzigd door kojak : 25 mei 2020 om 23:19.
Oud 26 mei 2020, 05:52   #158
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Eventjes google en wat zegt het WHO, griep pandemies in de 20ste eeuw:

1918-1919 spaanse griep
1957-58 aziatische griep
1968 Hong Kong griep
2009/10 H1N1 griep
Citaat:

Tussen 2 en 8 maart 2020 hebben 321 personen per 100.000 inwoners een huisarts geraadpleegd voor griepsymptomen (koorts, hoest, loopneus, keelpijn, hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, enz.). De griepintensiteit is momenteel nog altijd gemiddeld. De griepepidemie blijft voorlopig nog wel duren, want de incidentie ligt boven de epidemische drempel van 153 gevallen per 100.000 inwoners.
https://www.sciensano.be/nl/pershoek...stijgt-opnieuw

Citaat:

Een epidemie (Grieks: epidémios, wat betekent: "over de (gehele) bevolking") is een verschijnsel dat meestal in ongunstige zin optreedt in een kleiner of groter gebied van mens of dier. Het begrip wordt in het bijzonder gebruikt wanneer een ziekte in een grotere frequentie dan normaal voorkomt.

Een pandemie is een epidemie die zich over continenten verspreidt. Een pandemie wordt veroorzaakt door een ziekteverwekker die nog nooit of al een heel lange tijd niet meer gewoed heeft, waardoor er geen of een verminderde weerstand voor is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Epidemie

Een pandemie is dus gewoon een epidemie die zich niet houd aan de grenzen tussen de continenten.
De coronauitbraak werd dus omschreven als een epidemie, zolang er enkel slachtoffers in Wuhan vielen, daarna werd het een epidemie genoemd. Pas toen het eerste slachtoffer op Europese bodem viel, werd het een pandemie genoemd.

Een epidemie in Turkije, die zowel het Europese als het Aziatische deel van Turkije treft, word dan een pandemie.
Ook al komt die niet buiten Turkije.

Een ziekte die enkele in Europa woed, ook al gaat ze over heel Europa, is een epidemie. Want de ziekte voldoet niet aan de eis meerdere continenten te treffen.

Edwinp, als verpleegkundige zou deze woordspelling moeten kennen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 06:45   #159
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is min of meer de samenvatting van de situatie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 06:48   #160
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet "kunnen". Dat KOST ons gewoon teveel. En ja, dat is een zware hypotheek op toekomstige welvaart *inbegrepen* toekomstige gezondheidszorg. Dat is grosso modo wat fox zegt: als uw welvaart met 20-30% daalt in het komende decennium, zal dat onvermijdelijk ook een daling van de welvaart in de gezondheidszorg betekenen, ZELFS als we tijdelijk beslissen om de verdeling van onze schaars geworden welvaart voor een groter stuk dan in het verleden bij "gezondheidszorg" te leggen.

Om de eenvoudige reden dat de grote ramp binnen enkele jaren niet meer bij "gezondheid" zal liggen, maar bij "grootschalige armoede".

Omdat we nu veel te kwistig geweest zijn met wat we niet hadden voor een piepkleine minderheid.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be