![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik kan mijn dialect hier niet goed neerschrijven. Omdat de sleeptonen en stoottonen een belangrijk onderscheid maken in de betekenis van de woorden. Bein: langerokken uitgesproken is enkelvoud van benen. In AN dus been. Bein: kort uitgesproken en accent op de 'n' is meervoud. In AN dus benen. Dao zin sjoen filmpkes op youtube van tonkwatschers. (in de buut) vb https://youtu.be/4bszd-7v7yA Laatst gewijzigd door pajoske : 24 juli 2021 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() https://youtu.be/IvOxyi5hStU
Gelökkig verstoan iech alles van waat dèè zèèèt. https://youtu.be/IvOxyi5hStU |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Europees Commissaris
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
|
![]() In het West-Vlaanderen van de jaren '70 en '80.Ik moest er ook heen om te leren dat het school,schoen en schaar is en niet zo als in het West-Vlaams skool,skoen en skaar.
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die “sk” i.p.v. “sch” is niet algemeen in alle subregio’s van West-Vl. Zo bvb in De Panne, en Veurne spreekt men de “sch” wel degelijk goed en zelfs vrij “vet” uit. In Oostende evenzeer. De “sk” ga je meer horen in het centrum en het zuidelijk deel van de provincie. Anderzijds herinner er ik mij nog heel goed dat op school (het secundair) wij ettelijke leerlingen uit het centrum van W-Vl hadden die er in de Franse les niet in slaagden om Charles correct uit te spreken. Bij hen was het “Sarle”.
![]() |
#146 | |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Citaat:
De sch wordt in West-Vlaanderen op vier verschillende wijzen uitgesproken. 1. De sch wordt min of meer zoals in het AN uitgesproken te Oostende, Nieuwpoort (eertijds: "Zandshoofd") in het noorden en te Deerlijk en Waregem in het oosten. 2. De zogenaamde vette uitspraak, sjch dus, wordt niet enkel gehoord in de streek van Veurne en De Panne (oorspronkelijk: "Sint-Jozefsdorp", later:"Kerkepanne") maar ook te Diksmuide, Iper, Poperinge, Roeselare en Torhout) 3. De sch wordt als s' uitgesproken in de streek van Brugge en Tielt. Het afkappingsteken duidt op een stemspleetslag ofte "glottisslag". 4. De sch wordt tenslotte als sk uitgesproken in de streek van Menen en Kortrijk. Deze sk uitspraak zwermt echter in verschillende richtingen uit en verdringt de eigen uitspraak in de streek van Deerlijk, Roeselare, Tielt en Waregem. In Roeselare wordt vandaag de dag ook veel sk gezegd. De sk- uitspraak werd reeds een eeuw geleden in Ardooie, ten noordoosten van Roeselare, algemeen gehoord. Met boomrijke groeten
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Ze skieten me skerp ip de skievn" (Ze schieten met scherp op de schijven) In Wervik en ze goeie tubak, voe de echte smoorders. (In Wervik hebben ze goeie tabak voor de echte rokers) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans, die rollende R (die dus meer met het voorste gedeelte van de tong wordt gemaakt) wordt in Zuid-Frankrijk door zeer veel mensen gebruikt. Niet alleen in de Provence maar in gans het voormalige Occitanië.
![]() |
#150 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik begrijp niet echt alles maar toch wel het meeste. Ik vind die taal super! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand hier die het "Gents" dialect spreekt?
Ik hoor dat echt heel graag. Zoals vroeger Romain Deconinck in de Kolderbrigade; ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() En straks goan ver met de fits nao Mestreech. En we goan heivers met de wèndj in de rök.
https://youtu.be/FiLRtaEPekM En langs de wèeg zeen ver veul sjoen bein, lang bein..... https://youtu.be/pfaUiIMpeDY |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Pajosje
Het Woordenboek van 't Mestreechs (H.J.E. Endepols, 1955) zal bij uw reis naar Maastricht ongetwijfeld zeer behulpzaam zijn. Het betreffende werk is gelukkig op het wereldwijde web raadpleegbaar. https://www.dbnl.org/tekst/ende003woor01_01/ Met Maastrichtse groeten
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() Maar op school (internaat met leerlingen van heel Vlaanderen eind jaren 60-begin jaren 70), en door mijn werk kwam ik in contact met heel verschillende dialecten. Die verscheidenheid van onze taal. Prachtig. dat MAG niet verloren gaan.
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik spreek alleen nog dialect met mijn moeder en met Albeir en met sommige oudere dorpsgenoten. Mijn kinderen verstaan dat perfect, al spreken ze het zelf niet. Mijn kleinkinderen begrijpen helemaal niks van het 'Brussels', behalve de oudste. Die begrijpt het perfect maar kan het niet spreken. Spijtig! ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Desp angt door astaan es pakse.
Pastapoora? Pastadieaadoor.
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn kinderen spreken Mechels maar verstaan wel West Vlams. Nu en dan zeggen die iets in het wvl maar dan ludiek zoals "Mo gow zeg" of "tis were no de wup". Dat klinkt echt grappig. Ik spreek West Vlaams tegen Albertine. Tegen de kinderen, en zeker de kleinkinderen probeer 'k het een beetje beschaafd te houden. Trouwens, die jong gasten komen naar huis met iemand van kilometers verder. Als je dan in je lokaal dialect begint dan verstaan die je niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iets wat mij zojuist te binnen schiet.
In Oostende heb je nogal zo van die winkeltjes die uitgebaat worden door vreemdelingen, dikwijls Pakistanezen. Als je AN tegen hen spreekt verstaan ze je niet. Oftewel Engels, Frans of plat lokaal dialect. |
![]() |
![]() |