Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2021, 13:48   #141
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet me verbeteren indien ik me vergis, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat het aantal Vlamingen in Belgisch Congo (dus niet in de Vrijstaat) globaal genomen groter in aantal was dan het aantal Franstaligen. Weet u daar iets meer van of hebt u hier enige cijfers over?
Het aantal Vlamingen in Belgisch Congo was inderdaad groter dan het aantal Walen.

Maar dat zegt niets over de aantallen binnen de taalgroepen.
Je hebt immers veel Franstalige Vlamingen, waardoor het idee bestaat dat de Franstaligen er in de meerderheid waren.

En in bepaalde gebieden waren de Franstalige Belgen inderdaad in de meerderheid, maar in veel gebieden waren de tweetalige Nederlandstalige Belgen in de meerderheid.

Maar men krijgt daar een fout beeld over, gewoon omdat de administratieve taal Frans was.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 14:15   #142
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is dan de mening van een rasechte Congolees die onderzoek verrichtte naar het hele verhaal van Leopold II in Congo (Vrijstaat) . Zijn verhaal klinkt al heel wat anders dan de hysterische verstelselkes van een of andere wafelbakker/ wafelbakster van het VB.

Marcel Yabili
Idd
En lees ik dat echt goed....dat alles in HET rechtse waarheids-pers-kanaal bij uitstek ?
Ik vraag mij af wat er de laatste maanden gebeurd is. De rechtse perhelden van 'tScheldt en Doorbraak zijn plots heel wat minder rechts, en dus veel obejectiever geworden.

Een uitloper van de El Koekibaki affaire ? Wordt het geven van geld nu eindelijk een beetje gecontroleerd ?

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 14:34   #143
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is dan de mening van een rasechte Congolees die onderzoek verrichtte naar het hele verhaal van Leopold II in Congo (Vrijstaat) . Zijn verhaal klinkt al heel wat anders dan de hysterische verstelselkes van een of andere wafelbakker/ wafelbakster van het VB.

Marcel Yabili
Congolees is een ras? Wist ik niet.
Oud 15 oktober 2021, 14:59   #144
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Citaat:

Marcel Yabili
Congolees is een ras? Wist ik niet.
Congolees is inderdaad geen ras, net zomin dat Belg of Nederlander een ras zijn.
Het zijn nationaliteitsbepalingen, maar ze wijzen allemaal naar de directe herkomst van een persoon.

En de schrijver, geboren en getogen in Congo en daar nog steeds wonend en werkzaam, geeft wel aan dat terwijl er in België een heksenjacht word gemaakt op Leopold II, hij in Congo nog steeds als een held en weldoener word aanbeden.
Oud 15 oktober 2021, 15:01   #145
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Congolees is inderdaad geen ras, net zomin dat Belg of Nederlander een ras zijn.
Het zijn nationaliteitsbepalingen, maar ze wijzen allemaal naar de directe herkomst van een persoon.

En de schrijver, geboren en getogen in Congo en daar nog steeds wonend en werkzaam, geeft wel aan dat terwijl er in België een heksenjacht word gemaakt op Leopold II, hij in Congo nog steeds als een held en weldoener word aanbeden.
Dat is zoals bij Hamas en Hezbollah, die Hitler aanbidden als held en weldoener.
Oud 15 oktober 2021, 15:05   #146
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Idd
En lees ik dat echt goed....dat alles in HET rechtse waarheids-pers-kanaal bij uitstek ?
Ik vraag mij af wat er de laatste maanden gebeurd is. De rechtse perhelden van 'tScheldt en Doorbraak zijn plots heel wat minder rechts, en dus veel obejectiever geworden.

Een uitloper van de El Koekibaki affaire ? Wordt het geven van geld nu eindelijk een beetje gecontroleerd ?
Je leest inderdaad goed.

Dat alles staat in HET rechtse waarheids-pers-kanaal bij uitstek.
De reden is niet de El Koekibaki affaire, maar het feit dat ze steeds meer tegenwind krijgen vanuit de hoek van de zogezegde slachtoffers.

Die zogezegde slachtoffers tonen meer en meer aan, dat niet de Belgen, maar hun eigen bevolkingsgroepen de daders en machtsmisbruikers zijn.
Oud 15 oktober 2021, 15:07   #147
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het woordje ‘rasecht’ heeft maar weinig met ’ras’ te maken hier in deze context.

Het betekent gewoon: authentiek, onvervalst, enz.

De opmerking van de poster was volkomen onterecht. En dus zeg ik tegen deze poster: ken uw taal!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 15:13   #148
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is zoals bij Hamas en Hezbollah, die Hitler aanbidden als held en weldoener.
Nee, in geval Congo zijn de Congolezen zelf opzoek gegaan naar de waarheid rond de vele verhalen die men in Europa vertelde.
De bedoeling was om met harde bewijzen naar de rechtbanken te kunnen stappen om hoge schadevergoedingen te kunnen eisen.
Maar hoe verder ze gingen in hun onderzoeken, hoe meer ze er achter kwamen dat veel van die verhalen leugens zijn en/of dat de misdrijven door andere daders werden gepleegd.

In het geval van de mulatten, was het niet de Belgische overheid, die besliste dat de kinderen bij hun moeder moest weggehaald worden, maar waren het de plaatselijke dorpshoofden.
Oud 15 oktober 2021, 15:16   #149
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Marcel Yabili
Ik had geen behoefte aan deze Congolees, om rekening houdend met de werkelijke omstandigheden in Kongo en technische mogelijkheden (o.a. van transport, volksgezondheid, lokale cultuur, demografische evolutie e.d.m.) en deze in West-Europa, om gewoon aan de hand van de analyse van getallen uiteindelijk te besluiten dat van een genocide van niet minder dan 5 tot 10 miljoen mensen onmogelijk sprake kon zijn.
Wel heeft het gehanteerde premiestelsel tot lokaal schandelijke wantoestanden geleid in de zo winstgevende rubberjacht (zie o.a. ook de archieven van de paters van Scheut). Hiertegen is men toen wel te laks en te laat opgetreden.
Er zijn wel maatregelen getroffen, die de mistoestanden nagenoeg onmogelijk maakten, maar het op de markt komen van de goedkopere latex uit de hevea-plantages van Maleisië en van Sumatra heeft tussen 2005 en 2010 aan de dure rubberjacht in het oerwoud finaal een einde gesteld.
Oud 15 oktober 2021, 15:17   #150
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het woordje ‘rasecht’ heeft maar weinig met ’ras’ te maken hier in deze context.

Het betekent gewoon: authentiek, onvervalst, enz.

De opmerking van de poster was volkomen onterecht. En dus zeg ik tegen deze poster: ken uw taal!
Je uitleg klopt volledig, maar soms moet je goed opletten met je woordkeuze.

Je had hier zo de bepaling een authentieke of autochtone Congolees moeten gebruiken.
Oud 15 oktober 2021, 15:49   #151
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je leest inderdaad goed.

Dat alles staat in HET rechtse waarheids-pers-kanaal bij uitstek.
De reden is niet de El Koekibaki affaire, maar het feit dat ze steeds meer tegenwind krijgen vanuit de hoek van de zogezegde slachtoffers.

Die zogezegde slachtoffers tonen meer en meer aan, dat niet de Belgen, maar hun eigen bevolkingsgroepen de daders en machtsmisbruikers zijn.
Zal wel iets met geld vanuit een bepaalde hoek te maken hebben.
'tScheld heeft het met zoveel woorden toegegeven.
Doorbraak zal ook wel in dat water zitten als ik zie hoe rechts kritisch (geheel terecht trouwens) ze zijn op dit moment.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 15 oktober 2021 om 15:49.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be