![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs een scholier weet dat een moderne dieselmotor met zijn emissierommel voor korte afstanden een ramp is. En daarom ging het. En de doorsnee Jan met de Pet rijdt overwegend korte afstanden en laten of lieten (ze zijn vandaag slimmer) zich een duurdere diesel aandraaien. Blabla het verbruik is minder, blabla de benzine is veel duurder, blabla omslagpunt 10.000 - 15.000 km per jaar en je hebt die meerprijs al terugverdiend. Bronnen in overvloed. Jij moogt me een linkje geven dat een dieselmotor sneller op zijn ideale bedrijfstemperatuur is (dus beste rendement, ook voor emissiezuivering) dan een vergelijkbare benzinemotor. Eentje. Bewijs eens dat je kunt googelen. Of kun je dat ook al niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tegenwoordig is bijna alles aluminium. Veel lichter en betere warmte en koelcapaciteit.
Vroeger was zo goed of alles gietijzer. Die dingen maken veel verschil. Het kan misschien best kloppen dat het voorheen was zoals je zei maar nu niet meer.
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een diesel heeft gewoonweg meer tijd nodig. Dat is nog altijd zo, ook al worden motoren compacter gemaakt om sneller op bedrijfstemperatuur te komen. Een motor verslijt zolang die niet op bedrijfstemperatuur is. Een diesel deugt niet voor korte afstanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moogt me altijd een link geven dat een benzinemotor trager op bedrijfstemperatuur is dan een diesel. Ik kan er een tiental geven van het tegendeel. Jij bent toch zo goed in teksten plaatsen -zonder link- waarvan je de helft maar begrijpt. Waarom kun je dat nu niet? Plaats is een link dat een dieselmotor sneller op bedrijfstemperaruur is. Doe je het niet is er ook geen. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 21:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gietijzeren motor warmt veel trager op. Langs de andere kant koelt hij ook trager af. Wie geregeld stopt zal uiteindelijk meer met een warme motor rijden dan wie aluminum motor heeft.
Maar soit....als je daar rekening mee begint het houden is het komma neuken om den duur.
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel beide gietijzer ofwel beide aluminium. LINK aub. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de betweters blijven kronkelen en wringen met wartaal. Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En aangezien de hoeveelheid diesel per injectieronde bepaald wordt door de stand van het gaspedaal, en de hoeveelheid lucht er minder toe doet, gaat de zuinigheid bepaald worden door de voet en de stuurelectronica, en niet de luchttemperatuur. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#149 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Verschillende toeren in zelfde snelheid op motoren. Veschillende overbrengingen in snelheid. Verschillend kinetische vermogen uit 1 liter. Verschillend thermische verlies in kwh Dus makker er zijn wat gaten in die studie. De hybride mocht er eigenlijk uit, want of die op benzine of diesel draait is die zo al +- 30% zuiniger dan de andere. Veel of en maar! U zit ook met veel appelmoes. Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Staatssecretaris
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Deo : 11 maart 2022 om 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De temperatuur die je afleest is de watertemperatuur.
Bij normale buitentemperaturen kan de koelvloeistof al na vijf minuten op de 90 graden zijn. Het punt is dat de olie, waar bij doorsnee auto’s geen temperatuurmeter voor aanwezig is, dan nog niet warm genoeg is. De olietemperatuur echter, waar je geen metertje voor hebt zal er wat langer over doen. Pakweg 10 minuten extra. Dus gesteld dat je verbruik wat hoger ligt koud gaat dat na een paar minuten normaal worden.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 11 maart 2022 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat er hiervoor soms een link gegeven wordt naar relevante artikels (liefst niet van wiki) vind ik zeer goed. Maar klakkeloos linken posten is van het goede teveel. Dan be, je de mining van anderen aan het verkondigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al de problemen van de huidige samenleving zijn terug te brengen naar de tekst of woorden die ik rood maakte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind ook dat, als er vergeleken wordt met andere landen, het hele plaatje vergeleken moet worden. Te beginnen met de belastingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
U geeft mij gelijk. ![]() Dat je in zomer meer afstand bolt uit 1 liter benzine en in winter niet. Het kinetische vermogen uit 1 liter benzine is in zomer beter dan in winter. Het max. kinetische vermogen uit 1 liter benzine is +-25% Bepaalde benzine auto haalt voorbeeld in winter maar 17% en in zomer 19 %. Max kinetische vermogen van 25% zal die nooit halen omdat rand apparaten( servo, koeling, airco, ventilator enz.)met veel kinetisch vermogen gaat lopen . Bij een hybride ligt dit anders omdat al die rand apparaten elektrische worden aangedreven met +- 30 % minder verbruik door meer % kinetische vermogen op motor die stroomgenerator aandrijft. Technisch heeft een hybride auto hierdoor een langere levensduur. Motor draait in deellast op stroom generator en vult kleine batterij op die een elektromotor aanstuurt voor aandrijving. Mensen zeggen , ja heeft een hybride maar rijdt altijd op zijn verbrandingsmotor, dat klopt maar die verbruikt wel 30% minder . Bron . eigen ervaring van Hybride techniek Laatst gewijzigd door Deo : 12 maart 2022 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |