Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Dit filmpje wekt...
afschuw... maar je wist dit al en at het sowieso nooit 33 66,00%
afschuw... en nu ben je voorgoed overtuigd: nooit meer 5 10,00%
een irritatie op... je eet het toch maar zelden en enkel op restaurant 7 14,00%
totaal niets op... 't is gewoon lekker en wat kan het jou verdommen dat die beesten zo afzien 4 8,00%
ergernis op... nu ga je 't speciaal kopen, gewoon om tegendraads te doen 1 2,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2004, 19:48   #141
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
zoals ik eerder in deze thread al zei, gaat d�*t eerder over veganisten.
die eten namelijk geen dierlijke producten (eieren, kaas, melk, zuivelproducten) itt vegetariërs.

informeer je aub, voor je met oude vooroordelen afkomt.
http://www.vegetarisme.be/php/vegeta...s=3&ss=1&sss=1

[font=Arial, Helvetica, Verdana][size=2] "Wetenschappelijke gegevens wijzen op een positief verband tussen een vegetarisch voedingspatroon en een lager risiko op verschillende chronische degeneratieve ziektes en aandoeningen, inclusief zwaarlijvigheid, hart en vaatziekten, hypertensie, suikerziekte en sommige kankers.
Om volwaardig te zijn moet een vegetarisch voedingspatroon degelijk gepland worden, net zoals om het even welke andere voedingswijze."1
[/size][/font] [font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2]
[/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2]Een vegetarisch eetpatroon is mogelijks gezonder dan het traditionele eetpatroon waarmee de meesten onder ons grootgebracht werden. Onderzoek in de voorbije twintig jaar heeft duidelijk de voordelen van vegetarische voeding aangetoond en dit zowel om bepaalde aandoeningen te voorkomen als om ze te helpen behandelen. Hiertoe behoren cardiovasculaire aandoeningen, kanker, zwaarlijvigheid en suikerziekte. Bovendien hebben vegetariërs een lager risiko op galstenen2 en constipatie3. Er bestaan zwakke tot redelijke aanwijzingen dat vegetariers minder kans zouden hebben om osteoporose4, diverticulose5, nierstenen6, appendicitis7, Alzheimer8, caries9 en tanderosie10 te ontwikkelen. Sommige studies tonen ook aan dat astma en allergieën minder voorkomen bij vegetariërs11. Bij astmapatienten zou een veganistisch dieet zelfs de nood aan medicatie en de intensiteit en frequentie van de aanvallen kunnen doen afnemen12.

en lees meteen het hele artikel over vegetarisme en gezondheid:
http://www.vegetarisme.be/php/gezond...s=3&ss=2&sss=1

smakelijk!
[/size][/font]
Ik kan idd bijtreden dat teveel vlees eten bepaalde ziektes en aandoeningen in de hand werkt. Helemaal geen vlees eten daarentegen is even ongezond (dit is toch geen oud vooroordeel).
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 21:51   #142
dUSK
Provinciaal Statenlid

dUSK's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar dUSK
Standaard

Ik ben geen wetenschapper maar de eeuwenlange eetcultuur van de mens bevatte vlees, eerst rauw, en later gaar. Sinds dat de mens het vuur ging gebruiken om zijn vlees klaar te maken verteerde hij het veel sneller, had hiervoor veel minder energie nodig, die hij dan nuttig kon besteden om zich verder te ontwikkelen op allerlei andere fronten. Zoals de koeien hoefden we niet meer de hele dag eten maar konden we ons bezig houden met andere dingen. De evolutie van de mens nam een snellere vaart. Dankuwel vlees! En nu dat lekker voedzaam hapje overboord zwieren? Volgens mij niet zo maar zonder er de consequenties ervan te dragen. Een voedingspatroon van eeuwen, daar zit je niet ongestraft met te prutsen. Ik veralgemeen natuurlijk, maar een beschaving waar geen vlees gegeven werd/wordt, ik ken er geen enkele. Zouden ze allemaal uitgestorven zijn?
dUSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 09:35   #143
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Ik kan idd bijtreden dat teveel vlees eten bepaalde ziektes en aandoeningen in de hand werkt. Helemaal geen vlees eten daarentegen is even ongezond (dit is toch geen oud vooroordeel).
allez, er stonden teveel woordjes misschien?
ik zal de belangrijkste er uithalen voor jou:
Citaat:
[font=Arial, Helvetica, Verdana][size=2]
[/size][/font][font=Arial, Helvetica, Verdana][size=2] "Wetenschappelijke gegevens wijzen op een positief verband tussen een vegetarisch voedingspatroon en een lager risiko op verschillende chronische degeneratieve ziektes en aandoeningen, inclusief zwaarlijvigheid, hart en vaatziekten, hypertensie, suikerziekte en sommige kankers."
(...)
[/size][/font] [font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2] [/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2]Een vegetarisch eetpatroon is mogelijks gezonder dan het traditionele eetpatroon waarmee de meesten onder ons grootgebracht werden.
http://www.vegetarisme.be/php/gezond...s=3&ss=2&sss=1
[/size][/font]

Laatst gewijzigd door doggy : 27 december 2004 om 09:37.
doggy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 09:47   #144
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dUSK
Ik ben geen wetenschapper maar de eeuwenlange eetcultuur van de mens bevatte vlees, eerst rauw, en later gaar. Sinds dat de mens het vuur ging gebruiken om zijn vlees klaar te maken verteerde hij het veel sneller, had hiervoor veel minder energie nodig, die hij dan nuttig kon besteden om zich verder te ontwikkelen op allerlei andere fronten. Zoals de koeien hoefden we niet meer de hele dag eten maar konden we ons bezig houden met andere dingen. De evolutie van de mens nam een snellere vaart. Dankuwel vlees! En nu dat lekker voedzaam hapje overboord zwieren? Volgens mij niet zo maar zonder er de consequenties ervan te dragen. Een voedingspatroon van eeuwen, daar zit je niet ongestraft met te prutsen. Ik veralgemeen natuurlijk, maar een beschaving waar geen vlees gegeven werd/wordt, ik ken er geen enkele. Zouden ze allemaal uitgestorven zijn?
http://www.veg.ca/lifelines/sepoc/malaysia.htm
plus verschillende geloofsgroepen in Indië, en elders in Azië hebben een vegetarische levenswijze.
zoals ik al eerder zei, wens ik uiteraard niemands eetwijze te veroordelen, noch iemand te bekeren tot vegetarisme.
helaas bestaan er nog steeds veel vooroordelen en misvattingen over vegetarisch eten, en kennen velen gewoon dit alternatief niet.
mijn keuze om vegetarisch te leven, is -onder andere- om geen deel uit te maken van de verregaande industrialisering van de vleesproductie, die schandalige gevolgen heeft, zoals het onderwerp waar deze hele topic aan opgehangen is.
Oud 27 december 2004, 18:21   #145
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.veg.ca/lifelines/sepoc/malaysia.htm
plus verschillende geloofsgroepen in Indië, en elders in Azië hebben een vegetarische levenswijze.
zoals ik al eerder zei, wens ik uiteraard niemands eetwijze te veroordelen, noch iemand te bekeren tot vegetarisme.
helaas bestaan er nog steeds veel vooroordelen en misvattingen over vegetarisch eten, en kennen velen gewoon dit alternatief niet.
mijn keuze om vegetarisch te leven, is -onder andere- om geen deel uit te maken van de verregaande industrialisering van de vleesproductie, die schandalige gevolgen heeft, zoals het onderwerp waar deze hele topic aan opgehangen is.
Persoonlijk denk ik dat er niks mis is met het eten van vlees maar misschien wél met vlees dat opgefokt is met hormonen, antibiotica (varkensvlees naar verluidt; of gaat dat ook de goeie richting uit?), laat staan de manier waarop onze beesten gevoed worden: alle soorten industriële voeding maar zelden nog en normaal natuurlijk dieet.

Ik denk ook niet dat het vegetarisch eten ongezond zou moeten zijn ('k heb óók al meermaals gelezen dat vegetarische voeding het risico op bepaalde ziekten drastisch verlaagt), maar als vegetariër moet je er wél zeer goed op letten dat je via andere weg nog genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt: veel bonen, vis,... Vegetariërs die zich aan een gebrek daaraan bezondigen kunnen zich óók aan serieuze problemen verwachten (ondervoeding).

Volgens mij kan dus zowel een levenswijze mét vlees als een levenswijze zonder vlees gezond zijn, op voorwaarde dat het voedingspatroon voldoende gebalanceerd is: niet te overmatig veel vlees en voor de vegetariërs voldoende alternatieven.

Bij de veganisten heb ik wél serieuze bedenkingen: dat is in mijn ogen echt geschift. Geen vlees: ok, moet kunnen. Maar ook geen vis, geen eieren (en wat eventueel nog?), dat is volgens mij spelen met je gezondheid.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:01   #146
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Persoonlijk denk ik dat er niks mis is met het eten van vlees maar misschien wél met vlees dat opgefokt is met hormonen, antibiotica (varkensvlees naar verluidt; of gaat dat ook de goeie richting uit?), laat staan de manier waarop onze beesten gevoed worden: alle soorten industriële voeding maar zelden nog en normaal natuurlijk dieet.

Ik denk ook niet dat het vegetarisch eten ongezond zou moeten zijn ('k heb óók al meermaals gelezen dat vegetarische voeding het risico op bepaalde ziekten drastisch verlaagt), maar als vegetariër moet je er wél zeer goed op letten dat je via andere weg nog genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt: veel bonen, vis,...

informeer u aub.
http://www.vegetarisme.be/php/faq1.h...&subnr=0&ID=17

Citaat:
Vegetariërs die zich aan een gebrek daaraan bezondigen kunnen zich óók aan serieuze problemen verwachten (ondervoeding).
uiteraard.
maar dat geldt voor élk diëet. het is dus niet omdat je vlees eet, dat je automatisch gezond eet.

Citaat:
Volgens mij kan dus zowel een levenswijze mét vlees als een levenswijze zonder vlees gezond zijn, op voorwaarde dat het voedingspatroon voldoende gebalanceerd is: niet te overmatig veel vlees en voor de vegetariërs voldoende alternatieven.

Bij de veganisten heb ik wél serieuze bedenkingen: dat is in mijn ogen echt geschift. Geen vlees: ok, moet kunnen. Maar ook geen vis, geen eieren (en wat eventueel nog?), dat is volgens mij spelen met je gezondheid.
veganisme houdt inderdaad in dat je onvermijdelijk lang en veel bezig bent met je diëet. veganisme is dus af te raden als je niet voldoende geïnformeerd bent, of als je niet full-time kan bezig zijn met je voeding.

zolang je jezelf maar goed verzorgt, en met smaak mag eten, zeg ik maar!
Oud 28 december 2004, 15:50   #147
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

informeer u aub.
http://www.vegetarisme.be/php/faq1.h...&subnr=0&ID=17

uiteraard.
maar dat geldt voor élk diëet. het is dus niet omdat je vlees eet, dat je automatisch gezond eet.

veganisme houdt inderdaad in dat je onvermijdelijk lang en veel bezig bent met je diëet. veganisme is dus af te raden als je niet voldoende geïnformeerd bent, of als je niet full-time kan bezig zijn met je voeding.

zolang je jezelf maar goed verzorgt, en met smaak mag eten, zeg ik maar!
Nooit gehoord dat vegetariërs ook geen vis mogen eten. Ik kan wel iets van respect opbrengen voor iemand die beslist geen vlees te eten. Maar geen vis? Is er nu iets gezonder dan vis? (en begin nu niet over zware metalen, want dan mag je bijna niks meer eten.)
Oud 28 december 2004, 15:52   #148
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit gehoord dat vegetariërs ook geen vis mogen eten. Ik kan wel iets van respect opbrengen voor iemand die beslist geen vlees te eten. Maar geen vis? Is er nu iets gezonder dan vis? (en begin nu niet over zware metalen, want dan mag je bijna niks meer eten.)

Wat is uw definitie van een vegetarier??

[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 16:10   #149
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LMAO
dus jij respecteert iemand om wat ie al dan niet EET? hahaha!

vegetarisme is behalve een diëet ook een levenswijze die op principes berust. ik ben geen wollensokken-softie of zoiets, maar ik hoef gewoon geen dooie dieren op mijn bord. en vissen zijn nu eenmaal ook dieren, moest je dat niet weten. en schaal- en weekdieren krijgen van mij het voordeel van de twijfel, dus die eet ik ook niet op.
kan je nog respect opbrengen voor mij?

Laatst gewijzigd door doggy : 28 december 2004 om 16:11.
doggy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 16:15   #150
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou

Wat is uw definitie van een vegetarier??
Een vegetariër is wat hij is. Als een vegetariër volgens de geldende regels geen vis mag eten, zal dat wel zo zijn zeker? Het past gewoon niet in mijn manier om tegen de natuur aan te kijken. Mijn idee daarover is dat je de natuur dient te respecteren maar dat je tegelijkertijd wel van de natuur mag nemen wet je nodig hebt om te leven. Op voorwaarde natuurlijk dat je het voortbestaan van de natuur in zijn geheel niet in gevaar brengt.
Oud 28 december 2004, 16:18   #151
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
LMAO
dus jij respecteert iemand om wat ie al dan niet EET? hahaha!

vegetarisme is behalve een diëet ook een levenswijze die op principes berust. ik ben geen wollensokken-softie of zoiets, maar ik hoef gewoon geen dooie dieren op mijn bord. en vissen zijn nu eenmaal ook dieren, moest je dat niet weten. en schaal- en weekdieren krijgen van mij het voordeel van de twijfel, dus die eet ik ook niet op.
kan je nog respect opbrengen voor mij?
Ik kan in tegenstelling tot wat je denkt nog altijd respect opbrengen voor jou. Ik ken trouwens zelf ook enkele vegetariërs. Ik hou er gewoon andere ideeën op na.
Oud 28 december 2004, 16:24   #152
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vegetariër is wat hij is. Als een vegetariër volgens de geldende regels geen vis mag eten, zal dat wel zo zijn zeker? Het past gewoon niet in mijn manier om tegen de natuur aan te kijken. Mijn idee daarover is dat je de natuur dient te respecteren maar dat je tegelijkertijd wel van de natuur mag nemen wet je nodig hebt om te leven. Op voorwaarde natuurlijk dat je het voortbestaan van de natuur in zijn geheel niet in gevaar brengt.
Vegetariers leven bij mijn weten niet volgens een stramien van "geldende regels" maar volgens bepaalde principes. Hoewel er ook gewoon zijn die geen vis of vlees lusten. Jij houdy je aan andere principes dus ben je geen vegetarier. Simpel. Maar goed, daarmee heb je mijn vraag nog niet beantwoordt maar da's ook niet erg ...

[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 17:52   #153
Ana
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ik vermoed dat je vegetarisme verwart met veganisme.
vegetariërs eten namelijk wél dierlijke producten: melk eieren en zuivelproducten maken dat een vegetarische levenswijze wél evenwichtig is.
veganisten daarentegen, komen vooral ijzer tekort, dat ze moeten bijpakken.
Je kan zonder problemen de nodige hoeveelheden ijzer halen uit plantaardig voedsel. Groene bladgroenten en gedroogde abrikozen zijn bijvoorbeeld goede bronnen. Belangrijk voor veganisten is vooral vitamine B12. (meer info: http://www.veganhealth.org/)

Ik ben zelf al zo'n 7 jaar vegetariër, waarvan bijna 2 jaar veganist. De laatste keer dat ik mijn bloed heb laten testen (enkele maanden geleden) waren al mijn bloedwaarden perfect in orde. Ik neem enkel ijzersupplementen na bloedgeven.

De belangrijkste reden voor mij om over te schakelen naar veganisme was het feit dat de melkindustrie nauw verbonden is met kistkalveren. Bovendien ben ik persoonlijk tegen elke uitbuiting van dieren.
Oud 29 december 2004, 01:33   #154
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan in tegenstelling tot wat je denkt nog altijd respect opbrengen voor jou.
dat was eigenlijk maar een grapje hoor. de manier waarop je het eerder formuleerde was gewoon een beetje ongelukkig. ik begreep heus wel wat je bedoelde

Citaat:
Ik ken trouwens zelf ook enkele vegetariërs. Ik hou er gewoon andere ideeën op na.
daar heb ik niet de minste problemen mee. ieder zijn eigen keuze.
alleen stoort het me soms dat mensen -in het algemeen- slecht geïnformeerd zijn, en hun oordeel al klaar hebben, terwijl ik mij helemaal niet hoef te verantwoorden voor mijn persoonlijke keuze.
ik heb al vaak genoeg moeten horen: "je bent vegetariër, maar je rookt. vind je dat kunnen?", "voel je je dan niet zwakjes?" en meer van die dooddoeners. alsof ik moet leven als een asceet en zwaar principiëel op elk vlak zijn.
niet dus.
Oud 29 december 2004, 01:35   #155
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ana
Je kan zonder problemen de nodige hoeveelheden ijzer halen uit plantaardig voedsel. Groene bladgroenten en gedroogde abrikozen zijn bijvoorbeeld goede bronnen. Belangrijk voor veganisten is vooral vitamine B12. (meer info: http://www.veganhealth.org/)

Ik ben zelf al zo'n 7 jaar vegetariër, waarvan bijna 2 jaar veganist. De laatste keer dat ik mijn bloed heb laten testen (enkele maanden geleden) waren al mijn bloedwaarden perfect in orde. Ik neem enkel ijzersupplementen na bloedgeven.

De belangrijkste reden voor mij om over te schakelen naar veganisme was het feit dat de melkindustrie nauw verbonden is met kistkalveren. Bovendien ben ik persoonlijk tegen elke uitbuiting van dieren.
bedankt voor de info, Ana.
welkom op het forum, trouwens!
Oud 29 december 2004, 09:35   #156
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Dat filpmje zegt perfect hoe de mensheid is!

Zie www.wspa.nl en zie hoe nog vele andere dieren een barbaarse dood tegenmoet gaan.
Zoals het lot van galberen die in kooien moeten leven waar ze niet kunnen bewegen en waar men dan een grote open wonde maakt in hun buik om de gal af te tappen.Deze beren bijten hun poten kapot van de pijn.
In japan waar straathonden met tientallen gelijk in een kooi worden gestoken en dan word deze kooi in het water gegooid waardoor al de levende honden een verdinkingsdood tegenmoet gaan.

Is dit waar de mensheid voor staat?Ik schaam me om te zeggen dat ik mens ben.
Dieren kweken en op een snelle pijnloze manier laten sterven is perfect mogelijk om vlees te hebben in de winkel.
Maar voor vele dieren is dit niet het geval en dit enkel voor de plezieren van de mens.Zoals een lekkernijtje,bijgeloof(berengal,haaienvinnen,neush oorn en zo veel meer)voor berengal zijn er bijvoorbeeld wel 80 plantaardige producten beschikbaar die bijna allemaal beter zijn dan berengal maar een stom bijgeloof zorgt ervoor dat mensen toch berengal willen en dit veel geld opbrengt waardoor monsters deze beren vangen en in leven houden voor hun gal.

Maar het erge is dat dierenleed overal in elk land op deze aardbol voorkomt en dat geen enkele natuurorganisatie het geld nog de macht heeft om iets te doen.
En dat is jammer,misschien is uitroeiing voor sommige diersoorten misschien toch niet zo slecht want zo moeten leven zoals sommige dieren dat is nog erger dan de dood.

In het geval van dat filmpje.Ik kan niet hoe die mensen daar kunnen werken?
hoe kunnen deze mensen hun kinderen over liefde en respect voor de natuur en medemens leren als ze zelf geen enkel respect hebben voor het leven?
En de bedrijfsleiders die zouden ze die slang in hun bakkes moeten steken.Maar dan niet met eten maar met ontstopper of iets dergelijks.

Jammer dat ik niet god ben want dan zou ik met 1 vingerknip alle dieren laten verdwijnen naar het paradijs alsook de rest van de natuur en de mens achterlaten op een dode planeet misschien dat ze dan zouden beseffen wat de natuur ons geeft en dat we er respect voor moeten hebben.
Gelukkig zijn er toch ook vele mensen die denken zoals ik en dat er voor vele dieren toch nog hoop is al zullen velen dieren blijven moeten lijden en voor hun hoop ik dat hun volledige uitroeiing er gauw komt zodat niemand hen nog kan pijn doen.Liever een wereld zonder zwarte beren dan eentje met en waar velen onder hun moeten dienen als galberen!!
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 11:39   #157
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ana

Is niet echt een objectieve site hé
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 15:01   #158
Ana
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Is niet echt een objectieve site hé
In de artikels op de site wordt veel verwezen naar wetenschappelijke studies, mét referenties.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be