Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2023, 10:15   #141
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is niet wat "een gemeenschappelijke administratie" wil zeggen. Een gemeenschappelijke administratie wil zeggen: "de regels en wetten bedenken die voor de groep gelden". Het is nogal raar om dezelfde regels te willen als wat de mensen waarmee je zelfs niet kan praten, opleggen aan zichzelf.
Wat blijf jij toch toeteren over dat "met de anderen kunnen praten".
Waarom is dat in godsnaam nodig?
Als er wetten gemaakt moeten worden zal dat wel gebeuren door mensen die de twee talen spreken of krijgen ze op zijn minst een vertaling.

En waarom is het een probleem dat ik in de dorpskom maar net even snel mag rijden als een Waal die ik niet versta?

Hoe meer argumenten ik krijg over dat taalgedoe hoe meer krankzinnig ik het ga vinden.

Citaat:
Je zou het beter zien als "waarom kan ik niet in dezelfde sportklub zitten als chinezen die geen Nederlands praten ?". Omdat je in die club zelfs niet eens iets te zeggen hebt, en dat die Chinezen die sportclub anders willen beheren dan jij.
Jij bent wel heel erg goed in aannemen dat jou veronderstellingen ook waarheid zijn eh?
Wie zegt dat die Chinezen de club anders willen beheren als ik?

Is het je ooit al voorgekomen dat ik misschien net heel blij ben met de manier waarop de chinezen de club beheren? Dat ik misschien (desnoods via een tolk) er ook mijn zegje mag doen? Dat ik al lang blij ben dat de chinezen de club runnen zodat ik het niet moet doen en dat ik tevreden ben met de manier waarop ze het aanpakken?

Dat kan er bij jou moeilijk in eh? Dat mensen samen kunnen werken, ook al spreken ze mekaar taal niet. Dat mensen akkoord met elkaar kunnen gaan, ook al spreken ze mekaar taal niet. Dat mensen in 1 land kunnen wonen, ook al spreken ze mekaars taal niet.

Bij de woorden "mensen" en "samen" in 1 zin krijg jij koude rillingen eh?
Het staat natuurlijk ook dwars op genocide, daarmee misschien?

Citaat:
Of nog anders: waarom zouden wij die graag zwemmen, dezelfde sportclub hebben als mensen die tennis willen spelen ? Gaan we dan duikflessen of tennisraketten kopen ?
Vind je het zelf niet een beetje belachelijk dat je met sportclubs, chinezen en tennisclubs moet afkomen om toch maar krampachtig een punt te zoeken?

Doe eens moeite: misschien kan je je wel een wereld voorstellen waarin zowel zwemclubs als tennisclubs voorkomen. Naast elkaar!! Zonder dat de tennissers moordneigingen hebben naar de zwemmers toe of omgekeerd.
Probeer eens. De hoofdpijn nadien kan je wel counteren met een Dafalgan.

Laatst gewijzigd door BigF : 30 augustus 2023 om 10:31.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 10:16   #142
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard, en je moet zelfs ongeveer dezelfde visie hebben op dingen. Anders ben je beter af met een aparte set regels he.
Ten eerste: waarom die "uiteraard"?

En ten tweede: waarom ga jij er vanuit dat je sowieso een andere visie op dingen gaat hebben als je een andere taal spreekt?
Oud 30 augustus 2023, 10:21   #143
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat meen je niet. Je kan misschien niet met een persoon die in West Vlaanderen geboren is en/of opgegroeid praten in die zijn lokaal dialectje, maar je gaat mij niet zeggen dat een normaal opgevoede Bruggeling gedwongen is om wat in het Engels of het Frans te wouwelen als hij met, zeg maar, Bart De Wever wil praten ?

Die mensen moeten een gemeenschappelijke buitenlandse taal broebelen als die met elkaar iets willen zeggen ? Sander Loones spreekt Engels met Bart De Wever ? Of is het Frans ? Of Duits ? Want als die beiden Nederlands praten zijn dat andere talen ? Waar werft de VRT dan zijn sprekers aan ?
Allemaal goed en wel (en vooral veel blablabla).
Want leg me nu eens uit waarom je dezelfde taal zou moeten spreken om in een zelfde land te wonen?
Leg me eens uit waarom Canada nog lang niet failliet is en waarom daar geen burgeroorlogen heersen? Of in Zwitserland. Waarom daar wel en hier niet? Leg eens uit?
Er overigens al eens bij stilgestaan dat we hier in Belgie al bijna 200 jaar jou veronderstellingen tegenspreken? Want vooralsnog is Vlaanderen niet onafhankleijk eh? En zijn we daardoor een 3de wereld land geworden? Nee eh?
Dju toch, waar klopt uw redenering dan niet?

Je komt hier met een hoop meningen en veronderstellingen die je voor het gemak maar indient als vaststaande feiten maar je vergeet dat er op meerdere plekken op de wereld momenteel op een manier samen geleefd wordt die volgens jou compleet onwerkbaar is.
Met andere woorden: jou veronderstellingen worden op talloze plekken weerlegd maar toch blijf je ze maar verkondigen als ware ze waarheden.

Laatst gewijzigd door BigF : 30 augustus 2023 om 10:34.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 10:27   #144
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mijn punt. Dat is enkel maar zo bij dezelfde efficientie. Die efficientie neemt enorm af als er compromissen moeten ontstaan.

Kijk, als wij met z'n 10 zijn die duikflessen willen, dan is het inderdaad stukken goeiekoper om die flessen te kopen, en te beheren, als we ons samenvoegen met een andere groep van 10 mensen DIE OOK DUIKFLESSEN WILLEN. Dat is wat je zegt, en dat is juist.

Maar als wij met z'n 10 zijn en duikflessen willen, en een andere groep wil tennisraketten, dan heeft het geen zin om proberen iets samen te doen. Het zal dan op zijn best waterpolo worden. Maar dat is minder leuk voor de mensen die wilden duiken, en minder leuk voor de mensen die wilden tennissen. Het ware beter geweest om aparte dingen te doen daar.
Allez vooruit, als het dan blijkbaar toch met uitleg over zwemmers, duikers en tennissers moet...

Als ik naar een sportwinkel ga krijg ik misschien korting als ik 10 duikflessen koop. Net zoals ik er korting krijg als ik er tien tennisraketten koop.

Maar als ik er tien duikflessen én tien tennisraketten koop krijg ik die korting plots niet meer?

Citaat:
De allereerste bedoeling van een administratie is om aan mijn wensen te voldoen. Het is pas nadien dat "goeiekoop" een rol speelt, he. Een administratie die niet doet wat ik wens, is een die er beter niet is. Dat is namelijk een dwingeland.
U mag uzelf als het middelpunt van het universum beschouwen zoveel u wil, u hebt geen enkele garantie dat een kleine administratie beter aan uw wensen gaat voldoen dan een grote.
Het is zelfs absurd om dat te geloven want er is geen enkele reden voor.
Die kleine administratie kan u veel harder tegenwerken dan een grote.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een kleine administratie beter bij u gaat passen dan een grote.

U kan dat wel weer veronderstellen omdat dat mooi in uw betoog past maar het is niet meer dan een veronderstelling en lang geen garantie of waarheid zoals u het hier wil verkopen.
Oud 30 augustus 2023, 10:29   #145
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw visie zou hout snijden indien die twee taalgroepen in andere domeinen dan de taal er gelijklopende meningen op nahouden (politiek, economie, publieke financiën). Dat is in België hoegenaamd niet het geval.
Best mogelijk.
Vertel mij eens wat dan de grote verschillen tussen de Walen en de Vlamingen zijn.
Verschillend die dermate groot zijn dat samenleven niet kan lukken (al bewijst het heden al bij voorbaar het tegendeel).
Oud 30 augustus 2023, 11:08   #146
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Best mogelijk.
Vertel mij eens wat dan de grote verschillen tussen de Walen en de Vlamingen zijn.
Verschillend die dermate groot zijn dat samenleven niet kan lukken (al bewijst het heden al bij voorbaar het tegendeel).
geld
Oud 30 augustus 2023, 11:25   #147
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar de grote meerderheid van de Franstaligen,spreekt geen Nederlands en wenst het ook niet te leren.
En die meerderheid groeit nog elk jaar.
Fout. Brussel is vooral Franstalig en het Nederlands is er de verplichte tweede taal in het Franstalig onderwijs.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 11:30   #148
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Fout. Brussel is vooral Franstalig en het Nederlands is er de verplichte tweede taal in het Franstalig onderwijs.
Maar wanneer je in Brussel rondloopt en/of gaat shoppen valt van die zo geroemde “tweetaligheid” zeer weinig te merken.
Oud 30 augustus 2023, 11:38   #149
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel zo. Een goede vriend van mijn zoon is een Waal die vloeiend Nederlands spreekt. Geen Vlamingen in zijn familie, hij was tijdens zijn schooljaren gewoon gemotiveerd om Nederlands te leren. Een prettige uitzondering.
Zo zijn er heel veel in Brussel maar het is natuurlijk "gemakkelijker" te zeggen dat alle of bijna alle Franstaligen eentalig zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 11:43   #150
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
geld
De Vlamingen hebben geld, de Walen vragen geld.
Oud 30 augustus 2023, 12:25   #151
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wanneer je in Brussel rondloopt en/of gaat shoppen valt van die zo geroemde “tweetaligheid” zeer weinig te merken.
de enige tweetaligheid in Brussel is "Frans - Arabisch"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 12:43   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlamingen hebben geld, de Walen vragen geld.
Belgie is zoals keukenzout. Natrium heeft electronen, chloor vraagt electronen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 12:47   #153
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
geld
gekoppeld aan de PS.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 13:34   #154
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar ze vinden zogezegd geen leraars Nederlands in het Franstalig Brussels onderwijs.

Resultaat, er studeren duizenden jongeren af in het Franstalig Brussels onderwijs die geen uur Nederlands hebben gehad in gans hun middelbaar onderwijs.

Dat is de realiteit.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 13:42   #155
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Djimi is niet in staat overal tegelijk les te geven.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 13:59   #156
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Weyts wil alleen nog Nederlands op school horen: “Verbod op andere talen in schoolreglement”

Ik kan hem geen ongelijk geven (Weyts) maar gaat het niet op veel tegenstand 'botsen?'

In een ver verleden sprak ik eens een Marokkaan en die zei: Mijn kinderen spreken Nederlands op school, wat wij thuis spreken dat is onze zaak.

Kon je hem ongelijk geven dan?

p.s.

Ik weet dat hij een goed werkman was en geen profiteur.
Oud 30 augustus 2023, 14:36   #157
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Weyts wil alleen nog Nederlands op school horen: “Verbod op andere talen in schoolreglement”

Ik kan hem geen ongelijk geven (Weyts) maar gaat het niet op veel tegenstand 'botsen?'

...
Het is allang verplicht bij de VDAB-cursussen, alleen Nederlands toegelaten.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 augustus 2023 om 14:36.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 14:38   #158
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

In een ver verleden sprak ik eens een Marokkaan en die zei: Mijn kinderen spreken Nederlands op school, wat wij thuis spreken dat is onze zaak.

Kon je hem ongelijk geven dan?

p.s.

Ik weet dat hij een goed werkman was en geen profiteur.
25 jaar zijn ze daarmee al te laat...de taalachterstand bij anderstaligen heeft de politiek zelf laten verrotten en daarvoor hebben ze ons onderwijsniveau gekelderd, het dictee zelfs afgeschaft maar als er verkiezingen aankomen, dan schieten ze in gang om stemmen te ronselen door te slijmen, de gladderalen.
Een paar jaar geleden kwamen ze nog op de proppen met anderstaligen om kinderen op school in hun eigen taal bij te staan, de hypocriete politiek.

In plaats van met minimumdoelen in het kleuteronderwijs, voor Nederlands, en in de derde kleuterklas kleuterkes al lastig te vallen, zou weyts beter een minimumdoel stellen op het leren van de nederlandse taal van de ouders om te integreren en hun kinderen betere kansen te kunnen geven.

Ik ben benieuwd hoe weyts anderstalige kinderen gaat straffen als ze onderling op de speelplaats toch hun eigen taal gebruiken.
En die marokkaan?
Het zit dan ook niet in hun cultuur om te integreren, om toezicht te houden op schoolwerk of om hun kinderen te helpen bij hun huiswerk en dat heeft bitter weinig te maken met een goede werkman te zijn.
Geëmigreerde anderstaligen zouden de taal vanzelf moeten willen leren door thuis te oefenen, voor zichzelf en hun kinderen en om in de maatschappij mee te kunnen, niet omdat het moet van de politiek.
Oud 30 augustus 2023, 14:47   #159
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is allang verplicht bij de VDAB-cursussen, alleen Nederlands toegelaten.
Op verplichte vdab info dagen werden europese anderstaligen wel opgeroepen en gesanctioneerd als ze verzuimden, maar werkloze, arabische kopvodden werden zelfs niet opgeroepen want ze verstonden er toch niks van.
Oud 30 augustus 2023, 19:19   #160
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"In totaal gaat het om 121.300 leerlingen uit het middelbaar onderwijs die bij de start van het (vorig) schooljaar 2022-2023 hebben gekozen voor Nederlands.

Dat zijn er 318 minder dan het jaar daarvoor.

Het aantal kinderen in Wallonië dat als eerste moderne taal voor Nederlands kiest is gezakt onder de grens van 60.000,

in Brussel gaat het om meer dan 63.000 leerlingen. Nederlands is in Brussel een verplicht vak vanaf het derde leerjaar in het lager onderwijs.

Het aantal Franstalige leerlingen dat voor Nederlands kiest als eerste moderne taal blijft maar zakken: in het schooljaar 2021-2022 ging het om 48,5 procent. Op een jaar tijd gaat het dus om een daling met een procentpunt."

https://www.telesambre.be/moins-d-un...-en-secondaire
Nog een positief punt.

Meer Waalse kinderen kunnen nu de Vlaamse radio (92% Engels) en de Vlaamse tv (85% Engelstalige programma's) kijken en luisteren.

L'anglais progresse et franchit allègrement la barre des 130.000 élèves, et ce uniquement en Wallonie. L'allemand est par contre en perte de vitesse et n'a été choisi que par 3.531 jeunes en 2022-2023.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be