![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom is dat in godsnaam nodig? Als er wetten gemaakt moeten worden zal dat wel gebeuren door mensen die de twee talen spreken of krijgen ze op zijn minst een vertaling. En waarom is het een probleem dat ik in de dorpskom maar net even snel mag rijden als een Waal die ik niet versta? Hoe meer argumenten ik krijg over dat taalgedoe hoe meer krankzinnig ik het ga vinden. Citaat:
Wie zegt dat die Chinezen de club anders willen beheren als ik? Is het je ooit al voorgekomen dat ik misschien net heel blij ben met de manier waarop de chinezen de club beheren? Dat ik misschien (desnoods via een tolk) er ook mijn zegje mag doen? Dat ik al lang blij ben dat de chinezen de club runnen zodat ik het niet moet doen en dat ik tevreden ben met de manier waarop ze het aanpakken? Dat kan er bij jou moeilijk in eh? Dat mensen samen kunnen werken, ook al spreken ze mekaar taal niet. Dat mensen akkoord met elkaar kunnen gaan, ook al spreken ze mekaar taal niet. Dat mensen in 1 land kunnen wonen, ook al spreken ze mekaars taal niet. Bij de woorden "mensen" en "samen" in 1 zin krijg jij koude rillingen eh? Het staat natuurlijk ook dwars op genocide, daarmee misschien? Citaat:
Doe eens moeite: misschien kan je je wel een wereld voorstellen waarin zowel zwemclubs als tennisclubs voorkomen. Naast elkaar!! Zonder dat de tennissers moordneigingen hebben naar de zwemmers toe of omgekeerd. Probeer eens. De hoofdpijn nadien kan je wel counteren met een Dafalgan.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 30 augustus 2023 om 10:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ten tweede: waarom ga jij er vanuit dat je sowieso een andere visie op dingen gaat hebben als je een andere taal spreekt?
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want leg me nu eens uit waarom je dezelfde taal zou moeten spreken om in een zelfde land te wonen? Leg me eens uit waarom Canada nog lang niet failliet is en waarom daar geen burgeroorlogen heersen? Of in Zwitserland. Waarom daar wel en hier niet? Leg eens uit? Er overigens al eens bij stilgestaan dat we hier in Belgie al bijna 200 jaar jou veronderstellingen tegenspreken? Want vooralsnog is Vlaanderen niet onafhankleijk eh? En zijn we daardoor een 3de wereld land geworden? Nee eh? Dju toch, waar klopt uw redenering dan niet? Je komt hier met een hoop meningen en veronderstellingen die je voor het gemak maar indient als vaststaande feiten maar je vergeet dat er op meerdere plekken op de wereld momenteel op een manier samen geleefd wordt die volgens jou compleet onwerkbaar is. Met andere woorden: jou veronderstellingen worden op talloze plekken weerlegd maar toch blijf je ze maar verkondigen als ware ze waarheden.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 30 augustus 2023 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Als ik naar een sportwinkel ga krijg ik misschien korting als ik 10 duikflessen koop. Net zoals ik er korting krijg als ik er tien tennisraketten koop. Maar als ik er tien duikflessen én tien tennisraketten koop krijg ik die korting plots niet meer? Citaat:
Het is zelfs absurd om dat te geloven want er is geen enkele reden voor. Die kleine administratie kan u veel harder tegenwerken dan een grote. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een kleine administratie beter bij u gaat passen dan een grote. U kan dat wel weer veronderstellen omdat dat mooi in uw betoog past maar het is niet meer dan een veronderstelling en lang geen garantie of waarheid zoals u het hier wil verkopen.
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vertel mij eens wat dan de grote verschillen tussen de Walen en de Vlamingen zijn. Verschillend die dermate groot zijn dat samenleven niet kan lukken (al bewijst het heden al bij voorbaar het tegendeel).
![]() |
![]() |
#146 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() geld
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fout. Brussel is vooral Franstalig en het Nederlands is er de verplichte tweede taal in het Franstalig onderwijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar wanneer je in Brussel rondloopt en/of gaat shoppen valt van die zo geroemde “tweetaligheid” zeer weinig te merken.
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo zijn er heel veel in Brussel maar het is natuurlijk "gemakkelijker" te zeggen dat alle of bijna alle Franstaligen eentalig zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlamingen hebben geld, de Walen vragen geld.
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de enige tweetaligheid in Brussel is "Frans - Arabisch"
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Resultaat, er studeren duizenden jongeren af in het Franstalig Brussels onderwijs die geen uur Nederlands hebben gehad in gans hun middelbaar onderwijs. Dat is de realiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Djimi is niet in staat overal tegelijk les te geven.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weyts wil alleen nog Nederlands op school horen: “Verbod op andere talen in schoolreglement”
Ik kan hem geen ongelijk geven (Weyts) maar gaat het niet op veel tegenstand 'botsen?' ![]() In een ver verleden sprak ik eens een Marokkaan en die zei: Mijn kinderen spreken Nederlands op school, wat wij thuis spreken dat is onze zaak. Kon je hem ongelijk geven dan? ![]() p.s. Ik weet dat hij een goed werkman was en geen profiteur. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 augustus 2023 om 14:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een paar jaar geleden kwamen ze nog op de proppen met anderstaligen om kinderen op school in hun eigen taal bij te staan, de hypocriete politiek. In plaats van met minimumdoelen in het kleuteronderwijs, voor Nederlands, en in de derde kleuterklas kleuterkes al lastig te vallen, zou weyts beter een minimumdoel stellen op het leren van de nederlandse taal van de ouders om te integreren en hun kinderen betere kansen te kunnen geven. Ik ben benieuwd hoe weyts anderstalige kinderen gaat straffen als ze onderling op de speelplaats toch hun eigen taal gebruiken. En die marokkaan? Het zit dan ook niet in hun cultuur om te integreren, om toezicht te houden op schoolwerk of om hun kinderen te helpen bij hun huiswerk en dat heeft bitter weinig te maken met een goede werkman te zijn. Geëmigreerde anderstaligen zouden de taal vanzelf moeten willen leren door thuis te oefenen, voor zichzelf en hun kinderen en om in de maatschappij mee te kunnen, niet omdat het moet van de politiek.
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer Waalse kinderen kunnen nu de Vlaamse radio (92% Engels) en de Vlaamse tv (85% Engelstalige programma's) kijken en luisteren. L'anglais progresse et franchit allègrement la barre des 130.000 élèves, et ce uniquement en Wallonie. L'allemand est par contre en perte de vitesse et n'a été choisi que par 3.531 jeunes en 2022-2023. |
|
![]() |
![]() |