Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 19:40   #141
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Degene die dit schreef bijvoorbeeld.

[size=4]WAT EEN RAMP!!!!!!!!!!!!!!!! EEN BELGICIST DIE EEN VOORKEUR HEEFT VOOR HET EUROPESE LAND FRANKRIJK!!!! MOORD!!!!! BRAND!!!!!! HOE TEKENEND TOCH HE KNUPPELTJE!!!![/size]
[size=4][/size]
Oud 3 januari 2005, 19:51   #142
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Frankrijk.

Of Brussel.

Of Wallonië.

Waarmee de vraag beantwoord werd dat de belgicist die dit schreef zich beter thuis voelt onder Franstaligen.

Iets wat men allang weet kan dus moeilijk nog een ramp zijn.
Oud 3 januari 2005, 19:54   #143
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
wat heeft rechts of links nu te maken met belgicisme? er zijn onder de bub ers verschillende mensen die zich duidelijk rechts opstellen, patriot bijvoorbeeld die zijn sympathie voor bush niet onder stoelen of banken steekt
Je kan het begrip 'rechts' toepassen op om het even welke ideologie. En even niet flauw doen, he muys... Heeft het Vlaams Belang niet aangekondigd een partij als die van de Amerikaanse republikeinen te willen worden ? Ik vind dat een onrustwekkende gedachte...

Laatst gewijzigd door Wanne : 3 januari 2005 om 19:55.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:02   #144
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Noem me géén Vlaming. Ik ben Belg, d�*�*r ben ik fier op.
Ik weet het.
Oud 3 januari 2005, 20:03   #145
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgicisme is er voor de Belgen, en daar horen de Vlamingen ook bij. Alleen kan ik niet leven met het gedacht dat enkelingen mij een identiteit opdringen waarvan ik niet moet weten. Daarom is het niet onverstandig om "dat Vlaams-zijn" volledig af te keuren, en er definitief afstand van nemen.

In een België zonder separatisten had ik ongetwijfeld ook een Vlaamse Leeuw naast de Belgische en Europese vlag gehad. Nu kan ik er niet meer fier op zijn. De flaminganten besmeuren mijn vaderland, en dat is niet goed te keuren. Dus dan doe ik maar hetzelfde met hen. Wie de put graaft voor een ander...

Wat Vlaams is, slecht is.
Ik kan uw redenering begrijpen (hoewel ik uw laatste zin ietwat belachelijk vind), maar zij is volledig omkeerbaar. Vlaams-nationalisme is er voor alle Vlamingen, ook diegenen die zich er niet door aangesproken voelen. Voor Vlaams-nationalisten voelt het alsof de Belgische identiteit opgedrongen wordt, en vanuit dat oogpunt, temeer daar de Vlaamse strijd er een is van rechtvaardigheid, nemen zij/neem ik afstand van het 'Belgisch zijn'.
Dat België besmeurd (?) is, heeft het aan zichzelf en haar kortzichtig beleid te danken. Om daarom nu flaminganten te gaan besmeuren...?

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:10   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Je kan het begrip 'rechts' toepassen op om het even welke ideologie. En even niet flauw doen, he muys... Heeft het Vlaams Belang niet aangekondigd een partij als die van de Amerikaanse republikeinen te willen worden ? Ik vind dat een onrustwekkende gedachte...
En wanneer heeft het Vlaams Belang dat dan wel gedaan? Graag de verwijzing!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:16   #147
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En wanneer heeft het Vlaams Belang dat dan wel gedaan? Graag de verwijzing!
Ik ben er zeker van dat iemand van het Vlaams Blok die wens heeft uitgedrukt. Ik weet echt niet meer waar ik dat gelezen heb, maar ik weet wel dat ik het gelezen heb.
Oud 3 januari 2005, 20:29   #148
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Ik kan uw redenering begrijpen (hoewel ik uw laatste zin ietwat belachelijk vind), maar zij is volledig omkeerbaar.
Het spijt me oprecht dat ik gematigde (en daar bedoel ik niet mee 'minder-overtuigde-') flaminganten als u, met deze radicale stelling nodeloos voor de borst stuit, maar men laat mij gewoon geen keuze. Over België mag en kan altijd gediscussieerd worden, maar dat gaat niet zolang er geen wederzijds respect getoond wordt. En dat is hier, op het forum althans, ver zoek.

Citaat:
Vlaams-nationalisme is er voor alle Vlamingen, ook diegenen die zich er niet door aangesproken voelen. Voor Vlaams-nationalisten voelt het alsof de Belgische identiteit opgedrongen wordt, en vanuit dat oogpunt, temeer daar de Vlaamse strijd er een is van rechtvaardigheid, nemen zij/neem ik afstand van het 'Belgisch zijn'.
Ik heb dat gevoel niet. Ik ben geboren in een land waar ik trots op ben, en heb nooit te maken gekregen met imperialistische franstaligen, of franskiljonse bourgeoisie, die zich laagdunkend uitliet over de Nederlandstaligen in dit land. Ik heb altijd zeer goede contacten gehad met de Franstaligen. Ik toon mijn respect voor hen, en ik krijg dat dubbel en dik terug.

Wekelijks moet ik beroepsmatig frans spreken. Ik kan dan het standpunt innemen van: "ik ben in Vlaanderen en hier spreekt men Vlaams!", maar dan moet ik ook geen respect verwachten. Zo gaat dat nu eenmaal. Nu doe ik de moeite, en ik merk meer en meer goede wil van de Franstaligen.

Citaat:
Dat België besmeurd (?) is, heeft het aan zichzelf en haar kortzichtig beleid te danken. Om daarom nu flaminganten te gaan besmeuren...?
Dat is een redelijk overjaarse gedachte. Hetgeen vroeger gebeurde, is niet goed te praten, maar is niet representatief voor deze tijd.
Oud 3 januari 2005, 20:39   #149
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frankrijk.

Of Brussel.

Of Wallonië.

Waarmee de vraag beantwoord werd dat de belgicist die dit schreef zich beter thuis voelt onder Franstaligen.

Iets wat men allang weet kan dus moeilijk nog een ramp zijn.
Waar voel jij je dan het beste thuis?

(oei, nu ga ik gevloek krijgen)

Onder Duitstaligen?

U ziet het, die cliché's dienen nergens voor, het is louter bedoeld als provocatie en om scheldpartijen uit te lokken, iets waar u zeer goed in bent.

Laatst gewijzigd door Yann : 3 januari 2005 om 20:40.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:43   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wekelijks moet ik beroepsmatig frans spreken. Ik kan dan het standpunt innemen van: "ik ben in Vlaanderen en hier spreekt men Vlaams!", maar dan moet ik ook geen respect verwachten. Zo gaat dat nu eenmaal. Nu doe ik de moeite, en ik merk meer en meer goede wil van de Franstaligen.
Juist, daarom blijven die Franstaligen Frans spreken! Echt, die mannen zijn wel van goede wil. Zo Frans blijven spreken! Waaw!
Oud 3 januari 2005, 20:46   #151
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het spijt me oprecht dat ik gematigde (en daar bedoel ik niet mee 'minder-overtuigde-') flaminganten als u, met deze radicale stelling nodeloos voor de borst stuit, maar men laat mij gewoon geen keuze. Over België mag en kan altijd gediscussieerd worden, maar dat gaat niet zolang er geen wederzijds respect getoond wordt. En dat is hier, op het forum althans, ver zoek.

Ik heb dat gevoel niet. Ik ben geboren in een land waar ik trots op ben, en heb nooit te maken gekregen met imperialistische franstaligen, of franskiljonse bourgeoisie, die zich laagdunkend uitliet over de Nederlandstaligen in dit land. Ik heb altijd zeer goede contacten gehad met de Franstaligen. Ik toon mijn respect voor hen, en ik krijg dat dubbel en dik terug.

Dat is een redelijk overjaarse gedachte. Hetgeen vroeger gebeurde, is niet goed te praten, maar is niet representatief voor deze tijd.
Laat mij allereerst zeggen dat ik het er helemaal mee eens ben dat alles bespreekbaar moet zijn, indien dit in een volwassen dialoog met het nodige respect gebeurt. Ook met de rest van hetgeen u aanhaalde kan ik instemmen. Persoonlijk kom ik niet al te vaak in aanraking met franstaligen, en de keren dat dat wel gebeurt, kom ik zowel nederlandskundigen als nederlandsondkundigen tegen (hoewel voor mij persoonlijk de balans eerder naar de eerste groep doorweegt), en, zoals in de omgang met iedereen, tracht ik dit met het meeste respect te doen.
Ik kan mij (als historicus), echter totaal niet vinden in uw laatste uitspraak. De Vlaamse strijd is een rechtstreeks gevolg van hetgeen vroeger spaak gelopen is in België, en is als dusdanig razend actueel. Men denke aan de reactie van Franstalige zijde over het vonnis omtrent de rondzendbrief Peeters. Ik durf te zeggen dat deze niet zou misstaan tijdens het interbellum... Het verleden hoeft ook niet representatief te zijn om relevant te kunnen zijn.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:56   #152
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als iemand tegen u aanstoot, en jijzelf excuseert je, waarna de onbeschofterik in kwestie niet reageert. Wat zou jij daar van denken?
Dat het een Belgicist is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:57   #153
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Laat mij allereerst zeggen dat ik het er helemaal mee eens ben dat alles bespreekbaar moet zijn, indien dit in een volwassen dialoog met het nodige respect gebeurt. Ook met de rest van hetgeen u aanhaalde kan ik instemmen. Persoonlijk kom ik niet al te vaak in aanraking met franstaligen, en de keren dat dat wel gebeurt, kom ik zowel nederlandskundigen als nederlandsondkundigen tegen (hoewel voor mij persoonlijk de balans eerder naar de eerste groep doorweegt), en, zoals in de omgang met iedereen, tracht ik dit met het meeste respect te doen.
Ik kan mij (als historicus), echter totaal niet vinden in uw laatste uitspraak. De Vlaamse strijd is een rechtstreeks gevolg van hetgeen vroeger spaak gelopen is in België, en is als dusdanig razend actueel. Men denke aan de reactie van Franstalige zijde over het vonnis omtrent de rondzendbrief Peeters. Ik durf te zeggen dat deze niet zou misstaan tijdens het interbellum... Het verleden hoeft ook niet representatief te zijn om relevant te kunnen zijn.
U als historicus zou dan toch ook moeten weten dat die commotie om die rondzendbrief klein brood is in vergelijking met hetgeen minder goedmenende Franstaligen vroeger de Nederlandstaligen hebben aangedaan?

De wafelijzerpolitiek is ontstaan bij de creatie van de federale staat. Dit alles heeft ons de dag van vandaag spijtig genoeg doen vergeten dat we partners zijn, en geen concurrenten. Elk debat in België mondt uit in een communautair getouwtrek, en dat is een spijtige zaak. Kijk maar wat dat heeft aangericht met DHL. Niet dat DHL de handen volledig in onschuld wast, maar de federale structuur heeft er ook niets toe bijgedragen om het bedrijf in België te houden.

En het is daarom dat ik pleit voor een unitaire staatsstructuur. Geen ouwbollig Belgicisme, maar een moderne versie daarvan, die een meerwaarde betekent voor élke Belg: Vlaming, Waal of Brusselaar!
Oud 3 januari 2005, 20:58   #154
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, daarom blijven die Franstaligen Frans spreken! Echt, die mannen zijn wel van goede wil. Zo Frans blijven spreken! Waaw!
Met goede wil bedoel ik dat ze Nederlands praten.

U ziet het Koning Pinteman. Debatvoering is volslagen onmogelijk.
Oud 3 januari 2005, 21:00   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met goede wil bedoel ik dat ze Nederlands praten.
En daarom praat u verder in het Frans, zeker. Kom, nog wat onzin bij elkaar schrapen, Bubbel Yann!
Oud 3 januari 2005, 21:02   #156
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar voel jij je dan het beste thuis?

(oei, nu ga ik gevloek krijgen)

Onder Duitstaligen?

U ziet het, die cliché's dienen nergens voor, het is louter bedoeld als provocatie en om scheldpartijen uit te lokken, iets waar u zeer goed in bent.
Wat provocatie betreft span jij de kroon.

Of wat insinueerde je met die Duitstaligen?

Ik heb enkel je eigen woorden gequote.
Oud 3 januari 2005, 21:03   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wafelijzerpolitiek is ontstaan bij de creatie van de federale staat. Dit alles heeft ons de dag van vandaag spijtig genoeg doen vergeten dat we partners zijn, en geen concurrenten.
Totaal fout. De wafelijzerpolitiek is een oud zeer dat in het naoorlogse België is ontstaan (toen nog alles unitair was) en er onder meer heeft voor gezorgd dat België nu met zo'n enorme staatsschuld zit opgezadeld.

De investeringen aan de haven van Zeebrugge (indertijd nog unitaire materie) hadden voor gevolgd dat er ook naar Wallonië een gelijkaardig bedrag moest worden overgeheveld. Maar vaak wist men in Wallonië niet wat te doen met die bedragen. Zo werd bijvoorbeeld in een vroeger stadium de metro in Charleroi uitgebouwd, alhoewel de studies van in het begin uitwezen dat die nooit rendabel zou zijn. Maar ja, de wafelijzer moest ook voor het zuiden van het land een koek bakken, dus kwam het geld binnen en werd met de graafwerken begonnen. Het resultaat is er ook naar: een half afgewerkte metro, waarvan een gedeelte nooit geopend is en waarvan slechts een klein deeltje in gebruik is (en inderdaad met een permanent verlies kampt).
Oud 3 januari 2005, 21:04   #158
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat provocatie betreft span jij de kroon.

Of wat insinueerde je met die Duitstaligen?
Dat je met simplistische cliché's elk sereen debat onmogelijk maakt. Niet meer, niet minder!
Oud 3 januari 2005, 21:07   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat je met simplistische cliché's elk sereen debat onmogelijk maakt. Niet meer, niet minder!
Dit is eerder uw specialiteit, denken we maar aan de recent gemaakte filmpjes...
Oud 3 januari 2005, 21:07   #160
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal fout. De wafelijzerpolitiek is een oud zeer dat in het naoorlogse België is ontstaan (toen nog alles unitair was) en er onder meer heeft voor gezorgd dat België nu met zo'n enorme staatsschuld zit opgezadeld.

De investeringen aan de haven van Zeebrugge (indertijd nog unitaire materie) hadden voor gevolgd dat er ook naar Wallonië een gelijkaardig bedrag moest worden overgeheveld. Maar vaak wist men in Wallonië niet wat te doen met die bedragen. Zo werd bijvoorbeeld in een vroeger stadium de metro in Charleroi uitgebouwd, alhoewel de studies van in het begin uitwezen dat die nooit rendabel zou zijn. Maar ja, de wafelijzer moest ook voor het zuiden van het land een koek bakken, dus kwam het geld binnen en werd met de graafwerken begonnen. Het resultaat is er ook naar: een half afgewerkte metro, waarvan een gedeelte nooit geopend is en waarvan slechts een klein deeltje in gebruik is (en inderdaad met een permanent verlies kampt).
Een aspect van de wafelijzerpolitiek is dat het mes aan twee kanten snijdt. Wanneer Vlaanderen een bedrag krijgt om investeringen te doen, dan krijgt Wallonië dat ook en visa versa! Een beetje zoals een klein kind dat niet kan verdragen dat zen broertje een lolly krijgt, en hijzelf niet.

En het is daarom dat ik pleit voor een unitaire staatsstructuur. Geen ouwbollig Belgicisme, maar een moderne versie daarvan, die een meerwaarde betekent voor élke Belg: Vlaming, Waal of Brusselaar!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be