Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2024, 20:12   #141
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
1) je trapt een open deur in (en je doet alsof je de grote analist en fenomeen-voorspeller bent)
2) het is niet zo erg dat er een afglijding is naar andere vormen.
Het is wel belangrijk dat we trachten de principes te hanteren:
- wie het echt zijn/haar verantwoordelijkheid niet kan opnemen, moet genereus geholpen worden
- het systeem moet zo zijn dat preventief profiteurs en oplichters geen kans maken
- en de toch overblijvende profiteurs en oplichters moeten opgejaagd, gepakt en gestraft worden
Keep om dreaming
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2024, 00:36   #142
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als leefloner een hogere uitkering dan een werkloze?
Ik denk het niet.
Ge moogt dan geen eigen huis of spaargeld hebben.
Partner mag niet werken
Kinderen mogen geen vakantiejob doen.
Vergis u niet, hier kan alles als je het juiste kleurtje hebt.

Citaat:
Dealende illegaal trekt OCMW-steun.

https://www.v-nieuws.be/fragment-uit...D1zrd_954IgF8w

Laatst gewijzigd door daiwa : 2 augustus 2024 om 00:36.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2024, 01:08   #143
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
De eventuele werkgever van die omgeschoolde arbeider, krijgt wel een tegemoetkoming van de overheid om die persoon met een beperking te werk te stellen.
In veel gevallen, zijn de werkgevers die de middelen hebben om alle dingen te doen om zo'n anders inpassende werkgever in dienst te kunnen hebben ook voorzien van de nodige boekhouders en managers om te weten dat het het sop van de kool niet waard is, tenzij die anders inpassende echt wel een gans met gouden eieren is.

Den bakker op den hoek heeft het al moeilijk genoeg een rolstoeler binnen te laten, want de toelating om een schuin stukje op de gemeentelijk stoep te mogen hebben is na 8 jaar nog niet goedgekeurd
Oud 2 augustus 2024, 01:15   #144
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als leefloner een hogere uitkering dan een werkloze?Ik denk het niet.
Het is mogelijk hoor, ge moet alleen de weg kennen, en ik denk dat u de achterpoorten ook kent.
Citaat:
Ge moogt dan geen eigen huis of spaargeld hebben.
Hoe gaan ze dat spaargeld weten? De matras gaat het niet vertellen, of die dikke bak op de oprit van de sociale huurwoning is een mobiel, en snel waardeverminderend spaarpotje.
Citaat:
Partner mag niet werken
Geen probleem. Wil die partner werken, dan is er altijd wel iets te vinden.
Citaat:
Kinderen mogen geen vakantiejob doen.
Dat wist ik niet. Wel geniaal van de (r)overheid. heb je een echt pechvogel gezin, en wil zoonlief een zomer aan de kust garçonnen -met de witte kassa dus in't wit- wordt het hele gezin gestraft.
Oud 2 augustus 2024, 09:47   #145
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sommige mensen (niet allemaal mogelijk helaas) kunnen ook in de sector van de beschuttende werkplaatsen zich nuttig maken met het begeleiden van de sukkelaars die daar werken.

En ik meen dat het al bestaat: een vorm van beschuttend werk in de gewone economie, met toeslag van bla bla ...
Ja, dat bestaat. In het bedrijf waar ik ooit werkte was een gedeelte waar zo'n maatwerkbedrijf hun activiteiten uitoefende.

Ik heb later zelfs 3 keer bij dat maatwerkbedrijf gesolliciteerd om er als coach aan de slag te gaan. Met mijn jarenlange ervaring in de grafische industrie zag ik mezelf als prima kandidaat. Ze werkten immers met de producten die ik van binnen en van buiten kende.

Ik was toen 5 jaar jonger en had geen medische voorgeschiedenis.

Ik werd er drie keer, op basis van mijn CV afgewezen wegens 'onvoldoende sociale vaardigheden'.

Noem me koppig maar ik verrek het om er nog eens een vierde keer te solliciteren. Mijn sociale vaardigheden zijn immers onveranderd sinds de laatste keer.
Oud 2 augustus 2024, 09:53   #146
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik denk ook dat het nuttig is om eens te kijken wat er gaat gebeuren met mensen die na 2 jaar nog steeds geen job hebben. Want je kan die van de dop afgooien maar ergens moeten die toch een inkomen hebben.

Ze kunnen richting leefloon maar dan straf je het hele gezin. Want als de partner wel werkt gaat dat niet dus dan veroordeel je het gezin tot het leven op basis van 1 loon.

Ik ben eens benieuwd wat men daar op gaat verzinnen.

Want het is natuurlijk makkelijk om te roepen dat we meer werklozen aan het werk willen krijgen maar ik moet nog altijd horen hoe men dat juist wil gaan doen.
Het lukt al jaren niet en nu zou BDW plots als een wit konijn uit zijn hoed gaan toveren.

Ik denk dat er nog heeeel veeeel water naar de zee gaat stromen vooraleer zijn plannen werkelijkheid worden.
Ze worden nu ook al regelmatig teruggeketst.
De Wever kan voorstellen wat-ie wil, zolang hij niet de keizer van dit land is zijn het ook niet meer dan voorstellen.
Oud 2 augustus 2024, 10:11   #147
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is mogelijk hoor, ge moet alleen de weg kennen, en ik denk dat u de achterpoorten ook kent.

Hoe gaan ze dat spaargeld weten? De matras gaat het niet vertellen, of die dikke bak op de oprit van de sociale huurwoning is een mobiel, en snel waardeverminderend spaarpotje.

Dat wist ik niet. Wel geniaal van de (r)overheid. heb je een echt pechvogel gezin, en wil zoonlief een zomer aan de kust garçonnen -met de witte kassa dus in't wit- wordt het hele gezin gestraft.
Belgische logica.
Oud 2 augustus 2024, 10:13   #148
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ja, dat bestaat. In het bedrijf waar ik ooit werkte was een gedeelte waar zo'n maatwerkbedrijf hun activiteiten uitoefende.

Ik heb later zelfs 3 keer bij dat maatwerkbedrijf gesolliciteerd om er als coach aan de slag te gaan. Met mijn jarenlange ervaring in de grafische industrie zag ik mezelf als prima kandidaat. Ze werkten immers met de producten die ik van binnen en van buiten kende.

Ik was toen 5 jaar jonger en had geen medische voorgeschiedenis.

Ik werd er drie keer, op basis van mijn CV afgewezen wegens 'onvoldoende sociale vaardigheden'.

Noem me koppig maar ik verrek het om er nog eens een vierde keer te solliciteren. Mijn sociale vaardigheden zijn immers onveranderd sinds de laatste keer.
Dat is nu net het tekort aan sociale vaardigheden waar men u op wijst.
Oud 2 augustus 2024, 10:14   #149
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk ook dat het nuttig is om eens te kijken wat er gaat gebeuren met mensen die na 2 jaar nog steeds geen job hebben. Want je kan die van de dop afgooien maar ergens moeten die toch een inkomen hebben.

Ze kunnen richting leefloon maar dan straf je het hele gezin. Want als de partner wel werkt gaat dat niet dus dan veroordeel je het gezin tot het leven op basis van 1 loon.

Want het is natuurlijk makkelijk om te roepen dat we meer werklozen aan het werk willen krijgen maar ik moet nog altijd horen hoe men dat juist wil gaan doen.
Het lukt al jaren niet en nu zou BDW plots als een wit konijn uit zijn hoed gaan toveren.

Ik denk dat er nog heeeel veeeel water naar de zee gaat stromen vooraleer zijn plannen werkelijkheid worden.
De Wever kan voorstellen wat-ie wil, zolang hij niet de keizer van dit land is zijn het ook niet meer dan voorstellen.
Ook, hoe gaan die mensen daar electoraal op reageren.
Men spreidt bij elke stap, keer op keer, het VB-bedje.
Oud 2 augustus 2024, 10:30   #150
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is nu net het tekort aan sociale vaardigheden waar men u op wijst.
Oud 2 augustus 2024, 10:31   #151
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ook, hoe gaan die mensen daar electoraal op reageren.
Men spreidt bij elke stap, keer op keer, het VB-bedje.
Met elke onpopulaire maatregel die men in dit land neemt spreidt men het VB-bedje.

Want die kunnen ten allen tijde roepen dat zij het anders (en beter) zouden doen, zonder dat ze dat ooit moeten bewijzen.
Oud 2 augustus 2024, 13:54   #152
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Gij denkt verkeerd.

Leefloon bedraagt ;

Alleenstaand: 1.288,46 euro per maand (15.461,53 euro per jaar) Gezinslast: 1.741,29 euro per maand (20.895,43 euro per jaar)

En dan nog eens recht op alle sociale voordelen waar een werkende moet de volle pot voor betalen.

Ook voorrang op de sociale woningmarkt.
Ik zit al jaaaaaaren in het bijzonder comité, en u gaat me zeggen hoe het systeem in elkaar zit.

Jongens toch!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2024, 13:55   #153
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Vergis u niet, hier kan alles als je het juiste kleurtje hebt.
Bij ons alvast niet. Wij als commissieleden zijn streng maar rechtvaardig.
Oud 2 augustus 2024, 14:01   #154
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met elke onpopulaire maatregel die men in dit land neemt spreidt men het VB-bedje.

Want die kunnen ten allen tijde roepen dat zij het anders (en beter) zouden doen, zonder dat ze dat ooit moeten bewijzen.
Correctie, mogen bewijzen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2024, 14:05   #155
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Achterpoorten zijn er altijd en overal.
Onze sociaal assistenten zijn echter niet van gisteren hoor.

Citaat:
De matras niet, dat klopt. Maar als bij huisbezoek vastgesteld wordt dat er een nieuwe TV is, of er staat een andere salon, of ... worden er wel vragen gesteld. Onlangs nog een vrouw die een veranda liet plaatsen. Bij de vraag waar ze dat van betaald had, zei ze: "Van de kinderen gekregen". Dat is fijn, heel fijn zelfs, maar u heeft dat niet doorgegeven aan het OCMW, we gaan u een maand schorsen.

Citaat:
In het zwart werken is inderdaad een mogelijkheid. Maar weet dat er op u geloerd wordt. Wij hebben een Oekraïense gehad die in het zwart ging poetsen. Wij vernamen dat via - via. Toen ze daarmee geconfronteerd werd, moest ze het toegeven. Eén van onze sociaal assistenten is dit gaan controleren op de plaatsen waar ze ging poetsen. Ze stelde vast dat de auto daar telkens stond (op de uren waarvan wij wisten dat ze daar en daar en daar ging poetsen.

Citaat:
Het inkomen van de jobstudent wordt inderdaad afgetrokken van het leefloon van het gezin.
Ja inderdaad, het hele gezin wordt gestraft. Dat is nog altijd beter dan dat de hele maatschappij gestraft wordt (moet opdraaien voor zij die niet willen werken).

Laatst gewijzigd door reservespeler : 2 augustus 2024 om 14:07.
Oud 2 augustus 2024, 14:09   #156
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We halen mensen uit verweggistan om hier klussen te klaren. Dat zijn meestal niet de meest hooggeschoolden. Wel laat die mensen in hun land en activeer de doppers naar die jobs.
Oud 2 augustus 2024, 14:10   #157
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Correctie, mogen bewijzen.
Nee, moeten.
Hert ligt alleen aan het VB dat ze niet in een regering mogen zitten.
Oud 2 augustus 2024, 14:32   #158
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, moeten.
Hert ligt alleen aan het VB dat ze niet in een regering mogen zitten.
Je wil zeggen dat wanneer ze, zoals de N-VA, een onafhankelijk Vlaanderen afzweren, ze mogen meedoen.

Laat ze dan maar in de oppositie zitten, Belgie gaat ook zonder het VB - en N-VA trouwens - kapot.
Oud 2 augustus 2024, 15:02   #159
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Wat hebben we geleerd? Beter meteen naar ziekenkas gaan. We zijn als Belgen zot genoeg dat als recht op te eisen.
En dat is hoe NVA werkt, niets oplossen maar verplaatsen.
Oud 2 augustus 2024, 19:19   #160
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

@ BigF:

Ik begrijp niet waarom jij op werkloosheid (den dop) staat.
Echt hé!

Zoals ik begrepen heb hebt gij een beroepsziekte opgelopen die erkend werd door Fedris. Jij ontvangt dus elke maand een uitkering (terecht!) en dit levenslang.
Let wel: eens ge op pensioen gaat wordt die uitkering van Fedris gehalveerd.

Een erkende beroepsziekte betekent dat je een beperking hebt. Maakt niet uit welke beperking. Het is wel ZO dat je uw beroep niet meer kunt uitoefenen!

Normaal gezien zou jij op Mutualiteit/ ziekenkas moeten staan.
Na 1 jaar zou je dan op invaliditeit belanden.

Ben je lid van de vakbond?
Indien JA: maak een afspraak en neem alle documenten mee betreffende de uitspraak van Beroepsziekte. Het is echt niet normaal dat je tot aan je pensioen op den dop blijft en dat je verplicht moet blijven solliciteren.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be