Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2024, 13:02   #141
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

De Volkskrant titelde:

Hoewel ik blij ben dat ik in Nederland geboren ben, ben ik er niet trots op.”

Heel wat Nederlanders emigreren dan ook. En waar gaan ze naartoe?

Naar welke landen emigreren de meeste Nederlanders? De top 5 populairste bestemmingen binnen Europa zijn België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk. Ook in 2022 staat voor Nederlanders die naar het buitenland emigreren België weer bovenaan deze lijst, met ruim 3.403 Nederlanders die naar België emigreerden.”
(De Haan.NL 2022)

Het is maar dat men het weet. En de Nederlanders weten het: het is goed vertoeven in België.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2024 om 13:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2024, 13:38   #142
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toemaatje.

111.000 Nederlanders vertoeven in België.
38.000 Belgen vertoeven in Nederland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2024 om 13:41.
Oud 17 september 2024, 15:19   #143
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
“Pieter Behaegel (1783-1857) publiceerde over taalkunde en over pedagogische onderwerpen. Tijdens de spellingoorlog na 1830 stelde hij dat Nederlands en Vlaams voortaan twee aparte talen waren.
Wat een onderontwikkelde idioot, zeg.

Begrijpelijk dat hij de geschiedenis niet overleefd heeft en niemand ooit van hem gehoord heeft.
Oud 17 september 2024, 15:42   #144
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Begrijpelijk dat hij de geschiedenis niet overleefd heeft en niemand ooit van hem gehoord heeft.
Die door Oosten bewierookte Pieter Behaeghel koesterde blijkbaar hetzelfde soort kneuterig provinciaal gedachtengoed als zijn tijdgenoot Guido Gezelle. Die wenste ook het “Vlaemsch” tot een afzonderlijke taal te ontwikkelen. En dan nog liefst de West-Vlaamse versie ervan. Allebei waren ze vol afschuw tegenover het Nederlands. In het geval van Gezelle was dat natuurlijk ook te verklaren door zijn katholieke priesterstatus. Hij was doodsbang en scrupuleus tegenover alles wat uit Nederland kwam. Hij noemde het “den Duivel uit het Noorden”. Een misselijk makende zielige mentaliteit die wij ons heden niet meer kunnen voorstellen en die uit Vlaanderen is verdwenen, behalve…
Oud 17 september 2024, 15:56   #145
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toemaatje.

111.000 Nederlanders vertoeven in België.
38.000 Belgen vertoeven in Nederland.
Nederlanders? Of drugsgerelateerd en ander buitenlands krapuul met de Nederlandse nationaliteit? Vaneigens dat die liever in België "vertoeven" dan in Nederland. België is het paradijs voor criminelen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 september 2024 om 16:00.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2024, 16:03   #146
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Behalve Het Oosten. Hij hemelt die onderontwikkelde idioot nog op ook.
Soort zoekt soort.
Oud 17 september 2024, 16:04   #147
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niemand? Alweer zo’n vooroordeel.
Oud 17 september 2024, 16:29   #148
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand? Alweer zo’n vooroordeel.
Wat vooroordelen betreft heeft NIEMAND lessen te krijgen jou.

Guido Gezelle werd ons door de strot geramd in de school. De naam van Pieter Behaeghel heb ik nooit horen vallen, maar dat JIJ hem kent verwondert mij niet.
Soort zoekt soort.
Oud 17 september 2024, 16:29   #149
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die door Oosten bewierookte Pieter Behaeghel koesterde blijkbaar hetzelfde soort kneuterig provinciaal gedachtengoed als zijn tijdgenoot Guido Gezelle. Die wenste ook het “Vlaemsch” tot een afzonderlijke taal te ontwikkelen. En dan nog liefst de West-Vlaamse versie ervan. Allebei waren ze vol afschuw tegenover het Nederlands. In het geval van Gezelle was dat natuurlijk ook te verklaren door zijn katholieke priesterstatus. Hij was doodsbang en scrupuleus tegenover alles wat uit Nederland kwam. Hij noemde het “den Duivel uit het Noorden”. Een misselijk makende zielige mentaliteit die wij ons heden niet meer kunnen voorstellen en die uit Vlaanderen is verdwenen, behalve…
Ik bewierook Behaeghel niet. Ik stel alleen maar vast dat hij als taalkundige vond dat in zijn tijd hij tot de conclusie moest komen dat noord en zuid niet echt dezelfde talen spraken. Of dat de talen zoveel verschilden dat men niet van dezelfde talen kon spreken.

En hoe paradoxaal ook, Jan Frans Willems die een andere opvatting hierover had dan Behaeghel , licht ons in in een brief aan een Amsterdamse vriend, dat hij zijn boek dat hij geschreven had niet in het ‘Hollands’ zou uitgeven (Willems was orangist) omdat de lezers hier in Vlaanderen deze taal niet mochten. Hieruit blijkt dat de verschillen toch redelijk groot waren in die tijd tussen het Zuid- en het Noord-Nederlands.

Maar zoals ik al zei, op dat punt hebben de Vlamingen geen haar op hun tanden getoond en zij lieten hun eigen taal versmachten door de Hollanders. En die verdrukking van het Vlaams gaat nog steeds verder. Meer nog, Vlaams wordt nu vereenzelvigd met dialect… Een verloochening van de eigen taal tot en met! Vlamingen hebben geen eigen taal meer . Een volk zonder authentieke eigen Vlaamse taal, dat zijn de Vlamingen geworden. Helaas.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2024 om 16:51.
Oud 17 september 2024, 16:39   #150
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams wordt nu vereenzelvigd met dialect… Vlamingen hebben geen eigen taal meer . Een volk zonder authentieke eigen taal, dat zijn de Vlamingen geworden. Helaas.
Wie spreekt dat Vlaams?
Waar kan ik er iets van horen?
Waar kan ik iets lezen in het Vlaams?
Waar kan ik de Vlaamse grammatica raadplegen?

Met andere woorden: zijn er aanwijzingen dat die Vlaamse taal bestaat?
Oud 17 september 2024, 16:41   #151
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bewierook Behaeghel niet. Ik stel alleen maar vast dat hij als taalkundige vond dat in zijn tijd hij tot de conclusie moest komen dat noord en zuid niet echt dezelfde talen spraken. Of dat de talen zoveel verschilden dat men niet van dezelfde talen kon spreken.

En hoe paradoxaal ook, Jan Frans Willems die een andere opvatting hierover had, licht ons in dat hij zijn boek dat hij geschreven had niet in het ‘Hollands’ zou uitgeven omdat de lezers hier in Vlaanderen deze taal niet mochten. Hieruit blijkt dat de verschillen toch redelijk groot waren in die tijd tussen het Zuid- en het Noord-Nederlands.

Maar zoals ik al zei, op dat punt hebben de Vlamingen geen haar op hun tanden gehad en lieten zij hun eigen taal versmachten door de Hollanders. En die verdrukking van het Vlaams gaat nog steeds verder. Vlaams wordt nu vereenzelvigd met dialect… Vlamingen hebben geen eigen taal meer . Helaas.
De taal van de Vlamingen werd versmacht door het Frans krapuul dat België met geweld van Nederland afscheurde.
De officiële taal van de Vlamingen is het Nederlands. Het heeft meer dan een eeuw geduurd voor de Vlamingen dat konden afdwingen van jouw lichtende francofone helden. De Vlamingen hebben zelfs het federalisme kunnen afdwingen. En daar zal het niet bij blijven.

Wees daar maar zeker van.
Oud 17 september 2024, 17:53   #152
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie spreekt dat Vlaams?

Kom tot bezinning.

Over zogenaamd 'Beschaafd Nederlands'...

"Als een Vlaming spreekt over 'vrouwenvoetbal' is hij dan onbeschaafder dan een Nederlander die spreekt over 'damesvoetbal'? Is het onbeschaafder te zeggen: 'lk neem saus bij mijn pattaten' dan 'ik neem jus bij mijn aardappelen' zoals de Nederlanders en daarbij de 'j' van 'jus' nog uitspreken als de 'ch' van het Franse 'chat' en de 's' gewoon vergeten. In feite wordt 'jus' in het Nederlands uitgesproken als 'sjuu'. Dit is op zichzelf niet zo vreemd, maar het klinkt een Vlaming toch wel eigenaardig in de oren.

In ieder geval, volgens een kleine groep Vlaamse vernederlandste 'taalkundigen' zijn de hierboven vernoemde Vlaamse spreekwijzen 'onbeschaafd'. Jawel, de Vlamingen spreken, volgens hen althans, onbeschaafd. De Nederlanders daarentegen spreken 'beschaafd'. Dus wil een Vlaming als een beschaafd wezen overkomen dan moet hij, steeds volgens diezelfde 'taalkundigen', zijn Vlaams achterwege laten en uitsluitend Nederlands spreken, BESCHAAFD Nederlands wel te verstaan, want ONBESCHAAFD Nederlands bestaat niet, tenzij men Vlaams tot deze categorie zou rekenen, wat sommigen ook daadwerkelijk doen. Van hieruit vertrekkende hebben steeds diezelfde 'taalkundigen, een taal uitgevonden die alleen in Vlaanderen wordt gebruikt: het 'Algemeen BESCHAAFD Nederlands' of afgekort : het 'A.B.N.'.

Nu is het wel zo dat men ondertussen besloten heeft om dat verfoeilijke 'beschaafd' weg te laten, zodat men nu spreekt van 'Algemeen Nederlands' oftewel 'A.N.'. Maar de vraag blijft: door welk onnodig minderwaardigheidscomplex werden de Vlaamse uitvinders van dit A.B.N. gekweld om zichzelf, en in de eerste plaats hun eigen taal ONBESCHAAFD te vinden? Wat is er in hun ziel omgegaan om zich zo te verlagen met hun abjecte vleierij aan het adres van alles wat Nederlands is? Waar kwamen zij vandaan, die Vlamingen die, nadat zij het Frans met misprijzen als een vreemde taal hebben verworpen, nu hetzelfde misprijzen aan de dag legden voor hun eigen taal en zich in alle mogelijke en onmogelijke bochten wrongen om toch maar het Nederlands van de Randstad zoveel mogelijk na te bootsen? Het antwoord is waarschijnlijk te vinden in het feit dat sommige Vlamingen, jarenlang door een Franse elite ondergewaardeerd, zelf zijn gaan geloven wat die anderen over hen dachten.

Dit laatste fenomeen is niet uniek. Men vindt het terug in de geschiedenis der volkeren en in de maatschappij. In het oude Rome geloofden de meeste slaven die als slaaf geboren werden dat ze inderdaad geen ander recht voor zichzelf konden opeisen dan slaaf te zijn. Er ontwikkelde zich zelfs een zekere 'slavenethiek'. In het zuiden van India vinden we nu nog altijd de 'paria's', een kaste van landarbeiders en dorpsbedienden wier aanraking als verontreinigend geldt voor de hogere kaste en die zelf geloven dat ze inderdaad onrein zijn en wachten op de dood om ervan te worden verlost.
Nu wil ik niet beweren dat de Vlamingen zich als slaven of paria's gedragen of gedragen hebben, maar het moet toch maar een Vlaming met wonderlijke allures zijn geweest om zichzelf als 'onbeschaafd' te betitelen. Tegenwoordig zijn er geen onbeschaafde volkeren meer, zelfs de Hottentotten en de Papoea's hebben een beschaving, hebben een taal. Geen mens zal durven beweren dat dat niet zo is en is er al een die zoiets durft te beweren dan krijgt hij meteen het etiket 'racist' opgeplakt. Nochtans, volgens sommige Vlamingen, aanhangers van de denigrerende term 'BESCHAAFD Nederlands', blijft er nog één volk over dat nog moet beschaafd worden: namelijk de Vlamingen. En dit zou, volgens hen, alleen maar kunnen door het 'onbeschaafde' Vlaams te vervangen door het 'beschaafde' Nederlands.

Ik vraag U, is zoiets niet het toppunt van zelfmiskenning? Want ik ken geen enkele taal, waarin de standaardtaal ais 'beschaafd' wordt omschreven. Men spreekt van 'Hochdeutsch' en 'le bon français', maar nooit van 'gebildeter Sprache' of 'le frangais civilisé'.
De term 'Algemeen BESCHAAFD Nederlands', en het ondertussen nu meer gebruikte 'Algemeen Nederlands' moet als na te streven standaardtaal voor Vlaanderen worden geschrapt en vervangen door 'Standaardvlaams', het vroeger in de volksmond genoemde, en zo dikwijls verguisde 'schoon Vlaams'.

En waarom dan? Dat is de vraag die men mij zo dikwijls heeft gesteld. Omdat er geen enkel volk op deze aardbol leeft dat zijn taal verwerpt om een andere taal te kiezen en aan te kleven.
Zie maar! De Friezen verdedigen hun taal en hebben die ontwikkeld tot een internationaal erkende aparte taal van het Nederlands. De inwoners van de Grisons verdedigen hun Raeto-Romaans, een Romaanse taal die door amper 500.000 mensen wordt gesproken, die teruggaat op het Latijn en nu (sedert 1947) op de lagere scholen van Gardena en Badia wordt onderwezen. Zij vinden dus hun taal niet onbeschaafd en ze vinden zich ook niet te klein om die taal te spreken en te schrijven. Zelfs de inwoners van de verre Faroër-eilanden, met slechts 47.000 inwoners, zetten zich af tegen het Deens en het Noors. De Faroërtaal is geen Deens en geen Noors en geen Faroërbewoner krijgt het in zijn hoofd om zijn taal te verwisselen voor een 'Algemeen Beschaafd Deens'. Sedert 1937 heeft het het Deens vervangen als voertaal in het onderwijs. Zij zijn dus evenmin beschaamd om hun taal te gebruiken. Zij vinden zichzelf niet onbeschaafd als ze hun taal spreken, dus hoeven de Vlamingen dat ook niet te vinden, want zij zijn groter in getale dan de Friezen, de Reto-Romanen of de Faroërs.

Ook het Vlaams is een beschaafde taal, om dit woordje 'beschaafd' toch maar nog eens te gebruiken. Ik ben niet de eerste om dit te verkondigen. Zo schrijft Michiel Vandervoort in zijn verslag namens het Tael- en letterkundig Genootschap van Brussel :'Zij (het taelverbond) zal onze spraek (het Vlaams) zodanig weten te doen achten, dat zij, als elke andere beschaafde tael, ook buiten het vlaemsche vaderland, deel van eene geletterde opvoeding maken en voor uitwerksel hebben zal dat de vlaem met haer in alle landen zou kunnen reizen, zeker van overal menschen aan te treffen die hem verstaen en met hem over onze letterkunde zullen kunnen spreken, en die hem op vreemden bodem het lieve vaderland zullen herinneren'.
Deze uitspraak is niet de eerste, noch de laatste in zijn soort. Ik kan niet beweren dat Vlaanderen er van overloopt maar het zijn wel dergelijke concepten die ertoe geleid hebben dat de Nederlandse invloed in Vlaanderen het Vlaams nog niet volledig heeft kunnen vervangen, dat het Vlaams nog steeds leeft en nog alle dagen laat zien wat voor een rijke taal het wel is, in vele opzichten zelfs rijker dan het Nederlands.
Nemen we de reeds vernoemde voornaamwoorden. In het Vlaams wordt 'gij', 'u', 'uw' en 'men' gebruikt. Vier woordjes voor vier verschillende noties. Door een vreemde lering ingegeven geloof dat het Nederlands beter is dan het Vlaams, denken sommige Vlamingen goed Nederlands te kunnen 'praten' en te schrijven door alleen maar het Nederlandse voornaamwoord 'je' te gebruiken. Of het nu over 'gij' gaat, of over 'u', 'uw' of 'men', zij het bezittelijk, zij het nominatief of accusatief, 't is allemaal 'je'.

En nochtans is de 'gij'- en 'u'-vorm helemaal niet zo verwerpelijk, want de Nederlanders zelf gebruiken die vorm nog altijd in hun Bijbels en uit het klassieke Grieks of Latijn vertaalde teksten.
De grote Vlaamse dichter Guido Gezelle dichtte: 'De vlaamsche tale is wonderzoet, voor die heur geen geweld en doet'.
Als de invloed van het Nederlands op onze taal verder gaat, dan zal er weldra van het 'wonderzoete' Vlaams niet veel meer over blijven. Trouwens die 'wonderzoete' taal van Gezelle werd in de jaren tachtig, door de grote taaltuinier Marc Galle met zijn fameuze 'taalwenken', in de naam van datzelfde gedicht, dagelijks verkracht.

Er was vroeger in Vlaanderen een algemeen geloof dat, wilde men niet het risico lopen voor onbeschaafde Vlaming te worden uitgescholden, men maar best Frans kon spreken. Heden ten dage is dit geloof grotendeels verdwenen, maar het geloof dat men een andere taal moet spreken dan de eigene is nog steeds bij vele Vlamingen aanwezig. Vandaar dat dezen die vroeger Frans spraken om hun vermeende Vlaamse onbeschaafdheid te verdoezelen, nu denken Hollands te moeten praten. Ze hebben zich van het ongeloof in het bestaan van een eigen Vlaamse taal niet kunnen vrijmaken. Van Frans zijn ze overgegaan naar Hollands en dat Hollands, zo denken ze, is dan 'Algemeen BESCHAAFD Nederlands'.

En nochtans, als men de Nederlands-Vlaamse realiteit zonder vooroordeel of apriorisme doorgrondt, stelt men vast dat er geen 'Algemeen Beschaafd Nederlands' bestaat. Het is een holle term zonder enige wezenlijke betekenis. Er bestaat gewoon Nederlands, de taal die in het Koninkrijk der Nederlanden, over de dialecten heen, wordt gesproken, buiten de provincie Friesland, maar dat is een geval apart. En er bestaat Vlaams, dat het geheel der dialecten omvat die in de Vlaamse contreien wordt gesproken van De Panne tot in Achel en voorlopig nog niet gestandaardiseerd is zoals het Nederlands, maar aardig op weg is dit te worden als we dagelijks horen hoe er, de laatste jaren op televisie en radio, meer en meer Vlaams wordt gebruikt.
De Vlamingen, die door een jarenlange anti-Vlaamse, pro-Nederlandse propaganda, de eenvoud niet meer zien en min of meer in een staat van onzekerheid zijn gebracht, waardoor ze het geloof in een eigen Vlaamse identiteit hebben verloren, moeten terug tot bezinning komen. Zij moeten hun ogen openen zodat ze met volle bewustzijn opnieuw zouden kunnen zien en vaststellen wat een prachtig land zij bewonen, welke hoge cultuur zij vertegenwoordigen en welke schone taal zij spreken. Zij moeten leren voor hun taal te strijden en opnieuw de waarde begrijpen van de oude slogan 'In Vlaanderen Vlaams' in plaats van 'In Vlaanderen Nederlands'."
(Vlaams Manifest)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2024 om 18:03.
Oud 17 september 2024, 18:06   #153
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie spreekt dat Vlaams?

"Vlaams" als algemeen gangbare overal in Vlaanderen bruikbare taal bestaat hoegenaamd niet. Het is doodeenvoudig een containerbegrip, er zijn immers zo veel varianten van het Vlaams dat iemand bv. uit Adinkerke-De Panne de grootste moeite zou hebben om iemand die plat Aalsters spreekt te begrijpen.
Dus nee, Vlaams is geen algemeen gangbare taal, zelfs in Vlaanderen niet. Het is gewoon een waaier van dialecten die sterk uiteenlopend zijn.
Oud 17 september 2024, 18:59   #154
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Vlaams" als algemeen gangbare overal in Vlaanderen bruikbare taal bestaat hoegenaamd niet. Het is doodeenvoudig een containerbegrip, er zijn immers zo veel varianten van het Vlaams dat iemand bv. uit Adinkerke-De Panne de grootste moeite zou hebben om iemand die plat Aalsters spreekt te begrijpen.
Dus nee, Vlaams is geen algemeen gangbare taal, zelfs in Vlaanderen niet. Het is gewoon een waaier van dialecten die sterk uiteenlopend zijn.
De Hollanders hadden ooit ook en waaier van dialecten. Maar ze hebben die weten één te maken. Vlamingen altijd zijn lui geweest op taalvlak. Zij verkozen andere talen over te nemen. En verkwanselden zo hun moedertaal. Daarom moet er een heropstanding komen: terug naar het Vlaams in Vlaanderen!!
Oud 17 september 2024, 19:05   #155
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom tot bezinning.

Over zogenaamd 'Beschaafd Nederlands'...
Wat een pijnlijk pleidooi om ons terug te draaien naar de 19de eeuw. Niet voor niets wordt de bekrompen particularist Gezelle erin verheerlijkt.

Reality check: overal ter wereld sterven dialecten uit en groeien standaardtalen naar elkaar toe onder druk van de massamedia.

In plaats van te treuren over het verlies van een Vlaams dat nooit bestaan heeft, zoudt ge u beter bekommeren over de verengelsing van onze jeugd. De jongste generaties larderen hun taal met Engels zoals de Gentse franskiljons vroeger om de minuut overschakelden van Frans naar Gents dialect en terug.

Als dit voortgaat, kennen ze binnen twee generaties geen Nederlands meer, laat staan "Vlaams".
Oud 17 september 2024, 19:06   #156
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Hollanders hadden ooit ook en waaier van dialecten. Maar ze hebben die weten één te maken. Vlamingen altijd zijn lui geweest op taalvlak. Zij verkozen andere talen over te nemen.
Onzin. Als je iets zou afweten van taalkunde, zou je weten dat Zuid-Nederlanders (Vlamingen) een zeer grote inbreng gehad hebben in de totstandkoming van het Algemeen Nederlands.
Oud 17 september 2024, 19:11   #157
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een pijnlijk pleidooi om ons terug te draaien naar de 19de eeuw. Niet voor niets wordt de bekrompen particularist Gezelle erin verheerlijkt.

Reality check: overal ter wereld sterven dialecten uit en groeien standaardtalen naar elkaar toe onder druk van de massamedia.

In plaats van te treuren over het verlies van een Vlaams dat nooit bestaan heeft, zoudt ge u beter bekommeren over de verengelsing van onze jeugd. De jongste generaties larderen hun taal met Engels zoals de Gentse franskiljons vroeger om de minuut overschakelden van Frans naar Gents dialect en terug.

Als dit voortgaat, kennen ze binnen twee generaties geen Nederlands meer, laat staan "Vlaams".
Nu zou ik kunnen antwoorden zoals u:
Wat een pijnlijk pleidooi om ons terug te draaien naar de 20ste eeuw”.

Ik hoop dat u de non relevantie van uw gezegde inziet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2024 om 19:12.
Oud 17 september 2024, 19:20   #158
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu zou ik kunnen antwoorden zoals u:
Wat een pijnlijk pleidooi om ons terug te draaien naar de 20ste eeuw”.

Ik hoop dat u de non relevantie van uw gezegde inziet.
Niet echt, ik had daarvoor op u gerekend.
Oud 17 september 2024, 19:23   #159
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin. Als je iets zou afweten van taalkunde, zou je weten dat Zuid-Nederlanders (Vlamingen) een zeer grote inbreng gehad hebben in de totstandkoming van het Algemeen Nederlands.
Larie en apekool.Dat werd ons altijd voorgehouden vanuit een bepaalde (Groot-Nederlandse) hoek. Maar daar blijkt nu maar weinig van waar te zijn.

Taalkundige Nicoline Van der Sijs heeft ondubbelzinnig aangentoond in haar onderzoek dat dit een mythe is, een grote kwakkel dus. Zelfs de Statenbijbel heeft maar bitter weinig invloed gehad op het tot stand komen van het Nederlands zoals we dit nu kennen. Nog zo’n kwakkel.

Misschien moet u wat bijscholen. Dat lijkt me nuttig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2024 om 19:26.
Oud 17 september 2024, 19:33   #160
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Volkskrant titelde:

Hoewel ik blij ben dat ik in Nederland geboren ben, ben ik er niet trots op.”

Heel wat Nederlanders emigreren dan ook. En waar gaan ze naartoe?

Naar welke landen emigreren de meeste Nederlanders? De top 5 populairste bestemmingen binnen Europa zijn België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk. Ook in 2022 staat voor Nederlanders die naar het buitenland emigreren België weer bovenaan deze lijst, met ruim 3.403 Nederlanders die naar België emigreerden.”
(De Haan.NL 2022)

Het is maar dat men het weet. En de Nederlanders weten het: het is goed vertoeven in België.
Je bedoelt: goed vertoeven in Vlaanderen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be