Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2005, 13:34   #141
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ach, 'de' Walen hebben de Vlamingen (op hun gedwongen 'solidariteit' na)zelfs nooit gekend, hen voorbereiden op 'vaarwel' zeggen is dus wat ver gezocht.
Dat is juist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Eigenlijk zijn het onze eigen 'Vlaamse'politici die er dringend aan zouden moeten gaan denken vaarwel te zeggen tegen de Walen. Zolang we echter leugenachtige belgicisten, met een groot bedriegersgehalte, tegenover Vlaanderen aan de Belgische vetpotten hebben zitten, zal de scheiding niet zo gemakkelijk zijn beloop krijgen.
Of het moet een, door de veel te lang omzeilde omstandigheden aangewakkerde, vechtscheiding worden...
En dit ook.
Oud 14 januari 2005, 19:20   #142
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Als vrienden? Spreek voor uwzelf.
In een andere thread mocht ik reeds merken dat u verre van pacisfistisch bent. Wat wil u dan ? Een burgeroorlog ? Schoon gerief, die belgicisten van tegenwoordig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 20:24   #143
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
In een andere thread mocht ik reeds merken dat u verre van pacisfistisch bent. Wat wil u dan ? Een burgeroorlog ? Schoon gerief, die belgicisten van tegenwoordig.
bij een burgeroorlog weet ik wel aan welke kant ik vecht.

Limburg eerder onafhankelijk dan vlaanderen.

Anyway.
Op basis van transfers een land splitsen is bij mijn weten nooit eerder gebeurt. In plaats van wallonië te 'saneren' pleit men nog eerder voor de splitsing. Dwazerij ten top.

Enkelen proberen nog te beweren voor de vlaamse cultuur te splitsen, wat evenzeer onzin is (maar waar ik wel meer begrip voor heb).
Er is geen vlaamse cultuur, enkel een samenraapsel van wat regionaal gebonden tradities. Omdat we allen een variant spreken van het nederlands zouden we meer gemeen hebben met elkaar ?
Ik weet alleszins dat de euregio meer cultuur gemeen heeft dan elke andere combinatie van vlaamse provincies.

Tis gewoon een natte jongensdroom die vlaamse staat. Het is niet gebaseerd op een eigenheid en de wil van een volk. Het is politiek en economisch geinspireerd, een samentroeping van, op simplisme drijvende irrealisten.
Oud 14 januari 2005, 20:58   #144
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
bij een burgeroorlog weet ik wel aan welke kant ik vecht.

Limburg eerder onafhankelijk dan vlaanderen.
Waarom nemen wat je anderen wil ontzeggen ? Consequent...

Citaat:
Anyway.
Op basis van transfers een land splitsen is bij mijn weten nooit eerder gebeurt. In plaats van wallonië te 'saneren' pleit men nog eerder voor de splitsing. Dwazerij ten top.
O ja... mag ik uw recept om Wallonië te saneren ? Hen vriendelijk vragen om dat te doen ? Ik ken het antwoord al : "les fascistes flamandes !".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 16:03   #145
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

De dicussie is er een geworden over het al dan niet eens zijn met de aankomende scheiding tussen Vlaanderen en de Wallonen.

Interessante discussie, maar mijn punt blijft gewoon een duidelijk teken dat het aan het gebeuren is. We zijn effectief aan het scheiden. Met het 'Federaal' model was het gewoon nog even 'appart' gaan wonen, zeg maar een lat-relatie. Maar het kost ons nog evenveel dan wanneer we samenwoonden met de Walen.

Vandaar dat er een echtscheiding komt. Nu geografisch bezig met B/H/V, reeds lang bezig met de overheveling van de macht aan de 'gewesten' (onderwijs, media, etc... ) straks nog sociale zekerheid, gezondheidszorg, en stillekesaan blijft er geen bevoegdheid over voor een federale overheid, waardoor de federale regering onnutig is geworden.

The time is near, ... en deze topic informeerde alleen maar over het feit dat de Walen er op worden voorbereid, gezien de Vlamingen er geen probleem mee hebben.

Laatst gewijzigd door Antoon : 16 januari 2005 om 16:03.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 16:12   #146
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anyway.
Wallonië "saneren"? Over een natte jongensdroom gesproken...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 18:47   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zou dwaasheid zijn, als dit het enige element in het proces zou zijn alsook indien er bereidheid zou bestaan aan de andere kant om bepaalde wantoestanden op te klaren. Om transfers op zich gaat het immers niet, WEL over de manier waarop die transfers in België verankerd zijn (de drie sleutelwoorden die ik hier al zovele keren herhaalde: institutioneel, ondoorzichtig en ongecontroleerd). Juist dat schept het probleem. Indien nu de ene partij niet wil weten van een "sanering" - ondertussen horen we in het Zuiden voortdurend "non" bij iedere redelijke vraag vanuit Vlaanderen - dan moet er een andere oplossing worden gezegd. Dan moet voortaan ieder zijn eigen financiële verantwoordelijkheid gaan dragen.

Dit zijn zaken die trouwens ook bij bepaalde scheefgelopen huwelijken gebeuren: wanneer de man bijvoorbeeld buitensporige uitgaven heeft, waar de vrouw zich geenszins in kan vinden. Dan kan overgegaan worden tot financiële bemiddeling waarbij de gezinsfinanciën worden opgesplitst of waarbij ieder verantwoording moet afleggen van zijn uitgaven samen met de nodige bewijsstukken (facturen e.d.). Dit betekent nog een scheiding, maar het zal wel op een scheiding uitdraaien wanneer die ene partner zijn uitgaven alsnog niet weet te milderen.

Juist dat wordt ook van Wallonië gevraagd. Gaat Wallonië daar niet op in en blijft het de wantoestanden met de mantel der liefde bedekken, dan stevenen we vroeg of laat - alleen al door een komende financiële crisis die zich onvermijdelijk zal voordoen - op een scheiding af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:54   #148
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
De dicussie is er een geworden over het al dan niet eens zijn met de aankomende scheiding tussen Vlaanderen en de Wallonen.

Interessante discussie, maar mijn punt blijft gewoon een duidelijk teken dat het aan het gebeuren is. We zijn effectief aan het scheiden. Met het 'Federaal' model was het gewoon nog even 'appart' gaan wonen, zeg maar een lat-relatie. Maar het kost ons nog evenveel dan wanneer we samenwoonden met de Walen.

Vandaar dat er een echtscheiding komt. Nu geografisch bezig met B/H/V, reeds lang bezig met de overheveling van de macht aan de 'gewesten' (onderwijs, media, etc... ) straks nog sociale zekerheid, gezondheidszorg, en stillekesaan blijft er geen bevoegdheid over voor een federale overheid, waardoor de federale regering onnutig is geworden.

The time is near, ... en deze topic informeerde alleen maar over het feit dat de Walen er op worden voorbereid, gezien de Vlamingen er geen probleem mee hebben.
Droom maar ... de Walen worden op niets voorbereid, die RWF is een onbeduidend partijtje en de mening van zo'n politicus is zeker niets waard. Behalve het rattachisme heeft die zogenaamde "partij" overigens geen programma.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:58   #149
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Behalve het rattachisme heeft die zogenaamde "partij" overigens geen programma.
dat moet ook niet.
Hoe meer rattachisten hoe beter. Ze genieten mijn steun: zo zie je maar, ook walen kunnen bondgenoten zijn.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 01:02   #150
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
dat moet ook niet.
Hoe meer rattachisten hoe beter. Ze genieten mijn steun: zo zie je maar, ook walen kunnen bondgenoten zijn.
Ook Vlamingen kunnen bondgenoten voor mij zijn, ik beleef het elke dag. Maar natuurlijk geen Vlamingen van uw soort.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 11:19   #151
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

RW was echter ooit één van de grootste partijen in Wallonië. Ik zou nog niet te vroeg juichen. Als de PS, MR en CDH blijven zo'n kemels schieten en blijven hun eigen volk verraden zouden ze wel eens meer voor FN en RWF kunnen stemmen. Die stemmen op FN zou ik natuurlijk betreuren, maar ik kan die voor RWF alleen maar steunen.

Ik denk dat het voor de Vlaamse beweging al een grote vooruitgang zou zijn om meer in dialoog te treden met de rattachisten en regionalisten in Wallonië, en ook eens de Duitstalige gemeenschap wat aandacht te schenken.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 15:35   #152
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Droom maar ... de Walen worden op niets voorbereid, die RWF is een onbeduidend partijtje en de mening van zo'n politicus is zeker niets waard. Behalve het rattachisme heeft die zogenaamde "partij" overigens geen programma.
Iets in die aard werd er ook ooit over het VB beweerd.

En nog...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be