Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2025, 14:14   #141
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Tuurlijk, alle plezier uit de mens zijn leven zuigen. Dat lijkt wel het hoofddoel van deze regering.
Neem ze alles af zodat ze uiteindelijk nog alleen plezier gaan vinden in hun werk. En verder moeten ze zich gewoon best thuis in de zetel stil houden.
Ter meerdere glorie van Belgie.

Oud 31 mei 2025, 14:15   #142
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
...
Hobby's betaal je zelf, is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Wat begrijp je niet aan het feit dat cursussen niet doorgaan als er te weinig cursisten zijn omdat de Vlaamse regering het boeltje te duur gemaakt heeft?
Oud 31 mei 2025, 14:16   #143
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Het is hier al tig keren geschreven.
Ik ga vragen aan Zuhal om enkele cursussen begrijpend lezen in te voeren.
Het debat hier zou alvast veel aangenamer zijn.
U wilt helemaal geen debat.
U wilt dat we allemaal in vervoering raken voor deze halfgare maatregel.
Oud 31 mei 2025, 14:17   #144
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat begrijp je niet aan het feit dat cursussen niet doorgaan als er te weinig cursisten zijn omdat de Vlaamse regering het boeltje te duur gemaakt heeft?
Dan wordt er veel geld uitgespaard, dat dan naar Brussel en Wallonië overgeboekt kan worden.

Span de buikriem nog iets harder aan Vlaming.

Leve Belgie!
Oud 31 mei 2025, 14:24   #145
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

zulma demir gaat alleen de lessen arabisch gratis en verplicht maken, vraag het maar aan de reserve als ge het niet gelooft.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 14:41   #146
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
zulma demir gaat alleen de lessen arabisch gratis en verplicht maken, vraag het maar aan de reserve als ge het niet gelooft.
Waren die lessen i.v.m."bierkennis" écht nodig ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 14:46   #147
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Waren die lessen i.v.m."bierkennis" écht nodig ?
Volgens zulma wel hoor, aanpassen of opkrassen zegt het herenvolk.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 14:46   #148
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus ben je tegen de maatregel zoals die wordt doorgevoerd?

Schrik als VLD'er dat er toch sympathie bestaat voor de maatregel en je daar niet te veel wilt tegenin gaan?
Ik heb dat er echt moeten uitsleuren.
Toch vreemd die zo gemakkelijk de grofste bewoordingen gebruikt dat je dat zo moeilijk over je lippen kreeg, en dat je het maar bleef op Portugees toespitsen.
Portugees eten: erbarmelijk. We zijn terug v.e. reis naar daar. Mooi land, aangenaam klimaat en vriendelijke mensen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 15:08   #149
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Portugees eten: erbarmelijk. We zijn terug v.e. reis naar daar. Mooi land, aangenaam klimaat en vriendelijke mensen.
Goh, erbarmelijk eten, dat zal afhangen van wat je lekker vindt.
Als je er niets van kent, zul je ook rap in de toeristenvallen trappen, maar dat is in ieder land zo.
Geen pastéis de Belém/ nata gegeten?
Geen cataplana gegeten?
...
Geen Portugese wijn gedronken?

Ik denk dat je wel wat zult gemist hebben.
Had je mij op voorhand gezegd, had ik je een lijstje kunnen sturen dat ik ooit nog van een Portugees gekregen heb.
Staan lekkere dingen tussen.
Oud 31 mei 2025, 15:14   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals opera?
Zoals toneel?
Zoals kunst in het algemeen?
Zoals voetbal, tennis, ...?
Ja.

Citaat:
Zoals kinderen, want niet iedereen heeft die, dus waarom moet de rest meebetalen?
Allemaal afschaffen?
Daar kan men over discussieren, het is de volgende generatie van het volk.

Maar inderdaad, ik vind niet dat men geneugten voor sommigen moet subsidieren.

Ik zal zelfs zeggen: ik ben het met U eens dat men EERST alle puur amuzement subsidies moet afschaffen alvorens men taalkursussen subsidies moet afschaffen, maar men moet ze wel afschaffen als het om entertainment-consumptie gaat.

Om de eenvoudige reden dat Jan met de Pet niet moet opdraaien voor de consumptie van plezier van SOMMIGEN.

Als er geen algemene sociale meerwaarde VOOR IEDEREEN aan is, is het geen openbaar geld waard.

Als het echter iets is waar elke burger een beter bestaan door heeft, bijvoorbeeld, een park dat wat groen en wat wandelingen brengt, dan is dat wel aanvaardbaar. Als het slechts een groepje betreft, en het gaat om entertainment consumptie, dan is dat voor mij een grote NEE.
(maar, nog eens, ik denk dat men de voetbalclub moet schrappen VOOR men taallessen schrapt).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 15:20   #151
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja.

Daar kan men over discussieren, het is de volgende generatie van het volk.

Maar inderdaad, ik vind niet dat men geneugten voor sommigen moet subsidieren.

Ik zal zelfs zeggen: ik ben het met U eens dat men EERST alle puur amuzement subsidies moet afschaffen alvorens men taalkursussen subsidies moet afschaffen, maar men moet ze wel afschaffen als het om entertainment-consumptie gaat.

Om de eenvoudige reden dat Jan met de Pet niet moet opdraaien voor de consumptie van plezier van SOMMIGEN.

Als er geen algemene sociale meerwaarde VOOR IEDEREEN aan is, is het geen openbaar geld waard.

Als het echter iets is waar elke burger een beter bestaan door heeft, bijvoorbeeld, een park dat wat groen en wat wandelingen brengt, dan is dat wel aanvaardbaar. Als het slechts een groepje betreft, en het gaat om entertainment consumptie, dan is dat voor mij een grote NEE.
(maar, nog eens, ik denk dat men de voetbalclub moet schrappen VOOR men taallessen schrapt).

ziezo
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 15:23   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, persoonlijk kan ik heel veel met zelfstudie doen, dat heb ik bij Portugees zo gedaan.
Ik had al een C1 niveau van Spaans bereikt, en dan is Portugees leren niet zo onoverkomelijk.
Kijk, ik ben zelf ook niet zo slecht in talen. Ik spreek perfect tweetalig Frans en Engels, en ben op mijn gemak in Duits. Op een zeker moment praat je gewoon met mensen he. Het moeilijkste is om voldoende te kennen om zelfs maar met mensen kunnen te praten. Dat is B1. Awel, dat gaat via zelfstudie.

Citaat:
Bij het studeren kom je problemen tegen.
[/color][/b]En dan heb ik een Portugese leren kennen, een lerares Engels die gewoon al mijn vragen beantwoordde, kosteloos.
Sterker nog, ik maakte oefeningen in het boek, en ze verbeterde die, opnieuw kosteloos.
[b][color="blue"]Hoeveel mensen zouden er toevallig zo iemand tegenkomen?
Dat is echt geen probleem op tinternet. Wees eerlijk. Als het gaat om wat vragen te beantwoorden, is dat zelfs met chatgpt doenbaar. Het opzoeken zelf is trouwens ook een goeie oefening.

Kortom als je dat echt wil dan kan je dat, zonder de dure kosten van een betaalde leerkracht door de belastingbetaler.

En daarover gaat het.

Kijk, ik zal U zeggen dat ik "recht" heb op opleidingen in mijn instituut, en ik heb mij een paar jaar ingeschreven in een cursus Duits. Betaald door mijn werkgever en trouwens in de lokalen van mijn werkgever. Dat was essentieel nutteloos. Ik heb veel meer Duits geleerd door met Duitse collega's te praten dan in die lessen waar die lerares gewoon wat kwam "praten". We waren met 2 in de klas: een madam van de boekhoudkunde en ik. Dat was veel te duur voor wat ik daar gedaan heb. Ik moet B2 of C1 zijn in Duits.

Citaat:
1 weekje in het buitenland, en daarna een heel jaar geen les meer?
Er is een groot verschil tussen wat over koetjes en kalfjes babbelen met native speakers en hetgeen je doet in een praatgroep.
Mijn ervaring was omgekeerd. Met Duitse collega's praten is veel intensiever dan met een lerares die haar cheque komt halen.

Maar in elk geval, je kan je plan trekken tot een zeker niveau, en dan kan je mensen vinden (op tinternet) om mee te praten. Meer moet dat niet zijn.
Oud 31 mei 2025, 15:27   #153
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
...
Wat je beschrijft, is eigenlijk gewoon tot waar je empathie reikt.
Mocht je zelf een voetbalfan zijn, zou je dat waarschijnlijk heel normaal vinden dat de overheid dat subsidieert, daar agenten voor aanstelt om hooliganisme te beteugelen, enz.

Maar ik vind het wel typisch dat als ergens een of andere allochtoon een aanslag pleegt, men afkomt met dat het de schuld is van de maatschappij.
Hij voelde zich niet genoeg thuis, er waren geen speelpleintjes toen hij kind was, hij moest een boksclub krijgen zodat hij zijn agressie kwijt kon, enz.
Alles om de vreemdeling te pamperen.
Voor de Vlaming is het omgekeerd.
Taallessen?
Dat pakken we af of we maken het zo duur dat het vanzelf wegvalt.

Onder deze regering wordt dat nog verdergezet.
Eigenljik is dat begonnen jaren geleden toen enkel nog de hoofdtalen hier onderwezen werden.
Vantevoren kon je hier net zo goed Zweeds, Deens, Turks, Pools, noem maar op leren.
Daarna werd het op veel plaatsen enkel nog NT2, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Portugees.
En blijkbaar is dat nog te veel.
NT2 is enorm uitgebreid, en daar wordt niet aan de prijs geraakt.
Opnieuw: de allochtonen worden met fluwelen handschoentjes aangeraakt.
De Vlaming daarentegen ziet weer iets geschrapt dat tot zijn levensvreugde bijdroeg.

We blijven betalen voor de immigratie.
Oud 31 mei 2025, 15:34   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn er geen bedrijven die mensen zoeken die Spaans of Portugees kennen?
Je vindt dat nochtans wel bij de vacatures.
Die mensen zullen wel uit de lucht komen vallen, zeker?
Wel, als er weinig aanbod is, wil dat zeggen dat bedrijven veel gaan betalen voor zo een persoon. Voor die is het dus een nuttige investering om in Portugese lessen te investeren. En hoe beter die zijn rendement (ttz, veel Portugees voor weinig geld) hoe beter die eruit komt. Vrije markt he.

En waarom zou de burger die zelf GEEN cursus Portugees volgt, en dus NIET kan ingaan op dat lucratieve aanbod, moeten mee betalen voor die gelukzak die WEL dat lucratieve loon gaat hebben ?

En als IEDEREEN een cursus Portugees gaat volgen, dan is de kost ook voor iedereen, en kan men dat evengoed ook uit eigen zak betalen he.

Citaat:
Omdat die tante daardoor minder kans heeft om Alzheimer te ontwikkelen.
Jaaa, zulle. We zullen taalkursussen nu al door de ziekenkas laten betalen. Maar kijk, ik moet misschien eens op vakantie naar Hawai, kwestie van geen zenuw inzinking te krijgen. Dat is ook beter voor mijn mentale toestand dus moet de gemeenschap maar mijn vakantie naar Hawai betalen ook.

Misschien kan die tante met andere tantes naar een club gaan waar ze elkaar wiskunde oefeningen laten maken ook he, dat kost minder.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2025 om 15:36.
Oud 31 mei 2025, 15:40   #155
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Kijk, ik ben zelf ook niet zo slecht in talen. Ik spreek perfect tweetalig Frans en Engels, en ben op mijn gemak in Duits. Op een zeker moment praat je gewoon met mensen he. Het moeilijkste is om voldoende te kennen om zelfs maar met mensen kunnen te praten. Dat is B1. Awel, dat gaat via zelfstudie.
Praten doe ik heel snel, daar moet ik echt nog niet op een zeker niveau voor zitten om dat te doen.
En ik ben ook niet bang om fouten te maken, dan corrigeert men je, en daar leer je van.
Maar een dagdagelijkse conversatie is wel iets heel anders dan genoeg de taal kennen om over moeilijker topics te praten.
Daarvoor moet je toch echt wel meer kennen.
Als 't alleen maar gaat over goeiedag zeggen, en "ik leer xyz", ja, dat kun je makkelijk oefenen.

Citaat:
Dat is echt geen probleem op tinternet. Wees eerlijk. Als het gaat om wat vragen te beantwoorden, is dat zelfs met chatgpt doenbaar. Het opzoeken zelf is trouwens ook een goeie oefening.
ChatGPT is iets recent, dat bestond nog niet toen ik met Portugees begon.
Bovendien is mijn ervaring met ChatGPT niet al te positief.
Ik heb hem heel snel op contradicties betrapt, die hij dan toegaf.
Gevaarlijk om daarop te vertrouwen.

Maar dan nog, gaat ChatGPT uw huiswerk verbeteren?
Als er in uw oefenboek staat dat je 5 zinnen moet schrijven waarin je de kamers van een huis beschrijft, gaat ChatGPT dat allemaal verbeteren?
En gaat de verbetering betrouwbaar zijn?

Citaat:
Kortom als je dat echt wil dan kan je dat, zonder de dure kosten van een betaalde leerkracht door de belastingbetaler...
Ik denk dat het vooral een minachting is voor de leraar.
Men doet er alles aan om te bewijzen dat hij niet nodig is.
Ik heb al reclame gezien voor AI tutors, en in die 20 seconden reclame zaten al taalfouten.
En dat moet dan uw fouten corrigeren?

Bovendien, je bent via die zelfstudie weeral sociaal contact aan het uitsluiten.
Op de duur kom je je huis niet meer uit.
Je werkt van thuis, goederen laat je aan huis leveren, een taal leer je van thuis, alles van thuis.
En dan verwonderd zijn dat er mensen vereenzamen.

Citaat:
Kijk, ik zal U zeggen dat ik "recht" heb op opleidingen in mijn instituut, en ik heb mij een paar jaar ingeschreven in een cursus Duits. Betaald door mijn werkgever en trouwens in de lokalen van mijn werkgever. Dat was essentieel nutteloos. Ik heb veel meer Duits geleerd door met Duitse collega's te praten dan in die lessen waar die lerares gewoon wat kwam "praten". We waren met 2 in de klas: een madam van de boekhoudkunde en ik. Dat was veel te duur voor wat ik daar gedaan heb. Ik moet B2 of C1 zijn in Duits.
Je niveau bepalen kun je beter met een test doen, dan wat je zelf denkt dat het is.
Het kan zijn dat jij heel vlot kunt praten, maar wel heel veel fouten maakt.
Ik ga regelmatig naar een Spaans taalcafé, dat zijn puur vrijwilligers, en daar zitten mensen tussen die denken dat ze goed Spaans spreken, maar ze kunnen geen drie woorden zeggen zonder dat ze de meest grove fouten maken.
Maar ze spreken wel heel rap.

Citaat:
Mijn ervaring was omgekeerd. Met Duitse collega's praten is veel intensiever dan met een lerares die haar cheque komt halen.
Het feit dat je die collega's heel vaak ziet is natuurlijk een voordeel, zeker als die taalcursus maar een paar sessies is.
Bij dat volwassenonderwijs heb je 120 uur.
Ik durf te betwijfelen dat er heel veel variatie in de woordenschat zal zitten als je met die collega's babbelt.
Je zult wel dat gevoel hebben, maar het zal heel vaak over hetzelfde gaan, waardoor je woordenschat maar weinig evolueert.
Die collega's kennen ook de grammaticale regels niet, precies omdat het hun moedertaal is.
En dat maakt dat ze vragen niet kunnen beantwoorden.
Daar ga jij dan weer ChatGPT gebruiken, natuurlijk, maar het is toch wel handig als je tijdens een sessie direct kunt vragen waarom het zo is en niet anders.

Citaat:
Maar in elk geval, je kan je plan trekken tot een zeker niveau, en dan kan je mensen vinden (op tinternet) om mee te praten. Meer moet dat niet zijn.
Mijn ervaring is dat het juist de simpele gesprekken zijn die je zult voeren op internet.
Umweltverschmutzung zal niet direct op het menu staan.
Oud 31 mei 2025, 15:45   #156
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Wel, als er weinig aanbod is, wil dat zeggen dat bedrijven veel gaan betalen voor zo een persoon. Voor die is het dus een nuttige investering om in Portugese lessen te investeren. En hoe beter die zijn rendement (ttz, veel Portugees voor weinig geld) hoe beter die eruit komt. Vrije markt he.
Vrije markt zegt ook dat iets rendabel moet zijn.
Hoeveel men daar ook waarde aan hecht, als er te weinig cursisten zijn zal het niet meer aangeboden worden.
Je kunt natuurlijk altijd online les volgen in Portugal.
Voor mij zou dat zeker een optie zijn, dan vloeit er weer wat geld uit de Vlaamse en Belgische economie, maar goed, deze overheid wil dat dus.

Citaat:
En waarom zou de burger die zelf GEEN cursus Portugees volgt, en dus NIET kan ingaan op dat lucratieve aanbod, moeten mee betalen voor die gelukzak die WEL dat lucratieve loon gaat hebben ?
Zoals gezegd, dat is de vraag van solidariteit in de maatschappij.
Hyperindividualisme scheert hoge toppen tegenwoordig.
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken...

Citaat:
Jaaa, zulle. We zullen taalkursussen nu al door de ziekenkas laten betalen. Maar kijk, ik moet misschien eens op vakantie naar Hawai, kwestie van geen zenuw inzinking te krijgen. Dat is ook beter voor mijn mentale toestand dus moet de gemeenschap maar mijn vakantie naar Hawai betalen ook...
Neen, het gaat over het vermijden van ziektes.
En dat wordt dus wel degelijk gedaan, zeker als het over fysieke zaken gaat.
Je ziekenfonds kan tussenkomen in de bijdrage voor een fitnessabonnement.
Dat is dus voor uw fysieke gezondheid.
De geestelijke gezondheid verwaarloost men echter.
Oud 31 mei 2025, 15:56   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je beschrijft, is eigenlijk gewoon tot waar je empathie reikt.
Haha, ja, empathie is wat de anderen moeten doen voor mij he

Citaat:
Mocht je zelf een voetbalfan zijn, zou je dat waarschijnlijk heel normaal vinden dat de overheid dat subsidieert, daar agenten voor aanstelt om hooliganisme te beteugelen, enz.
Nee. Kijk, mijn vroegere hobby was diepzeeduiken. Ik heb dat helemaal zelf betaald, nooit 1 frank subsidies voor gehad. Ik vond dat normaal.

Citaat:
Maar ik vind het wel typisch dat als ergens een of andere allochtoon een aanslag pleegt, men afkomt met dat het de schuld is van de maatschappij.
Dat is ook zo. Men verbiedt burgers om allochtonen dood te meppen. Eigen schuld, dikken bult.

Mocht men MINDER overheidssubsidies geven in het achtervolgen van brave burgers die allochtonen op eigen kosten dood meppen, men zou sparen en minder problemen hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2025 om 15:57.
Oud 31 mei 2025, 16:35   #158
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaan werken is meestal ook heel heilzaam.
Veel mensen verzaken daaraan ten voordele van hobby's en hobbylessen.

De werkenden vinden dat het belastinggeld iets beter gespendeerd mag worden.

Hobby's betaal je zelf, is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Nee, dat is niet moeilijk te begrijpen.

Maar begrijp ik dan goed dat u ook tegen gemeentelijke infrastructuren als visvijvers, tennisbanen, finse pistes, padelbanen,... bent?

Kortom; de overheid mag geen cent meer uitgeven aan dingen waar de bevolking zich enkel en alleen maar mee amuseert.

Akkoord?
Oud 31 mei 2025, 16:36   #159
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk plezier wordt u ontnomen?
De regering, die het budgettair moeilijk heeft, vindt dat er voor plezier zelf betaald mag worden.

Misschien moet u eens leren prioriteiten te stellen.
Er werd vooraf ook al voor plezier betaald.
€1,5 per lesuur bijkbaar.

Ik heb er geen probleem mee die helemaal zelf te betalen.

Maar, zoals al eerder aangehaald, dan verwacht ik van tennisclubs enzo hetzelfde.
Oud 31 mei 2025, 16:37   #160
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is hier al tig keren geschreven.
Ik ga vragen aan Zuhal om enkele cursussen begrijpend lezen in te voeren.
Het debat hier zou alvast veel aangenamer zijn.
Als iedereen moeite heeft om uw teksten 'begrijpend' te lezen kijkt u waarschijnlijk in eerste instantie beter naar uw teksten dan naar uw medeforummers...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be