![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat begrijp je niet aan het feit dat cursussen niet doorgaan als er te weinig cursisten zijn omdat de Vlaamse regering het boeltje te duur gemaakt heeft?
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
U wilt dat we allemaal in vervoering raken voor deze halfgare maatregel.
![]() |
![]() |
#144 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Span de buikriem nog iets harder aan Vlaming. Leve Belgie!
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Minister-President
|
![]() zulma demir gaat alleen de lessen arabisch gratis en verplicht maken, vraag het maar aan de reserve als ge het niet gelooft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
Als je er niets van kent, zul je ook rap in de toeristenvallen trappen, maar dat is in ieder land zo. Geen pastéis de Belém/ nata gegeten? Geen cataplana gegeten? ... Geen Portugese wijn gedronken? Ik denk dat je wel wat zult gemist hebben. Had je mij op voorhand gezegd, had ik je een lijstje kunnen sturen dat ik ooit nog van een Portugees gekregen heb. Staan lekkere dingen tussen.
![]() |
![]() |
#150 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar inderdaad, ik vind niet dat men geneugten voor sommigen moet subsidieren. Ik zal zelfs zeggen: ik ben het met U eens dat men EERST alle puur amuzement subsidies moet afschaffen alvorens men taalkursussen subsidies moet afschaffen, maar men moet ze wel afschaffen als het om entertainment-consumptie gaat. Om de eenvoudige reden dat Jan met de Pet niet moet opdraaien voor de consumptie van plezier van SOMMIGEN. Als er geen algemene sociale meerwaarde VOOR IEDEREEN aan is, is het geen openbaar geld waard. Als het echter iets is waar elke burger een beter bestaan door heeft, bijvoorbeeld, een park dat wat groen en wat wandelingen brengt, dan is dat wel aanvaardbaar. Als het slechts een groepje betreft, en het gaat om entertainment consumptie, dan is dat voor mij een grote NEE. (maar, nog eens, ik denk dat men de voetbalclub moet schrappen VOOR men taallessen schrapt). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ziezo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kortom als je dat echt wil dan kan je dat, zonder de dure kosten van een betaalde leerkracht door de belastingbetaler. En daarover gaat het. Kijk, ik zal U zeggen dat ik "recht" heb op opleidingen in mijn instituut, en ik heb mij een paar jaar ingeschreven in een cursus Duits. Betaald door mijn werkgever en trouwens in de lokalen van mijn werkgever. Dat was essentieel nutteloos. Ik heb veel meer Duits geleerd door met Duitse collega's te praten dan in die lessen waar die lerares gewoon wat kwam "praten". We waren met 2 in de klas: een madam van de boekhoudkunde en ik. Dat was veel te duur voor wat ik daar gedaan heb. Ik moet B2 of C1 zijn in Duits. Citaat:
Maar in elk geval, je kan je plan trekken tot een zeker niveau, en dan kan je mensen vinden (op tinternet) om mee te praten. Meer moet dat niet zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
Mocht je zelf een voetbalfan zijn, zou je dat waarschijnlijk heel normaal vinden dat de overheid dat subsidieert, daar agenten voor aanstelt om hooliganisme te beteugelen, enz. Maar ik vind het wel typisch dat als ergens een of andere allochtoon een aanslag pleegt, men afkomt met dat het de schuld is van de maatschappij. Hij voelde zich niet genoeg thuis, er waren geen speelpleintjes toen hij kind was, hij moest een boksclub krijgen zodat hij zijn agressie kwijt kon, enz. Alles om de vreemdeling te pamperen. Voor de Vlaming is het omgekeerd. Taallessen? Dat pakken we af of we maken het zo duur dat het vanzelf wegvalt. Onder deze regering wordt dat nog verdergezet. Eigenljik is dat begonnen jaren geleden toen enkel nog de hoofdtalen hier onderwezen werden. Vantevoren kon je hier net zo goed Zweeds, Deens, Turks, Pools, noem maar op leren. Daarna werd het op veel plaatsen enkel nog NT2, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Portugees. En blijkbaar is dat nog te veel. NT2 is enorm uitgebreid, en daar wordt niet aan de prijs geraakt. Opnieuw: de allochtonen worden met fluwelen handschoentjes aangeraakt. De Vlaming daarentegen ziet weer iets geschrapt dat tot zijn levensvreugde bijdroeg. We blijven betalen voor de immigratie.
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom zou de burger die zelf GEEN cursus Portugees volgt, en dus NIET kan ingaan op dat lucratieve aanbod, moeten mee betalen voor die gelukzak die WEL dat lucratieve loon gaat hebben ? En als IEDEREEN een cursus Portugees gaat volgen, dan is de kost ook voor iedereen, en kan men dat evengoed ook uit eigen zak betalen he. Citaat:
Misschien kan die tante met andere tantes naar een club gaan waar ze elkaar wiskunde oefeningen laten maken ook he, dat kost minder. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2025 om 15:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||||||
|
![]() Citaat:
En ik ben ook niet bang om fouten te maken, dan corrigeert men je, en daar leer je van. Maar een dagdagelijkse conversatie is wel iets heel anders dan genoeg de taal kennen om over moeilijker topics te praten. Daarvoor moet je toch echt wel meer kennen. Als 't alleen maar gaat over goeiedag zeggen, en "ik leer xyz", ja, dat kun je makkelijk oefenen. Citaat:
Bovendien is mijn ervaring met ChatGPT niet al te positief. Ik heb hem heel snel op contradicties betrapt, die hij dan toegaf. Gevaarlijk om daarop te vertrouwen. Maar dan nog, gaat ChatGPT uw huiswerk verbeteren? Als er in uw oefenboek staat dat je 5 zinnen moet schrijven waarin je de kamers van een huis beschrijft, gaat ChatGPT dat allemaal verbeteren? En gaat de verbetering betrouwbaar zijn? Citaat:
Men doet er alles aan om te bewijzen dat hij niet nodig is. Ik heb al reclame gezien voor AI tutors, en in die 20 seconden reclame zaten al taalfouten. En dat moet dan uw fouten corrigeren? Bovendien, je bent via die zelfstudie weeral sociaal contact aan het uitsluiten. Op de duur kom je je huis niet meer uit. Je werkt van thuis, goederen laat je aan huis leveren, een taal leer je van thuis, alles van thuis. En dan verwonderd zijn dat er mensen vereenzamen. Citaat:
Het kan zijn dat jij heel vlot kunt praten, maar wel heel veel fouten maakt. Ik ga regelmatig naar een Spaans taalcafé, dat zijn puur vrijwilligers, en daar zitten mensen tussen die denken dat ze goed Spaans spreken, maar ze kunnen geen drie woorden zeggen zonder dat ze de meest grove fouten maken. Maar ze spreken wel heel rap. Citaat:
Bij dat volwassenonderwijs heb je 120 uur. Ik durf te betwijfelen dat er heel veel variatie in de woordenschat zal zitten als je met die collega's babbelt. Je zult wel dat gevoel hebben, maar het zal heel vaak over hetzelfde gaan, waardoor je woordenschat maar weinig evolueert. Die collega's kennen ook de grammaticale regels niet, precies omdat het hun moedertaal is. En dat maakt dat ze vragen niet kunnen beantwoorden. Daar ga jij dan weer ChatGPT gebruiken, natuurlijk, maar het is toch wel handig als je tijdens een sessie direct kunt vragen waarom het zo is en niet anders. Citaat:
Umweltverschmutzung zal niet direct op het menu staan.
![]() |
![]() |
#156 | |||
|
![]() Citaat:
Hoeveel men daar ook waarde aan hecht, als er te weinig cursisten zijn zal het niet meer aangeboden worden. Je kunt natuurlijk altijd online les volgen in Portugal. Voor mij zou dat zeker een optie zijn, dan vloeit er weer wat geld uit de Vlaamse en Belgische economie, maar goed, deze overheid wil dat dus. Citaat:
Hyperindividualisme scheert hoge toppen tegenwoordig. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken... Citaat:
En dat wordt dus wel degelijk gedaan, zeker als het over fysieke zaken gaat. Je ziekenfonds kan tussenkomen in de bijdrage voor een fitnessabonnement. Dat is dus voor uw fysieke gezondheid. De geestelijke gezondheid verwaarloost men echter.
![]() |
![]() |
#157 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Mocht men MINDER overheidssubsidies geven in het achtervolgen van brave burgers die allochtonen op eigen kosten dood meppen, men zou sparen en minder problemen hebben. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2025 om 15:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar begrijp ik dan goed dat u ook tegen gemeentelijke infrastructuren als visvijvers, tennisbanen, finse pistes, padelbanen,... bent? Kortom; de overheid mag geen cent meer uitgeven aan dingen waar de bevolking zich enkel en alleen maar mee amuseert. Akkoord?
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
€1,5 per lesuur bijkbaar. Ik heb er geen probleem mee die helemaal zelf te betalen. Maar, zoals al eerder aangehaald, dan verwacht ik van tennisclubs enzo hetzelfde.
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als iedereen moeite heeft om uw teksten 'begrijpend' te lezen kijkt u waarschijnlijk in eerste instantie beter naar uw teksten dan naar uw medeforummers...