![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#142 |
Vreemdeling
|
![]() Klein vraagje, Patriot. U vindt de NVA ook al racistisch? Wat dan met de PS en het FDF (of hebt U nog nooit hun racistische rioolkrantje "Carrefour" gelezen?
Toch nog een prettige namiddag. |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, wie verkondigt er steeds de 'één volk, één land, één vorst' doctrine? Jawel.... ![]()
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#145 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#146 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#147 |
Parlementslid
|
![]() Oeps sorry, ik laat me wel eens vangen aan dt fouten.
Over welke principes heb je het dan eigenlijk? Er si niets verkeerd op nationalistische gevoelens op zich. Het valt gewoon te zien waarvoor het gebruikt wordt. |
![]() |
![]() |
#148 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
#149 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 12 januari 2005 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() ![]() ![]() Lezersbrieven van de BUB, part II? ![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er lopen er hier in ieder geval genoeg rond die ofwel het woordje Vlaming, ofwel het woordje Belg niet in hun mond kunnen nemen zonder daar een inherent gevoel van walging aan vast te knopen. Wanneer zoiets gebeurt, begint, althans bij mij, alvast een belletje te rinkelen. Misschien kun je dat overdreven nationaliteitsgevoel nog het beste aanzien als een soort "romantisch racisme" (romantisch verwijst dan naar de periode, niet naar candlelight dinners).
![]() |
#153 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik vraag me soms af als ik sommige Vlaams-nationalisten bezig hoor hoeveel ze eigenlijk wel verschillen van de belgicisten. Vlaanderen onafhankelijk is allemaal goed en wel, maar de Vlaming beter dan de rest gaat er bij deze flamingant zeker niet in. |
|
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Vlaming beter dan de rest? Effenaf belachelijk en achterlijk is dat. Echter als overtuigd Vlaams Nationalist ben ik er wel van overtuigd dat een ver doorgedreven vorm van onafhankelijkheid of minstens absoluut confederalisme een meerwaarde zou betekenen voor én Vlaanderen én Wallonië. Maakt mij dat een racist? Volgens de schatplichtigen aan de unionistische denken wel uiterard maar hun motieven zijn een beetje te doorzichtig om au serieux te worden genomen. Waar ik het evenwel moeilijk mee heb is de steeds weerkerende conotatie die men aan Vlaams Nationalisten geeft van tegen de individuele Waal als mens te zijn. In mijn geval is niets minder waar. Touwens: in diezelfde logica zou iedere Belgicist tegen de Fransen, Duitsers, Nederlandes en Luxemburgers zijn om nog maar van de Engelsen te zwijgen. Deze logica zweer ik, behoudens een gezond chauvinisme, ten zeerste af.
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het heeft allemaal niks met vermeend racisme te maken. Het is in de eerste plaats een defensieve positie waarin het Belgisch grootkapitaal zich geplaatst ziet, de oude industriële klasse die nauw verbonden was en is met de monarchie. De meeste progressieven en linksen lopen als blinde lammetjes mak achter heel die racisme-rethoriek, tot mijn grote ergernis.
Terzijde, ook de nieuwe economische elite die is ontstaan uit de Vlaamse diensteneconomie beschouw ik als zeer reactionair. Het Vlaanderen dat zij willen is een zeer neoliberaal Vlaanderen dat absoluut niet 'onafhankelijk' zal zijn, waardoor zij geen haar beter zijn dan de oude Belgische klasse.
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() Is er geen Vlaemsch groot-kapitaal?
|
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Speciaal voor Hans1 herhaal ik:
Citaat:
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind de klacht van BUB in principe een goede zaak. Wie de actie van de N-VA mocht hebben gemist, weet er nu intussen wel alles over. Ook de plotse steun van vele Vlamingen (De Standaard stond vandaag afgeladen vol protestbrieven over een stukje van belgicist Reynebeau erover) is er een gevolg van. Wij danken de BUB daar uiteraard voor.
Last but not least : de BUB deed het onmogelijke want sinds hun klacht zie ik ook overal VB'ers (dat deel van het VB dat de Vlaamse zaak het belangrijkste vindt toch) het opnemen voor de N-VA... toch een schijntje van een Vlaams-Nationalistisch front dus en dat is een unicum voor een doorgaans verscheurde Vlaamse Beweging. Met dank aan BUB voor dit stukje boomerang-"eendracht maakt macht". |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan maak ik mij de bemerking: als de N-VA volgens de Bubbelsmurfen al een partij is zonder maatschappelijk draagvlak, wat moet hun clubje dan wel voorstellen? |
|
![]() |