Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt BHV gesplitst
Morgen 2 3,28%
Voor 1 februari 2 3,28%
Voor 21 juli 20 32,79%
Voor de verkiezingen van 2007 11 18,03%
Later, niet zolang de N-VA in de regering zit 8 13,11%
Nooit. 18 29,51%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2005, 00:11   #141
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
als de regerende partijen weer toegevingen gaan doen aan de Walen of nog erger, B-H-V niet gesplitst krijgen vrees ik dat ze bij de volgende verkiezingen op zodanige manier door de kiezers zullen afgestraft worden dat ze er zeer lange tijd niet goe van zullen zijn.
en het is niet zo zoals de Bubberkes beweren dat er geen kat wakker van ligt want als ik de reacties van collegas op het werk hoor zijn die er wel degelijk mee begaan, veel meer dan vroeger naar mijn aanvoelen.
en dat men nu niet afkomt dat het allemaal VB stemmers zijn, er zitten er van alle partijen tussen maar veel zeggen van over te stappen als dit slecht afloopt voor de Vlamingen
Ik heb ook Vlaamse collega's (die wel uit andere streken komen) en dat probleem kan hen niets schelen. Alsof B-H-V het centrum van de wereld was ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:17   #142
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ik heb ook Vlaamse collega's (die wel uit andere streken komen) en dat probleem kan hen niets schelen. Alsof B-H-V het centrum van de wereld was ...
Het probleem op zich, daar lag ik vroeger ook niet wakker van.
Alleen de vooringenomenheid van een trut als Oncelinxk om te zeggen dat alle walen achter hetzelfde standpunt staan en de Vlamingen het wel kunnen schudden, dat doet met koken.

Kijk eens naar de intervieuws.
Wie van de twee maakt hier misbruik van de agressiefste taal.............. de walen toch?
Vlaming modaal spreekt zich negatief uit over agressieve propagande van het VB, waal modaal vindt het best kunnen, wat hun politici presteren.

Op zo een momenten stel ik links extremisme gelijk met rechts extremisme, en hoort de PS niet in een regering te zitten.

Laatst gewijzigd door Horus : 18 januari 2005 om 00:17.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:28   #143
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Het probleem op zich, daar lag ik vroeger ook niet wakker van.
Alleen de vooringenomenheid van een trut als Oncelinxk om te zeggen dat alle walen achter hetzelfde standpunt staan en de Vlamingen het wel kunnen schudden, dat doet met koken.

Kijk eens naar de intervieuws.
Wie van de twee maakt hier misbruik van de agressiefste taal.............. de walen toch?
Vlaming modaal spreekt zich negatief uit over agressieve propagande van het VB, waal modaal vindt het best kunnen, wat hun politici presteren.

Op zo een momenten stel ik links extremisme gelijk met rechts extremisme, en hoort de PS niet in een regering te zitten.
1. Ook alle Vlamingen staan echter hetzelfde standpunt
2. Agressieve taal ? Na initiatieven zoals de Strépy-Carnaval en andere scheldpartijen die door Flaminganten worden veroorzaakt, wordt de discussie steeds moeilijker. Sorry hoor, maar trop is teveel.
3. PS zit in de regering omdat de verkiezers het gekozen hebben. De partij heeft zeker negatieve punten, maar het is geen "extreem-linkse" partij of een door Cassatie veroordeelde partij. Volgens mij hoort de NVA ook niet in een regering te zitten, of zelfs in een cartel met de CD&V, maar iedereen zijn eigen soep !
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:29   #144
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

de Vlaamse regeringspartijen kunnen geen betere verkiezingspropaganda maken voor het VB dan door deze zaak te verknoeien voor de Vlamingen, waar ze trouwens al goe mee bezig zijn
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:35   #145
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. Agressieve taal ? Na initiatieven zoals de Strépy-Carnaval en andere scheldpartijen die door Flaminganten worden veroorzaakt, wordt de discussie steeds moeilijker. Sorry hoor, maar trop is teveel.
3. PS zit in de regering omdat de verkiezers het gekozen hebben. De partij heeft zeker negatieve punten, maar het is geen "extreem-linkse" partij of een door Cassatie veroordeelde partij. Volgens mij hoort de NVA ook niet in een regering te zitten, of zelfs in een cartel met de CD&V, maar iedereen zijn eigen soep !

de PS is idd niet veroordeeld maar hebben wel veel zwaardere feiten op hun kerfstok en als ge wilt kan ik hier wel een lijstje neer poten
en idd. trop is te veel.
de Vlamingen horen al heel hun leven lang een arrogante NON van de Walen, zelfs nu dat ze de grondwet en een arrest van het Arbitragehof aan hun kant hebben

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 januari 2005 om 00:36.
Oud 18 januari 2005, 02:13   #146
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

EEN VEERTIG JAAR OUD DOSSIER
Het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde is
al meer dan veertig jaar oud.

Door de huidige samenvoeging met
Brussel kunnen de inwoners van Halle-
Vilvoorde voor de Kamer op Franstalige
lijsten in Brussel stemmen en voor de
Senaat en Europa op Franstalige
kopstukken in het algemeen.

Twee jaar geleden veroordeelde het
Arbitragehof deze situatie, omdat
overal in ons land provinciale
kieskringen zijn ingesteld.

De provincie Antwerpen bijvoorbeeld is
één kieskring, maar in Vlaams-Brabant
is dat niet het geval. Volgens het
Arbitragehof is dat DISCRIMINATIE

waar zit het centrum nu ?
ze zijn er anders wel als de kippen bij om een klacht in te dienen of mogen ze niet van Verhofstadt en co?
dat het centrum aub niet meer afkomt dat ze onpartijdig zijn,bulshit!!!!
Oud 18 januari 2005, 10:17   #147
camaris
Schepen

Standaard

Citaat:
Vreemd, hun volksvertegenwoordigers precies niet...
camaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 10:33   #148
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geloven de Vlamingen echt dat de Franstalige wil van een uitbreiding van Brussel een grap is? Bert Anciaux zei gisteren op de RTBF : "Ik weet dat er veel humoristen op de Franstalige kant zijn, maar bon, dat is een grap." Antwoord van Laurette Onkelinckx vanmorgen op Bel-RTL : "BHV is een grap". In andere woorden, zijn we nog niet uit de zorgen in dit dossier..............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 10:33   #149
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel Vlamingen wel. Hun 'Vlaamse' politici echter niet.

Citaat:
2. Agressieve taal ? Na initiatieven zoals de Strépy-Carnaval en andere scheldpartijen die door Flaminganten worden veroorzaakt, wordt de discussie steeds moeilijker.
Ach, als er dan toch eens een Vlaams politicus de waarheid zegt lokt hij daar mee scheldpartijen uit...

Citaat:
Sorry hoor, maar trop is teveel.
Dat wist Vanden Boeynants al, ja.
Maar dat was ook geen 'Vlaming' zeker?

Citaat:
3. PS zit in de regering omdat de verkiezers het gekozen hebben.
Noppes! Dat regelen de PARTIJEN onder elkaar. Mocht de PS er niet in slagen het cordon sanitaire in stand te doen houden, Di Rupo vloog een gangske!
En ja dan zouden de 'verkiezers' van de grootste partij wél gekozen hebben!

Citaat:
De partij heeft zeker negatieve punten, maar het is geen "extreem-linkse" partij of een door Cassatie veroordeelde partij.
Het is een Waalse partij die zonder één Vlaamse stem Vlaanderen zijn wil oplegt. En die op elk niveau politieke benoemden heeft zitten die schatplichtig zijn aan die partij.

Citaat:
Volgens mij hoort de NVA ook niet in een regering te zitten, of zelfs in een cartel met de CD&V, maar iedereen zijn eigen soep!
Sinds wanneer moeten de Walen zich ook al kunnen moeien met de coalities in de VLAAMSE regering? Is het nog niet voldoende dat ze de federale van Verhofstadt domineren?

Volgens de Franstaligen deugt het idd enkel als de PS het voor het zeggen heeft.
Voor mij niet gelaten, maar dan enkel d�*�*r waar ze haar eigen 'verkiezers' vandaan haalt en met het geld dat door de eigen verkiezers in het Waalse bakske wordt gestort.
Iedereen zijn eigen soep!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 januari 2005 om 10:37.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 10:46   #150
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
EEN VEERTIG JAAR OUD DOSSIER
Het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde is
al meer dan veertig jaar oud.

Door de huidige samenvoeging met
Brussel kunnen de inwoners van Halle-
Vilvoorde voor de Kamer op Franstalige
lijsten in Brussel stemmen en voor de
Senaat en Europa op Franstalige
kopstukken in het algemeen.

Twee jaar geleden veroordeelde het
Arbitragehof deze situatie, omdat
overal in ons land provinciale
kieskringen zijn ingesteld.

De provincie Antwerpen bijvoorbeeld is
één kieskring, maar in Vlaams-Brabant
is dat niet het geval. Volgens het
Arbitragehof is dat DISCRIMINATIE

waar zit het centrum nu ?
ze zijn er anders wel als de kippen bij om een klacht in te dienen of mogen ze niet van Verhofstadt en co?
dat het centrum aub niet meer afkomt dat ze onpartijdig zijn,bulshit!!!!
Een minderheid die een meerderheid verplicht..... dat is ondemocratisch.
De inwoners zijn voor een groot deel Franstalig. Het arbitragehof discrimineert een meerderheid.
Brabant is al verdeeld in Vlaams-Brabant, le Brabant-Wallon en Brussel/Bruxelles, voeg er nog een vierde speler bij en ze kunnen kaarten..... het arrondissement BHV waar de kiezer vrij kan kiezen..... toch heel voorbeeldig en democratisch.
We exporteren onze Westerse democratie maar passen deze zelf niet toe.
En anders plaats u een bord aan de ingang van de gemeenten : Opgelet, enkel toegankelijk voor Nederlandstaligen ! U komt zich hier vestigen op eigen risico..... want zo zijn wij in Vlaanderen, heel verdraagzaam. Welkom op Vlaams grondgebied !

Laatst gewijzigd door labyrinth : 18 januari 2005 om 10:52.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 10:47   #151
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
1. Persoonlijk denk ik dat noch Vlamingen, noch Walen volledig achter de splitsing of het behoud van BHV staan. Bij beide zal je wel voor- en tegenstanders vinden; natuurlijk meer voorstanders in Vlaanderen en meer tegenstanders in Wallonië.
De partijen doen althans blijken dat eensgezind zijn. Van de Waalse ben ik dat zeker, maar de Vlaamse helemaal niet. Het wordt afwachten welke maneuvres de VLD uithaalt om toch maar hun leidende positie te behouden.

2. Strépy was een symbolische actie om de aandacht op die transfers te vestigen. Aan franstalige kant echter is er helemaal niets in die aard te horen. Voor mijn part mogen ze ook zo'n acties doen om kritiek te uiten op Vlaanderen, maar dat doen ze niet. Wat ze doen is het stigmatiseren van mensen met een andere opinie, letterlijk uitschelden van flaminganten voor nazi en fascist. De zoon van Michel kon het op de VRT niet eens verder brengen dan de actie "ondemocratisch" te noemen en zelfs te beweren dat hij andere studies heeft die aantonen dat er geen sprake is van zo'n transfers.
Als ik zo'n dingen hoor vraag ik me af wie hier holle taal spreekt. Zo'n mensen die steeds de term ondemocratisch en fascist plakken op iets dat hen niet aanstaat zijn zelf de grote schuldigen aan de radicalisering van de Vlamingen.

3. Met je eerste zin ben ik het eens, die laatste niet. Voor mij heeft iedere partij het recht in een regering te zitten, zelfs het Belang of Front National.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 10:51   #152
Aereal
Burger

Aereal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Geloven de Vlamingen echt dat de Franstalige wil van een uitbreiding van Brussel een grap is? Bert Anciaux zei gisteren op de RTBF : "Ik weet dat er veel humoristen op de Franstalige kant zijn, maar bon, dat is een grap." Antwoord van Laurette Onkelinckx vanmorgen op Bel-RTL : "BHV is een grap". In andere woorden, zijn we nog niet uit de zorgen in dit dossier..............
Als we dit jaar nu eens - voor de grap - wat minder solidair zullen zijn?
Bye bye geldstromen
Aereal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 10:53   #153
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
De inwoners zijn voor een groot deel Franstalig. Het arbitragehof discrimineert een meerderheid.
Brabant is al verdeeld in Vlaams-Brabant, le Brabant-Wallon en Brussel/Bruxelles, voeg er nog een vierde speler bij...... het arrondissement BHV waar de kiezer vrij kan kiezen..... toch heel voorbeeldig en democratisch.
En anders plaats u een bord aan de ingang van de gemeenten : Opgelet, enkel toegankelijk voor Nederlandstaligen ! U komt zich hier vestigen op eigen risico..... want zo zijn wij in Vlaanderen, heel verdraagzaam. Welkom op Vlaams grondgebied !
Indien de Franstaligen zich ooit hadden aangepast aan de taal vann het gebied waar ze zich kwamen vestigen, zoals oo,k de Vlamingen dat deden, dan was er ook geen enkel probleem.
Binnenkort zijn in Brussel de islamieten baas. Kom dan ook niet klagen als zij het ondemocratisch noemen dat de Brusselaars zich niet aan hun meerderheid aanpassen.
Oud 18 januari 2005, 10:56   #154
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brabant is al verdeeld in Vlaams-Brabant, le Brabant-Wallon en Brussel/Bruxelles, voeg er nog een vierde speler bij...... het arrondissement BHV waar de kiezer vrij kan kiezen..... toch heel voorbeeldig en democratisch.
Hier is helemaal geen sprake van ondemocratisch zijn. Hier is sprake van verfransing tegen te gaan, van het eigen grondgebied behouden, van wederzijds respect.
Je weet zelf maar al te goed dat die franstaligen vooral vanuit Brussel geëmigreerd zijn naar de rand. Ik denk dat je ook wel weet dat als je naar een streek verhuist met een andere taal je dan ook die taal leert en dat je je integreert. Indien niet, geef me dan aub eens een voorbeeld waar dit niet zo is.
Als ik verhuis leer ik ook de streek- of landstaal, voor m'n eigen bestwil en uit respect voor m'n buren. Dat is respect voor elkaar, waarvan sommige franstaligen een groot gebrek aan hebben.
Zoals ik al eerder zei, op Ter Zake zei een franstalige vrouw dat het maar al te normaal is dat je Nederlands leert als je je daar vestigt. Als je dat niet wil moet je je daar ook niet gaan verstigen, ga dan naar Waals-Brabant.

En het gaat niet over enkel toegankelijk voor Nederlandstaligen. Franstaligen zijn welkom, maar dan moeten ze wel onze taal leren, net zoals dat met Turken of Oost-Europeanen is.
Oud 18 januari 2005, 10:58   #155
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Het is inderdaad geen grap, het is een schande dat ze zelfs zoiets durven voor te stellen. Omdat die franstaligen daar het vertikken Nederlands te leren zou Vlaanderen het moeten afstaan? Franstalig zionisme noem ik zo iets, net zoals de kolonisten in Palestina.
Oud 18 januari 2005, 11:13   #156
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Hier is helemaal geen sprake van ondemocratisch zijn. Hier is sprake van verfransing tegen te gaan, van het eigen grondgebied behouden, van wederzijds respect.
Je weet zelf maar al te goed dat die franstaligen vooral vanuit Brussel geëmigreerd zijn naar de rand. Ik denk dat je ook wel weet dat als je naar een streek verhuist met een andere taal je dan ook die taal leert en dat je je integreert. Indien niet, geef me dan aub eens een voorbeeld waar dit niet zo is.
Als ik verhuis leer ik ook de streek- of landstaal, voor m'n eigen bestwil en uit respect voor m'n buren. Dat is respect voor elkaar, waarvan sommige franstaligen een groot gebrek aan hebben.
Zoals ik al eerder zei, op Ter Zake zei een franstalige vrouw dat het maar al te normaal is dat je Nederlands leert als je je daar vestigt. Als je dat niet wil moet je je daar ook niet gaan verstigen, ga dan naar Waals-Brabant.

En het gaat niet over enkel toegankelijk voor Nederlandstaligen. Franstaligen zijn welkom, maar dan moeten ze wel onze taal leren, net zoals dat met Turken of Oost-Europeanen is.
We rekenen nu in euro, meegaan met je tijd noemen ze dat.
Om je geld te spenderen moet je ook Nederlands spreken ?
Veel investeerders en toeristen zullen we hier dan wel niet krijgen.....
Vreemd, als het om centen gaat zouden we zelfs gebarentaal spreken.
In mijn streek wonen Engelstalige Chinezen die veel werk verschaffen aan Vlamingen. Zullen we die mensen dan maar bestempelen als onwenselijk en onaangepast ?
Oud 18 januari 2005, 11:15   #157
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Het is inderdaad geen grap, het is een schande dat ze zelfs zoiets durven voor te stellen. Omdat die franstaligen daar het vertikken Nederlands te leren zou Vlaanderen het moeten afstaan? Franstalig zionisme noem ik zo iets, net zoals de kolonisten in Palestina.
Is Vlaanderen Palestina ? Nu begrijp waarom de Vlamingen zo ongelukkig zijn....
Oud 18 januari 2005, 11:17   #158
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Indien de Franstaligen zich ooit hadden aangepast aan de taal vann het gebied waar ze zich kwamen vestigen, zoals oo,k de Vlamingen dat deden, dan was er ook geen enkel probleem.
Binnenkort zijn in Brussel de islamieten baas. Kom dan ook niet klagen als zij het ondemocratisch noemen dat de Brusselaars zich niet aan hun meerderheid aanpassen.
Sommige islamieten evolueren nu sneller dan bepaalde Vlamingen...
Oud 18 januari 2005, 11:22   #159
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is Vlaanderen Palestina ? Nu begrijp waarom de Vlamingen zo ongelukkig zijn....
Och, daar zijn jullie toch zo goed in hé, antwoorden naast de kwestie.
Oud 18 januari 2005, 11:25   #160
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Als de regering gevallen is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be