Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2005, 13:45   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nee, je oordeelt op basis van ongefundeerde vermoedens, net zoals die "iemand anders" op dit forum.
Ik oordeel op basis van de gekunstelde fouten die in zijn teksten staan. Daar gaat het om fouten die een Duitstalige nooit zou schrijven (hij schrijft bijvoorbeeld hoofdletter waar de Duitsers er nooit zetten en waar de Nederlandstaligen er ook geen schrijven; hij laat lidwoorden weg waar ze wel staan in het Duits en het Nederlands; hij verdubbelt klinkers waar ze nooit verdubbeld worden in het Duits of het Nederlands). En in andere berichten staat er dan weer voor dezelfde woorden geen fouten. Het is duidelijk dat hij zich voordoet als en bijgevolg ook iedere keer wat "fouten" ter plekke uitvindt.

Ook tekenend was zijn bewering dat de pro-Duitse partij in het Duitstalige gemeenten nu ongeveer 10 tot 15% behaalt, terwijl er GEEN pro-Duitse partij meer is sedert WO II. Iemand die beweert in Eupen te wonen (en er dus ook stemt) zou dat toch wel moeten weten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 13:58   #142
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik oordeel op basis van de gekunstelde fouten die in zijn teksten staan. Daar gaat het om fouten die een Duitstalige nooit zou schrijven (hij schrijft bijvoorbeeld hoofdletter waar de Duitsers er nooit zetten en waar de Nederlandstaligen er ook geen schrijven; hij laat lidwoorden weg waar ze wel staan in het Duits en het Nederlands; hij verdubbelt klinkers waar ze nooit verdubbeld worden in het Duits of het Nederlands). En in andere berichten staat er dan weer voor dezelfde woorden geen fouten. Het is duidelijk dat hij zich voordoet als en bijgevolg ook iedere keer wat "fouten" ter plekke uitvindt.
Heb jij de pretentie om te oordelen over de fouten die iemand anders schrijft, terwijl je zelf het meest schabouwelijke Nederlands hanteert dat ik ooit van een lid van het onderwijzend korps gezien heb? Wat een grenzeloze arrogantie...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 14:16   #143
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En waaruit uit zich dat dan wel? 't Enige wat we hier van u lezen is immers een liefdesverklaring aan de Walen (mooie taal, "cool" volk, de beste universiteiten, enzovoort). Voor de Duitstaligen: geen woord. Over de Nederlandstaligen: ook geen woord.
Wel, beste Van den Berghe, U kent het spreekwoord : 'waar het hart van vol is loopt de mond van over'.

Ik spreek hier niet over restons courtois' sympathie voor de Walen maar over U.

U mag nu nog zweren bij wat U het liefste is (Vlaanderen?), wat uit deze post van U spreekt is afgunst en kleinzieligheid.

Of restons courtois nu wel of niet duitstalig is, wat kan het U schelen?

Indien Walen of franstaligen zich zouden moeten vermommen om zichzelf op dit forum te verdedigen, wat dan? Zielig zou het zijn, maar hun zaak toch!

Te meer aangezien er ook een paar zijn die zich niet verbergen en 'tant bien que mal' hun idee zeggen in het Nederlands. Dus je zou niet eens kunnen veralgemenen dat 'de Walen' het debat niet aandurven.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 14:28   #144
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een arrogantie Meneer Van den Berghe.

Citaat:
Ook tekenend was zijn bewering dat de pro-Duitse partij in het Duitstalige gemeenten nu ongeveer 10 tot 15% behaalt, terwijl er GEEN pro-Duitse partij meer is sedert WO II. Iemand die beweert in Eupen te wonen (en er dus ook stemt) zou dat toch wel moeten weten.
Meine beiden Opas waren deutschsprachige Belgier. Als der Krieg begann waren sie zuerst belgische Soldaten und nach der Annexion deutsche Zwangssoldaten.

Ein Opa ist in Italien in Gefangenschaft geraten und der andere in der UDSSR und nach Sibirien verfrachtet worden.

Vor dem Krieg gab es massive Unterwanderungsversuche der Deutschen in den Ostkantonen und während dem Krieg war die Bevölkerung gespalten in Prodeutsche und Probelgier.

Ich habe auch nicht gesagt das es eine prodeutsche Partei in Ostbelgien gibt die 10 - 15 % der Stimmen hat (Es gibt keine prodeutsche ostbelgische Partei!!)

Ich habe nur gesagt das höchstens 10 - 15 % der Bevölkerung einen Anschluß an Deutschland wollen, sowie 5 - 10 % einen Anschluß an Luxemburg. Dies ist jedoch nur meine persönliche Meinung.

Capice?

Laatst gewijzigd door restons courtois : 23 januari 2005 om 14:41.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 15:01   #145
Avan
Burgemeester

Standaard

@restons courtois

Das haben Sie gut geschrieben.

Nun muss Van den Berghe entweder zugeben dass Sie deutschprachiger Belgier sind, oder dass Sie ein besonders sprachfähiger Wallone(?) sind, und dass es also überhaupt solche sind.

Wie wird er dies lösen?
Oud 23 januari 2005, 15:17   #146
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor slechts geschamper van lieden als raf en die franstalige uit Eupen, restons courtois. Ik zou wel eens een echte duitstalige willen spreken en zijn/haar mening willen vernemen over de identiteit van het eigen volk/de eigen regio/de eigen groep (doorhalen wat niet van toepassing is). De woorden van een francofiele dweper zijn niet bijster interessant....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 15:21   #147
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

restons courtois, ik moet even wat wegslikken en toegeven dat dat een mooi stukje duits is, wat u geschreven heeft. Maar in hoeverre u vertegenwoordiger bent van Eupen weet ik natuurlijk niet. Ik zou wel eens andere geluiden willen horen, dan Walen zijn vet cool....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 15:22   #148
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Ik hoor slechts geschamper van lieden als raf en die franstalige uit Eupen, restons courtois. Ik zou wel eens een echte duitstalige willen spreken en zijn/haar mening willen vernemen over de identiteit van het eigen volk/de eigen regio/de eigen groep (doorhalen wat niet van toepassing is). De woorden van een francofiele dweper zijn niet bijster interessant....
Waar kom JIJ je hier eigenlijk mee bemoeien? Hebben we jullie 175 jaar geleden al eens niet de deur gewezen, *knip*? Lazer op naar je eigen land en ga daar zorgen dat alles in orde is voor je je met andermans zaken komt bemoeien.

Hou het aub een beetje beleefd.

Arnold.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:

Laatst gewijzigd door Arnold : 23 januari 2005 om 18:38.
Oud 23 januari 2005, 15:24   #149
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Waar kom JIJ je hier eigenlijk mee bemoeien? Hebben we jullie 175 jaar geleden al eens niet de deur gewezen, *knip*? Lazer op naar je eigen land en ga daar zorgen dat alles in orde is voor je je met andermans zaken komt bemoeien.
Dat is pas gesproken zie!!!!

Laatst gewijzigd door Arnold : 23 januari 2005 om 18:38.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 15:26   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Wij" hebben niemand de deur gewezen. In Antwerpen, Gent, Brugge en nog enkele steden in Vlaanderen waren er geen gewelddadige oprispingen tegen de "Nederlanders". Integendeel, bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen na 1830 haalden de organisten in alle Vlaamse steden (Brussel uitgezonderd) een meerderheid...

1830 is het product van Franse agitatoren met het uiteindelijke doel de aanhechting van de zuidelijke Nederlanden bij Frankrijk na te streven. Dit is trouwens door een van de grondleggers en een revolutionair achter de schermen toegegeven.

Niemand minder dan Charles Rogier die in zijn brief aan Raikem schrijft (brief uit 1832):

Citaat:
Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre plus grande patrie, la France.

Laatst gewijzigd door Arnold : 23 januari 2005 om 18:39.
Oud 23 januari 2005, 15:29   #151
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Wij" hebben niemand de deur gewezen. In Antwerpen, Gent, Brugge en nog enkele steden in Vlaanderen waren er geen gewelddadige oprispingen tegen de "Nederlanders". Integendeel, bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen na 1830 haalden de organisten in alle Vlaamse steden (Brussel uitgezonderd) een meerderheid...

1830 is het product van Franse agitatoren met het uiteindelijke doel de aanhechting van de zuidelijke Nederlanden bij Frankrijk na te streven. Dit is trouwens door een van de grondleggers en een revolutionair achter de schermen toegegeven.

Niemand minder dan Charles Rogier die in zijn brief aan Raikem schrijft (brief uit 1832):
Ik ken geen "organisten".

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 15:47   #152
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hebben we jullie 175 jaar geleden al eens niet de deur gewezen, stelletje bemoeizieke idioten?
En toen kwam Raf ineens niet meer uit Maastricht.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 15:49   #153
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Maar als een Nederlander de belgicisten naar hun mond praat is er natuurlijk geen probleem hé.

Laatst gewijzigd door Arnold : 23 januari 2005 om 18:39.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 16:03   #154
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Maar als een Nederlander de belgicisten naar hun mond praat is er natuurlijk geen probleem hé.
Dat spreekt vanzelf.

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 16:13   #155
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Dat spreekt vanzelf.
Allé, dan zijn we blij.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 16:37   #156
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Wat is een "echte" duitstalige? Moet hij francophobe zoals uw vriendjes zijn om "echt" te zijn?
Wat is een "echte" Vlaaming?

Laatst gewijzigd door restons courtois : 23 januari 2005 om 16:43.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 16:56   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken geen "organisten".
Ik wel, hoor.

Alleen bedoelde ik natuurlijk "orangisten". Indien uw thesis van "het buiten gooien" juist was, dan had de kiesgerechtigde bevolking toch niet Nederlandse gezinde gemeenteraadsleden gekozen. Maar juist die werden verkozen, waarna de toch zo democratische Belgische staat de verkiezingen ongeldig verklaarden en een repressie tegen de orangisten begon.
Oud 23 januari 2005, 16:57   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Wat is een "echte" duitstalige? Moet hij francophobe zoals uw vriendjes zijn om "echt" te zijn?
Wat is een "echte" Vlaaming?
In ieder geval geen franskiljon zoals u er blijkbaar eentje bent of dat rolletje hier speelt.
Oud 23 januari 2005, 17:11   #159
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen bedoelde ik natuurlijk "orangisten". Indien uw thesis van "het buiten gooien" juist was, dan had de kiesgerechtigde bevolking toch niet Nederlandse gezinde gemeenteraadsleden gekozen. Maar juist die werden verkozen, waarna de toch zo democratische Belgische staat de verkiezingen ongeldig verklaarden en een repressie tegen de orangisten begon.
Er lopen overal wel wat geschiften rond.

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 17:14   #160
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
In ieder geval geen franskiljon zoals u er blijkbaar eentje bent of dat rolletje hier speelt.
Is al wie sympathie vertoont voor de Walen een 'franskiljon' ?
Vindt U dus dat iemand die sympathie vertoont voor de Walen ofwel zelf Waal is ofwel een soort verrader?
Vindt U niettemin dat U geen vijand bent van de Walen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be