Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2005, 22:43   #141
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dat land in privébezit meestal veel meer opbrengt dan gemeenschappelijk land is anders ook een vaststaand feit.
Vervang het privébezit door levenslang gebruiksrecht van een afgebakend stuk land waarvoor pacht verschuldigd is aan de gemeenschap.

Fysiek veranderd er niets, alleen is het geen koopwaar meer. En meer opeisen dan wat je zelf kan bewerken wordt via die pacht afgestraft wat speculatie en grootgrondbezit onmogelijk maakt. Er komt meer ter beschikking voor anderen. De welvaart is evenwichtiger verdeelt en de totale welvaart zal groter zijn.
Met deze inkomsten bron kunnen de werking en collectieve voorzieningen voor de gemeenschap gefinanciert worden en het eventuele saldo herverdeelt worden als basisinkomen. Dat basisinkomen is de vergoeding voor ongelijke verdeling van het land. Gelijke verdeling is praktisch onhaalbaar en ook niet wenselijk. In het ideale geval van perfecte gelijke verdeling is het een nul operatie.

De zelfde redenering is ook toepasbaar op alle natuurlijke bronnen en schaarste aan levensruimte.

Citaat:
Eén van de problemen is dat mensen niet investeren in land als ze denken dat er binnen x aantal jaar weer een landhervorming zal zijn. Waarom zou je dan veel organisch materiaal in je bodem laten? Bemesten? Erosiebestrijdende maatregelen nemen?
Dat heeft veel meer te maken met vertrouwen in het systeem.
Zolang het recht tot toegang op de Natuur niet uitdrukkelijk in de grondwet is opgenomen hebben dergelijke maatregelen een tijdelijk karakter en zijn onderhevig aan wisselende politieke meerderheden.

Laatst gewijzigd door @lpha : 14 maart 2005 om 22:51.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 22:52   #142
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Zolang het recht tot toegang op de Natuur niet uitdrukkelijk in de grondwet is opgenomen
idd fundamenteel. Eigenlijk staat het er ergens ook al wel in
er staat oa in eenieder heeft het recht op de mogelijkheid om een menswaardig bestaan te leiden. Iets te vaag geformuleerd veronderstel ik ? een uitbrieding = verdere specifiering van dat recht dringt zich in alle geval op.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 maart 2005 om 22:53.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 23:34   #143
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Vervang het privébezit door levenslang gebruiksrecht van een afgebakend stuk land waarvoor pacht verschuldigd is aan de gemeenschap.

Fysiek veranderd er niets, alleen is het geen koopwaar meer. En meer opeisen dan wat je zelf kan bewerken wordt via die pacht afgestraft wat speculatie en grootgrondbezit onmogelijk maakt. Er komt meer ter beschikking voor anderen. De welvaart is evenwichtiger verdeelt en de totale welvaart zal groter zijn.
Met deze inkomsten bron kunnen de werking en collectieve voorzieningen voor de gemeenschap gefinanciert worden en het eventuele saldo herverdeelt worden als basisinkomen. Dat basisinkomen is de vergoeding voor ongelijke verdeling van het land. Gelijke verdeling is praktisch onhaalbaar en ook niet wenselijk. In het ideale geval van perfecte gelijke verdeling is het een nul operatie.
Een perfecte verdeling is sowieso onmogelijk. Ik ben het grotendeels met je eens maar zou het omkeren: de grond in privébezit met een hoge belasting op. Een eikenbos bvb groeit trouwens langer dan een mensenleven.
Anders zit je met hetzelfde probleem op het eind van het leven.
Speculatie met landbouwgrond lijkt me trouwens een niet bestaand probleem (je mag me uiteraard tegenspreken).
Citaat:
De zelfde redenering is ook toepasbaar op alle natuurlijke bronnen en schaarste aan levensruimte.
Hoe doe je dat dan in praktijk? Hoeveel olie mag iemand gebruiken? Wat met de toekomstige mensen?
De andere grondstoffen zijn volgens mij niet schaars genoeg om zo'n systeem op toe te passen.

Citaat:
Dat heeft veel meer te maken met vertrouwen in het systeem.
Zolang het recht tot toegang op de Natuur niet uitdrukkelijk in de grondwet is opgenomen hebben dergelijke maatregelen een tijdelijk karakter en zijn onderhevig aan wisselende politieke meerderheden.
In realiteit betekent jouw systeem dat je tijdens mensen hun leven grond van hen af moet pakken om aan jonge boeren grond te geven.
Dus zullen ze hun land minder goed onderhouden. Zolang de bevolking groeit althans. En dat is in praktijk het geval in alle landen waar land een probleem is.

Onderstaande link gaat over Ethiopië. Daar werd tot voor kort het land eerlijk verdeeld onder de boeren. Maar het systeem staat onder grote druk.
http://members.lycos.nl/boerbavo/bb.pdf
Oud 14 maart 2005, 23:41   #144
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondanks het feit dat er wereldwijd een economische malaise is, springen de lonen van toplui van multinationals de pan uit.
Topman DaimlerChrysler verdient 131 procent meer.

16 april 2003 - De topman van het Duitse autoconcern DaimlerChrysler, Jürgen Schrempp, kon vorig jaar op zijn twee oren slapen met een globaal inkomen van 5,6 miljoen euro. Dat is 131 procent meer dan in 2001. Schrempp is de Duitse bedrijfsleider die vorig jaar de grootste salarisverhoging binnenhaalde.

De voorzitter van het directiecomité van de luchtvaartmaatschappij Lufthansa, Jürgen Weber, noteerde de op een na grootste salarisverhoging. Hij zag zijn totale beloning met 115 procent klimmen tot 1,4 miljoen euro, meldt het Duitse weekblad Focus. Weber vertrekt in juni bij Lufthansa. De baas van het chemieconcern BASF, Jürgen Strube, was goed voor 2,6 miljoen euro inkomsten, een groei met 58 procent. Strube treedt in mei af als voorzitter van BASF.

Het studiebureau Kienbaum, dat de salarisontwikkeling van de toplui in kaart bracht, stelt vast dat de meeste Duitse toplui hun inkomsten konden stabiliseren of verhogen ondanks de economische malaise. De grootste dertig Duitse beursgenoteerde ondernemingen uit de DAX-index zagen hun beurskapitalisatie vorig jaar met gemiddeld 40 procent verminderen. Bij de meeste van die bedrijven daalde de nettowinst aanzienlijk. Josef Ackermann, de nummer een van de Deutsche Bank, blijft de Duitse bedrijfsleider met de hoogste beloning. Hij streek verleden jaar 6,9 miljoen euro op. Heinrich von Pierer (Siemens) ging aan de haal met 2,9 miljoen euro aan inkomsten.

Bron: F.E.T. 16/04/2003 P.10
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 23:42   #145
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Minimumloon Europa tussen 56 en 1.369 euro.
15 april 2003 - Het wettelijk minimumloon varieerde in Europa begin dit jaar tussen 56 en 1.369 euro per maand. Dat blijkt uit gegevens van Eurostat.

In negen van de vijftien EU-lidstaten bestaat een wettelijk minimumloon. Dat varieert tussen 416 en 605 euro voor Portugal, Griekenland en Spanje.

In de Beneluxlanden, Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië ligt het minimumloon hoger dan 1.000 euro. België heeft het derde hoogste minimumloon van 1.163 euro per maand, na Luxemburg (1.369 euro) en Nederland (1.249 euro).

De minimumlonen in twaalf van de dertien kandidaat- lidstaten van de EU variëren tussen 56 euro (Bulgarije) en Malta (535 euro).

Bron: F.E.T. 15/04/2003 P.34.
Oud 14 maart 2005, 23:42   #146
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ondanks het feit dat er wereldwijd een economische malaise is, springen de lonen van toplui van multinationals de pan uit.
Topman DaimlerChrysler verdient 131 procent meer.
Tijd dus om zelf bedrijven op te richten of zelf manager te worden.
Oud 14 maart 2005, 23:42   #147

Standaard

normaal gezien is het nu de tijd om stillaan op het veld te beginnen he maar ja waar ?
ik heb in alle geval een tekort aan landbouwgrond
ik vraag niet veel - een tiende van een voetbalveld is al ruim voldoende
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 14 maart 2005, 23:43   #148
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Meer dan 56 miljoen arme mensen in EU.
Door Georges Houtmeyers.

17 april 2003 - Volgend jaar 1 mei 2004 wordt de Europese Unie met 10 nieuwe lidstaten uitgebreid. Dit betekent een grotere afzetmarkt voor producten én 480 miljoen nieuwe consumenten. Uiteraard dé droom van de producenten! Maar wat zijn de gevolgen voor de werkende mens?

Ongetwijfeld een nog grotere concurrentie onder de bedrijven waar de werkers zullen voor opdraaien. En de armoede en de sociale uitsluiting in Europa is al zo groot: 56 miljoen mensen balanceerden vorig jaar op de rand van de armoede. Voor ongeveer 33 miljoen onder hen is het risico op armoede zelfs blijvend (1). Bijvoorbeeld in Griekenland en Portugal zit 21 % van de bevolking reeds onder de armoedegrens. De Europese statistische dienst, Eurostat, publiceerde onlangs hierover een studie. Zullen de werkgevers én de regeringen van de verschillende landen niet geneigd zijn om de minimumlonen naar beneden te halen, als Europa één moet zijn? Het wettelijk minimumloon varieerde in Europa begin dit jaar tussen 56 en 1.369 euro per maand. Voor Portugal, Griekenland en Spanje varieert dit tussen 416 en 605 euro. In de Beneluxlanden, Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië ligt het minimumloon hoger dan 1.000 euro. Maar hoe gaat het verder evolueren? Naar boven of naar beneden? Als het van de werkgevers afhangt, kunnen we het al raden (2). En wie zal de verdere uitbouw van een Europees leger mogen betalen om dan nog maar te zwijgen over het prijskaartje van de oorlog tegen Irak? Ik denk niet dat er voor ons veel reden is om te feesten op 1 mei 2004.

(1) F.E.T. 08/04/2003 P.07
(2) F.E.T. 15/04/2003 P.34
Oud 14 maart 2005, 23:44   #149

Standaard

Citaat:
Tijd dus om zelf bedrijven op te richten of zelf manager te worden.
maar snap nu toch eens dat je daarvoor eerst toegang moet hebben tot de hulpbronnen
Oud 14 maart 2005, 23:45   #150
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
normaal gezien is het nu de tijd om stillaan op het veld te beginnen he maar ja waar ?
ik heb in alle geval een tekort aan landbouwgrond
ik vraag niet veel - een tiende van een voetbalveld is al ruim voldoende
Onderhandel eens met een boer. De pachtprijs zou je niet mogen tegenhouden. Percelen met een lastige vorm zal je vaak zo goed als gratis kunnen gebruiken mits je niet zelf bemest (of hij de mest levert).
Oud 14 maart 2005, 23:46   #151
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

56 milj profiteurs en klaplopers, enfin volgens sommigen toch. (wel europees maar kom)
Oud 14 maart 2005, 23:47   #152
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze het dus met enige kennis van zaken zouden aanpakken, zouden er 56 milj aan klantenwinning kunnen gedaan worden. Maar nee, niet nodig!
Oud 14 maart 2005, 23:48   #153
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
maar snap nu toch eens dat je daarvoor eerst toegang moet hebben tot de hulpbronnen
De belangrijkste heb je al: enige scholing en een gezond lichaam. Begin als handelaar. Lidl verkoopt USB sticks deze week. 15 euro winst per stuk. Zoek goeiekope exemplaren op ebay en placeer u voor hun winkel.

En oh ja, in België zijn er wetten die dat verbieden. Ik vind ook dat die afgeschaft moeten worden.
Oud 14 maart 2005, 23:49   #154
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Als ze het dus met enige kennis van zaken zouden aanpakken, zouden er 56 milj aan klantenwinning kunnen gedaan worden. Maar nee, niet nodig!
Al eens in Estland, Slovakije, ... geweest? Ik wel. Ik kan je garanderen dat er daar veel nieuwe klanten bijkomen.
Oud 14 maart 2005, 23:49   #155

Standaard

Citaat:
Onderhandel eens met een boer. De pachtprijs zou je niet mogen tegenhouden. Percelen met een lastige vorm zal je vaak zo goed als gratis kunnen gebruiken mits je niet zelf bemest (of hij de mest levert).
ik had eigenlijk iets gevonden maar om locaal politieke redenen waarop ik liever niet verder uitwijdt gaat het niet door. Maar je hebt daar wel een punt. Maar als ik juist geinformeert ben kan ik tenzij ik zelfstandige landbouwer ben niet pachten.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 maart 2005 om 23:51.
Oud 14 maart 2005, 23:52   #156
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik had eigenlijk iets gevonden maar om locaal politieke redenen waarop ik liever niet verder uitwijdt gaat het niet door. Maar je hebt daar wel een punt. Maar als ik juist geinformeert ben kan ik tenzij ik zelfstandige landbouwer ben niet pachten.
Je kan het wel, maar je valt niet onder de bescherming van de pachtwet. Het is dus een gewoon huurcontract. De boer kan je dus gemakkelijker opzeggen enzo.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 14 maart 2005 om 23:53.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 23:53   #157

Standaard

Citaat:
De belangrijkste heb je al: enige scholing en een gezond lichaam. Begin als handelaar. Lidl verkoopt USB sticks deze week. 15 euro winst per stuk. Zoek goeiekope exemplaren op ebay en placeer u voor hun winkel.

En oh ja, in België zijn er wetten die dat verbieden. Ik vind ook dat die afgeschaft moeten worden.
wel ik apprecieer dat in alle geval meer dan het doorsnee afzeiken van de meesten. je zet me aan het denken. ik ben idd niet zo zakelijk aangelegd. ieder zijn sterke en zwakke kanten. en ja ik heb het hier ook al dikwijls gezegd dat ze het low profile ondernemerschap niet zouden mogen verbieden.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 maart 2005 om 23:54.
Oud 14 maart 2005, 23:54   #158
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al eens in Estland, Slovakije, ... geweest? Ik wel. Ik kan je garanderen dat er daar veel nieuwe klanten bijkomen.
Het blijft een punt dat in alle landen de armoede groeit omdat de basis kostprijs te hoog komt. In andere landen zijn er dan nog andere facetten die meespelen ongetwijfeld.
Oud 14 maart 2005, 23:56   #159
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Cannabis planten? Schijnt nogal in "trek" te zijn! Maar dat is een slechte raad die je niet mag opvolgen.
Oud 14 maart 2005, 23:56   #160

Standaard

maar boer bavo
ontken je dat armoede een probleem is
ik denk het toch niet he ?
de vraag is hoe lossen we het op ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be