Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2005, 15:43   #141
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Het gaat hier over een periode van zo'n 10 jaar. Dat is 40 jaar na dato misschien niet lang, maar op dat moment was 10 jaar 3650 dagen. Die buitenlandse krachten werden aangetrokken om een reele economische nood te verhelpen. Zeggen dat dit een "geen toekomstvisie hebben" is, lijkt me eerder de "visie" van een bepaalde partij terugprojecteren op een periode zonder de realiteit van die periode te erkennen.
Het heeft nog lang geduurd voor er een bepaalde partij bijgesleurd wordt.
Op de site van het Vlaams mijn museum lees ik:
“Op het eind van de jaren vijftig moest steenkool evenwel concurrentie dulden van goedkopere energiebronnen. Om de verliezen te beperken fuseerde in 1967 de verschillende mijnen in de 'NV Kempische Steenkoolmijnen',”
http://www.geocities.com/vlaamsmijnmuseum/

De verliezen waren er dus al voor de vreemde arbeiders aangetrokken werden
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 15:54   #142
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dus was er inderdaad een andere reden om goedkope arbeidskrachten uit het buitenland aan te trekken he...
Ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten met mijn redenering...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 20:26   #143
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Die buitenlandse krachten werden aangetrokken omdat men het eigen volk zijn looneisen wou temperen...
Men vond namelijk geen volk van hier meer bereid om het vuile werk te doen tegen een laag loon. Had men het loon voor dat werk opgetrokken dan had men gerust volk gevonden... maar ja de profijten van de grote kapitalisten kwamen dan te vlug in het gedrang en heeft men de oplossing gekozen om vreemd volk in te voeren die een, in hun ogen, ongelooflijk hoog loon kregen... waardoor de eigen arbeider niet anders kon dan ook aan dat lage loon te blijven werken...
Het was wel de periode dat Belgie enkele tienduizenden werklozen telde (echte sukkelaars inbegrepen), dus een 5% (jawatte, waar is den goeie oude tijd) van hetgeen we nu hebben.
En had men toen én de politieke moed, én het politieke verstand gehad om de verliesmakende mijnen te sluiten (ipv 20 jaar later) dan moesten er toendertijd geen arbeidskrachten ingevoerd worden (integendeel dan zouden er zoveel arbeiders bijgekomen zijn (oude mijnwerkers), dat er niet de minste druk op de lonen zou ontstaan zijn).

Laatst gewijzigd door Bob : 17 februari 2005 om 20:28.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 23:07   #144
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Het heeft nog lang geduurd voor er een bepaalde partij bijgesleurd wordt.
Op de site van het Vlaams mijn museum lees ik:
“Op het eind van de jaren vijftig moest steenkool evenwel concurrentie dulden van goedkopere energiebronnen. Om de verliezen te beperken fuseerde in 1967 de verschillende mijnen in de 'NV Kempische Steenkoolmijnen',”
http://www.geocities.com/vlaamsmijnmuseum/

De verliezen waren er dus al voor de vreemde arbeiders aangetrokken werden
(a) Wt was de kost van energie-import?
(b) Tel hierbij de meerkost van de mijnen sluiten en de werkloosheid van de (Belgische mijnwerkers)

Dat lijken mij 2 belangrijke factoren.
Oud 17 februari 2005, 23:08   #145
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist trouwens niet dat men in Zuid West Vlaanderen en in Limburg geen Nederlands spreekt..
oe zoej hij da weetn
Oud 17 februari 2005, 23:11   #146
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die buitenlandse krachten werden aangetrokken omdat men het eigen volk zijn looneisen wou temperen...
Men vond namelijk geen volk van hier meer bereid om het vuile werk te doen tegen een laag loon. Had men het loon voor dat werk opgetrokken dan had men gerust volk gevonden... maar ja de profijten van de grote kapitalisten kwamen dan te vlug in het gedrang en heeft men de oplossing gekozen om vreemd volk in te voeren die een, in hun ogen, ongelooflijk hoog loon kregen... waardoor de eigen arbeider niet anders kon dan ook aan dat lage loon te blijven werken...
Daar heb je wel een punt, ook dat gebied hadden de migranten een rol te vervullen. Maar had men dit niet gedaan, dan was men niet langer concurrentieel geweest, en had men daar ook kunnen over zagen. Het is blijkbaar niet politiek correct voor VB'ers om het VB ergens bij te betrekken, maar dit is jammer genoeg wel de kern van VB'ers: zagen, zagen, zagen. Elk onderwerp wordt van die kant bekeken zodat men er kan over zagen.
Oud 17 februari 2005, 23:49   #147
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(b) Tel hierbij de meerkost van de mijnen sluiten en de werkloosheid van de (Belgische mijnwerkers)

a) Aanvaardbaar blijkbaar, anders zou er geen sprake zijn van concurrentie.
b) Tel daarbij de meerkost van de mijnen sluiten en de werkloosheid van de Belgische én vreemde mijnwerkers tien jaar later.
Oud 18 februari 2005, 00:55   #148
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
a) Aanvaardbaar blijkbaar, anders zou er geen sprake zijn van concurrentie.
b) Tel daarbij de meerkost van de mijnen sluiten en de werkloosheid van de Belgische én vreemde mijnwerkers tien jaar later.
Ja, kom zeg. Moeten we dan vandaag de Vlaamse textiel sluiten.
Oud 18 februari 2005, 01:11   #149
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we daarvoor nieuwe arbeidskrachten moeten invoeren wel ja.
Oud 18 februari 2005, 09:36   #150
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

a) Belgie had een positieve handelsbalans, dus dat was het probleem niet ;
b) Tel hierbij vooral de mijnwerkers die zouden vrijgekomen zijn, en alzo konden gebruikt worden om niet opgevulde plaatsen te bezetten (en waarvoor toen gastarbeiders ingevoerd werden). Uiteindelijk heeft men de mijnen 20 jaar later (na 20 jaar permanent verlieslatende uitbating, en dit ondanks alle oliecrisissen) dan toch gesloten. En dat in een periode dat de werkloosheid stukken hoger was, dan eind jaren 60.
Oud 18 februari 2005, 09:38   #151
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dit verlieslatend is, en met staatssteun moet rechtgehouden worden, zonder twijfel.
Oud 18 februari 2005, 10:08   #152
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Als dit verlieslatend is, en met staatssteun moet rechtgehouden worden, zonder twijfel.
Hangt ervan af hoe verlieslatend.
Werklozen kosten nu eenmaal ook geld.
Zolang de staatssteun lager is dan de werkloosheidsuitkeringen blijven ze beter open.
Oud 18 februari 2005, 11:30   #153
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
a) Belgie had een positieve handelsbalans, dus dat was het probleem niet ;
Zo kom je er niet van af. JE moet de kost vergelijken met een concreet alternatief.

Citaat:
b) Tel hierbij vooral de mijnwerkers die zouden vrijgekomen zijn, en alzo konden gebruikt worden om niet opgevulde plaatsen te bezetten (en waarvoor toen gastarbeiders ingevoerd werden). Uiteindelijk heeft men de mijnen 20 jaar later (na 20 jaar permanent verlieslatende uitbating, en dit ondanks alle oliecrisissen) dan toch gesloten. En dat in een periode dat de werkloosheid stukken hoger was, dan eind jaren 60.
Dat is allemaal praat na de vaak. Op dat moment dacht men die mensen nodig te hebben, anders had men hen geinviteerd. Als ik naar jou luister, lijkt het alsof je suggereert dat het allemaal 1 complot is. Maar wat is dan de bedoeling van dit complot? Wat winnen de organisators van dit complot?
Oud 18 februari 2005, 12:05   #154
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal praat na de vaak. Op dat moment dacht men die mensen nodig te hebben, anders had men hen geinviteerd. Als ik naar jou luister, lijkt het alsof je suggereert dat het allemaal 1 complot is. Maar wat is dan de bedoeling van dit complot? Wat winnen de organisators van dit complot?
Of er geheime agenda's meespeelden weet ik ook niet. Maar de toenmalige regering heeft zich minstens vergist.
BTW: heb zo Michel, na de zoveelste overwinning van het vb in Antwerpen, wel eens horen verklaren "En als we nu Antwerpen eens vol staken met migranten, zo dat de opgang van het vb niet afremmen ?"
Oud 18 februari 2005, 12:09   #155
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo kom je er niet van af. JE moet de kost vergelijken met een concreet alternatief.
Dat is dan ook niet waar. Je moet doen, dat waar je beter in bent dan de anderen, maw hetgeen ge goedkoper kunt dan de anderen (dat is trouwens ook de essentie van de recente nota van Vandelanotte. Alleen vergist hij zich volgens mij in het idee dat alleen Belgen kunnen uitvinden en innoveren).
Oud 18 februari 2005, 12:15   #156
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af hoe verlieslatend.
Werklozen kosten nu eenmaal ook geld.
Zolang de staatssteun lager is dan de werkloosheidsuitkeringen blijven ze beter open.
Of al of niet een lichte staatssteun soms te verdedigen is, is eigenlijk een theoretische discussie. Ons overkoepelend orgaan, Europa, verbied het gewoon.
Dus vanaf het ogenblik dat de belgische textiel verlieslatend zal zijn, zal hij automatisch zijn deuren sluiten (of is er iets dat ik over het hoofd zie ?).
Oud 18 februari 2005, 12:18   #157
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of al of niet een lichte staatssteun soms te verdedigen is, is eigenlijk een theoretische discussie. Ons overkoepelend orgaan, Europa, verbied het gewoon.
Dus vanaf het ogenblik dat de belgische textiel verlieslatend zal zijn, zal hij automatisch zijn deuren sluiten (of is er iets dat ik over het hoofd zie ?).
Daar heeft u gelijk in.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be