Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2005, 15:36   #141
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Bedoelt u dit artikel?

Art. 2. § 1. Er is sprake van directe <discriminatie> indien een verschil in behandeling dat niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd, rechtstreeks gebaseerd is op het geslacht, een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of de levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap of een fysieke eigenschap.
Juist.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:41   #142
:::Sylvia:::
Vreemdeling

:::Sylvia:::'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
dus :

wanneer een ondernemer tot de constatatie komt dat blanken meer verkopen dan zwarten mag hij bij een volgende aanwerving in de krant erbij zetten "negers, gelieve zich te onthouden". het is immers louter objectief en dus geen discriminatie

maar iets zegt mij dat raf niet akkoord zal zijn
euh... is dat niet een "lichte" VERALGEMENING ?!?
Oud 28 maart 2005, 15:49   #143
Vreemdeling

Standaard

hmm en toch wil ik hier nog een opmerking bij maken... of je nu holebi of hetero bent, draait het niet allemaal om liefde? Da's iet moois, en gelijk hoe heeft ook iemand die holebi is recht op een mooi bestaan, zowel publiek als privé. Ik vraag mij af wie hierop durft tegenspreken eigenlijk ?!?

En als kleine P.S.: ik hoop écht dat dit forum in de toekomst blijft discussiëren, en niet persoonlijk aanvalt :-s ...
Oud 28 maart 2005, 15:49   #144
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Juist.
Wel, waar staat hier iets over kledij, gedrag en taalgebruik?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:50   #145
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik zal dan een minder hypothetisch voorbeeld geven, het is ondertussen wel duidelijk dat allochtonen meer misdrijven plegen dan autochtonen. er is dus wel degelijk sprake van een statistisch significant verband tussen "allochtoon zijn" en "het plegen van misdrijven", in ieder geval is dat verband duidelijker dan hetgeen tussen "autochtoon zijn" en "het plegen van misdrijven"

mag ik dan, als politieagent en wetende dat allochtonen relatief meer misdrijven plegen dan autochtonen, die informatie gaan gebruiken om ook relatief meer allochtonen te controleren?

en kom nu niet af dat dit voorbeeld hypothetisch is
Dit is precies even relevant als de factor "aangepast zijn" en de factor "inkomensverschil" tussen autochtoon en allochtoon. Als dat leidt tot meer criminaliteit, heeft dat niets met het allochtoon-zijn zelf te maken, maar wel met de maatschappelijke positie van de allochtoon. En die positie maakt hem 'crimineler' dan zijn autochtone medeburger.

Logisch, want wij hebben hen beïmporteerd naar hier en onderaan de maatschappelijke ladder geplaatst, als 'steun' aan de 'inheemse' onderklasse / arbeidersklasse. Die klasse werd daardoor een tikkeltje opgewaardeerd en kwam boven de geïmporteerde klasse te staan. Of het een feit is weet ik niet, maar het lijkt me logisch dat mensen met minder bezit & minder inkomen eerder geneigd zijn tot diefstal, bijvoorbeeld.

Dat heeft daarmee niets met het allochtoon-zijn (Marokkaan-zijn, Turks-zijn, Albanees-zijn) te maken. Enkel met de maatschappelijke positie die deze mensen binnen de cultuur vaak innemen. En die is er één van 'minder-bedeeld', een 'lagere klasse' en 'lager inkomen'. Die discriminatie is een feit. Onterecht, maar wel een feit. En daarmee een ramp voor politie, omdat die mensen zich ook 'minder bedeeld' gaan voelen! En zich dientengevolgen ook zo uiten..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 28 maart 2005 om 15:52.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:53   #146
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wel, waar staat hier iets over kledij, gedrag en taalgebruik?
héy, je hoeft toch niet over zo'n details te vallen... (denk ik) de bedoeling van deze wet is dat we op een zo aangenaam mogelijke manier samenleven en elkaar zo weinig mogelijk buitensluiten... Het is niet omdat er niets over kledij, gedrag en taalgebruik letterlijk in de wet staat, dat je daarom zomaar mag aannemen dat discriminatie op basis daarvan zomaar kan... Waarom moet iets letterlijk in de wet staan? Waarom moet verdraagzaamheid verplicht worden?
Oud 28 maart 2005, 15:55   #147
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door :::Sylvia:::
hmm en toch wil ik hier nog een opmerking bij maken... of je nu holebi of hetero bent, draait het niet allemaal om liefde? Da's iet moois, en gelijk hoe heeft ook iemand die holebi is recht op een mooi bestaan, zowel publiek als privé. Ik vraag mij af wie hierop durft tegenspreken eigenlijk ?!?

En als kleine P.S.: ik hoop écht dat dit forum in de toekomst blijft discussiëren, en niet persoonlijk aanvalt :-s ...
Yup. En ook ik weet uit ervaring dat Liefde een begrip is dat "over de geslachten heen kijkt". Persoonlijk vind ik de sex tussen 2 verschillende geslachten duidelijk meer waard dan met hetzelfde geslacht, maar dat zegt niets over Liefde. En het zegt alles over voortplanting & de relaties die daarvoor nodig zijn, in mijn ogen.

Laatst gewijzigd door Mephisto : 28 maart 2005 om 15:55.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:57   #148
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
(...) En het zegt alles over voortplanting & de relaties die daarvoor nodig zijn, in mijn ogen.
- En wie zijn wij om opmerkingen te maken over voortplanting? zelfs hetero's maken te weinig kinderen om de bevolking voldoende te laten aangroeien?

- Adoptie is een duidelijke boodschap naar ons toe dat ook zij kinderen willen opvoeden. Vele kinderen die geadopteerd worden krijgen trouwens daardoor een 2de kans, en dat is ook iets moois, niet?!?
Oud 28 maart 2005, 16:21   #149
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
volgens mij is openbare zedenschennis nog net een trapje hoger dan ontucht... dus is het volgens mij wel mogelijk om ontucht te schrappen en openbare zedenschennis te houden(?!?)
Het gaat hier om 2 verschillende zaken : Ontucht (artt. 379-382ter SW, echte titel "bederf van de jeugd en prostitutie") handelt in essentie over prostitutie, het organiseren ervan en aanzetten ertoe. Zedenschennis (artt. 383-389 SW) bevat oa bepalingen over geschriften, foto's, films, handelingen tegen de zeden.
Oud 28 maart 2005, 16:27   #150
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
héy, je hoeft toch niet over zo'n details te vallen... (denk ik) de bedoeling van deze wet is dat we op een zo aangenaam mogelijke manier samenleven en elkaar zo weinig mogelijk buitensluiten... Het is niet omdat er niets over kledij, gedrag en taalgebruik letterlijk in de wet staat, dat je daarom zomaar mag aannemen dat discriminatie op basis daarvan zomaar kan... Waarom moet iets letterlijk in de wet staan? Waarom moet verdraagzaamheid verplicht worden?
Het is niet omdat een gedrag laakbaar is dat het ook strafrechtelijk vervolgbaar moet zijn. Voor een uiteenzetting ten gronde hierover leest u best in de categorie van Matthias Storme onder academici e.a.
Oud 28 maart 2005, 16:32   #151
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Iedereen die ook maar een beetje benul van recht heeft, weet dat je niet alleen naar de letter, maar ook naar de geest van de wet moet kijken. Discriminatie op basis van gedrag, kledij of manier van spreken mogen dan misschien niet letterlijk in de wet staan, ze zijn wel degelijk in de geest ervan vervat.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 28 maart 2005, 17:15   #152
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
(...) Voor een uiteenzetting ten gronde hierover leest u best in de categorie van Matthias Storme onder academici e.a.
voor een simpel meisje als ik, is dat taalgebruik net iets te hoog gegrepen... Als je de behoefte hebt om mij iets uit te leggen of duidelijk te maken, heb ik dat liefst in verstaanbare spreektaal... (kwestie dat ik dat maar normaal vindt eigenlijk én veel liever heb dan professionele vaktaal die maar in beperke kringen verstaan kan worden...)
Oud 28 maart 2005, 18:58   #153
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Iedereen die ook maar een beetje benul van recht heeft, weet dat je niet alleen naar de letter, maar ook naar de geest van de wet moet kijken. Discriminatie op basis van gedrag, kledij of manier van spreken mogen dan misschien niet letterlijk in de wet staan, ze zijn wel degelijk in de geest ervan vervat.
"Nulla poena sine lege". Iedereen die een beetje benul van strafrecht heeft, en daar gaat het hier om, kent dit adagium. Er volgt rechtstreeks uit dat elke strafrechtelijke bepaling beperkend geïnterpreteerd moet worden. Bestraffen op basis van "de geest van de wet" kan dus in geen geval.
Oud 28 maart 2005, 19:56   #154
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Nulla poena sine lege". Iedereen die een beetje benul van strafrecht heeft, en daar gaat het hier om, kent dit adagium. Er volgt rechtstreeks uit dat elke strafrechtelijke bepaling beperkend geïnterpreteerd moet worden. Bestraffen op basis van "de geest van de wet" kan dus in geen geval.
Wat een baarlijke nonsens. De rechter heeft de macht om de wet te interpreteren, ook de strafwet.

Citaat:
Oud 28 maart 2005, 20:13   #155
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Wat een baarlijke nonsens. De rechter heeft de macht om de wet te interpreteren, ook de strafwet.
De rechter mag de strafwet interpreteren. Hij heeft in geen geval de bevoegdheid misdrijven bij te creëren. Daar gaat die regel over. Ik dacht dat jacobijnen als u zo tegen een administration des juges waren.

Nog zo'n adagium : als u ergens niks van afweet, zwijgt u er beter over. Enfin, we hebben weer eens goed kunnen lachen, waarvoor dank.
Oud 28 maart 2005, 20:16   #156
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Hij hoeft helemaal geen misdrijf bij te creëren, liefje, hij kan jouw discriminatie perfect bestraffen op basis van dat artikel.

Maar ik geef je op één punt gelijk: we hebben weer eens hartelijk kunnen lachen.

Citaat:
Oud 29 maart 2005, 10:55   #157
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je geeft hier een analogische interpretatie van de wet, wat VERBODEN* is voor de strafrechter. ( zie de posting van René Artois: "Nulla poena nullem crimen sine lege")

(*) uitz.: wanneer het in het voordeel van de verdachte is
Oud 29 maart 2005, 11:39   #158
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Logisch, want wij hebben hen beïmporteerd naar hier en onderaan de maatschappelijke ladder geplaatst, als 'steun' aan de 'inheemse' onderklasse / arbeidersklasse.
Stop er nu eens mee de autochtonen een schuldgevoel aan te praten aub.

Wij hebben die niet onderaan die ladder gezet, we hebben ARBEIDERS voor de KOOLMIJNEN hierheen gehaald, dat IS plebs, en dat WAS plebs in eigen land (waarom denk je dat ze hierheen kwamen ?) wij hebben er geen plebs van gemaakt.
en btw, de meesten van de marokanen die in ons land zijn zijn niet door ons hierheen gehaald maar later zelf (vaak illegaal) afgekomen. Kun je ons niet de schuld van geven he.

cfr.
1961 : 400 marokkanen hier
jaren 60 we halen er een aantal hierheen
1971 : 39.000 marokanen
(Stengers, J., Emigration en immigration en belgique au XIX et XXe siecle, 1978.) > gebaseerd op bevolkingscijfers
vandaag : 100.000 marokanen,

maw voor 61 % van de allochtonen gaat u "we haalden ze zelf hierheen" excuus niet op. Immers ze kwamen ZELF en LATER hierheen.
Daarnaast, die 39 % waar het wel voor zou kunnen opgaan : ze pleegden zelf contractbreuk als het ware : ze zouden hierheen komen, werken en teruggaan (win win daar zij werkloos waren thuis, dat was de afspraak toch). Ze waren als het ware tijdelijk toegelaten, en ZIJ kozen er zelf voor hier te blijven tegen alle eerder gemaakte afspraken in, ze kregen zelfs hun inferieure religie gelegaliseerd in 1974.

En van discriminatie van ons aan hen aangedaan is er al helemaal geen sprake.

Citaat:
Inderdaad. Iedereen die ook maar een beetje benul van recht heeft, weet dat je niet alleen naar de letter, maar ook naar de geest van de wet moet kijken

mvg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 29 maart 2005 om 11:42.
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 14:07   #159
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
Stop er nu eens mee de autochtonen een schuldgevoel aan te praten aub.

Wij hebben die niet onderaan die ladder gezet, we hebben ARBEIDERS voor de KOOLMIJNEN hierheen gehaald, dat IS plebs, en dat WAS plebs in eigen land (waarom denk je dat ze hierheen kwamen ?) wij hebben er geen plebs van gemaakt.
Dat is nu precies wat creaturen zoals jij wel deden en nog steeds doen. Niet alleen met allochtonen overigens. Iedereen die het niet eens is met jullie "traditionele waarden en normen" wordt per definitie geklasseerd als politiek-correcte, cultureel-marxistische, crypto-fascistische linkiewinkie.

Citaat:
Oud 29 maart 2005, 14:09   #160
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nu precies wat creaturen zoals jij wel deden en nog steeds doen. Niet alleen met allochtonen overigens. Iedereen die het niet eens is met jullie "traditionele waarden en normen" wordt per definitie geklasseerd als politiek-correcte, cultureel-marxistische, crypto-fascistische linkiewinkie.
En waar zou ik dit zogezegd gezegd hebben ? ik heb het hier zelfs niet over waarden en normen gehad lijkt me.

mvg.melf
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be