Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: REDELIJK?
ja 11 84,62%
nee, ik wil geen referendum 1 7,69%
ja maar... 1 7,69%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2003, 17:50   #141
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Even een vraagje tussendoor van deze Nederlander:

Hoe zit het nou precies --> In Vlaanderen leren kinderen Frans en in Wallonië leren ze toch Nederlands erbij, of niet?
Dat is de theorie. In Vlaanderen leren we 8 jaar Frans, maar de meesten vergeten dat na een tijdje, omdat ze het niet gebruiken. Ze kijken niet naar Franstalige posten, lezen geen Franstalige kranten. En dat is eigenlijk wel spijtig, want moesten de Vlamingen Waalse kranten lezen, zouden ze direct heel wat meer flaminganter worden (gezien wat daar allemaal over de Vlamingen gezegd wordt), geloof me, ik kan het weten, ik lees regelmatig o.a. La Libre. Afin, ik dwaal af. De meesten spreken dus niet echt Frans, en de meeste Walen (en dat is echt een grote meerderheid) geen Nederlands. De verplichte tweetaligheid (hoe forceer je zo iets in hemelsnaam?) zou dus vooral in Wallonië op tegenkanting stuiten.

Citaat:
De eerlijkheid gebied me overigens te zeggen dat bij mijn tripjes naar Antwerpen en Essen ik genoeg Vlamingen tegenkom die Frans spreken naast het Nederlands. Echter, mijn jaarlijks trip naar Dinant doet mij shockeren, want daar valt het toch vies tegen met het Nederlands...
Dat is de realiteit, verre weg van de flutideetjes en utopietjes van de BUB.

Citaat:
Nog een vraagje: Welke talen dienen de kinderen in de Duitstalige gebieden te leren naast het Duits (bij wet)?
Ik weet het niet zeker, maar zeker het Frans. Frans wordt opgelegd, mede omdat de Oostkantons -hoewel een gemeenschap en dus grondwettelijk boven een provincie staand- volledig geïncorporeerd liggen in Luik en dus schatplichtig zijn aan het Waalse Gewest. En dat voel je, het gebied is aan een hardere verfransing onderworpen dan pakweg de Rand, en, hoewel zeer klein, wordt het ook economisch geplunderd door het Waalse gewest.

Danny Pieters, volksvertegenwoordiger van de N-VA wil die toestanden aanpakken en neemt het op voor de Duitstaligen in België, hoewel zij niet voor hem kunnen kiezen.

Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor het 'Vlaamse Gevoel' ... En kan je nagaan dat wij in Nederland als VWO-er sowieso Frans, Duits, Engels en Nederlands moeten leren ... ...

Zoals een groot Staatsman ooit zei: Ach, laat die Fransen maar niet praten en al aub niet denken...
Oud 12 mei 2003, 17:54   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nogmaals, wat moeten ze in de Duitstalige kantons verplicht als tweede taal leren (en als dat ook Frans is, ga ik hoogspersoonlijk zelf Wallonië annexeren LoL)
Ook daar is dat het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 17:55   #143
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haha, loserke. Toch maar effe vragen hé... Achter zijn pc'ke durft hij

Tja, moest ik nu weten waar je woont , in een Vlaamse gemeente waar men blijkbaar allemaal vlot Frans spreekt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 17:56   #144
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Even een vraagje tussendoor van deze Nederlander:

Hoe zit het nou precies --> In Vlaanderen leren kinderen Frans en in Wallonië leren ze toch Nederlands erbij, of niet?
Dat is de theorie. In Vlaanderen leren we 8 jaar Frans, maar de meesten vergeten dat na een tijdje, omdat ze het niet gebruiken. Ze kijken niet naar Franstalige posten, lezen geen Franstalige kranten. En dat is eigenlijk wel spijtig, want moesten de Vlamingen Waalse kranten lezen, zouden ze direct heel wat meer flaminganter worden (gezien wat daar allemaal over de Vlamingen gezegd wordt), geloof me, ik kan het weten, ik lees regelmatig o.a. La Libre. Afin, ik dwaal af. De meesten spreken dus niet echt Frans, en de meeste Walen (en dat is echt een grote meerderheid) geen Nederlands. De verplichte tweetaligheid (hoe forceer je zo iets in hemelsnaam?) zou dus vooral in Wallonië op tegenkanting stuiten.

Citaat:
De eerlijkheid gebied me overigens te zeggen dat bij mijn tripjes naar Antwerpen en Essen ik genoeg Vlamingen tegenkom die Frans spreken naast het Nederlands. Echter, mijn jaarlijks trip naar Dinant doet mij shockeren, want daar valt het toch vies tegen met het Nederlands...
Dat is de realiteit, verre weg van de flutideetjes en utopietjes van de BUB.

Citaat:
Nog een vraagje: Welke talen dienen de kinderen in de Duitstalige gebieden te leren naast het Duits (bij wet)?
Ik weet het niet zeker, maar zeker het Frans. Frans wordt opgelegd, mede omdat de Oostkantons -hoewel een gemeenschap en dus grondwettelijk boven een provincie staand- volledig geïncorporeerd liggen in Luik en dus schatplichtig zijn aan het Waalse Gewest. En dat voel je, het gebied is aan een hardere verfransing onderworpen dan pakweg de Rand, en, hoewel zeer klein, wordt het ook economisch geplunderd door het Waalse gewest.

Danny Pieters, volksvertegenwoordiger van de N-VA wil die toestanden aanpakken en neemt het op voor de Duitstaligen in België, hoewel zij niet voor hem kunnen kiezen.

Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor het 'Vlaamse Gevoel' ... En kan je nagaan dat wij in Nederland als VWO-er sowieso Frans, Duits, Engels en Nederlands moeten leren ... ...

Zoals een groot Staatsman ooit zei: Ach, laat die Fransen maar niet praten en al aub niet denken...
Dat zijn dan al twee Nederlanders die het eindelijk beginnen te begrijpen.
Men zegge het voort.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:01   #145
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:

Tja, moest ik nu weten waar je woont , in een Vlaamse gemeente waar men blijkbaar allemaal vlot Frans spreekt.
Datum, plaats en uur afspreken? Je zou niet eens komen...zeker niet alleen. En stop nu met uwen stoere praat aub...
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:05   #146
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:
Citaat:

Datum, plaats en uur afspreken? Je zou niet eens komen...zeker niet alleen. En stop nu met uwen stoere praat aub...
Excuseer Meneer, het was maar een grapje hoor! Ik ben in alle geval niet begonnen met de stoere praat..
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:08   #147
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:
Citaat:

Excuseer Meneer, het was maar een grapje hoor! Ik ben in alle geval niet begonnen met de stoere praat..
Dat weet ik wel, het was Zeno1
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:10   #148
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Frans en Duits passief ja, beetje tekstverklaringen en luistertoetsen maken en boeken lezen. Zo moeilijk is dat niet. Gelukkig wordt een tweede vreemde taal verplicht in het VWO, want aan twee talen half leren heb je helemaal niks.

Ik heb overigens nog gewoon m'n eigen vakkenpakket mogen samenstellen. 8)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:15   #149
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Frans en Duits passief ja, beetje tekstverklaringen en luistertoetsen maken en boeken lezen. Zo moeilijk is dat niet. Gelukkig wordt een tweede vreemde taal verplicht in het VWO, want aan twee talen half leren heb je helemaal niks.

Ik heb overigens nog gewoon m'n eigen vakkenpakket mogen samenstellen. 8)

Ja dat is idd veel en veel beter...Nu kan ik en niet Frans lullen en niet Duits (ik begrijp echter teksten wel, maar ja om nu in Frankrijk te vragen of ze alles voor me op willen schrijven )

Lang leve wat er na de Tweede Fase komt!
Oud 12 mei 2003, 19:00   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een aanrader voor de Nederlanders:

H.J. Elias, Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte (4 dikke delen die de periode van 1780 tot onze tijd bestrijken). Heel interessant.
Oud 12 mei 2003, 19:23   #151
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

H.J. Elias, Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte (4 dikke delen die de periode van 1780 tot onze tijd bestrijken). Heel interessant.
Toch wel opmerkelijk dat geen van beide boeken in de winkel te krijgen is. Dit boek kan ik niet vinden en dat van Smits hebben ze ook niet bij Donner of Broese (de Rotterdamse en Utrechtse kwaliteitsboekhandel, of beter gezegd boekenwarenhuis). Blijkbaar zit het niet bepaald goed met de uitwisseling van boeken tussen Vlaanderen en Nederland.
Oud 12 mei 2003, 19:32   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zit het niet bepaald goed met de uitwisseling van boeken tussen Vlaanderen en Nederland.
Jammer genoeg vlot dat inderdaad niet. Dat is trouwens een veel gehoorde klacht van de Vlaamse uitgevers: de Nederlanders schermen hun boekenmarkt af voor wat uit Vlaanderen komt. Onlangs was ik bij de uitgeverij Lannoo en de verantwoordelijk was over die Nederlandse onwil niet te spreken.

Maar het boek van Elias is rond de jaren zeventig voor de laatste maal verschenen, dus denk ik dat u die nog slechts tweedehands kan aankopen (mijn exemplaar kocht ik bij DeSlegte aan).
Oud 12 mei 2003, 19:35   #153
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:

Toch wel opmerkelijk dat geen van beide boeken in de winkel te krijgen is. Dit boek kan ik niet vinden en dat van Smits hebben ze ook niet bij Donner of Broese (de Rotterdamse en Utrechtse kwaliteitsboekhandel, of beter gezegd boekenwarenhuis). Blijkbaar zit het niet bepaald goed met de uitwisseling van boeken tussen Vlaanderen en Nederland.
Ahum, in Vlaanderen zijn die ook niet zo makkelijk te vinden hoor.

Blijkbaar kunnen enkel historici zoals De Schaepdrijver die het Belgische bestel ophemelen hier aan de bak komen, net als hun werken.

Kijk maar eens naar de befaamde Afrikakenner Prof. Jan Vansina. Die toonde aan dat Leopold II zich schuldig maakte aan genocide (verdorie, zelfs de term misdaden tegen de mensheid werd er voor uitgedacht om ze te omschrijven), en die man is in België niet aan de bak kunnen komen. Maar een revisioniste als Sophietje die beweert dat België nooit tot doel heeft gesteld om het Nederlands uit te roeien, die wordt door het establishment op handen gedragen, terwijl een nauwkeurige studie van onafhankelijke lectuur kan zien dat België Vlaanderen wou doodnijpen.
Oud 12 mei 2003, 20:00   #154
Dimitri

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg vlot dat inderdaad niet. Dat is trouwens een veel gehoorde klacht van de Vlaamse uitgevers: de Nederlanders schermen hun boekenmarkt af voor wat uit Vlaanderen komt. Onlangs was ik bij de uitgeverij Lannoo en de verantwoordelijk was over die Nederlandse onwil niet te spreken.

Maar het boek van Elias is rond de jaren zeventig voor de laatste maal verschenen, dus denk ik dat u die nog slechts tweedehands kan aankopen (mijn exemplaar kocht ik bij DeSlegte aan).
Nee, dat begrijp ik. Ik ben er ook niet bepaald over te spreken. Omdat het niet in de winkel ligt, ligt het ook niet in de bibliotheek en kan ik het daar dus ook niet vinden. Als het dan ook nog eens een Nederlandse auteur is, is dat toch wel triestig.

En bij De Slegte hebben ze 'm ook niet...
Oud 12 mei 2003, 20:17   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het dan ook nog eens een Nederlandse auteur is, is dat toch wel triestig.
Geef gewoon het ISBN-nummer aan uw plaatselijke boekhandelaar en die regelt de zaak wel.
Oud 12 mei 2003, 21:34   #156
Dimitri

Standaard

Citaat:
Geef gewoon het ISBN-nummer aan uw plaatselijke boekhandelaar en die regelt de zaak wel.
Hm, daar begin ik nu toch wel aan te twijfelen. Als boekhandels als Donner en Broese, die landelijk samenwerken, het niet in hun magazijnen hebben liggen, wordt het toch wel een probleem. Maar ik denk dat de uni het wel in de bibliotheek heeft liggen, alleen de catalogus is op dit moment toevallig niet beschikbaar vanwege werkzaamheden.
Oud 12 mei 2003, 21:43   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als boekhandels als Donner en Broese, die landelijk samenwerken, het niet in hun magazijnen hebben liggen, wordt het toch wel een probleem.
Welnee, een goede kleine boekhandelaar bestelt om het even welk boek voor zijn klanten.

Andere oplossing is gewoon rechtstreeks bestellen bij de uitgever in Vlaanderen.
Oud 13 mei 2003, 00:42   #158
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee, dat begrijp ik. Ik ben er ook niet bepaald over te spreken. Omdat het niet in de winkel ligt, ligt het ook niet in de bibliotheek en kan ik het daar dus ook niet vinden. Als het dan ook nog eens een Nederlandse auteur is, is dat toch wel triestig.
En bij De Slegte hebben ze 'm ook niet...

Ik had twee maanden geleden een essay geschreven over de vaste boekenprijs in Nederland en in de rest van Europa...

Het feit dat u veel Vlamingen klagen, komt doordat het Nederlandse stelsel van vaste boekenprijzen niet meer mag gelden in Vlaanderen (de EU stelde een verbod in voor grensoverschrijdende prijsbepalingen)...

Landen als België, Oostenrijk, Finland en Ierland zijn hier de dupe van. Ikzelf ben een groot voorstander vand e vaste boekenprijs (even een leuk feitje tussendoor: Nederland levert de meeste titels per jaar per 1.000 inwoners)...

Het is nu zaak dat Vlaanderen een constructie bedenkt waardoor ook zij kunnen profiteren van de regeling omtrent de Vaste Boekenprijzen. Uiteindelijk kunnen beide landen (en alle andere Nederlandstalige gebieden hier volop van profiteren)

PS: De uitgevers in Nederland zijn ook niet blij met de gang van zaken in Vlaanderen nu --> Vaanderen is toch een heel belangrijke afzetmarkt van boeken...

Groeten
Oud 13 mei 2003, 18:16   #159
Dimitri

Standaard

Gelukkig heeft de universiteitsbibliotheek van beide boeken enkele exemplaren in de collectie, dus het zal verder geen probleem zijn. In de bibliotheek bij mijn faculteit blijkt zelfs Smits' proefschrift uit 1950 te liggen ('De scheuring van het Verenigd Koninkrijk en de houding van het Vlaamse land in 1830') waarop 'Scheuring in de Nederlanden' is gebaseerd.
Oud 13 mei 2003, 19:49   #160
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

Blijkbaar kunnen enkel historici zoals De Schaepdrijver die het Belgische bestel ophemelen hier aan de bak komen, net als hun werken.
T Schaepdrijverke is dan ook lid van B-Plus. Need we say more?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be