Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2005, 22:17   #141
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Tiens, ik denk dat de Polen er misschien anders zullen over oordelen.
indien het bondgenoten waren, waarom is hitler dan rusland binnen gevallen

bondgenoten doen dat niet weet je
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 22:18   #142
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Brabantse omwenteling vergeten missch.
Ik ken daar niet zoveel details over, maar je zegt het zelf: Omwenteling. In Belgie kon dat tenminste via een vreedzame staatshervorming.
Oud 25 april 2005, 22:19   #143
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
indien het bondgenoten waren, waarom is hitler dan rusland binnen gevallen

bondgenoten doen dat niet weet je
Triestig hoe jullie toch altijd de woorden moeten verdraaien. Ik heb gezegd:

"Dutisland en Rusland waren bondgenoten tijdens de eerste jaren van WW II."
Oud 25 april 2005, 22:19   #144
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het is juist door mensen als u dat België (en Europa uiteraard) niet werkt. Altijd dat verdomde defaitisme. Hoe zit het met de toegevingen tussen West-Vlamingen en Limburgers bijv., tussen mannen en vrouwen, tussen jongeren en ouderen? Daar al bij stil gestaan?
ik zou eerder zeggen dat het mensen als hij zijn die aanduiden dat belgie niet kan werken. hij is het prototype van de ideale belg en ook hij ziet de belgische waanzin in.

misschien komt uw tijd van verlichting ook nog wel hansje

Laatst gewijzigd door muys : 25 april 2005 om 22:19.
Oud 25 april 2005, 22:21   #145
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Triestig hoe jullie toch altijd de woorden moeten verdraaien. Ik heb gezegd:

"Dutisland en Rusland waren bondgenoten tijdens de eerste jaren van WW II."
duitsland en rusland hadden een niet aanvalspact omdat dat hen beiden op de moment goed uitkwam, niet omdat het bondgenoten waren
Oud 25 april 2005, 22:28   #146
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Met mijn negatieve ingesteldheid zaten we hier nog in 1815
Waarom spreekt u altijd zo minachtend over uw eigen taal of over de Vlaamse Beweging?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 07:11   #147
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Helemaal niet, Egidius! Ver van dat!
Toch neemt u aan dat iemand die Frans als huistaal heeft geen Vlaamsnatinalist kan zijn? U maakt dus een binding tussen taal en politiek : dat heet taalnationalisme.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 08:15   #148
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

BHV is een non-probleem. Ik zie als enigste oplossing, het wijzigen van de grondwet.
Oud 26 april 2005, 08:19   #149
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
BHV is een non-probleem. Ik zie als enigste oplossing, het wijzigen van de grondwet.
Ik zie als de simpelste oplossing:
[size=5]Het TOEPASSEN van de grondwet![/size]
Oud 26 april 2005, 08:25   #150
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Je meent het? Voor een zogezegd "non-probleem" is dat wel de meest drastische ingreep mogelijk. Toch eens beterere argumenten zoeken.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 08:27   #151
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Toch neemt u aan dat iemand die Frans als huistaal heeft geen Vlaamsnatinalist kan zijn? U maakt dus een binding tussen taal en politiek : dat heet taalnationalisme.

Egidius
Hij kan Vlaams-Nationalist zijn, ieder heeft zijn mening. Het is gewoon iets dat ik persoonlijk niet begrijp.

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 april 2005 om 08:27.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 08:28   #152
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Splitsen die handel! Samen met België als het kan!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 08:52   #153
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien is die kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen een van de redenen waarom je voor de splitsing van België pleit.
De *politieke* kloof is te groot en kan enkel overbrugd worden indien de minderheid bereid zou zijn zich aan de politieke keuzes van de meerderheid te onderwerpen. Dat gebeurt echter niet. Ik neem het de Walen niet kwalijk dat ze geen toegevingen doen, maar als ze dat weigeren te doen dan kan België niet blijven bestaan. Migrantenstemrecht is daar een prachtvoorbeeld van : het wordt aan Vlaanderen opgedrongen omdat er een federale meerderheid voor te vinden is maar BHV mag niet gesplitst worden ondanks de federale meerderheid die daar voor is.

Dit land wordt steeds slechter bestuurd en wordt ziek aan de stuntelige compromissen die de twee kampen sluiten om toch maar verder te boeren. Het werkt niet (meer). Het kan niet meer werken. De verschillen (cultureel, mentaal, politiek, taalkundig, economisch) zijn te groot. Over niets gaan Walen en Vlamingen nog akkoord en geen van beiden wil iets toegeven. Het wordt zelfs erger met de tijd. Toen ik jonger was gingen Vlamingen en walen nog over veel dossiers akkoord. Nu over niets meer. De boel splitsen zou een rationele beslissing zijn.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 08:53   #154
Egidius

Standaard

Citaat:
Hij kan Vlaams-Nationalist zijn, ieder heeft zijn mening. Het is gewoon iets dat ik persoonlijk niet begrijp.
Uw denkkader laat dat niet toe. Het is wel duidelijk, hoor.

Egidius
Oud 26 april 2005, 09:00   #155
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
De *politieke* kloof is te groot en kan enkel overbrugd worden indien de minderheid bereid zou zijn zich aan de politieke keuzes van de meerderheid te onderwerpen. Dat gebeurt echter niet. Ik neem het de Walen niet kwalijk dat ze geen toegevingen doen, maar als ze dat weigeren te doen dan kan België niet blijven bestaan. Migrantenstemrecht is daar een prachtvoorbeeld van : het wordt aan Vlaanderen opgedrongen omdat er een federale meerderheid voor te vinden is maar BHV mag niet gesplitst worden ondanks de federale meerderheid die daar voor is.
Zeer rationele analyse. België kan blijven bestaan, en terug unitair worden, als het de democratie invoert. Of zoals Paul Beliën het op lvb.net/item/1041#more zegt: "Er is in België onvoldoende "civil glue" aanwezig, en daarom moeten de leiders de grondwet en de democratie omzeilen om het land bij elkaar te houden. De grondwet is nochtans het charter dat de burger beschermt tegen machtsmisbruik door de overheid."
Ook Beliën is bereid terug naar een unitair België te gaan, indien Vlamingen hun numerieke meerderheid voluit mogen laten spelen.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 26 april 2005 om 09:01.
Oud 26 april 2005, 09:36   #156
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik zou eerder zeggen dat het mensen als hij zijn die aanduiden dat belgie niet kan werken. hij is het prototype van de ideale belg en ook hij ziet de belgische waanzin in.

misschien komt uw tijd van verlichting ook nog wel hansje
Precies. Ik zal er ook bij vermelden dat ik zelf lang "Belgicist" was, maar dan bedoel ik wel ik iemand die begrip heeft voor wat er aan BEIDE kanten van de taalgrens leeft. Ik begrijp waarom franstalige bepaalde vooroordelen over de Vlamingen hebben. Ik begrijp waarom Vlamingen voor het Vlaams Belang en N-VA stemmen. De BUBbers die hier op dit forum aanwezig zijn lijken enkel begrijp te hebben voor de franstalige kijk op België. Hun oplossing om de boel bij elkaar te houden bestaat erin die visie aan Vlaanderen op te leggen. Een echte Belg heeft ook respect voor Vlaamse verzuchttingen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 09:49   #157
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Ik zie als de simpelste oplossing:
[size=5]Het TOEPASSEN van de grondwet![/size]
Vind ik ook. Ik begrijp de Waalse houding niet. Hoe kunnen ze ijveren voor het voortbestaan van Belgie maar tegelijk de Belgische grondwet met de voeten treden?
Oud 26 april 2005, 09:50   #158
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
duitsland en rusland hadden een niet aanvalspact omdat dat hen beiden op de moment goed uitkwam, niet omdat het bondgenoten waren
Dat lijkt me een vaak voorkomende vorm van bondgenootschappen, ja.

MAar terugkomende op de oorspronkelijke uitspraak: heeft Duitsland de wereld wakker geschud inzake het bolsjevisme?
Oud 26 april 2005, 09:51   #159
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Welk artikel zegt dat BHV moet gesplitst worden? Geen enkel. Zelfs het Arbitragehof heeft zoiets nooit gezegd.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 10:20   #160
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Precies. Ik zal er ook bij vermelden dat ik zelf lang "Belgicist" was, maar dan bedoel ik wel ik iemand die begrip heeft voor wat er aan BEIDE kanten van de taalgrens leeft. Ik begrijp waarom franstalige bepaalde vooroordelen over de Vlamingen hebben. Ik begrijp waarom Vlamingen voor het Vlaams Belang en N-VA stemmen. De BUBbers die hier op dit forum aanwezig zijn lijken enkel begrijp te hebben voor de franstalige kijk op België. Hun oplossing om de boel bij elkaar te houden bestaat erin die visie aan Vlaanderen op te leggen. Een echte Belg heeft ook respect voor Vlaamse verzuchttingen.
Franstaligen hebben vooral het gevoel dat de Vlamingen hen haten en dat zij niet meer welkom in Vlaanderen zijn. Als het echt zo is, geen probleem. Dan hoeven we niet meer naar uw Vlaamse Kust te gaan en liever kiezen voor plekjes waar we wel welkom zijn. Ik zou wel het hoofd van de hoteluitbaters aan de Vlaamse Kust willen zien als bijna geen toeristen komen...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be