Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2005, 20:53   #141
Haider
Banneling

Haider's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Ik stel voor dat we dat Duitse gebied gewoon teruggeven aan Duitsland, het houdt gewoon geen steek om die Duitsers nog langer gegijzeld te houden. We sturen er ook de officiële excuses bij van de Belgische regering, het was destijds een mensonwaardige en vooral dictatoriale blunder om een verslagen natie nog eens gaan te beroven van land en mensen. Denemarken heeft trouwens ook prompt aangeboden gebied aan Duitsland teruggeven.
Ik stel voor dat we de Duitstalige kantons inlijven bij een onafhankelijk Vlaanderen. Zo wordt ons kleine Vlaanderland beetje bij beetje groter 8)
Haider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 21:34   #142
Briggs
Burger

Briggs's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan heeft u het over de dialecten.
In Frans-Vlaanderen misschien.

Wij zeggen dat we Brusselaar/Brusseleir zijn, we zijn van Brussel of we zijn Brussels.
Het gaat om identiteit, van Brussels -) Brabants -) Belgisch (terwijl dat Vlaams moet zijn ipv Belgisch).

Laatst gewijzigd door Briggs : 29 april 2005 om 21:37.
Briggs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 22:14   #143
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???

Blijkbaar mag ik nog niet mijn eigen aanvoelen neerschrijven, terwijl u zich om de een of andere reden daarboven verheven voelt. Niet ik, maar u schreef als eerste iets naar over gevoelens: u voelt zich immers niet thuis in Rijsel. Ik wel. En nog maar in het "echte" Frans-Vlaanderen.
Een beetje met de voeten op de grond blijven. Ik heb nergens over Rijsel gesproken. U verzint maar wat.

Citaat:
Indien dus mijn repliek niet relevant is, dan staat de uwe op hetzelfde niveau.
Kunt u ook normaal deelnemen aan een debat? U pikt maar wat in en speelt ja-nee spelletjes die niet overeenkomen met de sentimenten in Zuid-Vlaanderen. Als ik u dan achter de relevantie vraag, dan wordt u boos.
Oud 29 april 2005, 23:52   #144
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haider
Ik stel voor dat we de Duitstalige kantons inlijven bij een onafhankelijk Vlaanderen. Zo wordt ons kleine Vlaanderland beetje bij beetje groter 8)

Hoe absurd. Heb jij deze hele discussie wel gelezen? Ik verbaas me over jouw kinderachtige bijdrage. De Duitse gebieden moeten terugkeren in hun Heimat, waarom zouden wij gewone Vlamingen dezelfde vergissing begaan als dat mensonterende Belgicistische regime van meteen na de oorlog? Duitsers zijn Duitsers en Vlamingen zijn Vlamingen.

Het is natuurlijk wel een interessante denkoefeing over het herstel van het middeleeuwse Graafschap Vlaanderen over Zeeland, Frans-Vlaanderen (en een groot deel van Département du Nord en pas de Calais) maar meer dan een mooie droom zal dat niet worden. Hoezeer ik het ook betreur, in zulke gevallen bestaat er géén populaire aanhang of redelijke motivatie om de gebieden terug te eisen ofschoon ze historisch gezien tot ons behoren. Bij de Duitse gebieden valt het nog te redden; de mensen zijn er nog Duits, de tradities zijn er nog levendig en vooral: de taal is er nog.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 01:18   #145
Smile
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoe absurd. Heb jij deze hele discussie wel gelezen? Ik verbaas me over jouw kinderachtige bijdrage. De Duitse gebieden moeten terugkeren in hun Heimat, waarom zouden wij gewone Vlamingen dezelfde vergissing begaan als dat mensonterende Belgicistische regime van meteen na de oorlog? Duitsers zijn Duitsers en Vlamingen zijn Vlamingen.

Het is natuurlijk wel een interessante denkoefeing over het herstel van het middeleeuwse Graafschap Vlaanderen over Zeeland, Frans-Vlaanderen (en een groot deel van Département du Nord en pas de Calais) maar meer dan een mooie droom zal dat niet worden. Hoezeer ik het ook betreur, in zulke gevallen bestaat er géén populaire aanhang of redelijke motivatie om de gebieden terug te eisen ofschoon ze historisch gezien tot ons behoren. Bij de Duitse gebieden valt het nog te redden; de mensen zijn er nog Duits, de tradities zijn er nog levendig en vooral: de taal is er nog.
Over onze Oostkantons, denk ik, moeten we voorzichtig denken en handelen. Er komt mèèr bij kijken dan het Verdrag van Versaille, net als met de Elzas. Wèl één bedenking: iedere Belg die er zelfs maar theoretisch over praat om het terug aan Duitsland te geven, moet wel bedenken dat hij het mooiste gebied van ons land wegwerpt. Ten andere, de mensen die daar leven zijn geen Duitsers, evenmin als de Elzassers en de Duitssprekende Zwitsers of Luxemburgers. Ze zijn toevallig Duitssprekende Belgen! We zouden dan even goed de Vlaamssprekende Belgen gewoon weg aan Holland kunnen weggeven, niet? En de Franstalige Belgen aan Frankrijk! Waarom doen we dat dan niet gewoon? Ik denk, dat we dat niet durven. Ik denk, dat we allemaal diep in ons hart beseffen, of we nu Vlaams, Frans of Duits spreken, dat er in de wereld geen tweede land te vinden waar het even goed leven is als in België.
En dan, nog iets. België is niet een natie die in 1830 gevormd werd. In 1830 werde de natie internationaal erkend. Ze bestaat echter al van in de tijd van de Neanderthalers, later aaneen gesmeed door de Galliërs in hun strijd tegen de Romeinen. Eburonen, Nerviërs, Aduatiekers, en nog 'n stuk of vier Gallische stammen wiens naam ik niet zo maar meer kan bedenken. Dan, de Franken, Clovis etc. De Karolingers, Bourgondië, Keizer Karel V... dikwijls niet van afkomst, wèl van geboorte of inborst: Belgen. Daarom stel ik voor: laten we stoppen met haarkloverijen en onze dertigduizend vierkante kilometers eens anders beschouwen. Als een plek dat wonderlijke mensen heeft voortgebracht, genieën op wetenschappelijk en industriëel gebied (Mercator, Vesalius, Rubens, Van Dyck, Boutsen, Dirk Maertens, Baekelandt, Gevaert, Empain, Solvay en alle aan 't grote publiek onbekende, discrete mensen, die in Congo malaria bedwongen hebben en moeraskoorts. Aan onze militairen die tijdens de eerste wereldoorlog met kleine eenheden de Duitsers uit Rwanda en Bourundi de pas naar Congo afsneden. Even een vergelijking tussen België en Holland. Misschien word ik van racisme beschuldigd, het kan me niet schelen.
In 1940 hielden de Hollanders het tegen de Duitsers 'n dag of 4 uit. Ze schoten met kanonnen die ze uit hun musea gehaald hadden. Wij Belgen, hielden het 18 dagen uit ondanks het feit, dat onze "bondgenoten" (Fransen en Engelsen) al onze transportmiddelen opeisten. Onze soldaten moesten zich maar te voet verplaatsen. Tijdens onze 18 dagen hebben we een slachting onder de Duitse troepen aangericht, die nu nog in de Duitse analen over de oorlog te vinden is. Onze artillerie bv was gewoonweg geniaal! En, onze infanterie-soldaten met hun verouderde vuurwapens gewoonweg bewonderenswaardig! Onze genie-troepen hebben wonderen van technische vaardigheid vertoond! Gooien we dat dan maar allemaal wèg? Omdat de ene Vlaams spreekt, de andere Frans en nog een andere Duits? En dan te zeggen dat de multi-culturele maatschappij een "must" is en dat iedereen die er niet mee akkoord gaat van racisme beschuldigd wordt. Ik ken Vlaams, Frans en wat Duits. Maar Arabisch weiger ik te leren. Ik heb een Belgische neus en onderlip. En dus, racist zeker? Omdat ik m'n eigen land waardeer?
Smile is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 08:17   #146
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
België is niet een natie die in 1830 gevormd werd. In 1830 werde de natie internationaal erkend. Ze bestaat echter al van in de tijd van de Neanderthalers, later aaneen gesmeed door de Galliërs in hun strijd tegen de Romeinen. Eburonen, Nerviërs, Aduatiekers, en nog 'n stuk of vier Gallische stammen wiens naam ik niet zo maar meer kan bedenken. Dan, de Franken, Clovis etc. De Karolingers, Bourgondië, Keizer Karel V... dikwijls niet van afkomst, wèl van geboorte of inborst: Belgen.
Waar zijn de uitspraken van de Neanderthalers, Ambiorix en Keizer Karel over hun Belgisch gevoel? Graag enkele referenties (liefst van historici die geen belang bij de zaak hebben) voor uw pathetische beweringen!
Zoniet moeten we aannemen dat u niet alleen een revisionist, maar ook een oubollige nationalist bent.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 09:30   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan, nog iets. België is niet een natie die in 1830 gevormd werd. In 1830 werde de natie internationaal erkend. Ze bestaat echter al van in de tijd van de Neanderthalers, later aaneen gesmeed door de Galliërs in hun strijd tegen de Romeinen. Eburonen, Nerviërs, Aduatiekers, en nog 'n stuk of vier Gallische stammen wiens naam ik niet zo maar meer kan bedenken. Dan, de Franken, Clovis etc. De Karolingers, Bourgondië, Keizer Karel V... dikwijls niet van afkomst, wèl van geboorte of inborst: Belgen.

Dit is een giller van formaat. Nu moet u mij eens zeggen hoe de Belgische natie dan wel bestond in de Eburonen en die andere Gallisch-Germaanse stammen. Ook in welke historische documenten u een vindplaats vindt over het Belgisch bewustzijn van de Franken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 09:33   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even een vergelijking tussen België en Holland. Misschien word ik van racisme beschuldigd, het kan me niet schelen.
In 1940 hielden de Hollanders het tegen de Duitsers 'n dag of 4 uit. Ze schoten met kanonnen die ze uit hun musea gehaald hadden. Wij Belgen, hielden het 18 dagen uit ondanks het feit, dat onze "bondgenoten" (Fransen en Engelsen) al onze transportmiddelen opeisten. Onze soldaten moesten zich maar te voet verplaatsen. Tijdens onze 18 dagen hebben we een slachting onder de Duitse troepen aangericht, die nu nog in de Duitse analen over de oorlog te vinden is. Onze artillerie bv was gewoonweg geniaal!
Een "slachting" onder de Duitse troepen? Dan verneem ik graag over welke aantallen het gaat en in welk werk we dit cijfers terugvinden.
Oud 30 april 2005, 09:37   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Een beetje met de voeten op de grond blijven. Ik heb nergens over Rijsel gesproken. U verzint maar wat.
Toch wel. Eerst hadden we het over Rijsel, daar ik stelde dat er nergens zo met "Flandre", "les Flandres", "Flamand" wordt uitgepakt in Frankrijk als in Rijsel alhoewel de stad naar taal door en door verfranst is. Daarop antwoordde u dat u zich niet onder die "Flamand de France" thuisvoelt.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=117

Daarop reageerde ik met te stellen dat ik me weldegelijk in Rijsel thuisvoel, en dat dit gevoel zeker het geval is in het hart van Frans-Vlaanderen (van de Aa tot aan de Belgische grens).

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=121
Oud 30 april 2005, 09:41   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u ook normaal deelnemen aan een debat? U pikt maar wat in en speelt ja-nee spelletjes die niet overeenkomen met de sentimenten in Zuid-Vlaanderen. Als ik u dan achter de relevantie vraag, dan wordt u boos.
Vooreerst denk ik dat ik mag buigen op een rijke ervaring aan Vlaamse cultuurwerking in Frans-Vlaanderen. Bijgevolg acht ik me wel in staat met een zekere eerlijkheid te spreken over de toestand in dat gedeelte van historisch Vlaanderen. Bijgevolg speel ik geen ja-neen-spelletje.

Boos word ik al evenmin. Ik stel gewoon vast dat u als eerste over gevoelens begint (u voelt er zich niet thuis, stelde u eerst), terwijl u onmiddellijk schouderophalend reageert wanneer ik weet te stellen dat ik een ander gevoel deel. Dan is het plotseling niet meer relevant. Indien het sowieso niet relevant was (wat uw goed recht is natuurlijk om dat zo in te vullen of te benaderen), dan vraag ik me af waarom u als eerste over uw aanvoelen ten opzichte van die streek en haar inwoners begonnen bent. Volgens uw eigen gedachtegang was dat helemaal niet relevant. Waarom dit dan ook ter sprake brengen?
Oud 30 april 2005, 09:51   #151
Haider
Banneling

Standaard

Citaat:

Ooit al eens gehoord van een Groot-Germania beste vriend????
Oud 30 april 2005, 09:56   #152
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over onze Oostkantons, denk ik, moeten we voorzichtig denken en handelen. Er komt mèèr bij kijken dan het Verdrag van Versaille, net als met de Elzas. Wèl één bedenking: iedere Belg die er zelfs maar theoretisch over praat om het terug aan Duitsland te geven, moet wel bedenken dat hij het mooiste gebied van ons land wegwerpt.
Wat een non-argument.

Citaat:
Ten andere, de mensen die daar leven zijn geen Duitsers, evenmin als de Elzassers en de Duitssprekende Zwitsers of Luxemburgers. Ze zijn toevallig Duitssprekende Belgen!
Staatkundig hebt ge overschot van gelijk. Als de staat nu nog eens overeen zou komen met de realiteit, dan was het voor u helemaal in orde. Een Belgisch sentiment is vaak niet te vinden in de Duitstalige Gemeenschap.

Citaat:
We zouden dan even goed de Vlaamssprekende Belgen gewoon weg aan Holland kunnen weggeven, niet?
Vlaamssprekend bestaat niet. Vlaams is geen linguistisch adjectief, voor Vlaanderen is dat immers Nederlands.

Citaat:
En de Franstalige Belgen aan Frankrijk! Waarom doen we dat dan niet gewoon?
Dat is misschien nog niet zo een slecht idee. Ik kies persoonlijk voor een onafhankelijk Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië maar ik heb geen moeite met Dietsland of een Frankrijk tot aan de poorten van Brussel.

Citaat:
Ik denk, dat we dat niet durven. Ik denk, dat we allemaal diep in ons hart beseffen, of we nu Vlaams, Frans of Duits spreken, dat er in de wereld geen tweede land te vinden waar het even goed leven is als in België.
Andermaal een non-argument. De levensstandaard is geen tegenindicatie voor separatisme. Zeker omdat leven in een onafhankelijk Vlaanderen nog veel beter zal zijn.

Citaat:
En dan, nog iets. België is niet een natie die in 1830 gevormd werd. In 1830 werde de natie internationaal erkend. Ze bestaat echter al van in de tijd van de Neanderthalers, later aaneen gesmeed door de Galliërs in hun strijd tegen de Romeinen. Eburonen, Nerviërs, Aduatiekers, en nog 'n stuk of vier Gallische stammen wiens naam ik niet zo maar meer kan bedenken.
Dan, de Franken, Clovis etc. De Karolingers, Bourgondië, Keizer Karel V... dikwijls niet van afkomst, wèl van geboorte of inborst: Belgen.
Ik hoop dat u aan het grappen bent, want anders maakt u zich onsterfelijk belachelijk.

Ten eerste, de Neanderthalers is een uitgestorven soort van het mensengeslacht. Daar kunnen de "Belgen" moeilijk nageslacht van zijn.

Ten tweede, Belgica vormde nooit een eenheid en is nooit aaneengesmeed geweest door de strijd tegen de Romeinen. De Eburonen, Tungrii, Nerviërs, Menapiërs,... bleven aparte stammen die een machtig Romeins legioen makkelijk kon onderwerpen. Al die stammen verdwenen. Onze streken werden overspoeld door Germanen.

Ten derde, Clovis was een Frank, geen oude Belg. De Karolingen beheersten een gebied dat de voorloper was van Frankrijk, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland en Noord-Italië. Hun Belgisch gevoel zal wel 0 geweest zijn.

Ten vierde, de hertogen van Bourgondië waren Bourgondisch, niet Belgisch. Het gebied dat ze verenigden omvat eerder het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden dan België. Dit was maar een deel van hun rijk, want hun erflanden Bourgondië en de Franche-Comté behoorden ook tot hun domein.

Ten vijfde. Keizer Karel was wel in Gent geboren, maar was geen Belg. Hij was van Oostenrijks/Bourgondisch/Spaanse komaf en werd de vorst van de Nederlanden. De splitsing tussen Noord- en Zuid-Nederland zou pas gebeuren na zijn dood.

Citaat:
Daarom stel ik voor: laten we stoppen met haarkloverijen en onze dertigduizend vierkante kilometers eens anders beschouwen.
Haarkloverijen? U spreekt wel over het belang van 10 miljoen mensen! Die belangen zouden wij moeten opgeven omdat een slecht geïnformeerde schrijvelaar op dit forum dat komt zeggen?

Citaat:
aan 't grote publiek onbekende, discrete mensen, die in Congo malaria bedwongen hebben en moeraskoorts.
En en passant de helft van de bevolking hebben uitgeroeid.

Citaat:
Ik heb een Belgische neus en onderlip. En dus, racist zeker? Omdat ik m'n eigen land waardeer?
Merkwaardig, ik wist niet dat er een Belgisch ras bestond met als kenmerken een Belgische neus en onderlip.
Oud 30 april 2005, 09:58   #153
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Eerst hadden we het over Rijsel, daar ik stelde dat er nergens zo met "Flandre", "les Flandres", "Flamand" wordt uitgepakt in Frankrijk als in Rijsel alhoewel de stad naar taal door en door verfranst is. Daarop antwoordde u dat u zich niet onder die "Flamand de France" thuisvoelt.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=117
Waarom bent u zo oneerlijk aan het debat bezig? U weet best dat ik ginds over Zuid-Vlaanderen spreek in het geheel. Ik schrijf ook nergens in uw koppeling dat ik over Rijsel bezig ben.

Als u niet eerlijk kan zijn, dan heeft discussie geen zin met u. Ik sta altijd open voor moest u uw leven willen beteren: altijd welkom!
Oud 30 april 2005, 14:06   #154
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Wèl één bedenking: iedere Belg die er zelfs maar theoretisch over praat om het terug aan Duitsland te geven, moet wel bedenken dat hij het mooiste gebied van ons land wegwerpt.
Na, und? Was soll's? Jouw toeristische motieven vind ik maar laag-bij-de-gronds en hebben totaal geen waarde. Maar je geeft me een open doel om de onzin en irrialiteit van staatschauvinisten zoals Belgicisten aan te tonen; unitarisme omwille van de "mooie streken"! Om nu het argument om te draaien; wat zou er veranderen wanneer dat gebied terug gegeven wordt? Niets. Overigens, de meeste "Belgen" gaan op vakantie naar Toscane of de Provence, moeten wie die nu ook allemaal inlijven? Die maken geen deel uit van de snertstaat genaamd België en wat is het probleem?

Citaat:
Ten andere, de mensen die daar leven zijn geen Duitsers, evenmin als de Elzassers en de Duitssprekende Zwitsers of Luxemburgers.
Wat een kolder. Bron graag. De Elzass ligt elders hoor, en dat was vroeger ook Duits, nu hopeloos verfranst. Maar Frankrijk heeft de verovering (Franse koningen wouden in de18e eeuw hun gebied tot de Rijn uitbreiden) duur betaald, ettelijke oorlogen en ondertussen gingen al hun gebied in de nieuwe wereld verloren.

Citaat:
We zouden dan even goed de Vlaamssprekende Belgen gewoon weg aan Holland kunnen weggeven, niet?
Goed idee. Alhoewel ik geen fan van Hollanders zullen we toch beter thuis in de Nederlanden dan aan de ridicule fantasiestaat belgië die alleen maar de Vlamingen tot slaaf heeft gemaakt.

Citaat:
En de Franstalige Belgen aan Frankrijk!
FANTASTISCH! Vlamingen als tijdelijk onderkomen, op weg naar zelfbestuur, bij Nederland en dat stukske Wallonië zetten we op eBay met een koop-het-nu-prijs van 2,99 €. En dat koningspaar sturen we terug daar ergens in Coburg waar ze vandaan komen, niemand heeft die lui hier gevraagd in de eerste plaats. En de gestolen Duitse gebieden geven we met excuses getekend door Albert II terug aan de Heimat. Jawohl!

Citaat:
Ik denk, dat we dat niet durven. Ik denk, dat we allemaal diep in ons hart beseffen, of we nu Vlaams, Frans of Duits spreken, dat er in de wereld geen tweede land te vinden waar het even goed leven is als in België.
De stem van het volk is niet de stem van de politiek. Tuurlijk heeft de poltiek niet de moed tot zulke beslissingen, de staatstructuur waar de federale regering de scepter zwaait en de Vlaamse regering afblaft of een lege doos aan bevoegdheden geeft is niet echt de plaats om aan ingrijpende gebiedswijziging te doen. Maar het moment is wel opportuun, er komen steeds meer landen bij in Europa en een reorganisatie past in de tijdsgeest.

Citaat:
En dan, nog iets. België is niet een natie die in 1830 gevormd werd. In 1830 werde de natie internationaal erkend.
Dat is de Pirenne-thesis over België. Zelfs Belgisch-gezinde historische hebben deze verlaten. België is niets dan een ongeloofelijke vloek aan het Vlaamse volk.

Citaat:
Ze bestaat echter al van in de tijd van de Neanderthalers, later aaneen gesmeed door de Galliërs in hun strijd tegen de Romeinen. Eburonen, Nerviërs, Aduatiekers, en nog 'n stuk of vier Gallische stammen wiens naam ik niet zo maar meer kan bedenken. Dan, de Franken, Clovis etc. De Karolingers, Bourgondië, Keizer Karel V...
Je moet wel ofwel veel lef óf domheid bezitten om de eerbare rijken van Charlemagne of het Graafschap Vlaanderen te vergelijken met de onwerkbare staat België waar Walen alles te zeggen hebben en ons met veel plezier uitbuiten tot de laatste stuiver. We zijn gedegradeerd tot een leen in de Middeleeuwse zin van Wallonië. Tijdens de perioden die jij hierboven opnoemt hadden we het niet alleen zélf voor het zeggen we waren ook geen kat iets verschuldigd.

Citaat:
Als een plek dat wonderlijke mensen heeft voortgebracht, genieën op wetenschappelijk en industriëel gebied (Mercator, Vesalius, Rubens, Van Dyck, Boutsen, Dirk Maertens, Baekelandt, Gevaert, Empain, Solvay
Hihi, op het einde nog snel twee Walen moeten opsommen (en Solvay was dan nog gewoon een simpele fabriekschef met veel omzet) anders waren het weer allemaal Vlamingen.

Citaat:
Aan onze militairen die tijdens de eerste wereldoorlog met kleine eenheden de Duitsers uit Rwanda en Bourundi de pas naar Congo afsneden.
Qué? Het Belgische heir heeft zich moeten terug trekken binnen de Antwerpse fortengordel, die dan al snel door de Deutsche Artillerie tot smeulende hopen schroot werden herleid - met hakken over de sloot is het leger daaruit nog kunnen ontsnappen naar Ieper waar het dan een mini-stukje land kon bezet houden. 1914 Was een triomf voor het Keizerlijke leger van Wilhelm en een totale afgang voor het Belgische - wat niet hoeft te verwonderen, de kleine Vlaming werd met een glimlach de dood ingestuurd door Waalse officieren die ergens veilig 100 km achter het front zaten. De motivatie van de gewone soldaat was 0, en daarbij kwam dan nog het besef dat men hier de Vlamingen was een het opofferen voor België: de geboorte van de wens tot zelfbestuur. Geen wonder dat de Vlaams-onafhankelijke beweging in de frontgraven geboren is. Voordien was ze zelfs nog unitair gericht aangezien men nog steeds poogde zich te behouden binnen de Belgische staat.

Citaat:
Wij Belgen, hielden het 18 dagen uit ondanks het feit, dat onze "bondgenoten" (Fransen en Engelsen) al onze transportmiddelen opeisten.
Wat een onzin zeg. De bondgenoten, zoals het British Expeditionary Force van Lord Gort, mocht België niet eens betreden van Leopold III omdat de staat officieel neutraal was. De koning heeft er in navolging van 10 Mei 1940 nog tegen geprotesteerd. België was de achillespees van de hele Maginotlinie: ze stopte waar de Franse grens begon. Het Belgische leger, ofschoon numeriek sterk en gemobiliseerd, werd met enkele rake klappen aan de kant gezet en de gemotoriseerde verbanden stoten alras door tot Frans-Vlaanderen. Daar werd het BEF kapot geslagen en moesten de rest met behulp van snel georganiseerde burgervoertuigen ontsnappen, al hun materiaal achterlatend. De "Belgen" hadden zich natuurlijk al snel overgegeven, die 18 dagen waren dagen van terugtocht voor het belgisch leger, hoe dikwijls die je niet die beelden van terugtrekkende soldaten, havelings gekleed, vaak zelfs zonder laarzen? Daarna werd het Franse leger nog wat opgeweild en dan was het terecht boeken toe.

Citaat:
Onze soldaten moesten zich maar te voet verplaatsen. Tijdens onze 18 dagen hebben we een slachting onder de Duitse troepen aangericht, die nu nog in de Duitse analen over de oorlog te vinden is.
Werkelijk? Bron graag. Het enige wat ik zie is een professioneel leger dat eens kwam tonen wat een belachelijk piottenvolk die belgicisten waren, lafaards op de koop toe - de eerste varkens die het op een lopen zetten was de regering. Gelukkig hebben de meeste Vlaamse soldaten hun wapens gewoon weggeworpen of meteen hun post verlaten, geen kat hoeft te sneuvelen voor België.

Citaat:
Onze artillerie bv was gewoonweg geniaal! En, onze infanterie-soldaten met hun verouderde vuurwapens gewoonweg bewonderenswaardig!
Ja, bewonderenswaardig door het feit dat ze dingen tegen een boom hebben kapot geslagen en zich hebben overgegeven. Nooit nog 1914.

Citaat:
Gooien we dat dan maar allemaal wèg? Omdat de ene Vlaams spreekt, de andere Frans en nog een andere Duits?
You betcha. Die muffe en overtollige Belgische oorlogsgeschiedenis die hij hier opnoemt is compleet off-topic en zonder boodschap voor de huidige Vlaamse toestand.
Oud 30 april 2005, 14:10   #155
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haider
Ooit al eens gehoord van een Groot-Germania beste vriend????
Een gebruikersnaam "Haider" en al die dweperij met een belachelijke partij als de NVU, de evenknie van de BUB als je wil, doen me vermoeden dat hier om onnozele provoceerder gaat.
Oud 30 april 2005, 15:51   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Qué? Het Belgische heir heeft zich moeten terug trekken binnen de Antwerpse fortengordel, die dan al snel door de Deutsche Artillerie tot smeulende hopen schroot werden herleid - met hakken over de sloot is het leger daaruit nog kunnen ontsnappen naar Ieper waar het dan een mini-stukje land kon bezet houden. 1914 Was een triomf voor het Keizerlijke leger van Wilhelm en een totale afgang voor het Belgische - wat niet hoeft te verwonderen, de kleine Vlaming werd met een glimlach de dood ingestuurd door Waalse officieren die ergens veilig 100 km achter het front zaten. De motivatie van de gewone soldaat was 0, en daarbij kwam dan nog het besef dat men hier de Vlamingen was een het opofferen voor België: de geboorte van de wens tot zelfbestuur. Geen wonder dat de Vlaams-onafhankelijke beweging in de frontgraven geboren is. Voordien was ze zelfs nog unitair gericht aangezien men nog steeds poogde zich te behouden binnen de Belgische staat.
Een pikant detail is trouwens dat de Belgische troepen aan het begin van de WO I nog gekleed waren in 19e eeuwse uniformen met de bijhorende opvallende felblauwe en felrode kleuren, dit terwijl het Pruisische leger heel vernieuwend was en donkergroen droeg; een kleur die veel minder opviel en veel snellere, ongemerkte troepenbewegingen toeliet. De Belgische soldaten zagen de Pruisen al, bij wijze van spreken, al van kilometers ver. Later heeft de Belgische legerleiding dan maar de Franse gevechtsuitrusting gekopieerd.
Oud 30 april 2005, 15:54   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet wel ofwel veel lef óf domheid bezitten om de eerbare rijken van Charlemagne of het Graafschap Vlaanderen te vergelijken met de onwerkbare staat België waar Walen alles te zeggen hebben en ons met veel plezier uitbuiten tot de laatste stuiver. We zijn gedegradeerd tot een leen in de Middeleeuwse zin van Wallonië. Tijdens de perioden die jij hierboven opnoemt hadden we het niet alleen zélf voor het zeggen we waren ook geen kat iets verschuldigd.
Meer zelfs, de koningen en keizers die over de Nederlanden regeerden, moesten heel beleefd aan de Staten vragen wanneer ze bijkomende inkomsten nodig hadden. Daarom richten op z'n minst twee Bourgondische hertogen zich in het Diets tot de Staten-Generaal alsook de plaatselijke Staten. Dit wijst ook al op de machtsverhoudingen: normaal spreekt een hogergeplaatste niet de taal van de lagergeplaatste. In de Nederlanden echter wel.
Oud 30 april 2005, 15:57   #158
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een pikant detail is trouwens dat de Belgische troepen aan het begin van de WO I nog gekleed waren in 19e eeuwse uniformen met de bijhorende opvallende felblauwe en felrode kleuren, dit terwijl het Pruisische leger heel vernieuwend was en donkergroen droeg; een kleur die veel minder opviel en veel snellere, ongemerkte troepenbewegingen toeliet. De Belgische soldaten zagen de Pruisen al, bij wijze van spreken, al van kilometers ver.
U bedoelt natuurlijk dat de Pruisen de soldaten van het Belgische leger al van ver zagen komen?

Zo zijn er nog meer pikante details over het roemrijke verzet van België, zoals de overgaves van het fort van Eben-Emael of de overgave van de citadel van Luik. Beiden zogezegd onneembare vestingen.
Oud 30 april 2005, 16:00   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoelt natuurlijk dat de Pruisen de soldaten van het Belgische leger al van ver zagen komen?
Oei. Uw opmerking is terecht.

Ja, dat roemrijke Belgische leger - op Franse leest geschoeid, dus ook met de uniformen in Franse kleuren (felrood en felblauw) - dat nog niets had gehoord over de moderne oorlogsvoering waarin de Pruisische troepen zo innoverend waren.
Oud 30 april 2005, 16:03   #160
Haider
Banneling

Standaard

Citaat:
Een gebruikersnaam "Haider" en al die dweperij met een belachelijke partij als de NVU, de evenknie van de BUB als je wil, doen me vermoeden dat hier om onnozele provoceerder gaat.
Als de argumenten op zijn gaan we maar even "off-topic". De NVU kun je niet echt vergelijken met de B.U.B, wij zijn revolutionaire nationaal-socialisten géén burgerlijke franskiljonse snobs die een aftandse staat als Belziek verheerlijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be