![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wij zeggen dat we Brusselaar/Brusseleir zijn, we zijn van Brussel of we zijn Brussels. Het gaat om identiteit, van Brussels -) Brabants -) Belgisch (terwijl dat Vlaams moet zijn ipv Belgisch).
It matters not how strait the gate, how charged with punishments the scroll, I am the master of my fate; I am the captain of my soul. Invictus - William E. Henley Laatst gewijzigd door Briggs : 29 april 2005 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe absurd. Heb jij deze hele discussie wel gelezen? Ik verbaas me over jouw kinderachtige bijdrage. De Duitse gebieden moeten terugkeren in hun Heimat, waarom zouden wij gewone Vlamingen dezelfde vergissing begaan als dat mensonterende Belgicistische regime van meteen na de oorlog? Duitsers zijn Duitsers en Vlamingen zijn Vlamingen. Het is natuurlijk wel een interessante denkoefeing over het herstel van het middeleeuwse Graafschap Vlaanderen over Zeeland, Frans-Vlaanderen (en een groot deel van Département du Nord en pas de Calais) maar meer dan een mooie droom zal dat niet worden. Hoezeer ik het ook betreur, in zulke gevallen bestaat er géén populaire aanhang of redelijke motivatie om de gebieden terug te eisen ofschoon ze historisch gezien tot ons behoren. Bij de Duitse gebieden valt het nog te redden; de mensen zijn er nog Duits, de tradities zijn er nog levendig en vooral: de taal is er nog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En dan, nog iets. België is niet een natie die in 1830 gevormd werd. In 1830 werde de natie internationaal erkend. Ze bestaat echter al van in de tijd van de Neanderthalers, later aaneen gesmeed door de Galliërs in hun strijd tegen de Romeinen. Eburonen, Nerviërs, Aduatiekers, en nog 'n stuk of vier Gallische stammen wiens naam ik niet zo maar meer kan bedenken. Dan, de Franken, Clovis etc. De Karolingers, Bourgondië, Keizer Karel V... dikwijls niet van afkomst, wèl van geboorte of inborst: Belgen. Daarom stel ik voor: laten we stoppen met haarkloverijen en onze dertigduizend vierkante kilometers eens anders beschouwen. Als een plek dat wonderlijke mensen heeft voortgebracht, genieën op wetenschappelijk en industriëel gebied (Mercator, Vesalius, Rubens, Van Dyck, Boutsen, Dirk Maertens, Baekelandt, Gevaert, Empain, Solvay en alle aan 't grote publiek onbekende, discrete mensen, die in Congo malaria bedwongen hebben en moeraskoorts. Aan onze militairen die tijdens de eerste wereldoorlog met kleine eenheden de Duitsers uit Rwanda en Bourundi de pas naar Congo afsneden. Even een vergelijking tussen België en Holland. Misschien word ik van racisme beschuldigd, het kan me niet schelen. In 1940 hielden de Hollanders het tegen de Duitsers 'n dag of 4 uit. Ze schoten met kanonnen die ze uit hun musea gehaald hadden. Wij Belgen, hielden het 18 dagen uit ondanks het feit, dat onze "bondgenoten" (Fransen en Engelsen) al onze transportmiddelen opeisten. Onze soldaten moesten zich maar te voet verplaatsen. Tijdens onze 18 dagen hebben we een slachting onder de Duitse troepen aangericht, die nu nog in de Duitse analen over de oorlog te vinden is. Onze artillerie bv was gewoonweg geniaal! En, onze infanterie-soldaten met hun verouderde vuurwapens gewoonweg bewonderenswaardig! Onze genie-troepen hebben wonderen van technische vaardigheid vertoond! Gooien we dat dan maar allemaal wèg? Omdat de ene Vlaams spreekt, de andere Frans en nog een andere Duits? En dan te zeggen dat de multi-culturele maatschappij een "must" is en dat iedereen die er niet mee akkoord gaat van racisme beschuldigd wordt. Ik ken Vlaams, Frans en wat Duits. Maar Arabisch weiger ik te leren. Ik heb een Belgische neus en onderlip. En dus, racist zeker? Omdat ik m'n eigen land waardeer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoniet moeten we aannemen dat u niet alleen een revisionist, maar ook een oubollige nationalist bent. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Dit is een giller van formaat. Nu moet u mij eens zeggen hoe de Belgische natie dan wel bestond in de Eburonen en die andere Gallisch-Germaanse stammen. Ook in welke historische documenten u een vindplaats vindt over het Belgisch bewustzijn van de Franken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=117 Daarop reageerde ik met te stellen dat ik me weldegelijk in Rijsel thuisvoel, en dat dit gevoel zeker het geval is in het hart van Frans-Vlaanderen (van de Aa tot aan de Belgische grens). http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=121 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Boos word ik al evenmin. Ik stel gewoon vast dat u als eerste over gevoelens begint (u voelt er zich niet thuis, stelde u eerst), terwijl u onmiddellijk schouderophalend reageert wanneer ik weet te stellen dat ik een ander gevoel deel. Dan is het plotseling niet meer relevant. Indien het sowieso niet relevant was (wat uw goed recht is natuurlijk om dat zo in te vullen of te benaderen), dan vraag ik me af waarom u als eerste over uw aanvoelen ten opzichte van die streek en haar inwoners begonnen bent. Volgens uw eigen gedachtegang was dat helemaal niet relevant. Waarom dit dan ook ter sprake brengen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ooit al eens gehoord van een Groot-Germania beste vriend???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||||||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten eerste, de Neanderthalers is een uitgestorven soort van het mensengeslacht. Daar kunnen de "Belgen" moeilijk nageslacht van zijn. Ten tweede, Belgica vormde nooit een eenheid en is nooit aaneengesmeed geweest door de strijd tegen de Romeinen. De Eburonen, Tungrii, Nerviërs, Menapiërs,... bleven aparte stammen die een machtig Romeins legioen makkelijk kon onderwerpen. Al die stammen verdwenen. Onze streken werden overspoeld door Germanen. Ten derde, Clovis was een Frank, geen oude Belg. De Karolingen beheersten een gebied dat de voorloper was van Frankrijk, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland en Noord-Italië. Hun Belgisch gevoel zal wel 0 geweest zijn. Ten vierde, de hertogen van Bourgondië waren Bourgondisch, niet Belgisch. Het gebied dat ze verenigden omvat eerder het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden dan België. Dit was maar een deel van hun rijk, want hun erflanden Bourgondië en de Franche-Comté behoorden ook tot hun domein. Ten vijfde. Keizer Karel was wel in Gent geboren, maar was geen Belg. Hij was van Oostenrijks/Bourgondisch/Spaanse komaf en werd de vorst van de Nederlanden. De splitsing tussen Noord- en Zuid-Nederland zou pas gebeuren na zijn dood. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Als u niet eerlijk kan zijn, dan heeft discussie geen zin met u. Ik sta altijd open voor moest u uw leven willen beteren: altijd welkom! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Zo zijn er nog meer pikante details over het roemrijke verzet van België, zoals de overgaves van het fort van Eben-Emael of de overgave van de citadel van Luik. Beiden zogezegd onneembare vestingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, dat roemrijke Belgische leger - op Franse leest geschoeid, dus ook met de uniformen in Franse kleuren (felrood en felblauw) - dat nog niets had gehoord over de moderne oorlogsvoering waarin de Pruisische troepen zo innoverend waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |