Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2005, 14:10   #141
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Graag een exacte bronaanduiding van die peilingen.

(Uw bron is toch niet professor Dubois?)

Egidius
Niet Dubois en zeker niet het genie van Gooik, gewoon de TV. Maar dat zal voor u wel subversieve informatie zijn niet ?
Oud 6 mei 2005, 14:13   #142
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Dat is het hem juist, zie je soms aanwijzingen dat er géén belgische eenheid leeft onder de bevolking als je de stoelendansers er tussen uit laat?
Nu volg ik je even niet. Ik vroeg of er wel een Belgische eenheid bestaat onder de gewone mensen en jij antwoord met de vraag of die niet bestaat.
Zoals ik reeds zei hebben Vlamingen weinig aandacht voor wat er in Wallonië gebeurt en leeft en vice versa, en dat Vlamingen meer Angelsaksisch gericht zijn en Walen Romaans. Dat lijken me toch fundamentele verschillen die niet echt het toonbeeld zijn van eenheid.
Als je het daar echter niet mee eens bent ben je vrij om m'n stelling te weerleggen, maar je moet je er niet zo gemakkelijk van af brengen door gewoon een wedervraag te stellen (die ik overigens al had beantwoord).

Laatst gewijzigd door instromaniac : 6 mei 2005 om 14:14.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 14:15   #143
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet Dubois en zeker niet het genie van Gooik, gewoon de TV. Maar dat zal voor u wel subversieve informatie zijn niet ?
Hoezo de tv? Die korte reportage van Ter Zake onlangs waar de helft van de geïnterviewden zich niet interesseerden? Tja, 4 of 5 mensen zijn natuurlijk zeer representatief.
Oud 6 mei 2005, 14:16   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh ja, "le belge" voor hen is frans op z'n brussels.
Neen, ik sprak Nederlands. Niet de eerste keer trouwens dat ze me dat vroegen of opmerkten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 14:17   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als zij weten hoe het er bij ons aan toegaat, dan weten ze meer dan wij zelf.
Kom Jan, een beetje serieus blijven hé!!
Jazeker, zij weten heel goed dat er Vlamingen zijn en Franstaligen in België. Daar ging mijn opmerking over; niet echter over de politieke constructie van dit land.
Oud 6 mei 2005, 14:18   #146
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet Dubois en zeker niet het genie van Gooik,
Michel Doomst is helemaal geen genie, gewoon een met zeer grote democratische meerderheid verkozen burgemeester die zo goed mogelijk zijn inwoners vertegenwoordigt. We weten onderhand wel dat u zoiets niet erg hoog aanslaat.

Citaat:
gewoon de TV. Maar dat zal voor u wel subversieve informatie zijn niet ?
Dus "de TV" is uw bron voor recente peilingen onder de inwoners van BHV? Is het "de TV" die in uw wereldbeeld het land bestuurt?

Komaan, een laatste kans om te bewijzen dat u niet zomaar wat uit uw nek kletst : waar kunnen wij die recente peilingen vinden?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 14:30   #147
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Nu volg ik je even niet. Ik vroeg of er wel een Belgische eenheid bestaat onder de gewone mensen en jij antwoord met de vraag of die niet bestaat.
Zoals ik reeds zei hebben Vlamingen weinig aandacht voor wat er in Wallonië gebeurt en leeft en vice versa, en dat Vlamingen meer Angelsaksisch gericht zijn en Walen Romaans. Dat lijken me toch fundamentele verschillen die niet echt het toonbeeld zijn van eenheid.
Als je het daar echter niet mee eens bent ben je vrij om m'n stelling te weerleggen, maar je moet je er niet zo gemakkelijk van af brengen door gewoon een wedervraag te stellen (die ik overigens al had beantwoord).
Dat er weinig communicatie bestaat tussen vlamingen en walen is een feit, dat ze dezelfde taal niet spreken nog meer, maar dit weerlegt niet dat ze zich niet belg voelen. Mijn wedervraag was dan ook in die zin omdat niemand in de politiek zich op een eerlijke en onafhankelijke manier interesseert aan de gevoelens van de gewone mens.
Oud 6 mei 2005, 14:31   #148
Egidius

Standaard

Citaat:
omdat niemand in de politiek zich op een eerlijke en onafhankelijke manier interesseert aan de gevoelens van de gewone mens.
Is dat niet de taak van psychologen en pastoors?

Egidius
Oud 6 mei 2005, 14:32   #149
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Hoezo de tv? Die korte reportage van Ter Zake onlangs waar de helft van de geïnterviewden zich niet interesseerden? Tja, 4 of 5 mensen zijn natuurlijk zeer representatief.
Ja en die 4 of 5 zijn niet meer of minder dan die 4 of 5 die het hier proberen te versieren.
Oud 6 mei 2005, 14:34   #150
Egidius

Standaard

Citaat:
Ja en die 4 of 5 zijn niet meer of minder dan die 4 of 5 die het hier proberen te versieren.
U sprak van recente peilingen onder de inwoners van BHV, die uw gelijk bevestigden. Maar in realiteit gaat het dus over die 4 of 5 door de VRT geselecteerde inwoners? Tssss...

Egidius
Oud 6 mei 2005, 14:34   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn wedervraag was dan ook in die zin omdat niemand in de politiek zich op een eerlijke en onafhankelijke manier interesseert aan de gevoelens van de gewone mens.
Daarom dat politieke partijen studiebureaus opdrachten geven om uit te zoeken wat er allemaal leeft onder de gewone mensen, zeker. Als er nu één zaak is die politici wel doen, is nagaan waar ze electoraal kunnen scoren. Daarvoor moeten ze heel goed weten hoe de meerderheid van de bevolking denkt en voelt.
Oud 6 mei 2005, 14:39   #152
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus "de TV" is uw bron voor recente peilingen onder de inwoners van BHV? Is het "de TV" die in uw wereldbeeld het land bestuurt?

Komaan, een laatste kans om te bewijzen dat u niet zomaar wat uit uw nek kletst : waar kunnen wij die recente peilingen vinden?

Egidius
Nee maar de TV is wel het middel dat julie o zo nodig vinden om ons te laten zien hoe het niet moet.

Die recente peilingen waren op TV en in de kranten en die hou ik niet bij, ik ben geen statistieker. Maar ik durf er op wedden dat jij wel oude EN nieuwe peilingen kunt voorleggen die krek het tegenovergestelde gaan bewijzen.
Oud 6 mei 2005, 14:42   #153
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
. Als er nu één zaak is die politici wel doen, is nagaan waar ze electoraal kunnen scoren. Daarvoor moeten ze heel goed weten hoe de meerderheid van de bevolking denkt en voelt.
En plots viel de frank.
Vergelijk dan maar de pre-electorale beloftes met de post-electorale verwezenlijkingen.
Oud 6 mei 2005, 14:46   #154
Egidius

Standaard

Citaat:
Nee maar de TV is wel het middel dat julie o zo nodig vinden om ons te laten zien hoe het niet moet.
Die recente peilingen waren op TV en in de kranten en die hou ik niet bij, ik ben geen statistieker.
U beweert dus dat er zo'n "recente peilingen" onder de inwoners van BHV zouden bestaan, maar u kan dat niet aantonen? Waar zijn ze dan? In rook opgegaan?

Conclusie: uw peilingen bestaan alleen maar in uw dromen. Wat is ook alweer uw volgende onderwerp?

Citaat:
Maar ik durf er op wedden dat jij wel oude EN nieuwe peilingen kunt voorleggen die krek het tegenovergestelde gaan bewijzen.
In tegenstelling tot u heb ik niet de gewoonte peilingen uit mijn duim te zuigen.

Egidius
Oud 6 mei 2005, 14:57   #155
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Michel Doomst is helemaal geen genie, gewoon een met zeer grote democratische meerderheid verkozen burgemeester die zo goed mogelijk zijn inwoners vertegenwoordigt. We weten onderhand wel dat u zoiets niet erg hoog aanslaat.
Als inwoner van het pajotteland kan ik u zeggen dat Doomst heel erg aangeschreven staat bij de mensen, en niet enkel bij de inwoners van GooiK. Zelfs mensen van andere partijen hebben ontzettend veel respect voor Doomst. Hij is een politicus als geen ander.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 15:05   #156
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat er weinig communicatie bestaat tussen vlamingen en walen is een feit, dat ze dezelfde taal niet spreken nog meer, maar dit weerlegt niet dat ze zich niet belg voelen. Mijn wedervraag was dan ook in die zin omdat niemand in de politiek zich op een eerlijke en onafhankelijke manier interesseert aan de gevoelens van de gewone mens.
Zich Belg voelen en een eenheidsgevoel hebben zijn toch twee verschillende zaken. Dat belggevoel kan ontstaan uit verschillende zaken, gaande van voetbal tot enkel wat er op je identiteitskaart staat; voor de ene is dat gevoel belangrijk, voor de andere helemaal niet. Als het enkel over het "gevoel" gaat vind ik dat toch nogal zwak, want er moeten toch redenen zijn voor dat gevoel. Net daarom dat ik zei brood en spelen, redenen waarom een mens zich gemakkelijk Belg of Vlaming voelt. Wat ik echter een stuk belangrijk vind is hoe men zich tegenover elkaar opstelt, welke interesse er bestaat. Als men zich dan toch zo Belg voelt is het ook niet onlogisch dat men gemakkelijk Nederlands en Frans zou leren, maar bij de Walen is dat over het algemeen niet het geval en bij de Vlamingen minder en minder.
In dat opzicht kan je onze BUB'ers wel rekenen tot dat eenheidsgevoel, maar ik vraag me echt af of er wel zo veel mensen zijn die zo ver gaan als de BUB. Ik bevind me helemaal niet in een Vlaams-nationalistisch milieu, en ik merk bij niemand dat gevoel, erger nog, ze voelen zich meer "één" met de Nederlanders, omdat we nu eenmaal dicht bij Nederland wonen, en dezelfde taal spreken.

Dat niemand van de politici zich interesseert in de wensen van de gewone burger vind ik wat overdreven maar het komt inderdaad wel dicht bij de waarheid. Maar als de burgers dan toch niet wakker liggen van BHV, ook niet in de randgemeenten, waarom maken de burgemeesters er dan zo'n gedoe van? Denk je dat ze daar niet op afgerekend zullen worden volgend jaar? Als die dan toch niet luisteren naar hun kiezers lijkt het me toch logisch dat ze daar op afgestraft zullen worden.
Oud 6 mei 2005, 15:06   #157
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
U beweert dus dat er zo'n "recente peilingen" onder de inwoners van BHV zouden bestaan, maar u kan dat niet aantonen? Waar zijn ze dan? In rook opgegaan?

Conclusie: uw peilingen bestaan alleen maar in uw dromen. Wat is ook alweer uw volgende onderwerp?

In tegenstelling tot u heb ik niet de gewoonte peilingen uit mijn duim te zuigen.

Egidius
Gelijk heb je, ik ben een ouwe dagdromer, laten we nu maar ophouden met die nonsens.
Oud 6 mei 2005, 15:06   #158
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Als inwoner van het pajotteland kan ik u zeggen dat Doomst heel erg aangeschreven staat bij de mensen, en niet enkel bij de inwoners van GooiK. Zelfs mensen van andere partijen hebben ontzettend veel respect voor Doomst. Hij is een politicus als geen ander.
Dat is ook mijn ervaring, als streekbewoner. Ook bij vele niet-CD&V-ers staat hij hoog aangeschreven. Wellicht is het precies die algemene achting die voor figuren als schaveiger reden zijn om met modder te gooien.

Egidius
Oud 6 mei 2005, 15:07   #159
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat gans deze discussie een peiling was.
Oud 6 mei 2005, 15:11   #160
Egidius

Standaard

Citaat:
Gelijk heb je, ik ben een ouwe dagdromer, laten we nu maar ophouden met die nonsens.
Het enige wat hier zal ophouden, zijn uw ongecontroleerde beweringen én uw gratuïete moddercampagnes aan algemeen geachte figuren als Michel Doomst. U moet eens leren uw beweringen te onderbouwen met feiten.

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be