![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 26 juni 2005 om 15:48. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Het waren zeker de arbeiders die naar die opera gingen? ![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En die opera? Het zullen waarsch niet de arbeiders zijn die daar naar toe gingen, maar toch was de opstand na de stomme van portici een opstand er vooral een van de lagere klassen. Mocht u trouwens iets gelezen hebben over de algemene revolutiegolf die europa toendertijd overspoelde zou u wel weten dat die revoluties altijd een volkse basis hadden, de elites wilden die revoluties net de kop indrukken. Pech voor jou he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt me overduidelijk dat de opstand door de (Franstalige) elite is geënsceneerd. Dat de elite zelf niet is gaan rebelleren, is niet zo vreemd natuurlijk: dan worden je kleren vies. Dus laat je dat over aan de lagere klassen. Volgens diverse bronnen werd er zelfs betaald om kabaal te maken. Het liep alleen wat uit de hand, zodat de elite deels zelf het doelwit van de opstand werd. Maar je hoeft jezelf geen illusies te maken: als de elite de opstand niet gesteund had, en Frankrijk niet gedreigd had Nederland aan te vallen, dan was die zonder problemen de kop ingedrukt. Zo revolutionair was België helemaal niet. In ieder geval slaat het verhaal van Jonas, dat de burgerij en de adel tegen de opstand was, nergens op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Die opera heeft uiteindelijk heel weinig te maken met de revolutie, dat is vooral een mythe die achteraf gegroeid is, ma bon. U zegt wel meer dommigheden die meer aandacht verdienen. Een elite rebelleert niet idd. De reden ligt niet bij het vuilmaken van kleren, maar bij de machtsposities die in gevaar kunnen komen bij een revolutie. Het belachelijkste is echter je stukje over frankrijk. De grootste reen waarom de belgische revolutie lukte, was omdat er tegelijkertijd een opstand uitbrak in Polen tegen de russen. Zonder die opstand waren we gewoon kort en klein geslagen door pruisen en rusland. Frankrijk dreigde er niet mee nederland aan te vallen, wederom fout. Wel om om de zuidelijke nederlanden te verdedigen, een groot verschil. Het ging hen nl om de haven van antwerpen die gevrijwaard moest blijven. Het dreigement van frankrijk was trouwens niet zo zwaarwegend. Bij de minste agressie van frankrijk zou engeland gereageerd hebben, dat wisten de fransen ook en dus hielden ze zich nogal op hun hoede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar je hebt gelijk dat de dreiging van Frankrijk niet de enige reden was dat de acties van het Nederlandse leger mislukte. De zoon van Willem I, de later koning Willem II, heeft daar met zijn dubbele agenda ook een sleutelrol in vervuld. Hij wilde immers koning van Frankrijk worden en liet zich door de Belgische rattachisten ompraten om de scheiding van de Nederlanden te aanvaarden. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Hoe meer ik van die Bubbers lees hoe groter mijn afgunst wordt voor dat Waalslievend kaartenclubje... Dat de regering mijn 1100 euro per jaar teruggeeft en dat bij die bubbers extra afhoudt!... Die hebben daar toch geen problemen mee! Of dat ze ergens tussen de bossen met die strikjesman gaan vogelen, zodanig dat de mensen die geen oogkleppen opzetten rustig kunnen verder discussieren.
Denk je nu echt dat die laatste enquete ook maar op iets trekt? Waarschijnlijk is die genomen op een of andere feestje ter ere van onze "175 jaar onderdrukking". Meer en meer Vlamingen willen van de Walen af, en als het even kan ineens ook ons koningshuis. En als je denkt van niet, kijk dan even hoeveel volk jullie standpunten steunt... Of Vlaanderen met Nederland zou moeten samenvloeien is iets anders, voor mij hoeft het niet direct. Laat ons eerst de bloedzuigers afstoten en dan alles wat op poten zetten. Laat ons op een deftige manier samenwerken met Nederland, en dan kunnen we nog zien wat de bevolking van beide landen er op dat ogenblijk van denkt. Maar voor mij hoeft het niet, wij zullen onze boontjes zelf wel kunnen doppen, zeker als we deftig met onze noorderburen samenwerken. Nu hopen dat er niet te veel premiers en andere "de Kluchten" de onozelaar gaan uithangen in de tussentijd.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Ik zeg wat op mijn tong ligt. Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 26 juni 2005 om 22:31. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#150 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 26 juni 2005 om 22:42. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
ik gaf enkel aan dat je bangelijke zwart-wit visie niet correct is Citaat:
![]() |
![]() |
#152 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben blij dat de discussie weer een beetje on-topic is gekomen, toen jullie elkaar aan het bashen waren had ik er weinig zin meer in.
Na nog wat rondsnuffelen op Internet (oa wiki), ben ik weer een stuk wijzer. Ik begrijp nu ook wat Frans-Vlaanderen inhoudt. Blijkbaar heeft hebben de Nederlandstalige gebieden heel wat oppervlakte verloren in de loop van de geschiedenis. Die Fransen hebben het altijd slim gespeeld en daar zal ook wel de diepgewortelde afkeer van Fransen in Nederland uit zijn voortgesproten. Het is erg zonde dat er in grote van oorsprong Nederlandstalige gebieden nu alleen nog maar de Franse cultuur leeft. Ik noem bijvoorbeeld Rijsel, Duinkerken, Atrecht, Brussel. Erger is het dat de verfransing van NOG meer Nederlandse gebieden nog steeds aan de gang is in Belgie (Brussel, stelletje kneuzen!). Ik ben erg blij dat ik in Nederland woon en dat de verfransing nooit verder zal komen dan de Nederlands-Belgische grens. Omdat het zo langzaam gaat staat niemand er bij stil, maar het Frans rukt langzaam maar zeker op. Als ik zie dat het in Frans -Vlaanderen ~350 jaar heeft geduurd voordat er niemand meer Vlaams spreekt, schat ik dat Vlaanderen nog ongeveer 500 jaar heeft. Jammer, maar helaas. Ik ben inmiddels op meerdere sites geweest. Ik heb meerdere Belgen gevraagd wat zij er van vonden. Het is mij duidelijk dat de Vlamingen een vredelievend en zachtzinnig volk zijn. Tenzij er een nationale ramp komt, of een nieuwe revolutie onder leiding van de Fransen, zal Belgie altijd Belgie wezen, en zal het Vlaams van Vlaanderen ten onder gaan. Het is mij verder opgevallen dat dit forum van prima niveau is maar dat de standpunten behoorlijk extreem zijn. Helaas is dit forum in mijn ogen dan ook geenszins een juiste afspiegeling van wat er daadwerkelijk leeft onder het Belgische volk. Nederlanders zijn nou eenmaal een eerlijk volk van handelaars, en Fransen zijn nou eenmaal gluiperds. You never stood a chance... Mark my words, over xxx jaar zal iemand dit teruglezen en mij gelijk geven. Groetjes, Keats |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 27 juni 2005 om 05:52. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De ratings van het Vlaams Belang worden overgewaardeerd. Zodra de grootste hindernissen overwonnen zijn of dusdanig ver vooruitgeschoven zijn dat ze van geen belang meer zijn, zullen de meeste Vlamingen zich weer vrolijk neerleggen bij de status quo. Wat dat betreft gaat het net zo als in Nederland. Je kunt je beter inzetten voor een unitair Belgie dan voor een onbereikbaar doel als een onafhankelijk Vlaanderen. Dromen zijn bedrog.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Frans-Vlaanderen is verfranst omdat Parijs het Frans als onderwijs- en bestuurstaal instelde en de regio niet opkon tegen het overdonderende overwicht van het hyper-gecentraliseerde Frankrijk. Bovendien was de regio afgesneden van de rest van het Nederlandstalige cultuurgebied (nu nog is enkel het 'Vlemsch' er erkend, een dialect, en niet het Nederlands), waardoor er weinig nieuwe input binnenkwam. Het gevolg van dit alles was dat er nauwelijks een zelfbewuste elite was die tegen het egaliserende Franse republikanisme opkon (dat ook als ideaal werd naar voor geschoven in het onderwijs). In Vlaanderen geldt een volledig andere situatie: Nederlands als geod gebetonneerde cultuur- en onderwijstaal, een groeiend zelfbewustzijn en, belangrijk, de steun van de grondwet. En, toegegeven, de Franstaligen zijn inderdaad een stuk assertiever en de Vlamingen zijn doorgaans wat inschikkelijker (zoveel decennia tweederangsrol sla je er niet zomaar uit), maar stellen dat het Nederlands in Vlaanderen zal verdwijnen is onzin. Als we dan toch meegaan in je redenering, zou het eerder in het Noorden zijn dat onze taal zal verdwijnen, met een groeiende verengelsing in de media en de omgangstaal, en een weinig kritische (zelfbewuste) houding wanneer het op taal aankomt. 3. Stellen dat de Vlamingen historische 'kneuzen' zijn, getuigt óf van een pijnlijk gebrek aan inzicht en kennis in de geschiedenis en de werking van maatschappelijke fenomenen, óf van een manifeste domheid, beide gecombineerd met een puberaal aandoende zwart-wit denkwijze. Eén voorbeeldje: je moet niet vergeten dat het Frans eeuwenlang een niet te kloppen positie had als de cultuurtaal van de elite, ook in Nederland. De Oranjes, bijvoorbeeld (Frederik Hendrik stond bekend als een iemand met heel sterke Franse voorkeuren en smaak), drukten zich bij voorkeur uit in het Frans, bezochten de Waalse kerk, etc. Nog tijdens het interbellum sprak een niet onaanzienlijk deel van de hoge Haagse burgerij Frans: er zijn getuigenissen van mensen die kloegen dat je 'tegenwoordig' in de winkels van de Hofstad niet meer in het Frans (of enkel in slecht Frans) kon bediend worden. Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#159 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Telkens ik die te horen krijg, heb ik goesting om de straat op te lopen en te vechten voor Vorst en Vaderland. ![]()
![]() |
![]() |