![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Europees Commissaris
|
![]() Tof he dat ik ontopic blijf
![]()
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pelgrim: ik heb de indruk dat je in een "periode" bent blijven steken want de jeugd die ik tegenkom ziet meestal juist naar stemrecht uit.
![]() |
#144 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik bereik inderdaad geen statistisch relevante hoeveelheid jongeren.
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En hoe kun je mensen stemrecht laten verdienen zonder de samenleving in te delen in waardigen en onwaardigen? Niet dat ik een voorstander ben van stemplicht. Alleen, op basis van de resultaten in onze buurlanden denk ik wel dat het eerder een principiële dan praktische kwestie is. Ik lig er maw niet wakker van. Er zijn nog zoveel andere dingen om me aan te ergeren, die ik veel belangrijker vind ![]()
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt een repeterende denkfout: regenten nemen (en als voordeelregel: graag) aan dat kiezers dom vee zijn en volwassenen hebben niet in de gaten dat scholieren vaak meer politiek bewustzijn genereren dan zijzelf.
![]() |
![]() |
#147 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
zal ik er een tekeningetje bij maken (niet letterlijk snappen he, ik moet oppassen met jouw). Een recht, daar kies je voor of je er gebruikt van maakt of niet. Een plicht, kun je heel scarcastisch een "recht noemen", want de vrije keuze vervalt. Dit noem ik dan met enige beeldspraak "een recht in je strot duwen". Lukt het je een beetje ? Als er nog zo van die zaken zijn die een algemeen ontwikkeld mens wel zou snappen, maar waar je het moeilijk mee hebt, roept me maar, ik sta tot uw dienst. En nu weer voor de grote mensen: Waarom word plicht-recht altijd afgewogen op eventueel winst-verlies voor de partijen ? Iedereen die volwassen is (toch wat leeftijd betreft, een slechte indicator moet ik zeggen voor velen) moet voor zichzelf kunnen uitmaken of em van een recht al dan niet gebruik maakt. Plicht is niet anders dan een stukje vrijheid afnemen. Gaan jullie zo losjes over vrijheden ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U en uw collega's bijvoorbeeld. Een 16 jarige er verbaal van langs geven is nu niet echt de kunst meer voor iemand die laat ons zeggen 10 jaar in het onderwijs staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Nu, ik geef toe dat mijn vraag uiterst flauw was, eigenlijk is het vooral dat verdienen dat me interesseert. Citaat:
![]() |
![]() |
#151 |
Europees Commissaris
|
![]() Jaja, t'is goe, ik kan nogal uit m'n sloffen schieten
![]() Recht verdienen, eenvoudig ... Nu krijg je het recht (plicht) te stemmen als je 18 bent. Wat voor onnozele regeling is dat ! Alsof die 18 toertjes rond de zon bepalen dat je politiek bewust bent geworden en weet hoe onze politiek ineenzit en wat best is voor jezelf (en het land, maar ja, iedereen stemt uit eigenbelang) Dat verdienen zie ik zoiets als aantonen dat je tenminste bent geinformeerd over wat de politieke "markt", om het zo plastisch te noemen, te bieden geeft. Een mogelijkheid bestaat om bij elke partij wat propaganda te gaan slikken, met een bewijsje van tenminste fysieke aanwezigheid bij een van die propagandadagen. Het zou nog z'n voordelen hebben: iedere partij bereikt iedere kiezer, en zijn we metteen van die oerlelijke propaganda op straat vanaf. Het is maar een voorbeeld. De point is dat je dat recht moet verdienen door op z'n minst je interesse aan te tonen voor de politiek. Een rijbewijs moet je ook "verdienen", net zoals je diploma, etc ...
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. Waarom zou iemand met alleen maar interesse voor politiek beter geschikt zijn om voor en bepaald programma te stemmen dan iemand die zich niet interesseert in politiek maar wel in pakweg economie en sociologie? 2. Hoe weet je wanneer iemand interesse toont voor politiek? Iedereen kan komen opdagen op een partijdag en daar heel de dag met zijn vingers zitten draaien. Ik ben destijds ook geslaagd voor menig examen wiskunde, maar wiskune interesseert mij geen fluit.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Ik ken de basis van wiskunde". Hetzelfde zou ik verwachten voor iemand die mede helpt beslissen wie ons land bestuurd, iets wat cruciaal is, niet ? Elite wil ik geensinds creëren, ik heb er iets tegen ... T'is geen intelligentietest of zo he ...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler Laatst gewijzigd door PelgrimForever : 21 juli 2005 om 11:15. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||||||
|
![]() Citaat:
Kinderen kunnen van huis uit enige training meekrijgen; 2 semi-humoristische "familie-wijsheden": - de mening van een ander k�*n nuttig vergelijkingsmateriaal zijn - mijn meerderen zullen mij niet beledigen en mijn minderen kùnnen mij niet beledigen[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 21 juli 2005 om 14:46. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
de deelneming verplicht was ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||||
|
![]() Citaat:
Niet aan de stemgerechtigde om aan te tonen dat hij goed kan stemmen. De politiek dient beoordeeld niet het slachtoffer ervan. Indien men een bepaalde groep niet laat stemmen (bijvoorbeeld door de stemplicht af te schaffen) gaan politici niet meer handelen in het belang van iedereen maar in het belang van degenen die stemmen. Dit is één van de belangrijkste argumenten om de stemplicht nooit af te schaffen: politici moeten gedwongen worden om iedereen in hun plannen op te nemen, niet enkel de politiek bewusten... Daarom lijkt het me zinvol om de stemplicht leeftijd te verlagen: kinderen hebben ook rechten maar krijgen die niet![edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door ericferemans : 22 juli 2005 om 10:31. |
|||||
![]() |
![]() |