Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2005, 16:43   #141
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Zijn de Vlamingen een volk?
JAZEKER!
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 16:45   #142
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
JAZEKER!
Kan u dan misschien eens een definitie geven van het "Vlaamse volk"?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 04-08-2005 at 17:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:
JAZEKER!
Kan u dan misschien eens een definitie geven van het "Vlaamse volk"?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
JAZEKER!
Kan u dan misschien eens de definitie geven van het "Vlaamse volk"?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 4 augustus 2005 om 16:46.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 16:45   #143
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De belgen een volk?!?!?!?
Ze houden ons toch zo graag voor met die Belgae, een Gallische volksstam. Dat die door de Romeinen en Germanen werden weggevaagd, is voor de belgicisten slechts een details...
Vlamingen zijn er echter ongeveer al 1000 jaar...ik geloof zelfs iets meer. Straks eens mijn historische atlas raadplegen.
Oud 4 augustus 2005, 16:47   #144
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ze houden ons toch zo graag voor met die Belgae, een Gallische volksstam. Dat die door de Romeinen en Germanen werden weggevaagd, is voor de belgicisten slechts een details...
Vlamingen zijn er echter ongeveer al 1000 jaar...ik geloof zelfs iets meer. Straks eens mijn historische atlas raadplegen.
Tuurlijk, en het "Vlaamse volk" heeft nooit invloeden vanuit Spanje of zo gekend, het "Vlaamse volk" bestaat enkel en alleen uit zuivere Vlamingen...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 16:49   #145
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Jazeker, het is het volk dat is ontstaan uit de gebieden van het oude Graafschap Vlaanderen en Brabant. In de Middeleeuwen waren Vlamingen en Brabanders zo goed bevriend dat er onderling ook wel migratie was in die streken; met Gelderland leefden ze dan weer regelmatig op voet van oorlog. Dat we nu Vlamingen zijn, verwijst vooral naar de bakermat van het Vlaamse volk.
Dit is zowat samengevat, maar ik kan altijd dieper hierop ingaan.
Oud 4 augustus 2005, 16:52   #146
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Tuurlijk, en het "Vlaamse volk" heeft nooit invloeden vanuit Spanje of zo gekend, het "Vlaamse volk" bestaat enkel en alleen uit zuivere Vlamingen...
Zal ik zeker niet ontekken, zo kennen jullie zeker wel Juan Van Halen. Toch zijn namen die ontspringen in Spaanse origine hier zeer beperkt, wat ertoe concludeert dat de Spaanse invloeden echt wel te minimaliseren zijn. Trouwens, in die tijd hadden ook Fransen soms verdacht germaanse namen, neem nu Gwijdde Van Dampierre. Zijn naam klinkt wel Frans, maar de naam Gwijdde is van germaanse oorsprong.
Oud 4 augustus 2005, 16:54   #147
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Waarom zouden we fier zijn op iemand die uit de juiste kut is gevallen en hem nog rijkelijk belonen hiervoor ook nog ?
Cru gezegd, maar die spijker zit wel goed in de muur...
Oud 4 augustus 2005, 16:56   #148
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dat u geen identiteitsbesef kent, is mijn probleem niet.
Dat hebben wij, Vlamingen, wel. Wij laten tenminste ons geen blaasjes meer wijsmaken door de Belgische patriottenmachine.
Oud 4 augustus 2005, 17:05   #149
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal ik zeker niet ontekken, zo kennen jullie zeker wel Juan Van Halen. Toch zijn namen die ontspringen in Spaanse origine hier zeer beperkt, wat ertoe concludeert dat de Spaanse invloeden echt wel te minimaliseren zijn. Trouwens, in die tijd hadden ook Fransen soms verdacht germaanse namen, neem nu Gwijdde Van Dampierre. Zijn naam klinkt wel Frans, maar de naam Gwijdde is van germaanse oorsprong.
In het Land van Waas alleen al zijn er zeker drie nog bestaande families die teruggaan op Spaanse inwijkelingen uit de zestiende eeuw, namelijk Dias (D�*az), Rodrigus (Rodr�*guez) en De Castro. Bovendien waren er talrijke families die in de loop der eeuwen uitstierven, dus, als je er de geboorteregisters uit die tijd er even op naslaat en, als die er zijn, genealogiën uitpluist (o.a. van [laag-]adellijke en mercantiele families), dan kan je niet anders besluiten dat er een niet te verwaarlozen Spaanse invloed in de Zuidelijke Nederlanden was, de 'compénétration' van Lefèvre. Spanjaarden huwden in de Nederlanden, ook met plaatselijke vrouwen, kregen er kinderen, kochten er grond en goederen,... en vernederlandsten naderhand, een vorm van integratie, dus. Vreemd genoeg verdedig je nu hetzelfde standpunt als de Belgisch-nationalistische historicus Henri Pirenne, die eveneens de Spaanse invloed ontkende.

Wat die 'Gwijde van Dampierre' betreft, daar sla je de bal volledig mis. In het Nederlands staat de man inderdaad onder die naam bekend, maar in het Frans was hij gewoon 'Guy de Dampierre' en hij zal zichzelf eerder in deze naam herkend hebben. Hij was overigens geen Fransman, maar, als ik me niet vergis, een Henegouwer, enfin: oorspronkelijk afkomstig uit dat gebied.

Moraal van het verhaal: het is onzin om hedendaagse begrippen als 'nationaliteit' te gaan transponeren naar vroegere tijden, waarin deze zaken zoniet onbestaand, dan toch irrelevant waren. Een anachronisme, heet dat.[edit]
[size=1]After edit by ossaert on 04-08-2005 at 18:05
Reason:

Citaat:
In het Land van Waas alleen al zijn er zeker drie nog bestaande families die teruggaan op Spaanse inwijkelingen uit de zestiende eeuw, namelijk Dias (D�*az), Rodrigus (Rodr�*guez) en De Castro. Bovendien waren er talrijke families die in de loop der eeuwen uitstierven, dus, als je er de geboorteregisters uit die tijd er even op naslaat en, als die er zijn, genealogiën uitpluist (o.a. van [laag-]adellijke en mercantiele families), dan kan je niet anders besluiten dat er een niet te verwaarlozen Spaanse invloed in de Zuidelijke Nederlanden was, de 'compénétration' van Lefèvre. Spanjaarden huwden in de Nederlanden, ook met plaatselijke vrouwen, kregen er kinderen, kochten er grond en goederen,... en vernederlandsten naderhand, een vorm van integratie, dus. Vreemd genoeg verdedig je nu hetzelfde standpunt als de Belgisch-nationalistische historicus Henri Pirenne, die eveneens de Spaanse invloed ontkende.

Wat die 'Gwijde van Dampierre' betreft, daar sla je de bal volledig mis. In het Nederlands staat de man inderdaad onder die naam bekend, maar in het Frans was hij gewoon 'Guy de Dampierre' en hij zal zichzelf eerder in deze naam herkend hebben. Hij was overigens geen Fransman, maar, als ik me niet vergis, een Henegouwer, enfin: oorspronkelijk afkomstig uit dat gebied.

Moraal van het verhaal: het is onzin om hedendaagse begrippen als 'nationaliteit' te gaan transponeren naar vroegere tijden, waarin deze zaken zoniet onbestaand, dan toch irrelevant waren. Een anachronisme, heet dat.[/size]

Citaat:

Wat die 'Gwijde van Dampierre' betreft, daar sla je de bal volledig mis. In het Nederlands staat de man inderdaad onder die naam bekend, maar in het Frans was hij gewoon 'Guy de Dampierre'. Hij was overigens geen Fransman, maar, als ik me niet vergis, een Henegouwer, enfin: oorspronkelijk afkomstig uit dat gebied.

Moraal van het verhaal: het is onzin om hedendaagse begrippen als 'nationaliteit' te gaan transponeren naar vroegere tijden, waarin deze zaken zoniet onbestaand, dan toch irrelevant waren. Een anachronisme, heet dat.[/size]
[/edit]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 4 augustus 2005 om 17:05.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 17:11   #150
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb hier een geschrift met daarin 'Franse graaf' plus ik heb wel een bron waarbij ook van in zijn jeugd Gwijdde werd gebruikt. Gewoon een secundaire tekstbron.
Over die Spaanse invloed: ik ben van het land van Waas en meen één van die geslachten wel te kennen. Voor de rest zie ik in de registers en naamsverklaring toch maar een klein persentage van Spaanse invloed, hooguit 10 % en ik denk dat ik daarmee al overdreven heb.
Oud 4 augustus 2005, 18:12   #151
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier een geschrift met daarin 'Franse graaf' plus ik heb wel een bron waarbij ook van in zijn jeugd Gwijdde werd gebruikt. Gewoon een secundaire tekstbron.
Ik weet natuurlijk niet wat je precies gelezen hebt, maar Dampierre als 'Frans' aanduiden heeft op zich weinig zin, toch niet wanneer het op 'nationaliteit' of 'etniciteit' aankomt (op politiek vlak wel, maar dan met voorbehoud). 'Gwijde' is niet meer dan de Nederlandse vertaling van 'Guy' en het is mogelijk dat beide namen (toen) door elkaar werden gebruikt, maar als Franstalige zullen hij en de mensen rond hem de Franse versie gebruikten, omdat ze nu eenmaal, net als de hele Vlaamse beau monde van die tijd, die taal sprak.

Citaat:
Over die Spaanse invloed: ik ben van het land van Waas en meen één van die geslachten wel te kennen. Voor de rest zie ik in de registers en naamsverklaring toch maar een klein persentage van Spaanse invloed, hooguit 10 % en ik denk dat ik daarmee al overdreven heb.
Alles is relatief, natuurlijk, maar stellen dat er geen Spaanse invloed was, is een brug te ver; percentages kleven op die invloed heeft weinig zin (hoe kwantificeer je zoiets, trouwens?). In het Land van Waas was er wel degelijk een aanwijsbare Spaanse aanwezigheid die zijn sporen heeft nagelaten, zoals in het taalgebruik - je zal als Wazenaar ongetwijfeld ook wel weten wat 'pijkes' zijn, om maar iets te noemen. Verschillende decennia waren de Spanjaarden en, misschien meer nog, hun multinationale leger een dagdagelijkse realiteit voor de inwoners van die en andere streken; de inwoners kregen te maken met ingekwartierde troepen in hun dorpen en huizen, de garnizoenen van de grensforten, de 'Spaanse' grondeigenaars,... Tekenend is bijvoorbeeld dat aan het eind van de zeventiende eeuw ene Simon Dias (toen vaak nog Diaz gespeld) dijkgraaf was van Doel en in niets nog te onderscheiden van de andere boeren-grondbezitters.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 18:19   #152
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Gwijde heb ik altijd een mooie naam gevonden. Raar dat een naam als Guy ermee overeenkomt.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 19:47   #153
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Toch heb ik ook diep respect voor Jacob en Filips (vooral Jacob) Van Artevelde. Zij hebben bewezen dat Vlaanderen echt wel op één been kan staan. Het was ook onder hem dat de samenwerking met Brabant uitstekend was.[edit]
[size=1]After edit by Jong N-VA'er on 04-08-2005 at 20:47
Reason:

Toch heb ik ook diep respect voor Jacob en Filips (vooral Jacob) Van Artevelde. Zij hebben bewezen dat Vlaanderen echt wel op één been kan staan. Het was ook onder hem dat de samenwerking met Brabant uitstekend was.[/size]

Toch heb ik ook diep respect voor Jacob en Filips (vooral Jacob) Van Artelvelde. Zij hebben bewezen dat Vlaanderen echt wel op één been kan staan. Het was ook onder hem dat de samenwerking met Brabant uitstekend was.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 4 augustus 2005 om 19:47.
Oud 4 augustus 2005, 20:02   #154
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

De twee Jacobs zijn beide op hun eigen manier strijders.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 22:50   #155
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Het is hier blijkbaar gezellig. Net het Vlaams-nationalistisch forum. Tijd om daar verandering in te brengen:

gegroet Vlamingen!
Oud 5 augustus 2005, 11:47   #156
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Vlamingen en gezelligheid horen bij elkaar, itt de bekakte francofonie de Belgique...
Oud 5 augustus 2005, 12:10   #157
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen en gezelligheid horen bij elkaar, itt de bekakte francofonie de Belgique...
Teveel flamingantisme kan uw gezondheid schaden.
Op den duur begint ge overal franskiljone spoken te ontwaren.
Oud 5 augustus 2005, 12:26   #158
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Het is niet omdat de Habsburgers (zowel de Spaanse als de Oostenrijkse), de Bourgondiërs enz... hier ooit de plak hebben gezwaait dat er ineens duizenden en duizenden bastaardkinderen geboren werden. Het is niet omdat we vanuit Spanje bestuurd werden dat we ineens Spanjaarden werden, Spaans spraken, Spaanse kinderen verwekten enz...
De zogenaamde vermenging van Vlamingen met vreemde volkeren is schromelijk overdreven.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 16:31   #159
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Teveel flamingantisme kan uw gezondheid schaden.
Op den duur begint ge overal franskiljone spoken te ontwaren.
Tabaksverslaafde '...kan uw gezondheid schaden'
Mijn Vlaams-nationalisme is gezond hoor, niet dat op de franskiljonse geïnspireerde Belgicisme.

Een Vlaming is 'ne gezellige'.
Oud 5 augustus 2005, 16:33   #160
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Het is niet omdat de Habsburgers (zowel de Spaanse als de Oostenrijkse), de Bourgondiërs enz... hier ooit de plak hebben gezwaait dat er ineens duizenden en duizenden bastaardkinderen geboren werden. Het is niet omdat we vanuit Spanje bestuurd werden dat we ineens Spanjaarden werden, Spaans spraken, Spaanse kinderen verwekten enz...
De zogenaamde vermenging van Vlamingen met vreemde volkeren is schromelijk overdreven.
Trouwens, had Rogier de niet wat vreemde Juan Van Halen, een Spaans-Nederlandse avonturier nodig met zijn leger om den Belgique te bestendigen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be