Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2003, 19:18   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Terwijl slogannetjes roepen uiteraard véél meer haar ding is, is het niet?
En nu ben ik echt benieuwd of de Blubberaars zullen ingaan op de vraag naar de verschillen tussen het vroegere unitaire België en wat zij voorstellen. Eens kijken of ze de slogantaal kunnen overstijgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 19:28   #142
ssjkristof
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Jij begrijpt echt geen bal van ons programma he!
lol
belgië terug unitair. Da's uw volledig programma. Hans1 heeft dat zelfs toegegeven in de topic "de bub gaat door !!!"

Maar ik heb de indruk dat jij niet echt snapt wat dat impliceert.
ssjkristof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2003, 21:06   #143
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ssjkristof
Da is waar ook, Vlaamsgezinden leven in het verleden.
Integendeel, wij streven naar nieuwe structuren voor onze bevolking en ons land. Het tegendeel dus van het verleden. Onze blik is op de toekomst gericht, in tegenstelling tot de belgicisten die willen teruggaan naar een 19e eeuws staatsconcept (de unitaire staat).
Ah, de Franken en de Saksen kwamen in de oudheid al naar hier. België bestaat nog maar sinds 1830. Da's dus meer dan 1500 "wegsmijten", dat die BUBers willen. Ik bedoel: de Vlamingen bestaan al véél langer dan België. Trouwens, als die Vlamingen in 1302 geen Belgicist waren (België bestond nog niet, dus hoe konden ze ook?) waarom zouden wij dat dan wél moeten zijn? Voor wie of voor wat?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 14:18   #144
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
De BUB is een vernieuwende partij!! We willen een beter en sterker België op elk gebied! Het België dat we nu hebben, is passé...
En waar zit de vernieuwing dan? In een terugkeren naar een unitair België? Zéééééér vernieuwend als u het mij vraagt.

U moet me trouwens eens een pleziertje doen: de verschillen noteren tussen het vroegere unitaire België (laten we zeggen: aan de vooravond van WO I) en het unitaire België dat jullie voorstellen.
Wel, wij willen de Gemeenschappen zeker behouden, en ze bevoegd maken voor Onderwijs, Taalgebonden Materies, Media en Cultuur.
De taalwetten dienen zeker behouden te blijven.
De individuele meertaligheid zal worden aangemoedigd, dus ook in Wallonië. De Walen zullen behoorlijk Nederlands leren, en de Vlamingen zullen ook goed Frans leren, terwijl de Duitstaligen ook zullen kunnen kiezen tussen Nederlands en Frans als tweede taal. Zo kan iedereen op z'n minst al behoorlijk communiceren met elkaar.
De kiesdistricten worden afgeschaft, en België wordt één kieskring, zodat het One Man, One Vote principe optimaal kan gelden. Alle pariteit dient te worden afgeschaft, Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen zijn allen Belgen, en dus dienen ze gelijk behandeld te worden.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 15:06   #145
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De taalwetten dienen zeker behouden te blijven.
Héél loffelijk! Mag ik u echter aanraden eens uw eigen programma te lezen, zeker bij het punt(je) Justitie en veiligheid?
Uw respect voor de taalwetten en de tweetaligheid wordt daar meer dan genoeg duidelijk gemaakt...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 21:34   #146
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, wij willen de Gemeenschappen zeker behouden, en ze bevoegd maken voor Onderwijs, Taalgebonden Materies, Media en Cultuur.
En waarin ligt dan de vernieuwing?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 22:41   #147
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

De vernieuwing ligt in de afschaffing van de gewesten en de provinciale decentralisatie. En als je dat geen vernieuwing vindt, ja, dan stellen we geen vernieuwing voor, zo simpel is dat. Vernieuwing is alleen goed als het de zaken beter maakt, vernieuwing voor vernieuwing zonder inhoud is even idioot als de slogan "alle vreemdelingen buiten".

Als men fouten heeft gemaakt, moet men het lef hebben dat toe te geven en die fouten recht zetten. Zo simpel is dat, maar blijkbaar dat is al te ingewikkeld voor Vlaams-nationalisten.

België vergelijken met de Baltische republieken is alweer een Vlaams-nationaal sofisme. Oost-Duitsland is er ook beter aan toe na de hereniging. Het gaat hier om de verdwijning van het communisme, niet om de keuze tussen unitarisme en separatisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 23:55   #148
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België vergelijken met de Baltische republieken is alweer een Vlaams-nationaal sofisme
Onlangs haalde een voorstander van uw partij dit anders wel aan als argument.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 00:02   #149
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

En één van uw leden was anders ook wel te vinden voor het idee om meer bevoegdheden door te schuiven naar provinciës en gemeenten!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 10 juni 2003, 01:58   #150
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Zeg nu eens concreet waar ge voor en tegen zijt:
Nog meer splitsingen?Confederatie?Separatisme?Unitarisme?He rfederaliseren?Splitsing SZ?
Ik ben tegen irrationele flauwekul; het wenselijk vinden dat Vlaanderen onafhankelijk wordt omwille van eventuele culturele verschillen die er zouden bestaan tussen Vlaanderen en Wallonië vind ik geen voldoende argument.
Ik ben dus bijgevolg voor het rationele en het kritische. Ik ben dus tegen het boven genoemde, maar tevens tegen het gezwam over Clijsters en Henin onder hem mom van kijk we zijn allemaal Belgen nu, want er zijn geen culturele verschillen tussen Vlamingen en Walen en we maken geen oorlog!
Alles! moet bekeken worden vanuit (sociaal-)economisch standpunt. Ik ben van oordeel dat het nuttiger is om de Waalse economie naar een even hoog peil te brengen als de Vlaamse om zo de ganse Belgische economie te verbeteren (het is iets minder simpel dan dat, maar geen zin om u uren te zitten vervelen met economisch geleuter)
Meer splitsen? Niet noodzakelijk, men moet wat reeds bestaan enkel beter gebruiken!
Geen seperatisme dus, maar ook niet perse unitarimse. Al zou het afschaffen van Vlaamse en Waalse regering misschien wel mogelijk zijn, wanneer men meer bevoegdheden doorschuift naar gemeenten en provinciës.
En neen ik wil de sociale zekerheid niet splitsen.
Als gij rationeel denkt, dan zoudt ge toch wel Vlaams-nationalist moeten worden ze. Er zijn meer dan genoeg rationele redenen. Bv. splitsing van de spoorwegen... De tweede spoorontsluiting in Antwerpen is noodzakelijk en wordt binnen een paar jaar terug verdiend. Splitsing van justitie, want te veel verschillen in visie tussen de Walen en de Vlamingen. Ook moeten we onze eigen middelen zelf kunnen gebruiken op economisch vlak, dat zeggen wij niet alleen he... En ga zo maar verder!
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 02:09   #151
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtuit
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Héél eenvoudig: België is legitiem (d.w.z. gedragen door een grote meerderheid van de bevolking), "Vlaanderen" niet.
Hééél onnozel argument.
Jongens belgie is niet legitiem.
Waarom halen jullie dan zoveel minder stemmen dan vlaamsnationalistische partijen?
Omdat

1. de andere partijen officieel België nog verdedigen
2. niet iedereen weet dat het Blok separatistisch is
3. wij zeer nieuw zijn
4. wij geen media-aandacht krijgen
5. wij geen geld hadden

6. wij gaan hoe dan ook door.
Lool. Euhm, ik denk 't niet.

N-VA en Vlaams Blok: Vlaams-nationalistische partijen.
CD&V en VLD: Conferderalistisch.
SP.a/Spirit: Belgisch, doch ook meer en meer sprake van meer Vlaanderen (Steve over de splitsing van de NMBS).
AGALEV:
BUB:
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 10:28   #152
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Oost-Duitsland is er ook beter aan toe na de hereniging. Het gaat hier om de verdwijning van het communisme, niet om de keuze tussen unitarisme en separatisme.
Waarmee Hans weer duidelijk maakt dat zijn kennis van de rest van de wereld eerder beperkt is...
De economische instorting van Oost-Duitsland na de Wiedervereinigung is immers te wijten aan het unitaire economische beleid van de regering-Kohl, die alles terug "één" gingen maken.

Oost-Duitsland kreeg opeens CAO's en loonnormen opgelegd die gelijk waren aan die van West-Duitsland. Uiteraard, alle Duitsers waren gelijk en moesten gelijk betaald worden, vonden ze.
Uiteraard leidde dit tot een enorme economische implosie in Oost-Duitsland, omdat de arbeidsproductiviteit, het investeringsrendement en de scholing van de werknemers er veel lager dan in West-Duitsland, terwijl de lonen er even hoog waren.
Alle bedrijven sloten hun deuren en trokken dertig kilometer oostelijker, naar Polen en Tsjechië, waar de infrastructuur en scholing gelijkwaardig was en de loonnormen wel realistischer.

Maar ja, unitarisme is een heil voor de economie volgens de BUB!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 14:08   #153
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Als gij rationeel denkt, dan zoudt ge toch wel Vlaams-nationalist moeten worden ze. Er zijn meer dan genoeg rationele redenen. Bv. splitsing van de spoorwegen... De tweede spoorontsluiting in Antwerpen is noodzakelijk en wordt binnen een paar jaar terug verdiend. Splitsing van justitie, want te veel verschillen in visie tussen de Walen en de Vlamingen. Ook moeten we onze eigen middelen zelf kunnen gebruiken op economisch vlak, dat zeggen wij niet alleen he... En ga zo maar verder!
Ik zal zelf wel beslissen of ik Vlaams-nationalistische gevoelens koester of niet! Ik doe dit niet om enkele redenen: je kan het een beetje bekijken als in een bedrijf; op het 1ste zicht lijkt het beter voor het bedrijf (België) om 1welbepaalde afdeling, die het duidelijk slechter doet (Wallonië) en dus eigenlijk verlieslatend is, te sluiten. Echter is het een betere politiek om die afdeling efficiënter en productiever te maken zodat ook deze opnieuw winstgevend wordt en dit heeft dan natuurlijk op zijn beurt weer een positieve invloed op het gehele bedrijf.
En met een verschil van visie is niets fout. (zie onderschrift) en er zal ook een verschil van visie blijven bestaan wanneer Vlaanderen onafhankelijk zou worden.
Kan u mij misschien eens uitleggen waarom de splitsing van de spoorwegen noodzakelijk is? Mijn inziens bemoeilijkt dit de zaken toch wel enigzins. Wat zou u bijvoorbeeld doen wanneer het traject Antwerpen-Luik dient aangepakt te worden, is dit dan een Vlaamse, Waalse of gemeenschappelijke bevoegdheid?
Oud 10 juni 2003, 15:25   #154
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ze verliezen samen 4 zetels, en zijn zo de kleinste politieke familie van het land.
Zelfs als ze samen zouden zijn, zouden ze de kleinste kamerfractie of Senaatsfractie van Vlaanderen zijn
Effe rekenen

voor 18 mei:
Vlaams Blok: 15
N-VA: 4
Totaal: 19

Na 18 mei:
Vlaams Blok: 18
N-VA: 1
Totaal: 19

Waar zijn die 4 zetels naar toe? Zonder de kiesdrempels had de N-VA zelfs 3 zetels, wat dan kwam op 21 zetels, een winst van 2.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be