Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 12 augustus 2005, 19:52   #141
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik heb nooit eender welke partij binnen de vakbond verdedigd. Maar iemand die op een lijst van een uiterstrechtse partij wil staan, en tegelijkertijd lid zijn van een vakbond met linkse ideologie, spreekt zichzelf tegen.
Neen pietje, u verwart steeds een vakbond met een partij!
fernand is offline  
Oud 12 augustus 2005, 19:55   #142
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Dat het vlaams belang zelf met een vakbond begint
Als ge weet wat een vakbond is, dan moet ge zeker weten dat diit ONMOGELIJK is gemaakt door brpaalde wetten die NIUWKOMERS zo onmogelijk maken.
Idem dito voor de mutualit(eu)ten!
fernand is offline  
Oud 12 augustus 2005, 21:18   #143
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Ik denk dat hij Nederlandse spraakkunst aan het studeren is om eindelijk eens zonder fouten te kunnen antwoorden, wat voor iemand die moderator is van een forum toch wel een eerste vereiste is.
Ik ben geen moderator van een Forum.
Oud 12 augustus 2005, 21:20   #144
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulldozer
Ik heb de indruk dat mijnheer Dekoster zijn dagelijkse portie harddrugs vandaag al binnen heeft, want na de stofwolk die hij in antwoord op mijn 8 vragen achterliet is hij met de noorderzon verdwenen.
Neen, ik heb ook nog wat anders te doen dan alleen maar op forums rond te hangen.
Oud 12 augustus 2005, 21:21   #145
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Als ge weet wat een vakbond is, dan moet ge zeker weten dat diit ONMOGELIJK is gemaakt door brpaalde wetten die NIUWKOMERS zo onmogelijk maken.
Idem dito voor de mutualit(eu)ten!
iedereen kan toch een vakbond oprichten wa is da nu voor zever

je moet er bijzeggen dat het vlaams belang niet wil zelf een vakbond oprichten
Gertj3 is offline  
Oud 12 augustus 2005, 21:22   #146
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Elk lid van ABVV of ACV dat bij verkiezingen op de lijst van het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang) stond werd nadien uit de vakbond gegooid.
Heb je daar bewijzen van???? Of klets je uit uw nek????
Oud 12 augustus 2005, 21:24   #147
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Yep, iedereen kan een vakbond oprichten maar je moet eerst een aantal tienduizend leden hebben, in beide landsdelen aanwezig zijn en erkend worden om erkend te worden. Enfin ik dacht dat het zoiets was. In ieder geval is men op een bepaald punt in de geschiedenis tot de idee gekomen dat 3 vakbonden (1 voor iedere politieke stroming) voldoende was. Dit is dus niet zo simpel.
solidarnosc is offline  
Oud 12 augustus 2005, 21:24   #148
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Juist ja.

Strikt volgens de wet gezien kan het Vb een eigen vakbond oprichten.
Oud 12 augustus 2005, 21:29   #149
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

fernand heeft nochtans wel een punt. Het statuut van vakbonden staat nergens omschreven; ACV, ACLVB en ABVV zijn de drie vakbonden, dat is de ongeschreven wet.

Het is natuurlijk niet verboden een andere op te richten (het recht op vrije vereniging geldt immers), maar geen mens die écht weet wat je moet doen om ook betrokken te worden in het eindeloopbaandebat en zo.
Oud 12 augustus 2005, 21:29   #150
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Yep, iedereen kan een vakbond oprichten maar je moet eerst een aantal tienduizend leden hebben, in beide landsdelen aanwezig zijn en erkend worden om erkend te worden. Enfin ik dacht dat het zoiets was. In ieder geval is men op een bepaald punt in de geschiedenis tot de idee gekomen dat 3 vakbonden (1 voor iedere politieke stroming) voldoende was. Dit is dus niet zo simpel.
yep en dat kan voor het Vb toch geen probleem wezen als ze toch al de grootste partij van Vlaanderen zijn en er dan nog eens hun companen van de Waalse kant der bij halen he. Dan komen zij wel aan hun leden he.
Oud 12 augustus 2005, 22:00   #151
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Een VB-vakbond is eigenlijk geen slecht idee. Deze nieuwe vakbond kan alleszins niet slechter zijn voor de werkgelegenheid, de economie en het buitenlands imago van Belgische bedrijven dan de huidige 3 vakbonden, al noem ik ze liever economische terreurorganisaties...
longhorn is offline  
Oud 12 augustus 2005, 22:29   #152
Bulldozer
Burger

Bulldozer's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Bulldozer Stuur een bericht via MSN naar Bulldozer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Neen mijnheer Dekoster, die eer laat ik aan jou.

Over de quasi onmogelijkheid om vakbonden op te richten:
De wetgever heeft het onmogelijk gemaakt dat nieuwe vakbonden hen concurrentie zouden aandoen aangezien om erkend te worden als “representatieve vakbond” moet men eerst 50.000 leden hebben, wat tot gevolg heeft dat deze representativiteit onbereikbaar geworden is voor nieuwe vakbonden.

Over het systematisch uitsluiten van VB-kaderleden uit de vakbonden:
Zie http://vlaamsblok.be/pers_2003-01-09.shtml

Waarom geen eigen vakbond?
Het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang) heeft zich altijd verzet tegen politiek gekleurde vakbonden. Een vakbond moet de belangen van de werknemers behartigen en niet die van politieke partijen zoals ze nu doen. De banden tussen ACV-CD&V, ABVV-SP.a en ACLVB-VLD zijn overduidelijk.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Bulldozer on 12-08-2005 at 23:36
Reason:
--------------------------------

Citaat:

De wetgever heeft het onmogelijk gemaakt dat nieuwe vakbonden hen concurrentie zouden aandoen aangezien om erkend te worden als “representatieve vakbond” moet men eerst 50.000 leden hebben, wat tot gevolg heeft dat deze representativiteit onbereikbaar geworden is voor nieuwe vakbonden.

Het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang) heeft zich altijd verzet tegen politiek gekleurde vakbonden. Een vakbond moet de belangen van de werknemers behartigen en niet die van politieke partijen zoals ze nu doen. De banden tussen ACV-CD&V, ABVV-SP.a en ACLVB-VLD zijn overduidelijk.[/size]

[size=1]After edit by Bulldozer on 12-08-2005 at 23:34
Reason:

Citaat:

Het Vlaams Blok heeft zich altijd verzet tegen politiek gekleurde vakbonden. Een vakbond moet de belang van de werknemers behartigen en niet die van politieke partijen zoals ze nu doen. De banden tussen ACV-CD&V, ABVV-SP.a en ACLVB-VLD zijn overduidelijk.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Zie http://vlaamsblok.be/pers_2003-01-09.shtml[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bulldozer : 12 augustus 2005 om 22:36.
Bulldozer is offline  
Oud 12 augustus 2005, 23:18   #153
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang) heeft zich altijd verzet tegen politiek gekleurde vakbonden. Een vakbond moet de belangen van de werknemers behartigen en niet die van politieke partijen zoals ze nu doen. De banden tussen ACV-CD&V, ABVV-SP.a en ACLVB-VLD zijn overduidelijk.
Niet echt een verband meer hoor, vroeger meer ja. Maar men maakte der bij den sp.a geen probleem van dat mijn cyndicaat en mijn ziekenkas nog bij het ACV en bij de CM stond, dat was zo door mijn moeder indertijd. Ik moest niet veranderen, maar deed dit toch maar uit principe. ben altijd erg tevreden geweest van het ACV en de CM. En het is overal hetzelfde hoor.
Oud 13 augustus 2005, 04:32   #154
Filip
Vreemdeling

Standaard

50.000 leden om een vakbond op te richten? da 's godomme weinig als ge een miljoen kiezers hebt toch? da's maar 5 procent van je kiezers overtuigen, moet een makkie zijn. en bedankt met zijn allen om er te zijn, in 't uilekot vanavond, veel blabla en weinig wol! zoals meestal in de belang-stelling... pover!
Filip is offline  
Oud 13 augustus 2005, 08:24   #155
Bulldozer
Burger

Stuur een bericht via ICQ naar Bulldozer Stuur een bericht via MSN naar Bulldozer
Standaard

Citaat:
Niet echt een verband meer hoor, vroeger meer ja.
Nu niet meer? Grapjas !
Mia De Vits, topvrouw van het ABVV en nu zetelt ze in Europa voor de SP.a.
De vrouw van Guy Haaze (Jenny), voorzitter ACLVB, zetelt voor de VLD in de Gentse gemeenteraad. Haaze zelf was prominent aanwezig op het laatste VLD-congres over economie.
De CD&V zit vol met ACV'ers, met Leterme op kop, die nog steeds mee de lijst bepalen.
Bulldozer is offline  
Oud 13 augustus 2005, 08:27   #156
Bulldozer
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip
50.000 leden om een vakbond op te richten? da 's godomme weinig als ge een miljoen kiezers hebt toch? da's maar 5 procent van je kiezers overtuigen, moet een makkie zijn. en bedankt met zijn allen om er te zijn, in 't uilekot vanavond, veel blabla en weinig wol! zoals meestal in de belang-stelling... pover!
1 miljoen kiezers zijn geen 1 miljoen mensen die een vakbond nodig hebben. Ik zie niet in waarom een gepensioneerde, een student, een huisvrouw, een werkzoekende, een zelfstandige, een KMO-leider,etc... een vakbond nodig heeft, mijnheer De Bodt.

Wees gerust, mijnheer De Bodt, ik zal u zeker eens met een bezoekje vereren. Da's een belofte !

Trouwens een VB-collega van mij heeft al eens in jullie tweedehandsboekenwinkel een aantal interessante werken voor een "eerlijke prijs" op de kop kunnen tikken. Moet ik zeker ook eens doen.[edit]
[size=1]After edit by Bulldozer on 13-08-2005 at 09:29
Reason:

Citaat:
1 miljoen kiezers zijn geen 1 miljoen mensen die een vakbond nodig hebben. Ik zie niet in waarom een gepensioneerde, een student, een huisvrouw, een werkzoekende, een zelfstandige, een KMO-leider,etc... een vakbond nodig heeft, mijnheer De Bodt.

Wees gerust, mijnheer De Bodt, ik zal u zeker eens met een bezoekje vereren. Da's een belofte !

Trouwens een VB-collega van mij heeft al eens in jullie tweedehandsboekenwinkel een aantal interessante werken voor een "eerlijke prijs" op de kop kunnen tikken. Moet ik zeker ook eens doen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Wees gerust, mijnheer De Bodt, ik zal u zeker eens met een bezoekje vereren. Da's een belofte ![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bulldozer : 13 augustus 2005 om 08:29.
Bulldozer is offline  
Oud 13 augustus 2005, 11:24   #157
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Niet echt een verband meer hoor, vroeger meer ja. Maar men maakte der bij den sp.a geen probleem van dat mijn cyndicaat en mijn ziekenkas nog bij het ACV en bij de CM stond, dat was zo door mijn moeder indertijd. Ik moest niet veranderen, maar deed dit toch maar uit principe. ben altijd erg tevreden geweest van het ACV en de CM. En het is overal hetzelfde hoor.
ik overweeg over te schakelen naar het vlaamse ziekenfonds

toch een pak beter dat de bond moyson volgens dat ik gehoord heb
Gertj3 is offline  
Oud 13 augustus 2005, 11:50   #158
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

De voorwaarden waaraan men moet voldoen om een vakbond op te richten zijn zo gigantisch dat het "bijna" onmogelijk is geworden om dit in te vullen.
Men moet over een bepaald(enorm) ledenaantal beschikken, een startkapitaal hebben (geen partijdotatie's), en dan kan men eventueel een erkening krijgen als vakbond.
Dit is om de gelden welke geincaseerd worden door het "uitbetalen" van de stempelgelden, naar de TRADITIONELE vakbonden, niet in vreemde handen te laten komen!
Het is wel wat moeilijker een vakbond op terichten, dan een VZW zoals het uilenkot!
fernand is offline  
Oud 13 augustus 2005, 11:53   #159
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik overweeg over te schakelen naar het vlaamse ziekenfonds

toch een pak beter dat de bond moyson volgens dat ik gehoord heb
Het Vlaams verbond is inderdaad goed, maar men heeft ook een kleurloos "securex"
fernand is offline  
Oud 13 augustus 2005, 11:53   #160
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
De voorwaarden waaraan men moet voldoen om een vakbond op te richten zijn zo gigantisch dat het "bijna" onmogelijk is geworden om dit in te vullen.
Men moet over een bepaald(enorm) ledenaantal beschikken, een startkapitaal hebben (geen partijdotatie's), en dan kan men eventueel een erkening krijgen als vakbond.
Dit is om de gelden welke geincaseerd worden door het "uitbetalen" van de stempelgelden, naar de TRADITIONELE vakbonden, niet in vreemde handen te laten komen!
Het is wel wat moeilijker een vakbond op terichten, dan een VZW zoals het uilenkot!
er moeten toch wel een paar slimme mensen rondlopen bij vlaams belang?
Gertj3 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be