Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2005, 21:15   #141
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Vlaams-Democratische Partij?
Oud 20 augustus 2005, 21:18   #142
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Als ik nu kijk naar de beweging die zich voordoet in Wallonië (jonge mensen leren Nederlands) dan denk ik dat zoiets inderdaad haalbaar is. Men mag de situatie van 1830 echt niet meer vergelijken met nu. Je zal altijd wel die hard franskiljons hebben, net zoals je Vlamingen zal hebben die geen woord Frans zullen spreken. Ik kan echter wel concluderen dat er een vrijwillige basis om de tweede landstaal te leren en dat kan ik enkel maar aanmoedigen.
Laat mij niet lachen. Op die link van de N-VA-actie in Strépy heb ik ook even de fragmenten van het journaal en Terzake bekeken. In Terzake vroeg men aan een Waalse reporter: "Spreekt u ook nederlands?" waarop die niet eens zo oude gast antwoord: "Neen. Een heel klein beetje." (in het frans dan wel).
Even later een andere journalist en jawel, weer nederlandsonkundig (ik leid dit af aan het feit dat er op het einde wel een nederlandskundige journalist geïnteviewd werd) en deze was toch echt een billenkletser. De brave man stelde dat de Vlaamse eis i.v.m. B-H-V verkeerd was. Op de vraag van de VRT-reporter waarop, antwoordde hij dan weer "Ik weet het niet. Ik meng mij niet in politieke debatten." Amehoela, wat een idioot.

Nog iemand stelde zonder boe of ba dat de Vlamingen logen over de grootte van de transfers en de situatie vroeger omdat men in Wallonië andere cijfers heeft. Vraag is dan wie de juiste cijfers heeft? Dit welles-nietes-spelletje kan men het beste eindigen met een splitsing en dat ieder maar zijn eigen boontjes dopt.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2005, 21:20   #143
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Neen, da kan ik je kalmeren, ze doen het niet konstant.
Neen, drie keer per week en enkel op de derde pagina...
Oud 20 augustus 2005, 21:20   #144
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Vlaams-Democratische Partij?
Misschien 'Vlaamse Vrije Demokraten'.

Of 'Vlaamse Nationalistische Vrienden'

Dat laatste was dus een grapje.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2005, 21:24   #145
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat blijkt niet uit het ledenaantal plus op een n-va forum kwamen we met de leden overeen hen te blijven steunen omdat we vonden dat niet wij als verliezers moesten opstappen, maar net de VLD en SP.A. Dat u er zo over denkt vind ik jammer en doet mij vermoeden dat u zich heeft laten vangen aan Vlaams Belang-propaganda. Niet verwonderlijk, ik heb er mij 4 jaar geleden ook aan laten vangen, maar anderhalf jaar later gingen de ogen open en begon ik te snappen hoe politiek werkt. Niet altijd even mooi, maar soms moet je dingen doen die op het eerste zich niet altijd te begrijpen is.

Ik stem wel nog altijd op de NV-A hoor. Voor dat alles had ik veel respect voor Leterme, maar dat is sterk verminderd omdat hij juist dat gedaan heeft, wat alle andere tradionele partijen gedaan hebben : beloftes verbroken.
Maar ik kan het nog door de vingers zien, omdat 2 jaar nu na 30 jaar ook geen verschil zullen maken

un saludo[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Miguelito on 20-08-2005 at 22:27
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Dat blijkt niet uit het ledenaantal plus op een n-va forum kwamen we met de leden overeen hen te blijven steunen omdat we vonden dat niet wij als verliezers moesten opstappen, maar net de VLD en SP.A. Dat u er zo over denkt vind ik jammer en doet mij vermoeden dat u zich heeft laten vangen aan Vlaams Belang-propaganda. Niet verwonderlijk, ik heb er mij 4 jaar geleden ook aan laten vangen, maar anderhalf jaar later gingen de ogen open en begon ik te snappen hoe politiek werkt. Niet altijd even mooi, maar soms moet je dingen doen die op het eerste zich niet altijd te begrijpen is.

Ik stem wel nog altijd op de NV-A hoor. Voor dat alles had ik veel respect voor Leterme, maar dat is sterk verminderd omdat hij juist dat gedaan heeft, wat alle andere tradionele partijen gedaan hebben : beloftes verbroken.
Maar ik kan het nog door de vingers zien, omdat 2 jaar nu na 30 jaar ook geen verschil zullen maken

un saludo[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Ik stem wel nog altijd op de NV-A hoor. Voor dat alles had ik veel respect voor Leterme, maar dat is sterk verminderd omdat hij juist dat gedaan heeft, net zoals alle andere tradionele partijen gedaan hebben : beloftes verbroken.

un saludo[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 augustus 2005 om 21:27.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2005, 21:24   #146
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant

'Liebaart' (hier staat de reden)
Oud 20 augustus 2005, 21:25   #147
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb wel een naam nodig om te beginnen... even nadenken
hola

Vlaams Alternatief natuurlijk !
Oud 20 augustus 2005, 21:30   #148
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Laat mij niet lachen. Op die link van de N-VA-actie in Strépy heb ik ook even de fragmenten van het journaal en Terzake bekeken. In Terzake vroeg men aan een Waalse reporter: "Spreekt u ook nederlands?" waarop die niet eens zo oude gast antwoord: "Neen. Een heel klein beetje." (in het frans dan wel).
Even later een andere journalist en jawel, weer nederlandsonkundig (ik leid dit af aan het feit dat er op het einde wel een nederlandskundige journalist geïnteviewd werd) en deze was toch echt een billenkletser. De brave man stelde dat de Vlaamse eis i.v.m. B-H-V verkeerd was. Op de vraag van de VRT-reporter waarop, antwoordde hij dan weer "Ik weet het niet. Ik meng mij niet in politieke debatten." Amehoela, wat een idioot.

Nog iemand stelde zonder boe of ba dat de Vlamingen logen over de grootte van de transfers en de situatie vroeger omdat men in Wallonië andere cijfers heeft. Vraag is dan wie de juiste cijfers heeft? Dit welles-nietes-spelletje kan men het beste eindigen met een splitsing en dat ieder maar zijn eigen boontjes dopt.
Tja, wat wil je met die Waalsgezinde PS-journalisten. En ze zetten de Walen dan nog op tegen de Vlamingen. Nu, mij niet gelaten, maar hun pretentie en drang om alles in hun eigen voordeel te willen doen loopt de spuigaten uit.
Oud 20 augustus 2005, 21:31   #149
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Weet ik
Oud 20 augustus 2005, 21:33   #150
van Maerlant

Standaard

Van u weet ik het, maar ik denk niet dat hans het als grap zou opvatten!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 20 augustus 2005, 21:37   #151
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Van u weet ik het, maar ik denk niet dat hans het als grap zou opvatten!
Hola

Niet aantrekken, die zit al op zijn ezel als het woord Vlaams valt i.p.v. Noor-Belg
Oud 21 augustus 2005, 08:29   #152
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb wel een naam nodig om te beginnen... even nadenken
Volgens mij heb je eerst een sterk idee én een uitgewerkt kernprogramma nodig.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2005, 23:37   #153
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Andermans geld?
Zullen we de sommen die ik in mijn leven al afdroeg aan de SZ eens optellen en naast uw bijdragen leggen, studentje?
Nu problemo supertje.

En dan zullen we binnen 50 jaar eens kijken wat die student nog krijgt terwijl je nog van je pensioen hebt kunnen genieten.

Maar geen probleem, loop gerust de afgrond in.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2005, 10:53   #154
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De flaminganten kunnen opgelucht zijn.
De vrouwen-van-eigen-volk zijn minder arm dan die van hun Waalse vijand.
Achttien procent (=4% méér) Waalse vrouwen, profiteren niet van Vlaamse zweet, ze creperen gewoon.

Maar dat zal nog niet volstaan.
Via Vlaamse secessie en daarbijhorende opzegging van solidariteit en SZ, moet ook de rest van de Waalse bevolking verder de put in.

Nochtans ligt het voor de mannen anders, zoals uit de rest van het artikel blijkt:

Zowaar 13% Vlaamse schooiers 'profiteert hier van het systeem', om het in VB-terminologie te stellen.
Wat gaan de heren flaminganten daarmee aanvangen?
Werkkamp?
Euthanasie?
Of dumpen over de nieuwgecreëerde Vlaams-Waalse grens?
Citaat:
Loon Vlaamse vrouw lager dan Waalse collega

(Belga) De doorsnee Vlaamse werkneemster verdient maaandelijks zo'n 56 euro minder dan haar Waalse collega. Daarnaast blijft ook het cliché dat een vrouw gemiddeld minder verdient dan een man overeind, melden Het Nieuwsblad, Het Volk en De Standaard woensdag.

Uit cijfers van het Nationaal Instituut voor Statistiek blijkt dat de gemiddelde Belgische man in oktober 1999 389 euro meer verdiende dan zijn vrouwelijke collega. In 2002 bleef dat verschil op 2 euro na stabiel. (dwm) (Belga)

Dat ze werkt, de Waalse vrouw, dan heeft ze meer dan de Vlaamse.

Zo zal het immers niet veel langer kunnen:

Citaat:
Vlaming betaalt steeds meer voor Waalse werklozen
Vlaanderen betaalt 800 miljoen euro meer dop dan het krijgt.
De transfers in de werkloosheid tussen Vlaanderen en Wallonië bedroegen in 2004 ruim 800 miljoen euro. Dat is een stijging van liefst 10 procent tegenover het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een berekening die Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Sauwens (CD&V) maakte op basis van het pas gepubliceerde RVA-jaarverslag.

In dat verslag wordt voor de eerste keer een aantal gegevens regionaal opgesplitst. Van de werknemers die werkloosheidsbijdragen betalen, woont 60,1 procent in Vlaanderen, 30,5 procent in Wallonië en 9,4 procent in Brussel. Maar de werkloosheidsuitgaven gingen in 2004 voor 50 procent naar Vlaanderen (3,954 miljard euro), voor 38,8 procent naar Wallonië (3,068 miljard euro) en voor 11,1 procent naar Brussel (0,893 miljard euro). In die cijfers zitten ook de uitgaven voor brugpensioenen en loopbaanonderbreking. In Wallonië zijn er relatief minder bruggepensioneerden en tijdskredietnemers, maar relatief veel meer volledig werklozen.

Volgens de berekeningen van Sauwens zijn de transfers in de werkloosheidsuitgaven steeds sneller aan het stijgen. In 1990 bedroegen ze nog 220 miljoen; in 1995 al 380 miljoen om in 2000 door te groeien naar 480 miljoen. In 2003 ging er 728 miljoen van noord naar zuid en in 2004 steeg de RVA-transfer tot een recordbedrag van 804 miljoen.

,,Dat wordt echt dramatisch", zegt Sauwens. ,,Wallonië wordt echt een blok aan ons been. De economische heropleving van Wallonië moet ons aller prioriteit zijn. Maar daarvoor moeten het tewerkstellingsbeleid en de loonakkoorden gesplitst worden. Als de Walen zich blijven vastklampen aan die hoge uitgavensystemen, dan gaan beide landsdelen de dieperik in. Vlaanderen heeft dat geld zelf nodig voor innovatie en onderwijs", zegt Johan Sauwens.

Joost LONCIN19/03/2005

Oud 22 augustus 2005, 12:26   #155
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog vertrouwen in de N-VA,

Citaat:
maar als de partij mij teleurstelt,
Als de N-Va u NU nog niet teleurgesteld heeft, dan kan ze het nooit meer.
Mocht ik geweten hebben dat de N-Va zodanig ongevaarlijk was, ik zou nooit zo tekeer gegaan zijn tegen die flamingantische nep-democraten.
Splitsen kunnen ze niet.
De grondwet doen naleven kunnen ze niet.
Hun eigen voorstellen kelderen als ze door het VB gepresenteerd worden d�*t gaat.
Prinselijke dotaties goedkeuren ook.

Letermes "N'ayez pas peur" kon evengoed persoonlijk aan mij gericht zijn.

Citaat:
richt ik mijn eigen partijtje op.
Veel succes. En ik meen het.
Hoe meer concurrerende Vlaamse partijkes, hoe liever.

Citaat:
Als hans dat kan, kan ik het zeker!
Tegen een billijke vergoeding, maak ik een nep-profiel aan om uw nieuwe partij hier op het forum te verdedigen.
Maar dan moet ge wel als punt 1 van uw programma het BROV willen invoeren.
De rest kan me dan niet eens meer schelen.
Oud 22 augustus 2005, 23:22   #156
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
De vrouwen-van-eigen-volk zijn minder arm dan die van hun Waalse vijand.
...
Nochtans ligt het voor de mannen anders, zoals uit de rest van het artikel blijkt:
...
Wel, splits de SZ.
Dan kunnen de Vlamingen beter voor hun mannen zorgen en de Walen beter voor hun vrouwen.
Simpel, niet?
Oud 22 augustus 2005, 23:55   #157
jjohanvdb
Gouverneur

jjohanvdb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik noem dat gewoon ANSCHLUSS.
Nu deed Hitler eens iets goeds en nu collaboreren onze Vlaams-nationalisten er niet meer mee. De Anschluss werd door de Duitse én Oostenrijkse bevolking gesteund. De beroemde maxime van een sociaal-democratisch politicus over de Duits hereniging "Endlich wächst zusammen, was zusammen gehört" was eigenlijk ook van toepassing op de Anschluss.

Citaat:
Echt, ze zeggen dat de Vlamingen fascisten zijn, maar ik zie maar één fascistisch volkje rondlopen en dat is francofoon.
Daar verlagen we ons weer tot het kleuterklasniveau: zij zijn begonnen, meester! Ok, laat ik als wereldburger jullie "Vlamingen" en "Walen" tevreden stellen: jullie zijn allebei even fascistisch, hoor! Men moet alle vaderlanden en al dat zielige egoïsme der volkeren onder zich kunnen zien, wil men iets van betekenis presteren in het leven.
Oud 23 augustus 2005, 09:02   #158
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
"Vergeet het nooit: nationalisme betekent oorlog" - François Mittérand
Ah, daar is de bommenlegger van Auckland weer!

Egidius
Oud 23 augustus 2005, 16:53   #159
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Nu deed Hitler eens iets goeds en nu collaboreren onze Vlaams-nationalisten er niet meer mee. De Anschluss werd door de Duitse én Oostenrijkse bevolking gesteund. De beroemde maxime van een sociaal-democratisch politicus over de Duits hereniging "Endlich wächst zusammen, was zusammen gehört" was eigenlijk ook van toepassing op de Anschluss.

Daar verlagen we ons weer tot het kleuterklasniveau: zij zijn begonnen, meester! Ok, laat ik als wereldburger jullie "Vlamingen" en "Walen" tevreden stellen: jullie zijn allebei even fascistisch, hoor! Men moet alle vaderlanden en al dat zielige egoïsme der volkeren onder zich kunnen zien, wil men iets van betekenis presteren in het leven.
Met zulk een zever moet u hier niet meer aankomen, 'socialistje', wanneer iemand Flaminganten begint te nazificeren, wil dat zeggen dat hij NUL KOMMA NUL argumenten heeft.

Oud 23 augustus 2005, 17:15   #160
Egidius

Standaard

Citaat:
Met zulk een zever moet u hier niet meer aankomen, 'socialistje', wanneer iemand Flaminganten begint te nazificeren, wil dat zeggen dat hij NUL KOMMA NUL argumenten heeft.
Ach, van iemand die een citaat van een bekende bommenlegger als handtekening neemt, kan je moeilijk een ernstige politieke discussie verwachten, niet?

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be