Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Tot welke godsdient/religie behoort u? (maak onderscheid atheïsme/vrijzinnigheid!)
Christendom 5 11,90%
Katholicisme 10 23,81%
Anglicanisme 0 0%
Ortodoxe Kerk 0 0%
Protestantisme 2 4,76%
Hindoeïsme 1 2,38%
Islam 3 7,14%
Geen enkele, ik ben vrijzinnig 2 4,76%
Geen enkele, ik ben atheïst 11 26,19%
Natuurgodsdienst 3 7,14%
Een filosofie zoals het Boedhisme,... 3 7,14%
Een andere godsdienst (Grieks, Romeins,...) 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2005, 17:24   #141
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mister Woef
Waarom wil jij mij erin hebben?
Om het slijk der aarde natuurlijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:24   #142
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ik wil u er niet in. Ik vind het gewoon raar dat u daar moeite voor zou doen, terwijl het u niet kan schelen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:38   #143
Mister Woef
Banneling

Mister Woef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik wil u er niet in. Ik vind het gewoon raar dat u daar moeite voor zou doen, terwijl het u niet kan schelen.
Even een brief versturen is nu niet echt 'moeite' hé. Moet nog zien of het er van komt, als ik eens niets beter te doen heb ofzo.
Mister Woef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:43   #144
Big_daddy
Gouverneur

Big_daddy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voelt u zich? Tot welke Godsdienst of religie behoort u, of kan u zich het meest bij vinden?

Maak aub een onderscheid tussen Atheïsme (gewoon niet geloven) en vrijzinnigheid. Dit laatste is een religie, die ook een soort van missen organiseert.
Spijtig dat je AGNOSTICISME niet bij vermeld hebt. Vooral omdat er christelijke agnosten bestaan, joodse agnosten, spirituele agnosten, athesistische agnosten, ...

En wat te zeggen van de GNOSIS , theosectariërs, antroposofen, new dawn, LUCIFERIANEN ( traditionele satanisten) , MODERNE SATANISTEN, .................................................. ..................... Ze horen allemaal onder de rubriek 'alternatief, esoterisch, occult'.

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Big_daddy on 01-09-2005 at 18:45
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Wat voelt u zich? Tot welke Godsdienst of religie behoort u, of kan u zich het meest bij vinden?

Maak aub een onderscheid tussen Atheïsme (gewoon niet geloven) en vrijzinnigheid. Dit laatste is een religie, die ook een soort van missen organiseert.
Spijtig dat je AGNOSTICISME niet bij vermeld hebt. Vooral omdat er christelijke agnosten bestaan, joodse agnosten, spirituele agnosten, athesistische agnosten, ...

En wat te zeggen van de GNOSIS , theosectariërs, antroposofen, new dawn, LUCIFERIANEN ( traditionele satanisten) , MODERNE SATANISTEN, .................................................. ..................... Ze horen allemaal onder de rubriek 'alternatief, esoterisch, occult'.

[/size]

[size=1]After edit by Big_daddy on 01-09-2005 at 18:43
Reason:

Citaat:

En wat te zeggen van de GNOSIS , LUCIFERIANEN ( traditionele satanisten) , MODERNE SATANISTEN, .................................................. .....................

[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

En wat te zeggen van de GNOSIS , LUCIFERIANEN ( traditionele satanisten) , MODERNE SATANISTEN, .................................................. .....................

[/size]
[/edit]
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/

Laatst gewijzigd door Big_daddy : 1 september 2005 om 17:45.
Big_daddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:50   #145
Big_daddy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon
Nog even een leuk grapje uit De Morgen van een paar dagen geleden.
Niet bedacht door die krant, maar gesignaleerd als beste grap over een religieus onderwerp, verkozen door ca. 4000 bezoekers van de website ShipofFools, die onlangs in Engeland het Greenbelt Christian Arts Festival organiseerde.

Hier is de winnende grap:
"Op de rand van een brug zag ik een man staan, klaar om zich in de diepte te storten. "Stop", riep ik, "Doe het niet!"
"Waarom niet?", vroeg hij.
"Wel, je hebt nog zoveel om voor te leven!"
"Zoals wat dan?"
"Ben je gelovig?"
"Ja", antwoordde hij.
Ik zei: "Ik ook. Ben je christen of boeddhist?"
"Christen."
"Ik ook. Ben je katholiek of protestant?"
"Protestant."
"Ik ook. Ben je episcopaliër of baptist?"
"Baptist."
"Ik ook. Ben je van de baptistische kerk, of van de gereformeerde baptistische kerk?"
"Van de gerefomeerde."
"Ik ook! Ben je van de gereformeerde baptistische kerk van de hervorming van 1879, of van de hervorming van 1915?"
Hij antwoordde: "Hervorming van 1915."
Ik zei: "Sterf, vuile ketter", en duwde hem van de rand.
SCHITTEREND !
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/
Oud 1 september 2005, 17:54   #146
Big_daddy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement
Routier, pauvre et chantant
En tout chemin, en tout lieu
Il ne parle que du Bon Dieu

Certains jours un hérétique
par des ronces le conduit
Mais notre Père Dominique
par sa joie le convertit

Dominique, nique, nique

Ni chameau, ni diligence
il parcourt l'Europe �* pied
Scandinavie ou Provence
dans la sainte pauvreté

Dominique, nique, nique

Enflamma de toute école
filles et garçons pleins d'ardeur
Et pour semer la parole
inventa les Frères-Prêcheurs

Soeur Sourire, een ex-katholiekje waar hoort die eigenlijk thuis ... ?
Oud 2 september 2005, 11:55   #147
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet bedacht door die krant, maar gesignaleerd als beste grap over een religieus onderwerp, verkozen door ca. 4000 bezoekers van de website ShipofFools, die onlangs in Engeland het Greenbelt Christian Arts Festival organiseerde.

"Op de rand van een brug zag ik een man staan, klaar om zich in de diepte te storten. "Stop", riep ik, "Doe het niet!"
"Zoals wat dan?"
"Ben je gelovig?"
"Ja", antwoordde hij.
"Christen."
"Protestant."
"Baptist."
"Ik ook. Ben je van de baptistische kerk, of van de gereformeerde baptistische kerk?"
"Van de gerefomeerde."
"Ik ook! Ben je van de gereformeerde baptistische kerk van de hervorming van 1879, of van de hervorming van 1915?"

Zo zien we dat het vaticaan zelfs mensen in nood geen parachute of zo iets geven....ocharme; weer meer brood & wijn voor ons [edit]
[size=1]After edit by duncan on 02-09-2005 at 12:56
Reason:

Citaat:

"Zoals wat dan?"
"Ben je gelovig?"
"Ja", antwoordde hij.
"Christen."
"Protestant."
"Baptist."
"Van de gerefomeerde."

Zo zien we dat het vaticaan zelfs mensen in nood geen parachute of zo iets geven....ocharme; weer meer brood & wijn voor ons [/size]

Citaat:

"Zoals wat dan?"
"Ben je gelovig?"
"Ja", antwoordde hij.
"Christen."
"Protestant."
"Baptist."
"Van de gerefomeerde."

Zo zien we dat het vaticaan zelfs mensen in nood geen parachute of zo iets geven....ocharme weer meer brood & wijn voor ons [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door duncan : 2 september 2005 om 11:56.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 13:53   #148
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Door sommigen wel door anderen niet.
Ze hangen ergens tussen katholieken(heiligen, crucifix met jezus, maria is er belangrijker dan in protestanste kerken, hierarchie) en Protestantsen(getrouwde & vrouwelijke priesters, Bijbel vertaald uit de oorpsronkelijke taal ipv een vertaling via de Latijnse vertaling(zoals de katholieken))

Daarnaast dient men ook op te merken dat protestanten een zeer heterogene groep vormen.
En volgens de anglicaanse kerk is niet de paus van Rome hun kerkleider, maar de Britse koning of koningin, is het niet?
Oud 2 september 2005, 13:55   #149
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat elke kerk subsidies krijgt in functie van het aantal aangeslotenen (of ingeschrevenen). Maar de kerken doen liever alsof het geen enkele rol speelt (zodat het aantal mensen dat zich uitschrijft binnen de perken blijft).[edit]
[size=1]After edit by AEvanLoon on 02-09-2005 at 14:56
Reason:

Citaat:
Omdat elke kerk subsidies krijgt in functie van het aantal aangeslotenen (of ingeschrevenen). Maar de kerken doen liever alsof het geen enkele rol speelt (zodat het aantal mensen dat zich uitschrijft binnen de perken blijft).[/size]

Citaat:
Omdat elke kerk subsidies krijgt in functie van het aantal aangeslotenen (of ingeschrevenen).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 2 september 2005 om 13:56.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 14:20   #150
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En volgens de anglicaanse kerk is niet de paus van Rome hun kerkleider, maar de Britse koning of koningin, is het niet?
Juist, maar dan louter symbolisch. De eingelijke macht ligt bij de aartsbisschop van Canterbury.
Oud 3 september 2005, 21:53   #151
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik ben een overtuigd atheïst. Godsdiensten dienen er in mijn ogen enkel om de bevolking dom en volgzaam te houden voor enkele misdadige machtswellustige oude gekken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 21:55   #152
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik ben een overtuigd atheïst. Godsdiensten dienen er in mijn ogen enkel om de bevolking dom en volgzaam te houden voor enkele misdadige machtswellustige oude gekken.
Is er dan niets dat heilig is voor je Geertje ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 22:02   #153
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Is er dan niets dat heilig is voor je Geertje ?
Wat beodel je juist met heilig ? In religieuse zin of in maatschappelijke zin ? Een eerlijke en rechtvaardige samenleving, vind ik in zekere zin heilig, maar dat heeft niets met religie te maken.
Oud 3 september 2005, 22:13   #154
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat beodel je juist met heilig ? In religieuse zin of in maatschappelijke zin ? Een eerlijke en rechtvaardige samenleving, vind ik in zekere zin heilig, maar dat heeft niets met religie te maken.
Waarom alles scheiden ? Wat maatschappelijk eerlijk en rechtvaardig is kan al een bepaalde vorm van religie, van respect zijn.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 22:20   #155
Geertje

Standaard

Citaat:
Waarom alles scheiden ? Wat maatschappelijk eerlijk en rechtvaardig is kan al een bepaalde vorm van religie, van respect zijn.
Religie, is altijd ten gunste van enkelingen, nl. machtsgeile onderdrukkers die in naam van één of ander fictief verhaal een ganse bevolking van generatie op generatie terroriseren.
Oud 4 september 2005, 01:53   #156
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Religie, is altijd ten gunste van enkelingen, nl. machtsgeile onderdrukkers die in naam van één of ander fictief verhaal een ganse bevolking van generatie op generatie terroriseren.
Oosterse religie's ook Geertje?We moeten een groot onderscheid maken vind ik tussen filosofieën en religie's.

Zo is het Boeddhisme eigenlijk geen religie maar een "ruimte-tijd" filosofie.Maar omdat die wijsheid van één man is gekomen,net zoals de wijsheid van Jezus in de bergrede,wil nog niet zeggen dat religie altijd ten gunste is van enkelingen.

Boeddha wou absoluut niet aanbeden worden.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2005, 03:07   #157
de limburgse leeuw
Europees Commissaris

de limburgse leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Wel, dat is een wijze. Nietzsche liet ook Zarathustra zijn volgelingen wegjagen in 'Also Sprach Zarathustra'.
Oud 4 september 2005, 23:54   #158
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard thuisblijven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
In het Midden-Oosten is een Godsdienst ontstaan die ons een eerste een tweede of een derde keuze biedt.
Oorspronkelijk werd de God aanbeden door de Joden die vandaag nog altijd denken dat zij het door die God uitverkoren volk zijn en dat die God hen een Messias zal sturen.
Volgens die tweede keuze is die messias er gekomen en was hij de zoon van God. Het uitverkoren volk moest echter niets van hem weten en was wat blij dat hij terdood werd gebracht.
De gelovigen van de tweede keuze noemen zich Christenen.
Tenslotte heeft die God, die blijkbaar niet tevreden was over het door zijn zoon geleverde werk, een profeet uitgestuurd. Zijn volgelingen noemen zich islamieten. Om die derde Godsdienst van die ene God aantrekkelijk te maken heeft die God uit het Midden-Oosten dan eerst zijn hemel volgepropt met maagden.
Er zijn enkele merkwaardige verschillen tussen de eerste, tweede en derde keuze.
De eerste en derde keuze moeten bijvoorbeeld de voorhuid bij de mannelijke gelovigen verwijderen. Zij mogen ook geen varkensvlees eten.
De tweede keuze hoeft zich hieraan niet te storen.
De eerste keuze mag niets doen op zaterdag, de tweede keuze op zondag, al trekken zij zich daar niets van aan, en de derde keuze bidt bij voorkeur in het bijzonder op vrijdag. dag waarop de tweede keuze vis moet eten.
Als die God dan al de mens geschapen heeft, dan heeft hij in elk geval de kalender niet uitgevonden.
Zijn culinaire voorschriften doen mij vermoeden dat hij aan het hoofd staat van drie verschillende restaurantketens.
Had beter in het midden-oosten gebleven, deze God! We hebben er niks als last mee!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 13:09   #159
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Oosterse religie's ook Geertje?We moeten een groot onderscheid maken vind ik tussen filosofieën en religie's.

Zo is het Boeddhisme eigenlijk geen religie maar een "ruimte-tijd" filosofie.Maar omdat die wijsheid van één man is gekomen,net zoals de wijsheid van Jezus in de bergrede,wil nog niet zeggen dat religie altijd ten gunste is van enkelingen.

Correct, Boeddha is trouwens ook de enige die eist dat je zijn leringen kritisch benaderd. Volgens hem moet je de leringen aanvaarden omdat je ze juist vind, niet omdat hij het gezegd heeft.

Al wil ik wel een opmerking maken naar de topic : het boeddhisme kan je geen filosofie pur sang gaan noemen. Ik neem het meer aan als een levensbeschouwing.

Er is maar 1 ding spijtig aan het leven als boeddhist en dat is dat het knap lastig is om hier in België (of Vlaanderen zo je wil) een degelijke tempel in je buurt te vinden.

Wat deze discussie betreft : of je nu in een godheid geloofd of niet, of je überhaubt gelovig bent (zijn we allemaal wel volgens mij op de een of andere manier) is uiteindelijk een persoonlijke interpretatie van het leven. Respecteer daarom de keuze die een ander hierin gemaakt heeft.
Oud 12 september 2005, 16:15   #160
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

De Da vinci code van Dan Brown is pure fictie maar nog altijd duizend keer geloofwaardiger dan de fabeltjes in de bijbel.

Ikzelf ben Atheïst maar niettemin heb ik een grote interesse in religies en vooral het christendom.

Elke religie steunt op een aantal feiten maar nauurlijk is er door de eeuwen heen enorm veel fictie erbij gekomen door ontelbare redenen.

Sommige veranderde de verhalen opdat deze beter bij hun politieke agenda zouden passen
Nog andere overdreven in hun verhalen zo sterk dat het soms lachwekkend word.
Nog andere verzinnen er verhalen bij die nooit op feiten hebben gesteund en gewoon herspenspinsels zijn net zoals Dan Brown zijn Da vinci code heeft geschreven.

En sommige verhalen zijn zolang mondeling overgeleverd dat er telkens fouten bij gekomen zijn door het verkeerd of anders te vertellen of gewoon het verkeerd te interpreteren.
Zo worden feiten fictie en ontstaan legenden en mythe uit normale omstandigheden en gebeurtenissen.

Ik ben er van overtuigd dat de echte waarheid (en die zullen we nooit helemaal weten) is dat al die religies steunen op normale gebeurtenissen en gebaseerd zijn op normale mensen met een sterke persoonlijkheid die op hun eigen manier een draai hebben gegeven aan de geschiedenis en door wat geluk en veel bijgelovigheid zijn uitgegroeid tot de grootste leugens die wij nu als godsdiensten beschouwen.

De mensen zouden beter in hun eigen menselijke waarden geloven en beoefenen dan in eender welke god(en).

Waarden zoals liefde, respect, medelijden, eerlijkheid, waardigheid, rechtvaardigheid en vooral niet te vergeten gelijkheid.
Als we allemaal in dit zouden geloven dan hadden we geen religies nodig om al de huidige miserie te doen vergeten of te denken dat er een hemel is want dan zou deze aarde de hemel zijn.
nu dit is een utopische gedachten en dus zullen we altijd wel blijven opgescheept blijven met bepaalde religies en ze zullen in de loop der eeuwen misschien nog dikwijls veranderen maar de echte waarheid zal verborgen blijven voor eeuwig vrees ik.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be