![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp trouwens niet hoe sommige mensen zo gedachteloos achter de dominantie van het Engels hollen. Jaren hebben de voorgaande generaties gestreden voor de vernederlandsing van ons lager en hoger onderwijs. De vernederlandsing heeft bloed en tranen gekost, en blijkbaar willen bepaalden dat nu zomaar opgeven om een andere dominante taal binnen te halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Meer moet daar niet achter gezocht worden. We zouden idd met Franstaligen beter het Engels hanteren dan hen zo maar gewillig in het Frans te woord te staan. Het Engels als zodanig heeft geen invloed op de communautaire machtsverhoudingen in dit land.
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De verengelsing aan de KUL die momenteel op volle toeren loopt is het duidelijkste teken dat er móet ingegrepen worden géen verfransing maar nu nóg actueler: géen verengelsing! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Europees Commissaris
|
![]() De laatste dagen nauwelijks ops het Internet geweest, omdat mijn leerkrachtende dochter absoluut een handboek voor haar leerlingen-en-een-kollega-die-hetzelfde-vak-geeft moest afmaken en als de pappie dan zich eens aub met de kleinkinderen wil bezighouden ???
Ik heb ze dus "Kio estas tio" bijgebracht, maar we moeten voorzichtig zijn en geen blijvende weerzin oplepelen.... Weerzinwekkend kunstmatig taaltje ? Waarschijnlijk, mogelijk of in ons familiejargon : Xoutniwete...(dit woord brengt bij het scrabble heel veel op, maar wordt buiten onze familie nergens aanvaard). Je hoeft absoluut geen futurologg te zijn om in te zien dat de verengelsing voortschrijdende is. Onze VB politiek activisten zullen veel eerder de belgische staat vernietigen dan dat ze de verengelsing zullen stoppen. De kunsttalen (Volapucx, Klingon, Interlingua, Ido...) hadden 1 grote handicap er waren altijd mensen zoals jij in de buurt die vonden dat er iets aan moest veanderd worden. Ook tijdens de publieke zitting van de E-O academie waren er mensen die met wijzigingsvoorstellen kwamen & dit was en is nog steeds het succes van het lelijke Esperanto, je weet wat je "koopt" er komen wat woordstammen bij , misschien een voor- of achtervoegsel ; maar de basis blijft ongewijzigd... Intussen laveert de geschiedenis zonder onze actief ingrijpen verder na een engelse dominantie komt er misschien wel een chinese (who knows ?) maar vast staat intussen wel dat de rijke culturele schat in de wereld die de taalverscheidenheid is om zeep geholpen wordt en er is maar 1 remedie : Esperanto leren... Er is maar 1 groep mensen die bijeenkomsten kan organizeren bij welke gelegenheid ze elkaar allemaal kunnen begrijpen, zonder dat er superieure "native speakers" zijn of zonder dat men van "tolken" afhankelijk is nl; bijeenkomsten van Esperantisten... -- Het blijft me intussen verbazen dat we behalve 4 Esperantisten we nog een Klingonspreker op dit forum hebben kunnen vinden...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 1 september 2005 om 15:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben er ooit eens aan begonnen, maar door een tweede zit die ietsje aan de zware kant was heb ik het maar aan de kant geschoven. En na mijn (geslaagde) 2de zit heb ik het niet meer opgepikt. ![]()
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() {Esperanto}
Citaat:
Hoe kom je er bij dat ik "er iets aan zou willen veranderen"? Conlangs (constructed languages) zijn niet echt mijn hobby, hoogstens bekijk ik "vergelijkende meningen".
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De onvolkomenheden van het Esperanto, die zeker bestaan maar vrij beperkt zijn, wegen helemaal niet op tegen de voordelen van deze taal als alternatief voor de huidige taalpolitiek. Gelijk hebben is natuurlijk iets anders dan gelijk krijgen.
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is er de accusatief die door bepaalden als hinderlijk wordt ervaren, maar eigenlijk had Zamenhof dat al facultatief gesteld (in gedichten bijvoorbeeld). Men kan dit dan ook uitbreiden en optioneel brengen in die zinsconstructies waar er verwarring mogelijk is. Ook de overeenkomst in getal tussen zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord kan vereenvoudigd worden. Eigenlijk gaat het echter allemaal om details. Feit is en blijft dat de taal - zoals u terecht opmerkt - gewoon geniaal in elkaar steekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
Duidelijk, ik ben niet dol op Esperanto maar begrijp niet wat iemand tegen deze 2 specificaties zou kunnen hebben. Vooral die richtings-n vond ik gewoon handig, bestond reeds in sommige natuurlijke talen.
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#155 | ||
Banneling
|
![]() Deze keer heeft Jan van den Berghe eens overschot van gelijk.
*Knip* geen persoonlijke beledigingen aub - moderator KDL[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door KDL : 4 september 2005 om 10:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op 't eerste zicht eigenlijk geen slecht idee, moet ik zeggen.
![]() |
![]() |
#158 |
Europees Commissaris
|
![]() Je enige argument tegen het Esperanto is dat het "lelijk" zou zijn, bijgevolg
concludeer ik dat het enige dat er zou moeten gebeuren het "mooier" maken van de taal is. Tegen "veranderingen" spreekt echter de ervaring met de andere kunsttalen die daar precies aan kapot gegaan zijn. JVDB & Pelgrim - de vrouwelijke/mannelijke vormen ie. het "neutraal" maken van de persoonsvormen is in het licht van het "antiveranderingisme" waarschijnlijk niet voor morgen.. zo is er nog het idee om de het voorvoegsel ge- dat de vereniging der geslachten inhoudt een enkelvoudige vorm toe te kennen om op die manier ook tot een onzijdig enkelvoud te komen gepatroj = ouders , gepatro = 1 ouder indien men het principe van de "neutrale" woorden toepast wordt dit patro tot nader order blijft patro echter "vader" en het principe dat ge- en -j in feite altijd samengaan blijft voorlopig ook nog gehandhaafd, het enige "nieuwe" is dat er momenteel een lijst van 200 nieuwe "radikoj" in de maak zou zijn. De vermaledijde accusatief -n is eigenlijk alleen lastig voor diegenen die het verschijnsel niet vanuit hun taal kennen (zo zijn er nog een paar dingetjes), maar het grondprincipe is eenvoudig : je gebruikt ze slechts dan als er echt een gevaar voor wanbegrip is. Ik heb het hier nu niet onder de handen, maar er zijn tig van Zamenhofs teksten, waar hij in de strikte zin van de gramatica zijn accusatief -n foutief gebruikt en/of weglaat (maar waarbij de betekenis van de zin duidelijk uit de context gevolgd kan worden). Dit klinkt misschien allemaal alsof we het hier echt over een taal met toch wel fundamentele uitzonderingen hebben : niet is minder waar, het is in feite een bewijs dat het hier wel over een levende (en mooie) taal gaat.. Talen en taalkennis - ik ken dus een familie waar het inderdaad van de ene generatie op de andere overgaat... De misvatting zou kunnen ontstaan dat alle "Esperantisten" de taal beheersen alsof het hun moedertaal is, wat vanzelfsprekend onzin is - zelf ben ik een verwoed Esperantolezer maar zeker geen vlotte spreker- ik was wel aangenaam verrast in Vilnius dat het wel zeer vlot gaat met echte anderstaligen ('t zij Amerikanen of Brusselaars..).. We zouden al heel ver geraken indien de passieve leeskennis van het Esperanto in het grote publiek gemeengoed zijn... Stel je voor : een 2-talige bewegwijzering in geheel Europa.. (Opgelet: Spelende kinderen, glad bij vriesweer, Weg gesloten voor boertuigen van meer dan 2m breed).. Het zou bij een algemene passieve kennis van de taal bv; het verkeer reeds veel veiliger maken...
![]() |
#159 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle andere kunsttalen zijn immers in de ravijn gesukkeld doordat er geen onveranderlijke basis was: er werd voortdurend gesleuteld en steeds weer opnieuw allerlei veranderingen voorgesteld dat men op den duur niet meer wist wat nu eigenlijk de juiste vormen nog waren. Vooral het Ido is daarvan het slachtoffer geworden (net als trouwens, maar dan minder, het Interlingua waar de weinige beoefenaars van die taal nog altijd onder elkaar redetwisten over bepaalde woordkeuzes en -vormen). Wie Esperanto leert, weet dat de taal een onveranderlijke basis heeft. Hierdoor kan je als Esperantist zonder enig probleem een E-tekst uit 1910 of 1930 of 1950 lezen. Dezelfde spelling, dezelfde spraakkunst, dezelfde woorden (al zijn er nu natuurlijk een hele pak bijgekomen door de veranderingen in maatschappij en techniek)...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 september 2005 om 21:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelukkig is men wat dat betreft in Esperanto-middens behoudsgezind. Het heeft ons voor veel ellende bespaard! |
|
![]() |
![]() |