Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2005, 15:22   #141
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Daar komen de Friezen weer om de hoek: de klok heeft men altijd wel horen luiden, maar de klepel is nog steeds erg moeilijk te vinden.

Een paar kleine feitjes en verschillen met Frankrijk:
- Fries is erkend als officiële taal en kan zowel door de overheid als door de burgers in contacten met de overheid gebruikt worden -> In Frankrijk is geen enkele regionale taal erkend en is de overheid overal eentalig Frans.
- Fries is een verplicht vak op elke basisschool in het Fries taalgebied -> De regionale talen in Frankrijk zijn nergens verplicht en worden op verreweg de meeste scholen niet eens genoemd in de lessen
- Er zijn tweetalige scholen Fries-Nederlands, in Frankrijk zijn er alleen tweetalige scholen in de Elzas (Frans-Duits) en Bretagne (Frans-Bretons).
- Het instandhouden en gebruik van de Friese taal wordt door de Nederlandse overheid op allerlei manieren gesubsidieerd -> In Frankrijk wordt niets gesubsidieerd.

Maar dit zijn uiteraard maar details...
Maar toch, de Friezen krijgen hun basisonderwijs in het NEderlands, niet? Op deze manier dwingt de Nederlandse staat elke Fries om Nederlands te leren, niet?
Oud 6 september 2005, 15:22   #142
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Is Picardisch niet officieel erkend door Wallonie, Oh Groote Bevechter Der Francofonie?
Misschien wel. Licht mij voor, O Voorstander van Groot-Westvlaanderen?

Egidius (ook half Westvlaams, maar niet fanatiek)
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:23   #143
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
OK, heb er naar gekeken.

Mother Tongue: The English Language van Bill Bryson

Uit de (schaarse) info over de inhoud van het boek:

"A witty, irreverent but very useful account of the peculiarities of the English language. This book is designed to appeal to all lovers of language and history. "

Een boek over de geschiedenis en de particulariteiten van de Engelse taal dus. Waar wil je daarmee naar toe? Ik ontken niet dat standaardtalen een heleboel dialecten aan het opslorpen zijn. Waarom zou Engeland daar een uitzondering op zijn?

Ik stel wél dat de Belgische bourgeoisie geprobeerd heeft zowel in Vlaanderen als in Wallonïe haar taal, het Frans, op te leggen aan bevolkingen die een andere taal hadden (Vlaams, Brabants, Limburgs, Waals, Picardisch), en dat met oneigenlijke middelen. Ook dat dat grotendeels gelukt is in Wallonië, en grotendeels mislukt in Vlaanderen waar de eigen standaardtaal het gehaald heeft.

Egide
Jij zei dat Engeland altijd Engels was. Lees dit boekje en je zal inzien dat dit nonsensikaal, om niet te zeggen kolderesk.
Oud 6 september 2005, 15:23   #144
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien wel. Licht mij voor, O Voorstander van Groot-Westvlaanderen?

Egidius (ook half Westvlaams, maar niet fanatiek)

ik heb dat gelezen ergens
(wellicht wikipedia)
Oud 6 september 2005, 15:25   #145
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met dit verschil dat het "opgedrongen" Nederlands gewoon één dialect (het "uitverkorene") is uit onze dialectengroep. Het Frans is dat niet, zelfs niet voor de Walen.
Dat is een technisch detail. Ik zie trouwens niet in waarom Westvlaams niet uitverkoren is.

Citaat:

Je zegt het zelf: het Frans, een andere taal dus, werd hen via het onderwijs opgedrongen. Onderwijs in de eigen taal was uitgesloten.

Egidius
Voor mij was ook Nederlands een andere taal. Oe v kjirn moekeuj da neuj no zegn?
Oud 6 september 2005, 15:26   #146
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziedaar het verschil in de wijze waarop men in Germaanse landen met taalminderheden omgaat, en de wijze waarop men dat in zuidelijke landen (met Frankrijk als kampioen) doet. Als door Frankrijk opgerichte vazalstaat spreekt het vanzelf dat België de methodes van de laatste overgenomen heeft.

Het ziet er naar uit dat de Waalse en de Picardische talen meer kans zouden maken in een Confederatie van de Lage Landen dan in La Patrie Une Et Indivisible.

Egidius
*kuch kuch* http://www.education.gouv.fr/bo/2002/19/encart.htm#1

ge kunt natuurlijk altijd klagen (de tekst is bv. niet beschikbaar in het Vlaams ), maar de intenties lijken mij wel duidelijk...
Oud 6 september 2005, 15:29   #147
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila

ge kunt natuurlijk altijd klagen (de tekst is bv. niet beschikbaar in het Vlaams ), maar de intenties lijken mij wel duidelijk...
Is Frankrijk sedert 2001 niet bezig met een programma voor onderwijs in de regionale talen, onder impuls van Jack Lang?

Wanneer krijgen Westvlamingen taal in het eigen onderwijs??? REPRESSIE DER NEERLANDOPHONEN!!!
Oud 6 september 2005, 15:29   #148
Egidius

Standaard

Citaat:
Jij zei dat Engeland altijd Engels was. Lees dit boekje en je zal inzien dat dit nonsensikaal, om niet te zeggen kolderesk.
Zeg, je kan toch wel in het kort vertellen wat de stelling van dat boek is? Ik moet toch niet telkens een boek gaan lezen als jij één van mijn argumenten nonsensikaal vind? Dat een volle dagtaak kunnen worden

Terzijde: ik corrigeer alvast op voorhand de interpretatie die jij hier van mijn woorden geeft (Engeland altijd Engels...). Mijn woorden waren: Engeland is niet verengelst, en dat vanzelfsprekend in het kader van de wijze waarop Wallonië verfranst is. Om alle overbodige discussies te vermijden: ik weet ook wel dat de Angelsaksen hun taal opgedrongen hebben aan de Kelten.

Egidius
Oud 6 september 2005, 15:37   #149
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat is een technisch detail. Ik zie trouwens niet in waarom Westvlaams niet uitverkoren is.
Haha, de aap komt eindelijk uit de mouw...
Als Westvlaams de lingua franca geworden was, dan was het voor GM allemaal dik in orde geweest...
Wel, bad news: het Haarlems is uitverkoren omdat in het tijdperk dat dat soort keuzes gemaakt werden, Haarlem en omstreken een van de meest ontwikkelde en rijkste streken van het Nederlands taalgebied was. Dat op dat moment in Westvlaanderen zelfs de patatten niet meer wilden groeien, is niet de schuld van de Haarlemnaars.
Tussen haakjes: Haarlem en omstreken zaten vol gevluchte Vlamingen, die de totstandkoming van de standaardtaal aldaar dus grotendeels bepaald hebben. Daarom is het Nederlands ook echt onze taal.

Citaat:
Voor mij was ook Nederlands een andere taal.
Moet de keuze van een standaardtaal gebaseerd zijn op jouw gevoelens?

Citaat:
Oe v kjirn moekeuj da neuj no zegn?
Daar blijven over zeuren brengt niet echt aarde aan de dijk. Nederlands is nu eenmaal onze standaardtaal. Sommige particularisten lijken te betreuren dat dat ondanks alles niet het Frans geworden is...

Egidius
Oud 6 september 2005, 15:39   #150
Egidius

Standaard

Citaat:
Wanneer krijgen Westvlamingen taal in het eigen onderwijs??? REPRESSIE DER NEERLANDOPHONEN!!!
De Limburgers kunnen het wel. Waarop wachten jullie?

Egidius
Oud 6 september 2005, 15:42   #151
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
maar ja... Vlaanderen... moet het zijn... daar waar wij Haspengouwers van dat wangedrocht niets moeten hebben....
HAHAHA....!
Wij Haspengouwers....

Door zulke opmerkingen denkt de rest van België (ook de Walonen steenbokske) dat de Limburgers achterlijk zijn...
Quod non uiteraard maar als je dit leest en veralgemeent...tja....je zou voor minder twijfelen....
Oud 6 september 2005, 16:09   #152
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar toch, de Friezen krijgen hun basisonderwijs in het NEderlands, niet? Op deze manier dwingt de Nederlandse staat elke Fries om Nederlands te leren, niet?
De Nederlandse staat dwingt helemaal niets. Het Fries is erkend als officiële taal, dus er mogen in principe ook Friestalige scholen opgericht worden. Dat die er niet zijn, ligt dus niet aan de Nederlandse staat. Je kunt je misschien voorstellen dat ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen ook goed Nederlands leren en er daarom geen behoefte is aan een volledig Friestalige school.

Er zijn wel redelijk wat tweetalige scholen (Fries-Nederlands), waar dus zowel in Nederlands als in Fries onderwezen wordt. Er is zelfs één drietalige school, waar er in de hogere groepen nog Engels bijkomt.

Daarnaast wordt op alle Nederlandstalige scholen in het Fries taalgebied ook verplicht enkele uren per week in het Fries onderwezen. Zodoende krijgen nagenoeg alle Friestaligen op z'n minst enkele uren per week in het Fries les.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 16:12   #153
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila

Zijn er dan al scholen in Frans-Vlaanderen die Vlaams of Nederlands onderwijzen?

Overigens is onderwijs maar één aspect. Erkenning en gebruik door de overheid is een ander en daar ontbreekt het in Frankrijk volledig aan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 16:52   #154
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haha, de aap komt eindelijk uit de mouw...
Als Westvlaams de lingua franca geworden was, dan was het voor GM allemaal dik in orde geweest...
Wel, bad news: het Haarlems is uitverkoren omdat in het tijdperk dat dat soort keuzes gemaakt werden, Haarlem en omstreken een van de meest ontwikkelde en rijkste streken van het Nederlands taalgebied was. Dat op dat moment in Westvlaanderen zelfs de patatten niet meer wilden groeien, is niet de schuld van de Haarlemnaars.
Tussen haakjes: Haarlem en omstreken zaten vol gevluchte Vlamingen, die de totstandkoming van de standaardtaal aldaar dus grotendeels bepaald hebben. Daarom is het Nederlands ook echt onze taal.
Grapjas, wat interesseert mij dat of het westvlaams is of niet. Ik zegd it allemaal om te illustreren hoe onbelangrijk deze taalrepressie wel is.

Citaat:
Daar blijven over zeuren brengt niet echt aarde aan de dijk. Nederlands is nu eenmaal onze standaardtaal. Sommige particularisten lijken te betreuren dat dat ondanks alles niet het Frans geworden is...

Egidius
Gaat het nu over ik die een bepaalde taal superieur vind???
Het geweer verandert van schouder, een toepasselijk gezegde uit onze taal .
Oud 6 september 2005, 16:53   #155
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zijn er dan al scholen in Frans-Vlaanderen die Vlaams of Nederlands onderwijzen?

Overigens is onderwijs maar één aspect. Erkenning en gebruik door de overheid is een ander en daar ontbreekt het in Frankrijk volledig aan.
En niet alleen in Frankrijk. Laat ons naar Vlaanderen kijken alwaar Westvlaams niet onderricht wordt. Daarenboven worden alle kwaliteitseries als Den Bompa en Bompa Lawait in het Antwerps gebracht op TV. Schande!
Oud 6 september 2005, 16:55   #156
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg, je kan toch wel in het kort vertellen wat de stelling van dat boek is? Ik moet toch niet telkens een boek gaan lezen als jij één van mijn argumenten nonsensikaal vind? Dat een volle dagtaak kunnen worden

Terzijde: ik corrigeer alvast op voorhand de interpretatie die jij hier van mijn woorden geeft (Engeland altijd Engels...). Mijn woorden waren: Engeland is niet verengelst, en dat vanzelfsprekend in het kader van de wijze waarop Wallonië verfranst is. Om alle overbodige discussies te vermijden: ik weet ook wel dat de Angelsaksen hun taal opgedrongen hebben aan de Kelten.

Egidius
En dan zijn er nog serieuze verschillen tussen de Angelen en de Saksen.

HEt boek is eerder een lange geschiedenis, dan kan ik niet zomaar samenvatten! Maar Bryson is een begenadigd schrijver, zijn boeken lezen erg vlot.
Oud 6 september 2005, 17:01   #157
Egidius

Standaard

Citaat:
Gaat het nu over ik die een bepaalde taal superieur vind???
Dat is inderdaad de verdenking die op je rust.

Egidius
Oud 6 september 2005, 17:03   #158
Egidius

Standaard

Citaat:
HEt boek is eerder een lange geschiedenis, dan kan ik niet zomaar samenvatten! Maar Bryson is een begenadigd schrijver, zijn boeken lezen erg vlot.
Hoe past zijn boek in jouw stelling dat het normaal is dat het Frans het Waals verdrongen heeft?

Egidius
Oud 6 september 2005, 17:06   #159
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan een taal nu superieur zijn aan een andere?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 17:10   #160
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

gm10: Maar toch, de Friezen krijgen hun basisonderwijs in het NEderlands, niet? Op deze manier dwingt de Nederlandse staat elke Fries om Nederlands te leren, niet?

Je schijnt niet te begrijpen dat er in Nederland niemand onderdrukt wordt.

Trouwens, niemand voelt zich of/of. De limburgers voelen zich limburger én Nederlander, de drenten voelen zich drent én Nederlander etc. etc.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be