Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2005, 17:54   #141
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
in tegenstelling tot gm10 bent u niet selectief blind. In Nederland vind je beide bordjes. Ik zal als ik in Duitsland ben eens kijken hoe ze dat daar noemen .

Waar heeft gm10 dit dan gezegd? Hmmm?
Oud 4 september 2005, 18:18   #142
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
nooit gehoord van french fries?
Hola

french komt van het Engelse woord to french = snijden, in reepjes snijden.
Eerst denken, dan posten.

Hola
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2005, 18:32   #143
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito
Hola

french komt van het Engelse woord to french = snijden, in reepjes snijden.
Eerst denken, dan posten.

Hola
Dat kan best zijn, maar dat weet geen kat. Voor 99% van de mensen zijn French Fries Franse frietjes. Waarom zou men ze in Freedom Fries omdopen, denk je?
Oud 4 september 2005, 18:40   #144
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan best zijn, maar dat weet geen kat. Voor 99% van de mensen zijn French Fries Franse frietjes. Waarom zou men ze in Freedom Fries omdopen, denk je?
Ik wist het ook. Dus uw redenering gaat niet op (weer maar eens)
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2005, 20:00   #145
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik wist het ook. Dus uw redenering gaat niet op (weer maar eens)
LOL

hoezo?
Oud 4 september 2005, 20:06   #146
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Haha, kijk wat ik nu vind.

By the way, the verb "to french" in cooking has come to mean to cut in long, slender strips, and some people insist that "french fries" come from that term. However, the French fried potato was known since the middle 1800s, while the OED cites the first use of the verb "to french" around 1895, so it appears pretty convincing that "french fried potatoes" came before the verb "frenching." The origin of the name is thus the country of origin French and not the cooking term french.

And the drinks are on ... Van Maerlant
doe mij maar een goeie Belgische pint [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by gm10 on 04-09-2005 at 21:07
Reason:
--------------------------------

By the way, the verb "to french" in cooking has come to mean to cut in long, slender strips, and some people insist that "french fries" come from that term. However, the French fried potato was known since the middle 1800s, while the OED cites the first use of the verb "to french" around 1895, so it appears pretty convincing that "french fried potatoes" came before the verb "frenching." The origin of the name is thus the country of origin French and not the cooking term french.

doe mij maar een goeie Belgische pint [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

doe mij maar een goeie Belgische pint [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door gm10 : 4 september 2005 om 20:07.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2005, 21:59   #147
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

doe mij maar een goeie Belgische pint
Eens aan een oud-lerares Engels gevraagd en die kent de twee versies en zegt dat eigenlijk niemand nog goed weet vanwaar de naam 'French fries' nu eigenlijk komen, maar volgens haar zou het logischer zijn moest het komen van het werkwoord aangezien ze in Frankrijk helemaal geen verwijzing hebben naar die French van hun eigen land.
Oud 4 september 2005, 22:15   #148
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Belgisch is typisch Vlaams en Vlaams is typisch Belgisch.

Discussie gesloten.
Oud 4 september 2005, 22:22   #149
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Eens aan een oud-lerares Engels gevraagd en die kent de twee versies en zegt dat eigenlijk niemand nog goed weet vanwaar de naam 'French fries' nu eigenlijk komen, maar volgens haar zou het logischer zijn moest het komen van het werkwoord aangezien ze in Frankrijk helemaal geen verwijzing hebben naar die French van hun eigen land.
dat is makkelijk natuurlijk
kan je ook bronnen geven die ik kan nachecken??
Oud 5 september 2005, 01:39   #150
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Belgisch is typisch Vlaams en Vlaams is typisch Belgisch.

Discussie gesloten.
Vooral het "discussie gesloten" doet me zeggen :

Arrogant is typisch Yann en Yann is typisch arrogant.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 20:47   #151
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik was daar maar even, ik heb die adressen dus niet opgeschreven (wie zou dat wel doen?).
Ik bedoelde eigenlijk de locatie, waar het ongeveer was.

Kijk, ik zeg niet dat het niet kan, maar je komt "Belgische friet" in Nederland echt bijna nooit tegen. Dat zie je maar bij die Belgische kraam waar ik naar verwees. Dat komt omdat dikgesneden friet in Nederland nu eenmaal "Vlaams" genoemd wordt. Net als dungesneden friet Frans wordt genoemd ("Franse frietjes").
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 21:10   #152
Dimitri

Standaard

Citaat:
Mij goed. Gelukkig is de Belgische friet een stuk beter dan de McD friet.
Dat is niet te vergelijken, aangezien het om een andere soort gaat: Franse versus Vlaamse friet. Het is maar net welke snijwijze je het liefst hebt. In de meeste Nederlandse cafetaria's kun je daarom tegenwoordig kiezen tussen 'gewone' (Hollandse snijwijze) of 'Vlaamse' (Vlaamse snijwijze) friet. Een heel enkele keer heeft men ook nog 'Franse' (Franse snijwijze).

Citaat:
Bof, producten zijn producten, marketing is een andere zaak. Als ik zeg dat de Belgische keuken compleet superieur is aan de Nederlandse, dan zeg ik inderdaad ook dat de Nederlandse marketing-skills en talent voor grootschaligheid de Belgische ver overtreffen. Daar is niks aan te doen. De Fransen zit ook met zo'n probleem. Ze maken veruit de subliemste wijn ter wereld, maar ze maken ook rotwijn. De Australische wijn is nooit fantastisch, maar ook nooit slecht, en hij kost ook altijd een prijs die je geen kwaliteit garandeert op de Franse markt. Dus ja, dan zitten de Fransen daar met hun superieure wijn-skills, de Australiers hebben een manier gevonden om een constante kwaliteit te produceren aan een aardige prijs. Vergelijk bv ook Duvel met Heineken. Ook daar is de situatie gelijkaardig. Duvel is natuurlijk 100 maal beter, dat zal zelfs jij toegeven, maar als de prijs 3 maal zo hoog ligt als een Heineken, is het dan echt nog de moeite om altijd het beste bier te drinken als je voor een fractie een middelmatig maar drinkbaar biertje kan kopen?
Er is altijd zowel voor grootschalige als voor kleinschalige producten een markt. Zoals een café naast Heineken of een ander groot merk ook speciaalbieren schenkt, zo kan een kaashandel naast Goudse kaas ook Texelse schapenkaas in de vitrine hebben liggen.

Overigens vind ik de vergelijking tussen Franse wijn en bijv. Belgische kaas behoorlijk scheef. De Franse wijn mag het door de toegenomen concurrentie misschien moeilijk hebben, aan de bekendheid ligt het niet: Franse wijn is over de hele wereld bekend en wordt ook hoog gewaardeerd. Van Belgische kaas daarentegen heb ik in Nederland zelfs nog nooit gehoord. Die ken ik alleen van de reclamespotjes op de VRT.

En daar over smaken niet getwist kan worden, kun je m.i. niet zeggen dat de ene keuken "compleet superieur" is aan de andere. Als je niet van Chinees houdt, kun je makkelijk zeggen dat een keuken die je wel lekker vindt daar "superieur" aan is, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Je kunt alleen afgaan op je eigen smaak. Als we overigens afgaan op de mening van de Michelingids doet Nederland het toch vrij aardig, maar ook dat hangt er maar net vanaf wat de Michelinmannetjes lekker vinden.
Oud 5 september 2005, 21:18   #153
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat is niet te vergelijken, aangezien het om een andere soort gaat: Franse versus Vlaamse friet. Het is maar net welke snijwijze je het liefst hebt. In de meeste Nederlandse cafetaria's kun je daarom tegenwoordig kiezen tussen 'gewone' (Hollandse snijwijze) of 'Vlaamse' (Vlaamse snijwijze) friet. Een heel enkele keer heeft men ook nog 'Franse' (Franse snijwijze).
Hiermee bewijs je dat je een echte Hollander bent. De belangrijkste factoren zijn de aard van het frituurvet, de frituurtemperaturen, en het aantal frituur-"sessies" vooraleer je de friet opdient.

Citaat:
Er is altijd zowel voor grootschalige als voor kleinschalige producten een markt. Zoals een café naast Heineken of een ander groot merk ook speciaalbieren schenkt, zo kan een kaashandel naast Goudse kaas ook Texelse schapenkaas in de vitrine hebben liggen.

Overigens vind ik de vergelijking tussen Franse wijn en bijv. Belgische kaas behoorlijk scheef. De Franse wijn mag het door de toegenomen concurrentie misschien moeilijk hebben, aan de bekendheid ligt het niet: Franse wijn is over de hele wereld bekend en wordt ook hoog gewaardeerd. Van Belgische kaas daarentegen heb ik in Nederland zelfs nog nooit gehoord. Die ken ik alleen van de reclamespotjes op de VRT.
Tja, dat is een scheeftrekking die enkel voortvloeit uit je interpretatie. Belgie is een klein land, dat helemaal niet de uitstraling heeft van Frankrijk. Ik had het enkel over smaak.

Citaat:
En daar over smaken niet getwist kan worden, kun je m.i. niet zeggen dat de ene keuken "compleet superieur" is aan de andere. Als je niet van Chinees houdt, kun je makkelijk zeggen dat een keuken die je wel lekker vindt daar "superieur" aan is, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Je kunt alleen afgaan op je eigen smaak. Als we overigens afgaan op de mening van de Michelingids doet Nederland het toch vrij aardig, maar ook dat hangt er maar net vanaf wat de Michelinmannetjes lekker vinden.
Neen hoor, er zijn wel degelijk elementen die de superioriteit van een keuken aantonen. De Italiaanse keuken bv., combineert een ontzettende lichtheid met erg veel elegantie. Vergelijk dit bv. eens met de Hollandse keuken. Vergeet niet dat jullie de meeste ingredienten van Italie ook gewoon in Holland kunnen laten groeien he, maar die band tussen smakelijk eten en de ingredienten hebben de Noord-Europeanen gewoon niet.
Oud 5 september 2005, 21:38   #154
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hiermee bewijs je dat je een echte Hollander bent.
Moest ik dat nog bewijzen dan?

Citaat:
De belangrijkste factoren zijn de aard van het frituurvet, de frituurtemperaturen, en het aantal frituur-"sessies" vooraleer je de friet opdient.
Daar had ik niet over, ik had het over de snijwijze. Als de Mac dezelfde snijwijze friet zou aanbieden, dan zou je het kunnen vergelijken. McDonald's biedt echter Franse frietjes aan, terwijl in Vlaanderen Vlaamse friet wordt geserveerd. Dat zijn nu eenmaal twee verschillende soorten friet, die niet te vergelijken zijn.

Citaat:
Tja, dat is een scheeftrekking die enkel voortvloeit uit je interpretatie. Belgie is een klein land, dat helemaal niet de uitstraling heeft van Frankrijk. Ik had het enkel over smaak.
En daarover valt nu eenmaal niet te twisten. Alhoewel ik hoe langer hoe meer de indruk krijg dat jij daar niet van overtuigd bent.

Citaat:
Neen hoor, er zijn wel degelijk elementen die de superioriteit van een keuken aantonen. De Italiaanse keuken bv., combineert een ontzettende lichtheid met erg veel elegantie. Vergelijk dit bv. eens met de Hollandse keuken. Vergeet niet dat jullie de meeste ingredienten van Italie ook gewoon in Holland kunnen laten groeien he, maar die band tussen smakelijk eten en de ingredienten hebben de Noord-Europeanen gewoon niet.
Het is wel duidelijk dat je het verschil tussen opinie (subjectief) en feiten (objectief) niet ziet. Wat JIJ superieur vindt, hoeft een ander nog niet superieur te vinden. Ik heb het alleen over objectieve verschillen tussen keukens: andere ingrediënten, andere wijze van bereiden, enz. Jij hebt het echter continu over je eigen mening: "superieur", "smakelijk", "elegantie", ... Als je dat niet inziet, dan heeft discussie verder weinig zin. Want over smaak valt nog steeds niet te twisten.[edit]
[size=1]After edit by Dimitri on 05-09-2005 at 22:38
Reason:

Citaat:

Citaat:
De belangrijkste factoren zijn de aard van het frituurvet, de frituurtemperaturen, en het aantal frituur-"sessies" vooraleer je de friet opdient.
Daar had ik niet over, ik had het over de snijwijze. Als de Mac dezelfde snijwijze friet zou aanbieden, dan zou je het kunnen vergelijken. McDonald's biedt echter Franse frietjes aan, terwijl in Vlaanderen Vlaamse friet wordt geserveerd. Dat zijn nu eenmaal twee verschillende soorten friet, die niet te vergelijken zijn.

Citaat:
En daarover valt nu eenmaal niet te twisten. Alhoewel ik hoe langer hoe meer de indruk krijg dat jij daar niet van overtuigd bent.

Citaat:
Het is wel duidelijk dat je het verschil tussen opinie (subjectief) en feiten (objectief) niet ziet. Wat JIJ superieur vindt, hoeft een ander nog niet superieur te vinden. Ik heb het alleen over objectieve verschillen tussen keukens: andere ingrediënten, andere wijze van bereiden, enz. Jij hebt het echter continu over je eigen mening: "superieur", "smakelijk", "elegantie", ... Als je dat niet inziet, dan heeft discussie verder weinig zin. Want over smaak valt nog steeds niet te twisten.[/size]

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Het is wel duidelijk dat je het verschil tussen opinie (subjectief) en feiten (objectief) niet ziet. Wat JIJ superieur vindt, hoeft een ander nog niet superieur te vinden. Ik heb het alleen over objectieve verschillen tussen keukens: andere ingrediënten, andere wijze van bereiden, enz. Jij hebt het echter continu over je eigen mening: "superieur", "smakelijk", "elegantie", ... Als je niet inziet, dan heeft discussie verder weinig zin. Want over smaak valt nog steeds niet te twisten.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 5 september 2005 om 21:38.
Oud 5 september 2005, 22:06   #155
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

OK. Waarom zijn zij zo verschillend? Ik ben niet geinteresseerd in lokale adjectieven zoals die in NL gebruikt worden ivm snijwijze, dat is niet van toepassing in andere landen.

Citaat:
Oh toch niet. Ik gaf enkel aan dat de Belgische culinaire producten beter zijn dan de Hollandse, maar niet noodzakelijk winstgevender of bekender.

Citaat:
Het is wel duidelijk dat je het verschil tussen opinie (subjectief) en feiten (objectief) niet ziet. Wat JIJ superieur vindt, hoeft een ander nog niet superieur te vinden. Ik heb het alleen over objectieve verschillen tussen keukens: andere ingrediënten, andere wijze van bereiden, enz. Jij hebt het echter continu over je eigen mening: "superieur", "smakelijk", "elegantie", ... Als je dat niet inziet, dan heeft discussie verder weinig zin. Want over smaak valt nog steeds niet te twisten.
Toch niet toch niet. Ik denk dat een grote meerderheid van de mensen een maaltijd die licht, smakelijk en elegant is zullen verkiezen boven een feest van vetstoffen die de snelste maar minst creatieve weg naar de taste buds vinden (kan iff niet op het NL woord komen).
Oud 5 september 2005, 22:16   #156
Dimitri

Standaard

Citaat:
OK. Waarom zijn zij zo verschillend? Ik ben niet geinteresseerd in lokale adjectieven zoals die in NL gebruikt worden ivm snijwijze, dat is niet van toepassing in andere landen.
Ik heb die adjectieven niet nodig om het verschil in snijwijze te zien hoor. Jij wel?

Citaat:
Oh toch niet. Ik gaf enkel aan dat de Belgische culinaire producten beter zijn dan de Hollandse, maar niet noodzakelijk winstgevender of bekender.
En "beter" heeft natuurlijk niks met smaak te maken, hè Guy? Nee, jouw mening is natuurlijk een vaststaand feit.

[size=1](Pas op, nu komen de buitenlanders weer om de hoek)[/size]
Citaat:
Toch niet toch niet. Ik denk dat een grote meerderheid van de mensen een maaltijd die licht, smakelijk en elegant is zullen verkiezen boven een feest van vetstoffen die de snelste maar minst creatieve weg naar de taste buds vinden (kan iff niet op het NL woord komen).
Je snapt blijkbaar nog steeds niet wat ik bedoel. Het is nochtans heel simpel: wat de één "smakelijk" vindt, hoeft de ander nog niet smakelijk te vinden. Er zijn mensen die vet eten (zoals Vlaamse frieten ) smakelijk vinden, andere mensen vinden licht eten lekkerder. Het ene is daarom nog niet beter of slechter dan / superieur of minderwaardig aan het andere.[edit]
[size=1]After edit by Dimitri on 05-09-2005 at 23:17
Reason:

Citaat:
Ik heb die adjectieven niet nodig om het verschil in snijwijze te zien hoor. Jij wel?

Citaat:
En "beter" heeft natuurlijk niks met smaak te maken, hè Guy? Nee, jouw mening is natuurlijk een vaststaand feit.

Citaat:
Je snapt blijkbaar nog steeds niet wat ik bedoel. Het is nochtans heel simpel: wat de één "smakelijk" vindt, hoeft de ander nog niet smakelijk te vinden. Er zijn mensen die vet eten (zoals Vlaamse frieten ) smakelijk vinden, andere mensen vinden licht eten lekkerder. Het ene is daarom nog niet beter of slechter dan / superieur of minderwaardig aan het andere.[/size]

Citaat:
Ik heb die adjectieven niet nodig om het verschil in snijwijze te zijn hoor. Jij wel?

Citaat:

Citaat:
Je snapt blijkbaar nog steeds niet wat ik bedoel. Het is nochtans heel simpel: wat de één "smakelijk" vindt, hoeft de ander nog niet smakelijk te vinden. Er zijn mensen die vet eten (zoals Vlaamse frieten ) smakelijk vinden, andere mensen vinden licht eten lekkerder. Het ene is daarom nog niet beter of slechter dan / superieur of minderwaardig aan het andere.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 5 september 2005 om 22:17.
Oud 5 september 2005, 22:22   #157
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.

Citaat:
OK, ze zijn smakelijker.
Citaat:
Ik ben zelf een buitenlander hier .

Citaat:
Je snapt blijkbaar nog steeds niet wat ik bedoel. Het is nochtans heel simpel: wat de één "smakelijk" vindt, hoeft de ander nog niet smakelijk te vinden. Er zijn mensen die vet eten (zoals Vlaamse frieten ) smakelijk vinden, andere mensen vinden licht eten lekkerder. Het ene is daarom nog niet beter of slechter dan / superieur of minderwaardig aan het andere.
Ik geef enkel aan dat een grote meerderheid zou kiezen voor een smakelijk Italiaans gerecht boven een vette onsmakelijke maaltijd als je beide borden voor hen neus zet. Misschien is dit niet "beter", maar ik zal dit adjectief toch maar gebruiken, bij gebrek aan beter .
Oud 5 september 2005, 22:31   #158
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja.
Jij ziet geen verschil in snijwijze tussen de dunne frietjes van de Mac en de dikke frieten van een frietkot?

Citaat:
OK, ze zijn smakelijker.
Jij VINDT ze smakelijker.

Citaat:
Ik geef enkel aan dat een grote meerderheid zou kiezen voor een smakelijk Italiaans gerecht boven een vette onsmakelijke maaltijd als je beide borden voor hen neus zet. Misschien is dit niet "beter", maar ik zal dit adjectief toch maar gebruiken, bij gebrek aan beter .
Jij bent onverbeterlijk.
Oud 5 september 2005, 22:53   #159
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij ziet geen verschil in snijwijze tussen de dunne frietjes van de Mac en de dikke frieten van een frietkot?
Ik snap de geografische benamingen niet die je er aan gaf.

Citaat:

Jij VINDT ze smakelijker.

Jij bent onverbeterlijk.
Inderdaad. Maar 1 ding kan ik je meegeven, weinig is beter dan een goeie haring uit de Noordzee .
Oud 5 september 2005, 23:02   #160
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik snap de geografische benamingen niet die je er aan gaf.
Dat zijn de benamingen die in Nederland gebruikelijk zijn: Frans voor dunne frietjes, Vlaams voor dikke frietjes. Nederlandse zitten daar tussenin.

Kijk maar op www.farmfrites.nl (onder Consument) voor het verschil tussen "Hollandse", "Vlaamse" en "Franse". Ook op www.aviko.nl en www.mccain.nl zul je "Vlaamse" frites in het assortiment vinden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be