Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2005, 19:58   #141
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, dat is gewoon gemeentepolitiek. De burgemeester van Belle is meestal aanwezig op de Vlaams-Franse cultuurdagen die door het KFV worden georganiseerd.

http://www.kfv-fransvlaanderen.org/pages/nieuws.htm

Frans-Vlamingen (die overtuigde Vlamingen zijn) houden er wel niet van dat men vanuit ons Vlaanderen teveel druk komt. Dit heeft te maken met de ervaringen na WO II. Toen leunden de Vlaamsgezinden in Frans-Vlaanderen sterk aan bij ons (en kozen dus voor collaboratie). Niet vergeten trouwens dat het departement "Le Nord" toen door de Duitsers bij België werd gevoegd om als een geheel te worden bestuurd. Een van de invloedrijke Frans-Vlamingen was toen Gantois die heel goede contacten onderhield met bijvoorbeeld Verschaeve. Na WO II heeft de Franse staat zwaar huis gehouden in Frans-Vlaanderen: bijna alle Vlaamsgezinde priesters, onderwijzers, intellectuelen werden gekraakt.
Moeten we dan Le Pen laten doen en maken dat de echte Vlamingen in Frans-Vlaanderen helemaal worden weggedrukt? Als die Vlaamsgezinden dmv een politiek partij of actiegroep of dergelijke kunnen bijdragen dat er veel Frans-Vlamingen weer echte Vlamingen willen zijn... WOII ligt toch al ver achter de rug.
Oud 11 september 2005, 20:11   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Moeten we dan Le Pen laten doen en maken dat de echte Vlamingen in Frans-Vlaanderen helemaal worden weggedrukt? Als die Vlaamsgezinden dmv een politiek partij of actiegroep of dergelijke kunnen bijdragen dat er veel Frans-Vlamingen weer echte Vlamingen willen zijn... WOII ligt toch al ver achter de rug.
Wat komt u eigenlijk met Le Pen aandraven? En op welke manier moet uw opmerking nu een repliek of aanvulling zijn op wat ik over Frans-Vlaanderen schreef?

WO II loert in Frans-Vlaanderen nog steeds achter de hoek. Alwie in de streek is geweest en een contact met die mensen daar heeft opgebouwd, weet dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 20:13   #143
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat komt u eigenlijk met Le Pen aandraven? En op welke manier moet uw opmerking nu een repliek of aanvulling zijn op wat ik over Frans-Vlaanderen schreef?

WO II loert in Frans-Vlaanderen nog steeds achter de hoek. Alwie in de streek is geweest en een contact met die mensen daar heeft opgebouwd, weet dat.
Omdat Le Pen de Frans-VLAMINGEN liever wil opvoeden tot echte FRANSEN. Le Pen is een Franse patriot tot in de kist, hoe extreem zijn programm ook moge weze. Hij wil een Frankrijk met enkel FRANSEN en Nordisten, Frans-Vlamingen, Bretoenen, Basken, enz... mogen er voor hem niet meer zijn.
Oud 11 september 2005, 20:14   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Er bestaan ongetwijfeld nog betere foto's van de Rijselboys zoals de kop van Lille zich noemen maar ik heb niet veel tijd om ze te zoeken. Je hebt toch al een eerste indruk.
Oud 11 september 2005, 20:15   #145
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Laat me raden: hetzelfde establishment dat België graag francofoon wil maken, zit hier ook achter, niet? Zoiets als 'samenwerken met die Vlamingen is nazistisch' ed waarschijnlijk? Toch zoiets als wat wij altijd zelf moeten horen van onze verdraagzame () broeders...
Oud 11 september 2005, 20:17   #146
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Wie nog zo van die foto's heeft mag ze ook publiceren uiteraard.
Oud 11 september 2005, 20:19   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat Le Pen de Frans-VLAMINGEN liever wil opvoeden tot echte FRANSEN. Le Pen is een Franse patriot tot in de kist, hoe extreem zijn programm ook moge weze. Hij wil een Frankrijk met enkel FRANSEN en Nordisten, Frans-Vlamingen, Bretoenen, Basken, enz... mogen er voor hem niet meer zijn.
Wat heeft Le Pen hier nu mee te maken? Is Le Pen soms aan de macht in Frankrijk?

U er even op attent maken trouwens dat de Frans-Vlamingen hun Vlaamse identiteit niet los zien van hun Franse. Ze zijn Fransen, maar ze zijn ook Vlamingen. Als u bij Frans-Vlamingen komt en hun zou proberen te overtuigen dat ze alleen maar Vlamingen zijn en geen Fransen, dan krijgt u het deksel op de neus. Dan gaat de deur dicht. Dan heeft u alles verbrod. Neem het maar van mij aan, iemand die vele jaren in Frans-Vlaanderen heeft gewerkt aan de herleving van het Nederlands.

Voor de rest kan Le Pen mij gestolen worden. Ik zie dan ook niet in waarom u hier met Le Pen komt aandraven.
Oud 11 september 2005, 20:22   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat me raden: hetzelfde establishment dat België graag francofoon wil maken, zit hier ook achter, niet? Zoiets als 'samenwerken met die Vlamingen is nazistisch' ed waarschijnlijk? Toch zoiets als wat wij altijd zelf moeten horen van onze verdraagzame () broeders...
Ik zou u aanraden eerst eens kennis te maken met de Frans-Vlamingen voor u hier boute uitspraken doet. De situatie in Frans-Vlaanderen is wel iets complexer en historisch belast dan u zou denken.

U zult daar niets bereiken als u met de grote voorhamer werkt. Indien u mij niet gelooft, moet u maar eens contact opnemen met dhr. Verbeke van het KFV. Ook hij heeft vele en vele jaren ervaring met Frans-Vlamingen en de situatie aldaar en hun gevoeligheden.
Oud 11 september 2005, 20:24   #149
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou u aanraden eerst eens kennis te maken met de Frans-Vlamingen voor u hier boute uitspraken doet. De situatie in Frans-Vlaanderen is wel iets complexer en historisch belast dan u zou denken.

U zult daar niets bereiken als u met de grote voorhamer werkt. Indien u mij niet gelooft, moet u maar eens contact opnemen met dhr. Verbeke van het KFV. Ook hij heeft vele en vele jaren ervaring met Frans-Vlamingen en de situatie aldaar en hun gevoeligheden.
Ik ga die gevoeligheden niet ontkennen, maar vanwaar komen ze dan? Waarom is dat nu nog steeds aanwezig? Als we dat nu eens wisten, zouden we al veel verder staan.
Oud 11 september 2005, 20:26   #150
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat heeft Le Pen hier nu mee te maken? Is Le Pen soms aan de macht in Frankrijk?

U er even op attent maken trouwens dat de Frans-Vlamingen hun Vlaamse identiteit niet los zien van hun Franse. Ze zijn Fransen, maar ze zijn ook Vlamingen. Als u bij Frans-Vlamingen komt en hun zou proberen te overtuigen dat ze alleen maar Vlamingen zijn en geen Fransen, dan krijgt u het deksel op de neus. Dan gaat de deur dicht. Dan heeft u alles verbrod. Neem het maar van mij aan, iemand die vele jaren in Frans-Vlaanderen heeft gewerkt aan de herleving van het Nederlands.

Voor de rest kan Le Pen mij gestolen worden. Ik zie dan ook niet in waarom u hier met Le Pen komt aandraven.
Mjah, Fransen wordt hen van kleinsaf vaderlandsliefde ingepeperd...ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar ik zie wel paralellen met waartegen wij ageren in België.
Oud 12 september 2005, 08:18   #151
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is hierop dat ik doelde met mijn opmerking over de "reputatie van de Vlaamse Leeuw". In Frankrijk wordt het symbool vaak geassocieerd met de gebeurtenissen in WO II en met de huidige politieke trends in Vlaanderen (en zeker in Antwerpen). De leeuwen die in Frans-Vlaanderen gebruikt worden hebben die connotaties veel minder omdat ze ook maar lokaal gebruikt worden.

Of liever gezegd: dit is wat blijkt uit politieke discussies die ik met Fransen heb.

BTW: Frankrijk is meer dan het Noorden hoor...
Oud 12 september 2005, 08:32   #152
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

En dit is wat ik bedoelde met vechten tegen 'geesten uit het verleden'. Ga er maar vanuit dat er goede redenen bestaan om wantrouwig te zijn t.o.v. vlaams-nationalisten.
Het is aan de huidige generatie om dat wantrouwen weg te nemen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 09:26   #153
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog die Franstalig imago gisteren op TV gezien : Benoit Poelvoorde in "Vivement Dimanche" op France 2. De Waalse acteur die onder meer in "C'est arrivé près de chez vous", "Podium" en "Les Randonneurs" speelde, was de gast van Michel Drucker. Er was ook promotie voor zijn nieuwe film, "Entre ses mains". Trouwens, in de ploeg van Drucker werkt Philippe Geluck, de Belgische tekenaar van "Le Chat". Philippe Geluck werkt trouwens ook voor Laurent Ruquier, ook op France 2. Zonder Olivier Minne te vergeten te vermelden : nog een Belg die op France 2 werkt. Alle 3 zijn Franstalig.

En dit zijn maar voorbeelden........[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Everytime on 12-09-2005 at 10:29
Reason:
--------------------------------

Nog die Franstalig imago gisteren op TV gezien : Benoit Poelvoorde in "Vivement Dimanche" op France 2. De Waalse acteur die onder meer in "C'est arrivé près de chez vous", "Podium" en "Les Randonneurs" speelde, was de gast van Michel Drucker. Er was ook promotie voor zijn nieuwe film, "Entre ses mains". Trouwens, in de ploeg van Drucker werkt Philippe Geluck, de Belgische tekenaar van "Le Chat". Philippe Geluck werkt trouwens ook voor Laurent Ruquier, ook op France 2. Zonder Olivier Minne te vergeten te vermelden : nog een Belg die op France 2 werkt. Alle 3 zijn Franstalig.

En dit zijn maar voorbeelden........[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Nog die Franstalig imago gisteren op TV gezien : Benoit Poelvoorde in "Vivement Dimanche" op France 2. De Waalse acteur die onder meer in "C'est arrivé près de chez vous", "Podium" en "Les Randonneurs" speelde, was de gast van Michel Drucker. Er was ook promotie voor zijn nieuwe film, "Entre ses mains". Trouwens, in de ploeg van Drucker werkt Philippe Geluck, de Belgische tekenaar van "Le Chat". Philippe Geluck werkt trouwens ook voor Laurent Ruquier, ook op France 2. Zonder Olivier Minne te vergeten te vermelden : nog een Belg die op France 2 werkt.

En dit zijn maar voorbeelden........[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Everytime : 12 september 2005 om 09:29.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 10:19   #154
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees
Vakantie in Turkije:

Hier volgen een paar ervaringen tijdens mijn verblijf in een Turks hotel (Bodrum) tijdens de zomervakantie.

- Wij checken ons in het engels in bij de balie en krijgen een franstige verwelkomingsbrochure. Achteraf vernemen we van Nederlanders dan zij een Nedrlandstalige brochure kregen...
- Tijdens de animatie hoor ik de presentator elke avond de Belgische hotelgasten verwelkomen met " Bonsoir La France, La Belgique! Tout va bien?...", waarop wat gejuich door de schaarse Fransen en Walen en door de overgrote meerderheid Vlamingen.
De Nederlanders (het overgrote deel van het publiek) krijgen een verwelkoming met "Goedenavond, Holland! Alles goed?", waarop gejuich van de Nederlanders. Frustrerend, vind ik...

En dan te weten dat er onder de Belgen zeker 80% Vlamingen in het Hotel zitten. Franstaligen houden niet zo van Turkije omdat ze er weinig in hun taal terecht kunnen.

O, wat ben ik fier Belg te zijn zeg!?!

'k Heb er wel mijn bedenkingen bij. Waar ligt dat nu eigenlijk aan? Raakt België nu echt niet van dat franstalig imago af? Volgens mij ligt het voor het grootste deel aan de Vlamingen zelf hoor, die het zomaar schijnen te aanvaarden dat ze als franstaligen (of eigenlijk Walen) behandeld worden. Volgens mij wordt er weinig op gereageerd.
Is het niet hoog tijd dat we ons wat meer te profileren als Nederlandstaligen. Moeten we het hotelpersoneel er ook niet meer op wijzen dat België voor het grootste deel Nederlandstalig is.

Jullie mening, ervaringen en suggesties?
Ben vorig jaar zelf ook naar Turkije geweest (Kusadaçi) Daar spraken ze Fransen, Belgen (of dat nu Nederlands, Frans of Duitstaligen waren), Russen,Duitsers en Hollanders aan in het Engels. En dat terwijl het merendeel van de toeristen er Belgen, Duitsers en Russen waren.

Vanuit één concreet geval vertrekken om algemene conclusies te trekken houdt geen steek.

Een paar jaar terug op vakantie in Nederland (Provincie Zuid Holland) werd ik wel steeds in het Duits, ja u hoort het goed, Duits aangesproken omdat de Hollanders in dat hotel dachten dat ik Duitstalig was. En dat terwijl ik als 'Vlaming' om even in jullie termen verder te gaan, Nederlands spreek hé.

Et alors hé. Doet het er wat toe hoe je aangesproken wordt op vakantie. Zolang je makkelijk gedaan krijgt wat je wilt is er geen probleem. Een mens gaat op vakantie om op zijn gemak te zijn. Je opwinden over dergelijke nonsens is dwaas. Geniet van de vakantie. Je hebt er toch van genoten hoop ik, alle 'taalproblemen' ten spijt. 8)

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 10:50   #155
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Ben vorig jaar zelf ook naar Turkije geweest (Kusadaçi) Daar spraken ze Fransen, Belgen (of dat nu Nederlands, Frans of Duitstaligen waren), Russen,Duitsers en Hollanders aan in het Engels. En dat terwijl het merendeel van de toeristen er Belgen, Duitsers en Russen waren.

Vanuit één concreet geval vertrekken om algemene conclusies te trekken houdt geen steek.

Een paar jaar terug op vakantie in Nederland (Provincie Zuid Holland) werd ik wel steeds in het Duits, ja u hoort het goed, Duits aangesproken omdat de Hollanders in dat hotel dachten dat ik Duitstalig was. En dat terwijl ik als 'Vlaming' om even in jullie termen verder te gaan, Nederlands spreek hé.

Et alors hé. Doet het er wat toe hoe je aangesproken wordt op vakantie. Zolang je makkelijk gedaan krijgt wat je wilt is er geen probleem. Een mens gaat op vakantie om op zijn gemak te zijn. Je opwinden over dergelijke nonsens is dwaas. Geniet van de vakantie. Je hebt er toch van genoten hoop ik, alle 'taalproblemen' ten spijt. 8)
En je was niet slim genoeg om gewoon te zeggen 'spreekt u maar gerust ook Nederlands tegen mij hoor'
Oud 12 september 2005, 10:52   #156
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
En dit is wat ik bedoelde met vechten tegen 'geesten uit het verleden'. Ga er maar vanuit dat er goede redenen bestaan om wantrouwig te zijn t.o.v. vlaams-nationalisten.
Ik wil daar wel aan werken. Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is wat ik denk van de gebeurtenissen in WOII.
Oud 12 september 2005, 10:56   #157
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En je was niet slim genoeg om gewoon te zeggen 'spreekt u maar gerust ook Nederlands tegen mij hoor'
Dat heb ik iedere keer dat ze Duits spraken gedaan maar hardleers als ze waren bleven ze Duits spreken. En Oost-Vlaams is nochtans niet zo'n moeilijk dialect, niet waar. Blijkbaar hebben sommige Nederlanders zaagsel in hun kop.

Oud 12 september 2005, 10:57   #158
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik wil daar wel aan werken. Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is wat ik denk van de gebeurtenissen in WOII.
Puur uit intresse; wat denk je daar mss wel van?

Oud 12 september 2005, 10:57   #159
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Je hebt ongetwijfeld gelijk dat je tegenover sommige personen wantrouwig mag/moet zijn, maar ik noem ze liever Vlaams-extremisten. Het is best niet iedereen over dezelfde kam te scheren, want de Vlaams-nationalisten bestaan uit een zeer diverse pluimage.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 11:06   #160
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Pier, ik ben het helemaal met je eens. Als we maar beseffen dat we ons af en toe in verdacht gezelschap bevinden en dat stereotyperingen, gebaseerd op ervaringen uit het verleden moeilijk uit te wissen zijn.
Met zulke vrienden, wie heeft er dan nog vijanden nodig?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be