![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Welk kiessysteem verkiest u? | |||
Algemeen enkelvoudig stemrecht |
![]() ![]() ![]() |
20 | 80,00% |
Algemeen dubbel stemrecht: 1 voorkeur en 1 afkeur |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,00% |
Algemeen drievoudig stemrecht: 2 voorkeuren en 1 afkeur |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Punt is dat zo ongeveer de hele westerse wereld die fout maakt. Of zoals ik al zei (maar dat is inhoud); moeten we de definitie van 'democratie' niet aanpassen? De meerderheid noemt ons systeem 'democratisch' en aangezien de meerderheid in een democratie altijd gelijk heeft noem ik vanaf nu ons systeem een democratie! Al vind jij dat nog zo fout: [size=4]WIJ LEVEN IN EEN DEMOCRATIE![size=1] [/size] [/size]
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een heel deel van die meerderheid, de politici op kop, hanteert overigens de eigenlijke betekenis van democratie (het volk heerst), maar gebruikt het voor een systeem waar die betekenis niet op van toepassing is (de particratie). Het is dus geen kwestie van de juiste definitie gebruiken, het is een kwestie van het op het juiste systeem toe te passen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hanter gewoon de enige correcte betekenis die democratie heeft, zonder de verdraaiïng die een groep belanghebbenden eraan gaf. In een democratie is de burger souverein. Dat is aantoonbaar niet het geval in tal van landen die claimen democratisch te zijn, incluis het onze. Citaat:
Om jouw kapitale denkfout in deze te vermijden, hou je best het volgende in het oog: het meerderheidsbeginsel is niet van toepassing in de ideologische wereld. De wereld van ideeën mag elitair zijn. Het hebben of verkondigen van een idee is immers niet vrijheidsberovend op het fysieke plan. Daarom mag de enkeling om het even welk idee, zinnig of onzinnig probleemloos uiten. Het botst nooit met andermans rechten en vrijheden, wat sommige censuurliefhebbers erook mogen over denken. Citaat:
Als dat je wijze van redeneren is, dan volstaat het om even argumentloos het gezagsargument eens boven te halen. "Dat we in een democratie leven is een illusie." (Marc Verwilghen, VLD-kamerlid, De Standaard Magazine 29 augustus 1997) [size=4][size=1] [/size][/size]
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hier gebruik je dus als argument : "wie thuisblijft heeft niemand afgevaardigd om in zijn plaats een beslissing te nemen"... Dit versterk je met volgende uitspraak : Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij nader inzien kunnen we inderdaad niet voor 100% zeker weten wat er in de hoofden van de mensen speelt. Het lijkt me echter wél logisch dat voor 99,99% van de niet-stemmers geldt 'dat ze niet willen stemmen'. En dat behoort perfect toegelaten te zijn zonder repressie. Dat behoort gerespecteerd te worden. Ten slotte wil een democratie zeggen: de wens van de burger respecteren, ook als hij geen bestuursmandaat wil verlenen, en het overlaat aan de anderen om die bestuursmandaten te verlenen (i.e. mandatering van de medeburger) Zonder opkomstdwang zijn de verleende mandaten authentiek: ze werden in vrijheid verleend of niet verleend. Wie uit vrije wil komt stemmen brengt een authentieke, valabele stem uit, ook al is het een proteststem, een ongeïnformeerde, een abjecte,............. ze is er uit vrije wil gekomen, en niet onder dwang.
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat is dus in jouw model niet mogelijk, terwijl deze situatie in het hybride model op het eerste zich wel mogelijk is...? Mogen we dan concluderen dat het hybride-model op zijn minst een groter pallet van opties toelaat en DUS een grotere vrijheid aan de burgers geeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer er toch een referendum gehouden wordt, dan fungeren de burgers als ad hoc parlement. De thuisblijver kan dan gerust zijn: het 'parlement' zal mits het referendum bindend is, beslissen en zijn zin krijgen.
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga niet discussieren over de eigenlijke definitie van democratie, mijn standpunt blijft dat ik liever in een systeem zoals het onze zit dan in een DD. Aanvankelijk dacht ik dat Staaf degene was die het in zich had om me te overtuigen van het nut van DD (mocht het dat al hebben). Hij was (en is) altijd zo vurig in zijn betoog dat ik vermoedde dat hij het wel eens bij het rechte eind kon hebben maar ik ben me er ondertussen van bewust dat heel dat DD-verhaaltje één grote zeepbel is. Mij niet gezien. En nu even voor het goed te maken: [size=5]Wij leven in een particratie[/size][size=5]!![/size] (maar mij hoor je niet klagen!)
![]() |
![]() |
#153 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zo kunnen we nog jaren doorgaan; voordeel van DD is volgens jou dit, nadeel dat daar dan weer aan vasthangt is dat. En of die voordelen opwegen tegen de nadelen is voor ieder van ons een persoonlijke afweging. En waarom zou ik moeten toegeven aan de voordelen die voorstanders van DD staan op te sommen, maar zij niet aan de nadelen die ik loop te verkondigen? Is dat democratie?
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedankt!
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zever dus.
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het draait om de legitimiteit van bestuur. In een echte democratie hebben bestuur en bestuursdaden per definitie legitimiteit omdat ze gewenst zijn door de burgermeerderheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedenk ook dat jouw en andermans desinteresse wel eens zou kunnen voortvloeien net uit gebrek aan impact op de politieke besluitvorming. Als je (verplichte) stem bovendien weinig zoden aan de dijk blijkt te zetten, dan trek je uiteraard het nut ervan in twijfel. Wanneer echter jouw stem beslissende en bindende invloed heeft op een specifiek thema, dan zou je interesse best kunnen aangewakkerd worden.........[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 7 oktober 2005 om 06:47. |
|||||
![]() |
![]() |