![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jaani, één en ander is niet te vergelijken. De friezen spreken fries én nederlands. In Friesland wordt iedereen geacht Fries te spreken. Alle ambtenaren in Friesland worden geacht fries te spreken. Maar als een Fries in Groningen komt mag van hem verwacht worden dat ie nederlands spreekt. Als u in Nederland komt spreekt u nederlands en als u in Engeland komt spreekt u engels. Nederland is niet tweetalig. Of vindt u dat in heel Nederland het fries een verplicht vak moet zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 25 september 2005 om 19:17. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() Jaani,
In Indonesië bestaan 500 (!) talen naast elkaar. De lingua franca is er bahasa indonesia. Moeten alle indonesiërs er 499 talen bij leren of is het voldoende dat men de individuele talen respecteert en als men met elkaar te maken heeft kiest voor de lingua franca? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u wilt, kan men ieder dialect tot taal promoveren. Daar zijn geen taalkundige elementen voor nodig, alleen politieke bereidheid en volkswil. In Wallonië beschouwen de Walen zelf hun omgangstaal NIET als een aparte taal, maar als een Frans dialect. Nooit in de geschiedenis heeft men het als een aparte taal gezien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
Overigens wordt er bij de spoorwegen niet moeilijk gedaan over een taal meer of minder. Wie weleens in de trein naar Schiphol heeft gezeten, weet dat de conducteur soms al zijn talenkennis bovenhaalt om in Engels, Duits, Frans en soms zelfs nog meer talen de reiziger van dienst te zijn. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat er in het Japans werd omgeroepen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, ondanks het feit dat Duits op federaal niveau erkend is (i.t.t. het Fries, dat alleen in de provincie Friesland een officiële taal is), verstaan de meeste niet-Duitstalige Belgen geen Duits. Hetzelfde geldt voor het Fries in Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door DokterDick : 25 september 2005 om 19:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde hier met Vlaams het Nederlandstalige gedeelte van Belgie. Ik neem aan dat een onafhankelijk Vlaanderen ook bestaat uit de provincies Limburg en Brabant. Toen ik gisteren Belgie binnenreed kreeg ik een aantal borden te zien. 'Welkom in Belgie', 'Welkom in Vlaanderen' en 'Welkom in Limburg' en ik meen ook nog een bordje van de desbetreffende gemeente. Omdat er ook nog een schitterend oud douane-huisje stond, compleet met slagboom, heb ik er een paar foto's van gemaakt. Zal ze nog eens nakijken! Op de terugweg zag in Noord-Brabant een bord staan op een fabriek met de tekst 'The best in Holland' en ik waande me even in Groot-Brittannie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de Vlaamse! acteur Serge-Henri Valcke wordt bij Baantjer in Vlaanderen ondertiteld. En toen Boudewijn de Groot een gastrol had in Flikken werd ook hij in Nederland ondertiteld. Op RTL-5 is een programma over watersport dat de Engelstalige titel 'Yacht Vision' heeft. Nu is het Engelse woord 'yacht' overgenomen uit het Nederlands, net als veel andere termen uit de scheepsbouw. Dat noem ik dus taalvervuiling in het kwadraat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
|
![]() Citaat:
Degene die ik schetste, is de werkelijk bestaande. Het heeft geen zin zich te baseren op een ideële situatie om een vergeljking te maken. In praktijk wordt van de Vlaamse minderheid in Brussel op alle niveau's verwacht dat men Frans spreekt. Men "weet immers dat ze Frans verstaan". Wie dat weigert wordt aanzien als een provocateur, en soms uitgescholden voor racist of fascist. Tot enkele decennia terug was het wat betreft de nationale instellingen trouwens in heel België zo. Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |