Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2005, 06:20   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Hier zijn onze Walse buren niet zoals ze in de Vlaamse rand zijn zullen... "arrogant en dat ze alleen hun taal spreken willen en ik weet niet wat"...
Hier zijn de Walen vriendelijke, coole mensen.
Ja? Ik heb weldegelijk andere ervaringen met Franssprekenden in de streek daar. Enkele jaren geleden was ik in Eupen. Rond de middag kwam ik er aan en besloot eerst een hapje te gaan eten. Ik stapte een restaurantje binnen en bestelde in het Duits (wat me heel logisch lijkt, nietwaar). De dame die me kwam bedienen, keek me ongelovig aan en antwoordde: "Monsieur, je ne parle pas l'allemand." Stel je eens voor!!! Hartje Eupen en "je ne parle pas l'allemand"... Inderdaad, heel "vriendelijk en cool"...

Een andere keer besloot ik frietjes te eten in de frituur langs de grote weg naar Eupen. Weer m'n beste Duits bovengehaald. Geen enkel probleem. Toen ik besloot ik de frituuruitbater eens mijn bovenbeschreven ervaring te vertellen. Hij was helemaal niet verwonderd en wist me te zeggen dat de meeste Franstaligen het ook maar vertikken één woord Duits te spreken. Inderdaad, heel "vriendelijk en cool"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 08:57   #142
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Ja, en de frituuruitbater langs de grote weg heeft altijd gelijk...

Nu, ik werk elke dag samen met een tiental Walen en zij doen telkens echt wel moeite om verstaanbaar over te komen bij iedereen, vaak zelfs door Vlaams te spreken, al heb ik liever dat ze gewoon Waals spreken. Er zijn zelfs Vlamingen die hoger staan dan hun die geen letter Frans spreken waardoor de communicatie echt wel chaotisch verloopt en er soms conflicten ontstaan. Het is zelfs zo erg geworden dat er al getolkt moet worden.

Anderzijds moet ik dan ook weer opmerken dat Brusselaars wél arrogant zijn op dat gebied, maar dat wist iedereen al hoop ik.
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 12:42   #143
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Bron: Het Nieuwsblad van zaterdag 15 en zondag 16 oktober 2005.

Citaat:
Directie en leerkrachten van het buitengewoon secundair onderwijs in Opwijk willen niet dat hun leerlingen Frans praten op de school. Om de verfransing tegen te gaan, patrouilleren ze tijdens de middagpauze's en speeltijden op de speelplaats. Wie Frans spreekt, kan zich aan een taaltaak verwachten.
Steengoed idee dat ze al veel eerder moesten invoeren. Nu nog enkel uitbreiden naar de rest van de Rand.

Ben eens benieuwd wanneer de franskiljons -het FDF op kop- gaan komen zagen.
Een regelrechte schande! Hopelijk wordt die school snel op de vingers getikt door het ministerie van onderwijs. Ik haalde mijn kinderen onmiddellijk van die school af.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 12:53   #144
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Steengoed idee dat ze al veel eerder moesten invoeren. Nu nog enkel uitbreiden naar de rest van de Rand.

Opwijk? Ligt op een steenworp van Lebbeke en Dendermonde. Zo zie je hoe ver de verfransing is doorgedrongen. Meer van dit soort maatregelen! Als ze weigeren Nederlands te praten, dat ze dan op eigen grond gaan wonen.
Oud 16 oktober 2005, 12:56   #145
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja? Ik heb weldegelijk andere ervaringen met Franssprekenden in de streek daar. Enkele jaren geleden was ik in Eupen. Rond de middag kwam ik er aan en besloot eerst een hapje te gaan eten. Ik stapte een restaurantje binnen en bestelde in het Duits (wat me heel logisch lijkt, nietwaar). De dame die me kwam bedienen, keek me ongelovig aan en antwoordde: "Monsieur, je ne parle pas l'allemand." Stel je eens voor!!! Hartje Eupen en "je ne parle pas l'allemand"... Inderdaad, heel "vriendelijk en cool"...

Een andere keer besloot ik frietjes te eten in de frituur langs de grote weg naar Eupen. Weer m'n beste Duits bovengehaald. Geen enkel probleem. Toen ik besloot ik de frituuruitbater eens mijn bovenbeschreven ervaring te vertellen. Hij was helemaal niet verwonderd en wist me te zeggen dat de meeste Franstaligen het ook maar vertikken één woord Duits te spreken. Inderdaad, heel "vriendelijk en cool"...
Francofonen zijn de meesters der onverdraagzaamheid. Dat weten we al langer dan vandaag hé Jan.
Oud 16 oktober 2005, 13:11   #146
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Een regelrechte schande! Hopelijk wordt die school snel op de vingers getikt door het ministerie van onderwijs. Ik haalde mijn kinderen onmiddellijk van die school af.
Hogerop in de draad geeft JVDB de pedagogische verantwoording voor de genomen beslissing.
Je moet natuurlijk wel in staat zijn om over de bevooroordeeldheid vd betrokken journalist heen te lezen.
"Om de verfransing tegen te gaan, patrouilleren ze..."
Tenzij je in hetzelfde bedje ziek bent...
Voor de rest, staat het die ouders nog steeds vrij om hun kinderen van de school te halen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by stab on 16-10-2005 at 14:11
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Hogerop in de draad geeft JVDB de pedagogische verantwoording voor de genomen beslissing.
Je moet natuurlijk wel in staat zijn om over de bevooroordeeldheid vd betrokken journalist heen te lezen.
Voor de rest, staat het die ouders nog steeds vrij om hun kinderen van de school te halen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
jHogerop in de draad geeft JVDB de pedagogische verantwoording voor de genomen beslissing.
Voor de rest, staat het die ouders nog steeds vrij om hun kinderen van de school te halen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door stab : 16 oktober 2005 om 13:11.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 13:39   #147
Dimitri

Standaard

Citaat:
Taalgebied... wat een word.
Dat is nochtans een begrip uit de Belgische grondwet. Zonder de vastlegging van de taalgebieden in 1962/1963 had België waarschijnlijk niet meer bestaan.
Citaat:
Het (duitstalige) dorpje waar ik getogen ben was altijd het hoofddorpje van de gemeente... in deze gemeente was ook het franstalige Ligneuville, Bellevaux, Pont etc... sins 100de jaar waren "duitstalige" en "franstalige" in dezelvde gemeente. En er waren nooit problemen. Maar in de 70' jaren (of was het 60');tijdens de groote gemeente hervorming hebben ze de gemeente gesplitst en nu is de franstalige kant van de ex-gemeente bij Malmedy en de duitstalige bij St- Vith.
Dus elk in hun eigen taalgebied. Bedankt voor deze bevestiging.
Citaat:
"Ze wonen in hun eigen taalgebied"... Neen, ze wonen al sins 1000 jaar deur aan deur... niet de "duitstaligen" of de "franstaligen" hebben meer recht op dat gebied. En de franstaligen wonen ook niet "buiten hun taalgebied".
De Franstaligen in Malmedy en Weismes niet, maar die in de DG wel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 13:48   #148
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hier zijn onze Walse buren niet zoals ze in de Vlaamse rand zijn zullen... "arrogant en dat ze alleen hun taal spreken willen en ik weet niet wat"...
Hier zijn de Walen vriendelijke, coole mensen.
Zolang de Duitstaligen zich schikken in hun minderheidspositie en braaf Frans spreken, zoals jij, wel. Zouden de Vlamingen allemaal braaf Frans spreken, dan waren de Walen ongetwijfeld ook een stuk vriendelijker. Maar de Vlamingen zijn nu eenmaal geen kleine minderheidsgroep in een uithoek van het land. De Vlamingen zijn in de meerderheid in België. Vandaar dat Vlamingen het niet pikken als de Franstalige minderheid verwacht dat de Vlamingen maar Frans spreken. Helaas kunnen de Duitstaligen zich zo'n houding niet permitteren. Maar voor francofielen is dat natuurlijk geen enkel probleem, hè.
Oud 16 oktober 2005, 13:50   #149
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Speciale scholen voor achterstandsleerlingen genoeg.
Oud 16 oktober 2005, 14:53   #150
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Zit gij op Regina Caeli ??
Nee, op Sint-Godelieve in Lennik.
Een school die nog Vlaams is.[edit]
[size=1]After edit by van Maerlant on 16-10-2005 at 15:54
Reason:

Citaat:
Nee, op Sint-Godelieve in Lennik.
Een school die nog Vlaams is.[/size]

Citaat:
Nee, op Sint-Godelieve in Lennik.[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 16 oktober 2005 om 14:54.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 15:53   #151
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Gestapo weder ingevoerd?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 15:57   #152
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Paradox der paradoxen: jullie voeren exact dezelfde (Nederlandse) ééntaligheid in als de (Franse) ééntaligheid die jullie bestreden hebben of nog steeds bestrijden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 16:00   #153
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Frans? Dat boerentaaltje spreken ze maar thuis.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 16:02   #154
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Paradox der paradoxen: jullie voeren exact dezelfde (Nederlandse) ééntaligheid in als de (Franse) ééntaligheid die jullie bestreden hebben of nog steeds bestrijden.
Correctie. Wij bestrijden de franstalige aanwezigheid op Vlaams grondgebied.[edit]
[size=1]After edit by vercetti on 16-10-2005 at 17:02
Reason:

Citaat:
Correctie. Wij bestrijden de franstalige aanwezigheid op Vlaams grondgebied.[/size]

Citaat:
Correctie. Wij bestrijdende franstalige aanwezigheid op Vlaams grondgebied.[/size]
[/edit]
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

Laatst gewijzigd door vercetti : 16 oktober 2005 om 16:02.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 20:28   #155
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ik hab 3 jaar in Eupen gewerkt, was bijnae ieder middag iets in Eupen eten en heb nooit een "Monsieur je ne parle pas l'allemand" in een restaurantje gehoort. Meneer Van den Berghe, ik geloof er geen wordt. Kan ik mischien de naam van het restaurantje weten of waar het grosso modo was.
Off topic vraag: ken je en Gerald Galle? Maar dat is ook zo een verzuurd Vlaming die nu in Eupen woond en die altijd verzuurd briefjes aan het Grenz Echo verstuurd en het VB probeert te verdedigen. You could be twins, really...
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 oktober 2005 om 20:47.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 20:31   #156
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Volgens u zijn het dus de Vlamingen die een grens getrokken hebben tussen Sankt-Vith en Malmedy... Welnu, waarop baseert u zich? Bij mijn weten waren het al onder het Oude Bestel afzonderlijke gemeenten, was dat onder Pruisisch bestuur niet anders. Me dunkt dat u al uw onzinnige gedachten blijkbaar wil afschuiven op de Vlamingen. Nogal verzuurd komt me voor!
Neen, wat een onzin. Ik bedoel dat de Vlamingen een grens treken willen... is toch de toekomst en niet het verleden, of wel? Heeft dus niets met de pruissen periode te doen. Waroop ik mij beroep: op al dat Belgie baarst geroep dat blijkbar zo 'hip' is in Vlaanderen.
Oud 17 oktober 2005, 20:38   #157
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zolang de Duitstaligen zich schikken in hun minderheidspositie en braaf Frans spreken, zoals jij, wel. Zouden de Vlamingen allemaal braaf Frans spreken, dan waren de Walen ongetwijfeld ook een stuk vriendelijker. Maar de Vlamingen zijn nu eenmaal geen kleine minderheidsgroep in een uithoek van het land. De Vlamingen zijn in de meerderheid in België. Vandaar dat Vlamingen het niet pikken als de Franstalige minderheid verwacht dat de Vlamingen maar Frans spreken. Helaas kunnen de Duitstaligen zich zo'n houding niet permitteren. Maar voor francofielen is dat natuurlijk geen enkel probleem, hè.
Neen, voor francofielen (is dat nu een scheldwoord in Vlaanderen?) zoals ikke is het inderdaad geen enkel probleem. Ik vind Frans een van de mooiste talen in this big wide world, heel belangrijk en ben blij en trots dat ik het spreken kan. In Aachen kennen ze alleen Duits (of mischien een beetje Engels) ...ze weten niet wat ze missen.

P.S. Duits met franse accent is trouwens heel sexy...

Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 oktober 2005 om 20:48.
Oud 17 oktober 2005, 20:54   #158
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Frans? Dat boerentaaltje spreken ze maar thuis.
Oud 17 oktober 2005, 21:31   #159
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is iets van en daar gaan we geen stap mee vooruit.
Trouwens is het individu niet belangrijker dan de taal?
Mss zou men inplaats van altijd op mekaars kap te zitten van beide kanten wat inspanningen moeten doen om zowel Nederlands als Frans te propageren,stel u voor Belgen die en Nederlands en Frans spreken,mss zouden we mekaar wel beter verstaan!
Oud 17 oktober 2005, 22:41   #160
Dimitri

Standaard

Citaat:
Neen, voor francofielen (is dat nu een scheldwoord in Vlaanderen?) zoals ikke is het inderdaad geen enkel probleem.
Dat is dan duidelijk. Helaas begrijp je niet dat het voor anderen misschien wel een probleem is als ze niet in hun eigen taal geholpen kunnen worden, of als een andere taalgroep zich dominant opstelt.

Citaat:
Ik vind Frans een van de mooiste talen in this big wide world, heel belangrijk en ben blij en trots dat ik het spreken kan. In Aachen kennen ze alleen Duits (of mischien een beetje Engels) ...ze weten niet wat ze missen.
In Aken spreken ook heel wat mensen Nederlands. Veel makkelijker en nuttiger voor Duitsers dan Frans.

Citaat:
P.S. Duits met franse accent is trouwens heel sexy...
Jij zegt het. Ik heb nog nooit een Fransman Duits horen spreken. Ja, in de Elzas, maar daar hebben ze geen Frans accent.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be