Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 19:30   #141
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Maar voor mij houdt het uiteraard niet op met dat "fine-tunen". Zelfs het standpunt van VB en N-VA, namelijk de oprichting van een Vlaamse republiek, lijkt mij nog te gematigd. Het doel is een soevereine Vlaamse republiek, en niet zomaar "een" Vlaamse republiek.
Op basis waarvan? Negentiende-eeuwse romantiek?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 19:30   #142
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Om even de topic weer op het juiste spoor te zetten: met trots heeft het dus allemaal niks te maken. Met plat economisch egoïsme des te meer. Het nationalisme tot zijn ware proporties herleid.
Vergis u niet. Het zit veel dieper. Het zou u sieren dat te erkennen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 19:33   #143
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Vergis u niet. Het zit veel dieper. Het zou u sieren dat te erkennen.
Toegegeven, ik ontwaar ook wel een subjectief, irrationeel en romantisch idealisme bij de separatisten.
Oud 29 januari 2006, 19:34   #144
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Als buitenstaander zie ik het zo: Vlamingen zijn niet tevreden met de huidige toestand... maar staan ook niet echt massaal te trappelen om een onmiddelijke onafankelijkheid (anders was NVA al lang de grootste). Conclusie --> Wat Vlamingen eigenlijk, diep in hun hart (in de eerste instantie) willen is niet echt een rap-splitsing van Belgie maar........ één Belgie met een gewone, normale, algemene meerderheid. Daarmee kunnen ze gewoon alles doen wat ze willen in heel Belgie... tot Eupen en Aarlen

Een soort unitaire Belgie dus, de Vlamingen willen eigenlijk heel gewoon de vroegere positie van de Fransoosen innemen. De voormalige unitaire Belgie was gedomineerd door de francofonie vanwege de Waalse economische superioriteit. Maar de Vlamingen-van-nu zijn, niet alleen economisch, zoals de Walen van vroeger, maar bovendien ook demografisch superieur. Dus, diep in hun hart, willen de Vlamingen gewoon deze asset verzilveren (eerlijk toegeven forumers
I. Ik geloof niet dat België ooit democratisch kan bestuurd worden.
Wallonië denkt dat het gedomineerd wordt door het economisch machtige en dichtbevolkte Vlaanderen.
Vlaanderen denkt dat het gedomineerd wordt door de Waalse PS, die diep verankerd zit in de hele Waalse samenleving, en als geen ander de kunst van de communautaire politiek beheerst.
Maar eigenlijk worden de belangrijkste taken van de overheid door gegeven aan de privé, aan Europa, of aan andere niet-democratische organisaties.

II. Zelfs al zou Vlaanderen België kunnen besturen, dan botst dit met mijn volksnationalisme. Alsof ik zou kunnen accepteren dat de Walen uitgebuit worden... De dag dat Vlaanderen de werkelijke macht heeft van Oostende tot Virton, is de dag dat we het Waals-separatisme moeten propageren.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 19:35   #145
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op basis waarvan? Negentiende-eeuwse romantiek?
Op basis van het zelfbeschikkingsrecht der volkeren.
Oud 29 januari 2006, 19:38   #146
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Op basis van het zelfbeschikkingsrecht der volkeren.
Zoals reeds aangetoond is het Belgische even veel (of weinig) "volk" dan het Vlaamse.
Oud 29 januari 2006, 19:46   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het federale België van vandaag is een lachertje en werkt vierkant. DIT is een België dat niet weet wat het is (deels unitair, deels federaal, deels confederaal). B-Plus ijvert daarom voor een sterk vernieuwd België, dat de naam federale staat waardig is.
Hoe zit die door B-Plus gedroomde federale staat dan wel in elkaar? Zoals de Duitse staat? Of de Zwitserse?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 19:48   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toegegeven, ik ontwaar ook wel een subjectief, irrationeel en romantisch idealisme bij de separatisten.
Wat maakt dat idealisme dan wel
(a) subjectief;
(b) irrationeel en
(c) romantisch?
Oud 29 januari 2006, 19:56   #149
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals reeds aangetoond is het Belgische even veel (of weinig) "volk" dan het Vlaamse.
Zoals reeds aangetoond...
Kunt u de link doorgeven van de publicatie van dat uitermate fascinerend bewijsmateriaal?
Oud 29 januari 2006, 20:09   #150
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat maakt dat idealisme dan wel
(a) subjectief;
Het is een begrip waaraan iedereen een persoonlijke invulling geeft die niet aan de hand van waarneembare feiten kan worden vastgesteld.

Citaat:
(b) irrationeel en
Dat vloeit gewoon voort uit het voorgaande.

Citaat:
(c) romantisch?
Uw idealisme is gebaseerd op een fantasietje, namelijk de idee dat de leden van wat u een "volk" noemt onderling met elkaar verbonden zijn omwille van het lapje grond waar ze toevallig op wonen of omwille van de taal die ze met elkaar spreken of omwille van een gemeenschappelijke geschiedenis of - en dat is nog de meest absurde van allemaal - omwille van een gemeenschappelijke religie en dat alles rijkelijk overgoten met een sausje van krijgshaftige verhalen over roemruchte middeleeuwse veldslagen ter hoogte van Kortrijk.

Laatst gewijzigd door Manuel* : 29 januari 2006 om 20:09.
Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 20:22   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Het is een begrip waaraan iedereen een persoonlijke invulling geeft die niet aan de hand van waarneembare feiten kan worden vastgesteld.
Me dunkt dat het streven naar een onafhankelijk streven vooreerst meer is dan een louter persoonlijke invulling en ook goed te toetsen valt aan het waarneembare. Bewijze de andere landen die in de loop van de geschiedenis onafhankelijk werden.
Oud 29 januari 2006, 20:24   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Uw idealisme is gebaseerd op een fantasietje, namelijk de idee dat de leden van wat u een "volk" noemt onderling met elkaar verbonden zijn omwille van het lapje grond waar ze toevallig op wonen of omwille van de taal die ze met elkaar spreken of omwille van een gemeenschappelijke geschiedenis of - en dat is nog de meest absurde van allemaal - omwille van een gemeenschappelijke religie en dat alles rijkelijk overgoten met een sausje van krijgshaftige verhalen over roemruchte middeleeuwse veldslagen ter hoogte van Kortrijk.
Fantasie is het geenszins. Heel de geschiedenis van de mensheid getuigt ervan en ook de volkeren in onze tijd. In welk stadium ze ook staan van de beschavingslijn (gaande van de West-Europeanen tot de indianen in het Amazone-woud), alleen kennen het onderscheid tussen wie tot het eigen volk behoort en bij wie dat niet zo is.

Indien u het als een "fantasietje" beschouwt, dan moet het dus wel een "fantasietje" zijn dat heel de mensheid koestert.
Oud 29 januari 2006, 20:27   #153
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Waar is onze nationale trots gebleven, als die er ooit al was? Als ik door de straten van mijn geliefde vaderland wandel, voel ik enkel haat. Haat van Vlamingen naar Walen, visa en versa. Een spanning tussen Moslims en Joden, wroegingen tussen links en rechts. Ons land is werkelijk, een metropool van waanzin geworden.

De jeugd van tegenwoordig vindt het blijkbaar belangrijker om de laatste in Hollywood geproduceerde roddels te horen, dan te leren over het verzet in Ieper. Mensen vinden het duidelijk interessanter om alles te steken op de Walen, de Joden en de vreemdelingen, in plaats van schuld toe te geven. Is er dan nog een nationaal gevoel aanwezig?

Ik heb geen zin om nogmaals de vreemdelingkwestie aan te halen. Over dit voorval zijn er al meer dan genoeg woorden verspild op de site. Ik houd me liever bij interne kwesties. Vlamingen vinden blijkbaar dat Wallonië een ander land is, denken dat de mensen daar een andere cultuur bezitten. Door bepaalde partijen worden de mensen daar afgeschilderd als luie en vooral dan asociale mensen, die enkel aan zichzelf denken. Personen die als nietsnutten de hele dag televisie zien en genieten van het geld dat de toch oh zo hard werkende Vlaming verdient.

Nonsens.

We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal. Wallonië is momenteel economisch niet zo goed bezig, moeten we daarom het schip overgeven aan de vijand van haat? Waarom kunnen we niet samen verder roeien, in de hoop dat op een dag de zon ons toe zal schijnen.

Deze week hadden we in de klas een discussie over restaurants. Ik haalde aan dat in Wallonië en Brussel veel culinair genot op te sporen valt. Als antwoord kreeg ik: “In Wallonië stinkt en rot alles, de keukens krioelen van kakkerlakken.”

Als je deze reactie spontaan krijgt van een onwetende snotneus, weet je hoever het staat met ons zogenaamde nationale gevoel. Persoonlijk reis ik door het hele land, en heb ik waarschijnlijk al een pak meer ervaring dan mensen die toch zo hoog van de toren blazen.

In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken

Ik ben het gewoon beu, het zit me tot hier. Als Vlaming in Wallonië wordt je zeker niet scheef bekeken, daar kan ik zeker van meespreken. Als een Franstalige daarentegen naar het dierbare Vlaanderen komt wordt hij onvermijdelijk geconfronteerd met zijn zogenaamde afkomst.

Onlangs hoorde ik op televisie een oud koppel. In hun Vlaamse gemeente, die dicht bij de taalgrens ligt, wonen ook veel Walen. Ze voelden zich ‘gekoloniseerd,’ waanzin. Dit is België, hoewel het me steeds vaker aan Israël doet denken.

Alstublieft, laat ons allen ophouden met die haat. Strek de handen uit en vergeet alle geschillen. We zijn een land en moeten functioneren, anders zullen we opgeslorpt worden door een draaikolk van ongegronde haat.

Eendracht maakt macht.
Ik respecteer uw mening, respecteer ook de mijne. Waarschijnlijk zullen reacties als: België bestaat niet en we zijn geen land volgen. Weet wel, ik ben een Belg. Dat kan niemand van me wegnemen. Niet de meest overtuigende politicus en zeker niet iemand die een boze reactie geeft. Uw mening is altijd welkom, houd het gewoon deftig.
In andere woorden, hebt u liever Franstaligen dan Vlamingen. Het is hetzelfde met een Vlaamse vriendin van mij. Ze leeft met een Franstalig en dat kunnen zijn/haar Vlaamse collega's op het werk niet aanvaarden. Ze beschouwen ze als een verraadster en beweren dat ze geen "echte Vlaminge" is. Ze erkent zich helemaal niet in die groeiende gratis haat tegenover de Franstaligen, met als gevolg dat ze liever Franstaligen dan Vlamingen heeft. Een vriend van haar, die hetzelfde denkt, is nog verder gegaan : hij heeft Vlaanderen verlaten om zich in Wallonië te vestigen.
Everytime is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 20:33   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In andere woorden, hebt u liever Franstaligen dan Vlamingen. Het is hetzelfde met een Vlaamse vriendin van mij. Ze leeft met een Franstalig en dat kunnen zijn/haar Vlaamse collega's op het werk niet aanvaarden. Ze beschouwen ze als een verraadster en beweren dat ze geen "echte Vlaminge" is. Ze erkent zich helemaal niet in die groeiende gratis haat tegenover de Franstaligen, met als gevolg dat ze liever Franstaligen dan Vlamingen heeft. Een vriend van haar, die hetzelfde denkt, is nog verder gegaan : hij heeft Vlaanderen verlaten om zich in Wallonië te vestigen.
Wat een onzin! U zuigt gewoon een verhaaltje uit uw duim. Ik heb zelf familie in Wallonië wonen, echte Walen, geen uitgeweken Vlamingen. Als overtuigd Vlaamsnationalist heb ik niets tegen die mensen noch tegen het familielid dat met een Waal is getrouwd. Niemand ken ik trouwens die hiertegen bezwaar heeft of ook maar enig teken van ontevredenheid toont. Wat u daar zegt over "verraadster" is gewoon larie. Ik heb het nog nergens gehoord of aangevoeld.

Er is helemaal geen "gratis haat" (wat is trouwens haat die gratis is???) die de Vlaming zou koesteren tegen de Waal.
Oud 29 januari 2006, 20:36   #155
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
C uit W

Jammer genoeg blaast u weer hoog van de toren, omdat zinvol spreken u duidelijk niet afgaat.

Elke dag hoor ik mensen onze Franstalige landgenoten zwartmaken, en daarme bedoel ik niet enkel in de media.

Waarom bekijkt u het allemaal zo Vlaams en niet Belgisch? Ik vraag me af wat u bezielt om nogmaals het absurde gedacht boven te halen dat wij naar de pijpen van de Walen dansen, waar haalt u het toch?

Ik ben het beu, dit soort reacties, een gewoon debat is duidelijk onmogelijk als er mensen als u hieraan meedoen. Het spijt me dit te moeten zeggen, maar ik begin geen oeverloze discussie.

Wat verberg ik meesterlijk, dat moet ik toch nog even weten?

Vriendelijke groet
Als het maar onze Franstalige landgenoten waren.........
Oud 29 januari 2006, 20:39   #156
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een onzin! U zuigt gewoon een verhaaltje uit uw duim. Ik heb zelf familie in Wallonië wonen, echte Walen, geen uitgeweken Vlamingen. Als overtuigd Vlaamsnationalist heb ik niets tegen die mensen noch tegen het familielid dat met een Waal is getrouwd. Niemand ken ik trouwens die hiertegen bezwaar heeft of ook maar enig teken van ontevredenheid toont. Wat u daar zegt over "verraadster" is gewoon larie. Ik heb het nog nergens gehoord of aangevoeld.

Er is helemaal geen "gratis haat" (wat is trouwens haat die gratis is???) die de Vlaming zou koesteren tegen de Waal.
Ik baseer me op wat ze me heeft gezegd. En ze spreekt wel over zijn/haar collega's op het werk, niet over heel Vlaanderen.

Wat bedoel ik met gratis haat? Franstaligen haten gewoon omdat ze Franstalig zijn, zonder grondige reden.

Laatst gewijzigd door Everytime : 29 januari 2006 om 20:41.
Oud 29 januari 2006, 20:43   #157
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan wordt het toch tijd dat u even uw ogen opent en naar de werkelijkheid kijkt zoals hij zich aandient. Van enige wilseenheid is er tussen Walen en Vlamingen maar weinig te bemerken. Ieder leeft in z'n eigen wereld. De taalgrens is tegelijkertijd een sociologische grens. De "homo belgicus" bestaat niet. De eenheid van het land al evenmin.
Daarmee ga ik wel akkoord.
Oud 29 januari 2006, 20:52   #158
Casca
Minister

Standaard

Er bestaat ook geen eenheid binnen Vlaanderen.

Of een Vlaamse identiteit.

Of een Vlaamse homogene cultuur. Misschien honderd jaar geleden maar vandaag de dag in ieder geval niet.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 21:06   #159
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze erkent zich helemaal niet in die groeiende gratis haat tegenover de Franstaligen, met als gevolg dat ze liever Franstaligen dan Vlamingen heeft. Een vriend van haar, die hetzelfde denkt, is nog verder gegaan : hij heeft Vlaanderen verlaten om zich in Wallonië te vestigen.
Volgens mij bestaat Brussel voor een groot deel uit dat soort, naar hun gevoel "weggepeste" Vlamingen die daardoor "zat" zijn van hun eigen Vlaanderen, toch? Menig Vlaams-Waals koppel zal vroeg-of-laat Brussel kiezen als compromis...

Laatst gewijzigd door Tempest : 29 januari 2006 om 21:08.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 21:12   #160
colargo
Banneling

colargo's schermafbeelding

Standaard

Onze nationale trots
http://www.bigfun.be/Movie/Special+Forces+Group.htm
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be